Vi Bilägares forum

Bilens färg

Bilens färg

Hej.

Jag ska skaffa mig en ny bil och det är inte ett lyxåk utan en vanlig bil. Jag funderar på en vit bil, tycker att det är väldigt snyggt. Men frågan är om jag kan sälja bilen sen när den är begagnad. Är marknaden redo för vita bilar eller måste man ha en Silver metallic?

/ F

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Tack Leffe.

Det där med färg är inte lätt. Kollar på Opels Corsa miljödieseln. Air Blue gick tydligen inte att välja, den tycker jag om. Annars är det rätt tråkiga färger, silver är jag lite trött på.

Kan man köpa en röd bil utan att den blir matt?
Fanns en magma röd med brilliant lack, vad det nu innebär.

Måste man ha metallic om man ska ha en lackering som håller? Kostar ändå ett antal tusen extra. Är det värt det?

Annars är både rött och vitt snyggt, men då saknas metallic. TIPS ?

/ F

Uppdaterat: 2008-11-27 18:04

Vitt lär visst vara på uppåtgående nu i trendnissevärlden. Det må vara hursomhelst med det, själv tycker jag att vitt är klart snyggt som bilfärg (har haft 2 vita bilar utan att bli besviken). Vitt är oftast ganska lätt att åtgärda vid stenblir skott och dylikt, dessutom blir bilen inte så het som en mörk bil i solsken...
I motsats tilll vad man skulle tro syns heller inte smuts (inom rimliga gränser) så bra på en vit bil i jämförelse med en mörk--svart bil. Det där med andrahandsvärdet tycker jag man kan skita i. Jag köper i alla fall inte en bil med tanke på att sälja den, jag köper den för att jag vill ha just den bilen. Jag kör hellre i en bil jag tycker om än en som resten av världen tycker om.....

Kalle

Uppdaterat: 2008-11-27 18:39

Köp en färgad bil.
Metallic är helt klart att föredra och den håller sig snygg betydligt längre, speciellt när det gäller blå och röda kulörer.
När du byter har du igen merkostnaden för metalliclacken, den ser oftast fortfarande fräsch ut medan solidlacken verkligen changserat (om den inte är vit eller svart).
Undvik silvermetallic och grå metallic, även om de är bättre att hålla undan synlig skit.
Välj en [i]klar synlig ljus[/i] röd, blå eller grön kulör ur säkerhetssynpunkt, det gäller ju att synas.
Tyvärr har ju de flesta tillverkare återgått till mörka dystra murriga färger.
Vill de tjäna pengar på att deras bilar inte ska synas och bli så utplånade som möjligt?
Usch!

Uppdaterat: 2008-11-27 19:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej.

Vad är då skillnaden mellan en Brilliant lack och metallic lack? Gick att välja en Magma röd med brilliant lack. Tillägg 900 kr. Metallic kostar 4700 kr extra.

Uppdaterat: 2008-11-28 18:21

Ja ni.

Det där med färg är inte lätt. Nu har jag lite kolla på metallic och brilliant. Vad är då MICA lack för något, en slags metallic eller?

Uppdaterat: 2008-11-30 01:10

Mycket intressant artikel.
Den påminde mig om en bilägare här hemma som för några år sedan hade en mycket speciell lack på sin 60-tals amerikanare.
Han hade lagt på stora färgade aluminiumflakes i olika riktingar på en vit basfärg. Ovanpå detta väldigt många lager klarlack.
Resultatet gav ett väldigt djup i lacken och bilen skimrade i grönt då solen låg på framifrån och i ljusrött bakifrån (eller om det var tvärtom).
Det var faktiskt snyggt och passade verkligen på den bilen, men han var ju tvärtom, han stack ju verkligen ut och den här bilen krävde verkligen att den var ren.

Nu ska jag åka och tvätta min jämngrå Saab så jag får se om den fortfarande har mörkröd metallic under skiten.
Det här är nog den mest smutskänsliga färg jag haft (men väldigt snygg då den är ren), den är värre än den klargröna metallic jag hade tidigare.
Jag gillar färgade bilar, men man får ta jobbet med att få bort skiten.

Uppdaterat: 2008-12-01 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag hade en vit Volvo 940 förut, ingen snygg bil men det vita lacken var faktiskt inte så smutskänslig som man tror. Jag upptäckte aldrig någon som helst rost, trots 22000 mil på mätaren. Nu har jag en Volvo V70 -05, med en blekt grön/grå färg kallad Mistral (metallic). Riktigt snygg!
Annars rekommenderar jag mörkröd lack, varken smutskänslig eller ful.

Uppdaterat: 2008-12-19 21:52

Hayman
Du förvånar mig, enligt min erfarenhet så är mörkröd lack verkligen smutskänslig.
Jag har mörkröd metallic på min Saab och den är så känslig att bilen måste skinnas väl efter tvätt för att inte bli prickig.
Visst är det en snygg färg, men jobbig.
Men jag tar hellre det jobbet än åker omkring i en svenssongrå metallicfärgad bil.
Då hjälper det ju inte hur mycket man än tvättar, bilen blir ju ändå inte snyggare.

Uppdaterat: 2008-12-20 12:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Såg på en bilvärderingssite att man satte ett lägre andrahandsvärde på vita bilar?
Iofs enda stället jag sett den bedömningen
Vitt var poppis för nåt drygt tiotal år sen..samtidigt som rött.
Var på en beg bilgård runt -95 och letade (japanmärke) de hade runt 30 bilar, enbart vita och röda och EN blå...

Uppdaterat: 2008-12-20 20:22

Vit färg är högsta mode nu i hela Europa

Uppdaterat: 2008-12-23 12:32

Ja. jag tror du har rätt, [i]ad[/i], Audi A4 (som jag f.ö.inte gillar för att den är så trång) är väldigt snygg i vitt. Samma gäller Saab 9-5 senaste årsmodellen, som ju är väldigt färgkänslig. Den är snygg i vitt och svart och kanske i ljusblått, men i övriga murriga färger, mjaä!

Uppdaterat: 2008-12-23 17:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre