Senaste aktivitet

"MickeAn" har svarat på foruminlägget "Åkesson hos Skavlan"

Är personalbil något att satsa på?

Rustan, tänkte mest på att du skrev att du skulle få tillbaka 30000 av de 45000 när det är tvärtom.

Såg det nu, du har givetvis helt rätt. My bad....

mcregor (ej verifierad)

Eftersom jag inte har rätt till jobbreseavdrag så är jag illa påläst men får du verkligen igenom dessa avdrag ? Det finns ju en visst regelverk runt detta ? Men har du avdragen godkända idag så borde det ju fungera även "imorgon". Men du nämnde tidigare att du skulle få bruttolöneavdrag på lönen - det kan väl i alla fall inte vara möjligt för en personalbil ?

Jo, man får bruttoavdrag, det funkar precis som en hem-pc. Man kan få mycket som bruttoavdrag, bland annat ögonoperation. Men det blir givetvis en förmånsbeskattning på det

Reseavdragen är inga problem då jag bor mitt i skogen och har ingen möjlighet till kollektivtrafik. Och frugan åker åt andra hållet 5mil om dagen, så det blir en del avdrag varje år

Som jag skrev tidigare är det oftast väldigt förmånligt med den här typen av personalbil.
Men V50? Du vet väl att den står på tur att bytas ut som modell?
Personligen skulle jag gå upp ett snäpp och satsa på en nyare V60 eller varför inte en nyare Ford?
Den nyss presenterade Fusion/Mondeo har ju fått mycket beröm och finns snart att köpa.

World Wide Saab!

De enda krav jag har på bilen är att den ska vara så snål som möjligt eftersom det är den enda kostnad jag själv kan påverka. Sedan vill jag inte ha någon liten bil då jag vill ha komfort och en känsla av krocksäkerhet eftersom jag tillbringar 2 timmar om dagen i bilen.

Jag tittade på en C30 först men det visade sig att den blev lika dyr som en V50 och alldeles för liten och opraktisk.

Jag fick en offert på en V70 och den blev 100 000 dyrare och då blir förmånsbeskattningen för mycket tycker jag.

Jag kanske skulle räkna på en V60, det enda är att jag tycker myrsloksfronten är så jävla ful.

Nu har jag räknat fram och tillbaka.

Enda gången som det blir dyrare att behålla Saaben är om det blir en större reparation, t.ex om turbon rasar. Ska jag optimera ekonomin med Saaben så kan jag begära skattejämkning med en tusenlapp i månaden för att slippa ligga ute med reseavdraget.

Eftersom jag inte vet hur många mil jag kan tänkas köra i tjänsten så är detta en stor osäkerhetsfaktor. Jag vill inte hamna i ett läge där bruttolöneavdraget baseras på ett visst antal tjänstemil om året och sen uppfyller jag inte detta och då blir det dyrare.
Jag fick en ny kalkyl baserad på 2000 mil och inga tjänstemil och då blev det 700 kr dyrare per månad. Fast nu när jag skrev detta så kom jag på att då sjunker ju dieselkostnaden med samma summa.

Jag blir inte klok på detta, jag inser ju att det kommer kosta en slant att åka omkring i en ny bil med alla fasta kostnader betalda, men ändå är det en psykologiskt effekt att få mindre i lön. Jag får fortsätta fundera......

mcregor (ej verifierad)

Hej,
Hem-PC får du inget bruttolöneavdrag på idag och jag är fortfarande lika skeptisk till det du säger. Kolla detta igen för det finns ingen rimlighet i att man skall få lägre skatt för att företaget finansierar din bil. Tvärtom vill man ju från myndigheternas sida ta bort så många "orättvisor" som möjligt. Alla jag talat med som har denna form av företagsfinansierad bil har fått ett nettolöneavdrag. Varför jag tjatar är bara för att du inte skall få en kalldusch när du väl bestämt dig för bilen. Om du funderar på en V50 så provkör den en lite längre sträcka - vilket ju egentligen gäller alla bilar. Har en kompis som hade en sån som tjänstebil och han åker rätt mycket i tjänsten men tyvärr fungerade inte sätena/sittställningen bra för honom. Det slutade (tillfälligtvis) i att han istället använde hustruns Focus vars körställning passade mycket bättre. Nu har han lyckats byta sin V50 mot en Mondeo kombi som hans påstår fungerar mycket bättre. Själv hade jag snarlika problem med en Kia Ceed Kombi som jag provkörde - jag fick så ont i högerbenet efter nån mil att den föll bort direkt. Det är inte jämt lätt att hitta en bil som passar, tyvärr....

Återigen, man får bruttoavdrag på hem-pc idag. Jag har själv haft detta för inte så länge sedan. Min bror gjorde en ögonlaseroperation och detta får han bruttoavdrag på. Personalbilen får man också bruttoavdrag på.

Den enda skillnaden från förr är att man idag får en förmånsbeskattning på värdet.

Nu har jag räknat på alla möjliga olika varianter och hamnar på att personalbilen kommer kosta mig ungefär en tusenlapp i månaden. Om jag får tjänstemil på detta så är det en ren bonus. Så frugan fick bestämma och hon tycker att jag ska slå till.

Och inte säger jag emot frugan inte.

Det känns bra att slippa oväntade kostnader i bilägandet och dessutom var restvärdet ganska attraktivt. Jag får efter 3 år välja om jag vill köpa bilen för 90 000 kr.

mcregor (ej verifierad)

Hej igen Rustan,
Nu har jag äntligen läst på lite mera. Personalbil ger som du helt riktigt säger ett bruttolöne (jämfört med andra fomer av företagsbilar) men i gengäld får du skatta för hela förmånsvärdet. Vid nettolöneavdrag skall du kunna kvitta dina nettobilkostnader (till arbetsgivaren) mot förmånsvärdet och därmed slår detta lite mindre i kalkylen. Hittade bl a detta inlägg - www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/personalbilen-allt-hetare/201318.html
Så du hade alltså helt rätt i att det förekommer bruttolöneavdrag numera men det staten ger med ena handen tar man tillbaka med den andra (=full förmånsvärdesbeskattning) och lägre pensionsgrundande inkomst om jag fattat det rätt . Lycka till oavsett hur det blir - enkelt beslut kan det inte vara.

Det här med inga oförutsedda kostnader är ju ganska lätt att komma runt, det finns bilar idag som har 3, 5, 7 och 8 års garanti.
Toyota har tom ganska lång tid om du köper en begagnad bil av dem:
http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx

Hur det än är så, är det väldigt trevligt att veta sina kostnader. Det är också väldigt trevligt att köra en ny bil ...
Jag tror Rustan, att om jag varit i din sits .. skulle jag nog fallit för frestelsen :o)

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Det är väldigt mycket enklare att falla för frestelsen om frugan tycker att jag ska slå till också

Nu har jag hittat argumentet som blir avgörande för att jag slår till. Jag tar alltså en personalbil till ett värde av 250 000 kr och med ett restvärde på 90 000 kr. Detta kostar mig 4700 kr netto i månaden. Det enda som tillkommer under dessa 3 år är dieselkostnader.

Om jag ska köpa den privat och då betala av 160 000 på 3 år för att då ha kvar 90 000 i skuld så kostar det mig 4700 kr i månaden bara i lånekostnader, sedan tillkommer skatt, försäkring, service och eventuella reparationer.

Sett mot den bakgrunden så inser jag hur fördelaktigt det är.

Japp, du tänkte rätt, som jag också tidigare skrev.
Du får ju dessutom möjligheten att senare köpa loss en bil som du vet allt om.

World Wide Saab!

Jag är inte hundra insatt i hur detta fungerar med avdrag/skatter men blir det inte lite samma sak som om du tex prenumererar på en ny bil och betalar detta eller har jag helt fel då?
En ny Avensis kan man som ett exempel prenumerera på från 3710kr/månad inkl fulla garantier, service och försäkring: http://www.toyota.se/finance/finans_prenumeration3_privat.aspx

Bara det att det är mycket förmånligare med bruttoavdrag. Jag kletade på lite grejer på en Avensis som jag tagit med på Volvon och det steg till 6250 kronor. Och då drar Volvon mindre diesel och fordonskatten tillkommer på Toyotan.

mcregor (ej verifierad)

Hej,
Du får ett bruttolöneavdrag men som jag sa tidigare så måste du därefter betala förmånsskatt - men jag förutsätter att du har tagit hänsyn till den merkostnaden.
Sen hur mycket soppa olika bilar drar - ja, det kan man diskutera till oändligheten.
Du kanske redan nämnt det (=lång tråd detta) men hur hanteras övermil - alltså om du kör längre än det kalkylen är baserat på ? Finns likaså garantier för att du slipper nån form av tillägg när du lämnar tillbaka bilen om dom t ex finner lacksskador el likn ?

Läs kommentarerna till artikeln, det visar verkligheten...
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/personalbilen-allt-hetare/201318.html

Lägg till ny kommentar

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: