Är personalbil något att satsa på?

123 inlägg 0 nya
Är personalbil något att satsa på?

Jag har nyligen börjat jobba hos ett större företag på en ort cirka 7 mil hemifrån. Företaget har en personalförmån som kallas personalbil. Jag får en ny bil där allt utom drivmedel ingår i 3 år. I dagsläget kör jag en Saab 9-3 -03 som har gått 18000 mil.

Egentligen är Saaben är ypperlig bil att pendla så långt med, jag tänker då på komforten, hyfsad bränsleekonomi (0,7 l/mil) och att den redan har gått ganska många mil så värdeminskningen är ingen parameter framöver.

Men nu funderar jag lite grann på att ta ut en snåldiesel som personalbil. Jag kommer då att få ett avdrag på bruttolönen och sedan en förmånsbeskattning. Men jag slipper bry mig om kapitalkostnader, servicekostnader och andrahandsvärde. Vägen till jobbet är blandad, först 1,5 mil grusväg och 70-väg och sedan är det 5 mil E18 inkl. 1 mil motorväg.

Jag får välja mellan Volvo och Ford och jag funderade mellan C30 D2 eller V50 med samma dieselmotor. Jag skulle då komma ner i en förbrukning på strax under 0,5 l/mil.

Vad har ni för råd att ge mig angående bilval och hur ser ni på de ekonomiska aspekterna?

På nedanstående länk finns mer info

http://www.nybergsbil.se/foretag/tjanstebilar/personalbil/

Jag får en kalkyl om jag är intresserad, så det blir en del räknande. Fördelen som jag ser det är ett bekymmersfritt bilägande. Jag inte riskera att vara utan bil om det behövs reparationer. Dessutom ägnar jag 2 timmar av dagen till bilkörning och då känns det bra att satsa på en modern och säker bil.

Det kan bli frågan om en del resor i tjänsten framöver då jag troligen kommer jobba på fler orter i länet som konsult. Men majoriteten av resorna blir privata.

Kan man ha en personalbil med bruttolönavdrag och förmånsbeskattning och samtidigt göra avdrag för resor till och från arbetet?

Bruttolöneavdrag innebär väl också att din pensionsgrundande inkomst sjunker...

Efter att ha googlat lite, nej det är inget jag skulle satsa på.

de som räknat seriöst på det hamnar oftast på att det är en dålig affär.
Till att börja med så får du ju inte köra hur långt du vill sedan påverkas din pension och sjuklön bara för att ta några nackdelar.
Personalbil ska vara kostnadsneutralt för företaget för att det ska vara skattemässigt ok, därför måste företaget ta serviceavtal som även innehåller reparationer för att du ska få det. De måste även försäkra sig för att du blir sjuk eller slutar, något som de också måste ta in via ditt bruttolöneavdrag mm mm mm mm oftast är det ganska få som nyttjar personbil och då oftast de som inte räknat med allt.

Och ja du får göra avdrag för resorna med begränsning.

http://www.harryda.se/download/18.56e5a6d8133f95ee485800011778/Regler+for+innehav+av+personalbil+Harryda+2012.pdf

Om jag behåller Saaben och räknar på att jag kör 3500 mil om året så lägger jag med ett bensinpris på 14,38 och 0,76 l/mil 38250 kr på bensin. Plus skatten på 1500 kr blir det 39750 kr. Sedan tillkommer service, däck, värdeminskning och kapitalkostnader.

Om jag tar en Volvo V50 D2 som drar 0,43 l/mil så blir kostnaden med ett dieselpris på 14,69 totalt 22108 kr. Sedan tillkommer bruttolöneavdrag och förmånsbeskattning.

17000 kr om året i mindre bränslekostnader lockar en del måste jag säga.

Sedan är det frågan om bruttolöneavdrag och förmånsbeskattningen kompenseras av att jag slipper övriga kostnader i bilägandet.

Du kan ju köpa en Volvo V50 D2 själv också vettu...
Det är detta som i slutändan oftast blir billigare om du tar hänsyn till alla faktorer.
Ska du köra 3500 mil med en personalbil kommer du garanterat få betydligt högre månadskostnad i kalkylen dessutom.
Det ska som sagt vara kostnadsneutralt för företaget annars kommer farbror skattmasen.

Tack för länken junkers, räknar jag bara på avdrag för resor till och från arbete så såg det genast lite tråkigare ut. Med Saaben får jag dra av 45000 kr och med personalbil och diesel får jag dra av 9500.

Om vi lite slarvigt räknar med att jag får tillbaka 30000 kr i reda pengar på Saaben och drygt 6000 kr med Personalbilen så äts ju hela vinsten och lite till från bränslekostnaden upp.

Då ställs bruttolöneavdraget och förmånsbeskattningen mot att slippa skatt, försäkring, service och däckkostnader.

Saxat från din egna länk:
Personalbil skapar ingen större administration. Alla bilkostnader registreras av oss på ett speciellt bilkonto. Varje månad redovisar vi ett s k rörligt bruttolöneavdrag. Det rörliga bruttolöneavdraget baserar sig på bilens verkliga kostnader inklusive arbetsgivaravgifter på bilens förmånsvärde med avdrag för arbetsgivaravgifter.

Vad det säger är att DU betalar alla reparationer etc men att du gör det via bruttolöneavddrag som kommer att sänka din pension!

Det ingår alltså ingen fri service och reparation, det står bara att det ingår i bruttolöneavdraget som är RÖRLIGT och baserar sig på din bils VERKLIGA kostnader.

Som sagt det gäller att läsa på ordentligt!

Nja, det är väl en sanning med modifikation. Jag läste i någon info (den jag länkade till var inte riktigt lika detaljerad som den på mitt företags hemsida, kan länka den imorgon) att arbetsgivaren tecknar en försäkring gällande reparationer och service. Så det blir givetvis en kostnad i kalkylen, dock en fast sådan som är inräknad i bruttolöneavdraget.

När du pendlar så pass mkt så skulle jag absolut satsa på en ny fräch bil som drar lite bränsle och skulle du köpa den privat så finns det ju hur många Classic V50 som helst till väldigt bra peng, för du kan ju skriva av mil på deklarationen och få lite tillbaka där.

Så mitt råd är att köpa en privat för det tror jag blir billigare i längden.

Pär

@ Peugeote-Pär

Jag är lite rädd för att köpa en ny bil då den kommer att få så många mil på sig varje år. Jag tror att det kommer sänka andrahandsvärdet för mycket. Alternativet till personalbil är att behålla Saaben som redan har många mil på sig.

@junkers

Så här står det angående service och reparationer:

"Ingen risk
Personalbil innebär ingen risk för företaget eftersom vi garanterar andrahandsvärdet på bilen. Vi garanterar även kostnaden för service och reparationer. Med Personalbil behöver du inte heller riskera att bli stående med bilen om den anställde säger upp sig"

Som sagt ska du köra så många mil så ingår det inte i de kalkyler du har sett, dessa innebär vanligen 4500mil eller 6000mil på tre år.
Fler mil ska beräknas i din egna personalbilskalkyl, det är du som ska betala detta eftersom återigen det måste vara kostnadsneutralt för företaget.

Det är som vanligt då.....om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det.

Jag ska be om en kalkyl i alla fall så får jag räkna på hur mycket det kostar, vad som ingår och vad jag får betala. Det är uppenbart att det finns många fallgropar. Tack för infon och åsikterna junkers!

När du ska köra så pass mkt så skulle jag satsa på personalbilen för du kommer ju sitta så mkt i den så då vill man ha en fräch säker bil som drar lite bränsle...
Skulle jag få en personalbil via mitt jobb så skulle jag absolut slå till på det...Dock så måste man ju räkna på det först så man ser att det lönar sig, men det verkar du gjort.

Pär

Inte ha gjort menar du...

mcregor (ej verifierad)

Hej,
Räkna inte med en faktisk förbrukning på "snåldieseln" som är samma som den optimistiska deklarationen. Vore jag du skulle jag snarare räkna på ca: 0,50--0,55 l/mil - sen beror det givetvis på hur fort du kör. Höga motorvägsfarter höjer förbruknigen märkbart liksom start/stopp-körningar (=många accelerationer). Detta baserat på mina egna, praktiska erfarenheter av "snåldieslar". Men ett par dl/mil kommer du säkert att spara.

Jag har bra resväg när det gäller förbrukningen. Jag lägger mig på 90-100 och håller den hastigheten sedan. Det är i princip ingen stadskörning alls

I 90-100 drar min Avensis 1,8 CVT bensin runt 0,55 så en diesel borde nog klara sig på 0,4.

mcregor (ej verifierad)

Junkers: Vad någon ospecad bil borde dra och vad det faktiskt drar behöver inte vara lika. Många vill gärna snygga till sina bilars förbrukningar. Jag har t ex mycket svårt att tro att en Avensis klarar sig på 0,55 i praktisk körning (och verkligt uppmätt - inte bara via färddator) på 90/100-vägar och där det också finns annan trafik som gör att man inte jämt kan hålla sitt eget tempo. Att en diesel i den storleksklassen skulle klara sig på 0,4 - ja, det är nog sagor. Om du inte tror på mina personliga erfarenheter av min Golf Variant Bluemotion så kolla t ex Vi Bilägaren långtester där det klart framgår att tillverkarnas förbrukningsvärden för snåldieslarna är glädjesiffror. Min bedömning är att man med en snåldiesel där man har "långkörningar" på säg 7mil (som trådskaparen har) får vara nöjd om man klarar sig på ca: 0,5 l/mil i årssnitt - och då får man nog ändå vara uppmärksam på hur man kör och inte gärna köra över 90 km/t. Golfen har en väldigt bra färddator som verkligen avslöjar vad olika typer av körsätt resulterar i för förbrukning (så exakt som nu en färddator kan vara - alltså inte 100 %) och att komma under 0,5 l/m i verkligheten på 90/100 väg med omkörningar ibland, lite ojämn takt som det kan vara och nåt stopp - ja, då får man faktiskt anstränga sig rätt rejält. Visst kan man komma ner i ännu lägre förbrukningar men då skall man nog tömma bilen på allt onödigt, höja däckstrycket ännu mera, slå av AC och aldrig köra fortare än ca: 80 km/t. Alltså knappast nåt som fungerar i praktiken. F ö har min syster en Avensis 1,8 och hon känner inte igen de väldigt låga förbrukningsvärden du nämner så går den så snålt - behåll bilen !

Jag har egentligen ingen vidare insikt i för och nackdelar med tjänstebil eller personalbil ... men om det ska finnas en mellanhand mellan säljaren och brukaren, så ska den väl också avlönas?

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.