Är personalbil något att satsa på?

123 inlägg 0 nya

Nu när bilen är beställd så har satanisterna på Volvo ordnat så att jag kan följa bilens väg genom produktionen. Så i 6 lååååånga veckor kan jag gå in på min sida hos Volvo och längta och våndas. Hur kan man hitta på en sådan otroligt elak tjänst?

he he ... Ja, det är elakt.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kan dela med mig av mina erfarenheter av personalbil, är inne på min andra och är helnöjd, som Rustan skrev 03/142011;

"Om jag ska köpa den privat och då betala av 160 000 på 3 år för att då ha kvar 90 000 i skuld så kostar det mig 4700 kr i månaden bara i lånekostnader, sedan tillkommer skatt, försäkring, service och eventuella reparationer."

Jag kom till samma slutsats, kör ca 2000mil till/från jobbet per år och det blir mycket pengar i service, däck etc om det ska betalas med skattade pengar.

Nu ingår ju allt i samma totalsumma som enbart banklånet på en hyfsat ny bil kostat mig per månad.

Vi har ett bra personalbilsavtal på mitt företag, arbetsgivaren har valt att beräkna sjuklön, semesterersättning, m m på den ursprungliga lönen, vi har garanterade restvärden och låga kostnader för övermil, mitt första avtal var på 6000mil/3år 2158 extramil kostade mig 6385kr netto (en extra service, kostnad för övermil, extra värdeminskning)

Visst kan man åka begagnad småbil billigare men jämfört med att köpa en ny bil privat finns inga nackdelar.

Samma sak om man köper däck etc till personalbilen, 1000kr för mig blir ju bara 800kr för företaget som inte behöver betala momsen, genom nettolöneavdrag betalar jag under 400kr av tusenlappen jag kan handla grejor för.

Dina övermil kostade ju mindre än 3:-/mil netto och det måste vara extremt billigt!
Det är bara att gratulera dem som har de här möjligheterna att välja personalbil.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Stort tack för att du delgav dina erfarenheter Richards.

Funderade du något på att köpa loss den första bilen efter 3 år?

@Saabnisse; jag hittade siffran i kontraktet, vi får betala 2,66kr/mil för övermil, dock max 1000.
Samma sak för mindre mil, max 1000mil ersätts om man kört mindre än väntat.

@Rustan; Jag hade köpt loss den om vi behövt en ny andrabil i hushållet, men för mina resor till och från jobbet vill jag inte tillbaka till privatägd bil, tycker att upplägget med en fast månadskostnad och ett problemfritt ägande fungerar bra, inga oförutsedda kostnader, bara tanka och köra.

Sista bilen har dessutom ett serviceavtal från bilfirman, det kostar 334kr/mån (var inbakat i offerten på bilen) och täcker all service upp till 7500mil inom tre år, täcker enda hålet i personalbilsavtalet, att man måste betala förbrukningsmaterial mellan service:arna själv.

Så nu kan jag bara svänga förbi märkesverkstadens drive in för;
- Gratis byte av huvudlampor och torkarblad mellan servicetillfällena
- Kontroll/påfyllning av motorolja, kylarvätska och spolarvätska mellan servicetillfällena

Nu har det ovanliga hänt att bilen blev klar tidigare än beräknat, så nu är det sagt att leverans är vecka 11.
När man följde bilen på nätet så var det 9 steg i fabriken, steg 1 var orderbekräftelse, steg 2 var när plåtarna klipptes till. Steg 3 - Steg 9 gick på 1 dag och sen var det klart. Kändes som en jävla lång väntan på något som var över på en grisblink.

Så nu ska jag försöka sälja av Saaben för lite mer pengar än vad jag blivit erbjuden i inbyte. Någon som är sugen, Shogun eller Hanzzon kanske? ;)

He-he, den var bra! :-D

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag räknade på en C30 D2 R-Design.Företaget jag jobbar på får inte dra av halva momsen. Tror att det beror på att jag inte kör något i tjänsten om jag förstod personalavdelningen rätt. Så för mig blev siffrorna som följer. Bilens pris inkl moms efter avdragna rabatter: 221585 kr. Bruttolöneavdrag 5.843 kr. Förmånsvärde 3.675 kr och nettokostnad för mig skulle bli 5000 kr. Jag tyckte det var för dyrt så jag köpte en 1 år gammal C30 Drive med 2500 mil på mätaren istället för 165000 och med den kalkyl jag har gjort sparar jag ca 2000 i månaden. Sedan får väl tiden utvisa om det var en bra eller dålig affär men jag kommer troligen att ha den kvar mer än 3 år vilket gör att jämförelsen haltar något. @Rustan: Vad kostade din bil och vilket förmånsvärde och bruttolöneavdrag fick du?

Jag tog mig mod att testa franskt, en Peugeot 407 som personalbil efter att ha jämfört med Volvos priser/förmånsvärden.
Fullutrustad med skinn, navi mm, pris efter rabatter 239000 kr
Mitt bruttolöneavdrag 4690 kr, förmånsvärde 2733 kr
Nettokostnad för mig 3688 kr, billigare än en V50 och större o bekvämare.

Kul val, själv fick jag bara välja mellan Volvo, Renault och Ford. Hade varit kul om man hade fått välja fritt.

Ni som anger nettokostnaden glömmer väl den påverkan på pension som det har, detta måste ju också läggas in i kalkylen.

Det påverkar bara pensionen om man tjänar över en viss summa, 1 basbelopp tror jag det var.

Bläddrade tillbaka i tråden och du hade redan frågat om detta en gång Junkers;)

Fel det är tvärtom!!!!

Allmän pension
Överstiger årsinkomsten efter bruttolöneavdrag och förmånsvärde 8,07 inkomstbasbelopp
(2011: 52 100 kr, vilket motsvarar en månadslön på 35 037 kr) påverkas inte den pensionsgrundande
inkomsten, understiger årsinkomsten 8,07 inkomstbasbelopp kan den framtida allmänna pensionen
påverkas.
I beräkningsunderlaget för den pensionsgrundande inkomsten ingår bilförmån. Det innebär att det är
mellanskillnaden mellan bruttolöneavdraget och förmånsvärdet som kan påverka den framtida allmänna pensionen.
Om bruttolöneavdraget uppgår till 3 700 kr/månad och förmånsvärdet uppgår till 2 000 kr/månad är det
mellanskillnaden 1 700 kr som sänker den pensionsgrundande inkomsten under de tre år Du innehar
en personalbil. Arbetsgivaren minskar sin inbetalning av arbetsgivaravgifter med i ovanstående
exempel: 1 700 kr * 0,3142 = 534 kr, vilket den anställde tillgodogörs i bilkalkylen.
Hur den allmänna pensionen kan komma att påverkas är svårt att säga, eftersom den påverkas av
framtida faktorer som exempelvis:

• din framtida inkomstutveckling
• vid vilken ålder du går i pension
• utvecklingen av premiepensionsfonderna
• den allmänna inkomstutvecklingen
• arbetskraftsdeltagandet
• födelsetalens utveckling
• medellivslängdens utvecklin

Det är därför mycket svårt att göra en generell prognos som ens kan sägas vara rättvisande. På
webbsidan www.minpension.se finns möjlighet för dig att göra en personlig prognos för att simulera
utvecklingen. Vi föreslår att du utnyttjar denna möjlighet och utifrån din bilkalkyl använder formeln:
Bruttolöneavdrag – bilförmån * 36 månader = sänkt pensionsgrundande inkomst under 3 år (A)
När du sedan anger månadslön på www.minpension.se så beräknar du den enligt följande:
((Kvarvarande intjäningsår * nuvarande årsinkomst) – (A)) / (kvarvarande intjäningsår * 12)
Ange sedan den framräknade månadslönen, du kan sedan simulera ett antal faktorer om utvecklingen, exempelvis din framtida löneutveckling. Du kan också jämföra utfallet med om du anger din
nuvarande (ej justerade) månadslön i prognosberäkningen.
Beräkningsexempel:
Månadslön: 20 000 kr
Bruttolöneavdrag: 3 700 kr
Förmånsvärde: 2 000 kr
Kvarvarande intjäningsår: 20 år
3 700 – 2 000 * 36 = 61 200
20 * 240 000 = 4 800 000 – 61 200 = 4 738 800 / 240 = 19 745 = justerad månadslön att ange i
prognosen.
Observera att ovanstående är en förenklad beräkningsmodell för att kunna använda prognosinstrumentet på www.minpension.se.

Tjänar man ÖVER brytpunkten efter avdrag påverkas inte pensionen.

Ytterst marginellt med andra ord. 245 kr brutto, det kanske sänker min pension med ungefär 12 öre i månaden. Jag kompenserar det med ecodriving en dag om året;)

Lägg in siffrorna så får du se, långt långt mer än de 12 öre per månad som du tror.

Hur den allmänna pensionen kan komma att påverkas är svårt att säga, eftersom den påverkas av
framtida faktorer som exempelvis:
• din framtida inkomstutveckling
• vid vilken ålder du går i pension
• utvecklingen av premiepensionsfonderna
• den allmänna inkomstutvecklingen
• arbetskraftsdeltagandet
• födelsetalens utveckling
• medellivslängdens utveckling

Att justera bruttolönen med 245 kr/mån under 3 år av 45 års yrkesliv påverkar endast på marginalen.

Speciellt som pensionen kommer från så många olika håll. Jag kan påverka min levnadsstandard som pensionär mycket mer markant genom andra åtgärder, t.ex att inte ha lån på bil.

Men nu är inte formeln sådan utan de har redan tagit hänsyn till att det är 3år.
245 kr per månad avser i deras exempel 20år!!!!

Ytterligare effekter:
Effekter på sjuk- och föräldrapenning
Sjukpenning
Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) kan komma att påverkas beroende på inkomstläge.
Taket för SGI ligger på 7,5 prisbasbelopp, (7,5 * 42 800 = 321 000 kr), vilket motsvarar en månadslön
på 26 750 kr (notera att till månadslön skall övriga ersättningar läggas vid beräkning av SGI).
Om lönen (efter bruttolöneavdrag) ligger över denna nivå påverkas inte sjukpenningen.
Under de första 14 sjukdagarna betalar arbetsgivaren sjuklön baserat på ursprunglig lön, vilket innebär att ersättningen ej påverkas. Blir du sjuk i längre perioder än 14 dagar påverkas din sjukpenning
enligt nedanstående tabell:
Bruttolöneavdrag
Inkomstnivå, kr/månad 2 500 kr/månad 3 500 kr/månad 4 500 kr/månad
0 – 26 750 - 66 kr/dag - 93 kr/dag - 120 kr/dag
Föräldrapenning
Taket för föräldrapenning ligger på 10 prisbasbelopp (35 667 kr/månad). Om lönen (efter bruttolöneavdrag) ligger över denna nivå påverkas inte föräldrapenningen. Föräldrapenning betalas ut från försäkringskassan varför föräldrapenningen påverkas från dag 1, enligt nedanstående tabell:
Bruttolöneavdrag
Inkomstnivå, kr/månad 2 500 kr/månad 3 500 kr/månad 4 500 kr/månad
0 – 35 333 - 66 kr/dag - 93 kr/dag - 120 kr/dag

Personalbil är ingen guldgruva utan är relativt kostnadsneutralt annars hade det inte varit tillåtet.

Du verkar inte ha den ekonomiska kompetens som krävs för att förstå alla regler på området tyvärr men jag försöker visa på alla effekter som blir av en personalbil.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.