Vi Bilägares forum

Två bilar i familjen.

Två bilar i familjen.

Efter att ha ägt Micran-cabben i drygt 5 år och över 15 tusen mil. Är det dags att skaffa en ny andra-bil.
Efter att kollat olika bilmärken och modeller, så valde vi mellan en Mazda 2 och en Ford Fiesta.
Det var ungefär i den storleksklassen vi ville att bilen skulle vara.
Till slut bestämde vi oss för Mazda 2, 5dörrars 1,3 Color Edition, 84 hk, Crystal White.
Den kostar 114 900 KR, Vi beställde den av Torvalla bil i Sätra.
Eftersom vi behöver två bilar i familjen, så hoppas jag att det var ett bra bilval vi gjorde.

Uppdaterat: 2015-09-16 15:53
Lås inga trådar.

Kommentarer

Det är väl 2 bilar som har viss släktskap i alla fall om jag förstått det rätt. Det blir säkert bra - och på småbilar/andrabilar har man ju inte riktigt samma krav på ljudkomfort och andra komfortdetaljer. Har ni varit nöjd med Micran så blir ni säkert nöjda även med Mazdan. Lycka till !

Uppdaterat: 2014-01-25 12:39

Tack för feedback. Mazdan har kamkedja fiestan har kamrem. Mazda är tillverkad i Japan. Fich veta av försäljaren att Mazda skall bygga en fabrik i Mexico, så framtidens Mazda 2 kommer att bli ihopskruvade i sydamerika.

Uppdaterat: 2014-01-25 13:27
Lås inga trådar.

Vettigt och prisvärt,...kan inte bli så mycket fel med det valet!

Uppdaterat: 2014-01-25 14:11

Ett bra val. Lika körglad som Fiestan och av en sannolikt hög kvalitet. Enda minuset då jag tittade på en var att jag upplevde baksätet som även för klassen ovanligt trångt. En småbil som borde sälja mer än vad den gör här hemma.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Undrar varför Mazda bygger fabrik i Mexico när de ska bygga bilar i sydamerika?

Uppdaterat: 2014-01-25 17:34
Formely known as Rustan Werling

Mittåt, Mexiko tillhör tydligen Nordamerika, så framtidens Mazda 2 kommer att skruvas ihop i Nordamerika,(Mexiko).
Blev det rätt nu ?

Uppdaterat: 2014-01-25 18:42
Lås inga trådar.

Haha....älskar uttrycket "mittåt". :-)

Nu blev det helt rätt Leif.

Uppdaterat: 2014-01-25 20:30
Formely known as Rustan Werling

Mazda 2 är säkert en bra bil men den nuvarande modellen har funnits på marknaden ett antal år så det är inte längre världens modernaste småbil. Det kommer en ny modell senare i år har jag läst. Personligen hade jag valt en VW Polo eller en Ford Fiesta.

Uppdaterat: 2014-01-26 07:33

Peter - å andra sidan bör ju Mazdan vara rätt "utsorterad" nu och antagligen fri ifrån allt vad barnsjukdomar heter. Sen har väl som sagt Mazda 2 och Ford Fiesta samma bottenplatta så viss släktskap förekommer ju. Bara man är medveten om att man köper en modell som på Volvo-språk brukar kallas "Classic" så är det väl OK. Det man förlorar på att inte välja t ex Fiesta är väl främst säkerhetssystem som autobroms. Å andra sidan är det få modeller i denna bilklass/prisklass som har just detta så Fiestan är nog ännu ett lysande undantag. I Sverige är ju t ex Kia Rio en prismässig konkurrent som är lite "modernare" än Mazda 2 - om den däremot är bättre kvalitetsmässigt kan jag inte bedöma.

Uppdaterat: 2014-01-26 09:50

Peter i Sydney @ En ny modell har barnsjukdomar så de skall man undvika till förmån för de som funnits länge.

Uppdaterat: 2014-01-26 11:57

Ford Fiestas Ecoboost motor har ju fått fantastisk fin kritik. Blev utnämnd till årets motor 2013. Snabb95, japanska bilar brukar inte ha barnsjukdomar enligt min erfarenhet och nya modeller brukar vara väsentligt förbättrade i jämförelse med föregångaren.

På tal om Mazda måsta jag bara lägga in den här bilden på denna Mazda R360 Coupe från 1963 som jag tog på Sydney CARnivale idag. Den har en två cylindrig motor på hela 17 hästar. Det har verkligen hänt saker hos Mazda på 50 år.

Uppdaterat: 2014-01-26 12:58

Idag ringde säljaren, vi får bilen månadsskiftet feb-mars. Den är ihopskruvad i Japan i dec 2013.
På frågan om jag behöver kosta på den ett extra rostskydd, får jag beskedet att Mazda ger ett extra rostskydd på bilarna som skall till Sverige, Skandinavien.
Vinterdäck är oxå beställda, Nokia med dubb.
Så nu är det bara att vänta.

Uppdaterat: 2014-01-30 10:55
Lås inga trådar.

Lycka till! Hoppas du blir nöjd.

Uppdaterat: 2014-01-30 11:25

Tack Peter, jag valde bort farthållare, backvarnare, fönsterelhissar bak. Vill ha en andra-bil med så lite som möjligt som kan krångla. Det var nära att det blev en Fiesta, att den har kamrem och Mazdan kamkjedja avgjorde.

Uppdaterat: 2014-01-30 11:39
Lås inga trådar.

Oj "Leif" ,...det är nog inte extrautrustning som farthållare,fönsterhissar m.m som du skall vara "rädd" för utan det mesta annat för bilens framföring. Är det en enkel bil som man söker så kan man välja en Dacia Sandero i billigaste versionen men även den har förstås för idag nödvändig utrustning som antisladd m.m som blir dyrt att laga en dag men med en så billig bil kan man ju alltid skrota den när de ev elfelen blir för stora.

Uppdaterat: 2014-01-30 12:15

Har åkt en del i Mazda 2 då en kollega kör en sådan. Den är mycket bra ihopskruvad och han har inte haft några fel på den heller. Han har årsmodell 11 dvs faceliften som kom då. Det jag saknar på Mazda 2 är utomhus temperatur mätare som till och med farsan gamla Opel Corsa från 1996 har. Fast jag tror att det finns i något paket, tror det hette Advance. Det är en väldigt praktisk småbil som man lungt kan köra länge utan att bekymra sig över småfel. Kanske lite stötig och hög ljudkomfort men vilken småbil har inte det.

Uppdaterat: 2014-01-31 15:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nu har jag fått veta vilket registreringsnummer jag får på bilen.
Det blev GEH 577, så nu kan de som vill gå in på transportstyrelsen och kolla lite data om bilen.
Nu hoppas jag att jag får den om några veckor.

Uppdaterat: 2014-02-06 14:17
Lås inga trådar.

Mazda 2 är en riktigt trevlig bekantskap. Svärmor hade en sådan för ngt år sedan. Nog bland de piggaste småbilarna. Visst finns det vissa birster i bilen, men det har alla dessa bilar.
Tänker man efter så är det ju väldigt billigt. Under 120kkr för en sprillans ny bil, med hög säkerhet, körglad, snål och bra garantier.

Tror du kommer bli riktigt nöjd med din Mazda 2. Grattis till köpet.

Uppdaterat: 2014-02-06 18:12

Leif Larsson:
Har din Mazda 2 som du har beställt utomhus temperaturvisare? Det är en ganska allvarlig säkerhetsmiss av Mazda tycker jag, för det är alltid blixthalkan som överraskar mest. När en gammal Opel Corsa från 1996 har det är det märkligt att Mazda missat detta på en i övrigt väldigt trevlig bil med en bra växellåda med exakta lägen.

Uppdaterat: 2014-02-09 14:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Enlig specifikationer på Mazdas hemsida så skall bilen ha termometer för yttertempratur.

(Mazdas alla siffror pekar uppåt)

Uppdaterat: 2014-02-09 14:56
Lås inga trådar.

Leif:
Då har det kommit på dem senare årsmodellerna vilket jag tycker är bra, för det var den enda anmärkningen jag har på kollegans Mazda 2. Visst är den lite strutsig och har ett ganska högt vägljud inne i kupén men vilken småbil har inte det. Personligen hade jag valt mellan Mazda 2, Suzuki Swift & VW Polo i den prisklassen.

Uppdaterat: 2014-02-09 16:01
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Sitter i samma klurerier då jag och tjejjen kör varsin bil, mina tankar går i dessa banor.

Bil 1: Liten elbil som tex VW UP!
Bil 2: Lite större bil för längre färd då det bär upp till fjällen typ A4 kombi eller BMW 3 serie

Allt handlar väl iofs om hur mkt man kör osv, men i vårt fall så räknade jag ut att 98 % av alla turer är under en 8-9 mils radie tur och retur.

Nu kanske inte VW Up är jordens sexigaste bil, och den har rätt låg WAF, men men rätt färg så kanske det går.

Uppdaterat: 2014-02-11 09:19
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

"Reverend Benny" : Försök då också att ta reda på om och när Zoe kommer ut samt till vilket pris. Själv har jag alltid trott trots tidiga löften om bilens lansering att den troligen inte kommer förrän de flesta andra konkurrenter också erbjuder elbilar.
Nåväl,..tydligen menar vissa på att bilen kommer nu under 2014 och det är väl inte helt orimligt med tanke på läget just nu. (men jag tror det då jag ser den)
Kunde ju vara kul att jämföra dessa små bilar.

http://www.laddaelbilen.se/elbilar/batteribilar/renault-zoe-18369079

Uppdaterat: 2014-02-11 13:33

Nu har vi bara en bil i familjen. Sålde Micran i torsdags,13/2, till Michell & Company för 28 000 kr.
Den hade gått 15 315 mil och 8 kilometer, när jag lämnade den.
Nu är den ute till försäljning. Reg nr är FZN 941.
Hoppas jag får Mazdan snart.

Uppdaterat: 2014-02-15 19:36
Lås inga trådar.

http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Micra_1_4_C_C_CAB_AC_1_AGARE_52106916.htm?ca=11&w=1

Uppdaterat: 2014-02-17 09:43
Lås inga trådar.

Noterar att det borde finnas lite prutmån på den....:)

Uppdaterat: 2014-02-17 09:49
Formely known as Rustan Werling

Noterar även att du sålt den till en av de mest oseriösa handlarna i branschen. Finns hur mycket som helst om denna firma på nätet

Uppdaterat: 2014-02-17 09:53
Formely known as Rustan Werling

Du har helt rätt där Rustan, de gav mig mest för bilen, och de var snabba på att betala mig 28 tusen kr, kom in dagen efter på mitt konto. Hoppas nu att den som köper den är vaken och prutar ordentligt på den.

Blev lite förbannad på bilfirman då de "snodde" det som var kvar på skatten för mig, rörde sig inte om någon större summa, men ändå.

Uppdaterat: 2014-02-17 10:00
Lås inga trådar.

Det där med skatten har stört mig som fan en längre tid. Det värsta exemplet var när jag köpte en bil som bilhandlaren nyss fått in så ägarbytet hade inte hunnit genomföras. Ägarbytet gick då direkt från kunden till mig och inte via bilhandlaren. Bilhandlaren försökte på fullaste allvar skicka en faktura till mig för skatten. När jag ifrågasatte detta och påpekade att bilen aldrig ens varit avställd så påstod han att han hade lovat den tidigare ägaren att få dessa pengar. Bilhandlarens löften till tidigare ägare var givetvis inte mitt problem. Men ett jävla otyg är det!

Uppdaterat: 2014-02-17 11:00
Formely known as Rustan Werling

Kan få vänta ytterligare någon vecka på bilen. Först fick jag regnr GEH 577 nu visade sig att det var fel, Torvalla hade sålt två vita Mazda 2 den dagen jag köpte min, så rätt regnr är TAW 825. Det är som så att en del bilar som kommit till hamnen i Göteborg hade ej stolsvärme monterat, har jag den oturen att en av de bilarna var min, så får jag nu vänta på att det blir åtgärdat. Tror banne mig att jag åker till någon bilhandlare i helgen och köper något begagnat.
Till den som köper min gamla Micra, den gör en dålig affär om denne betalar vad bilhandlaren vill ha för bilen.

Uppdaterat: 2014-02-27 11:02
Lås inga trådar.

Ingen stolvärme är ju inte så lyckat i detta kalla land. Trodde att stolsvärme monterades i fabriken och inte i efterhand av någon utomstående firma. Det finns ju fullt med Mazda 2 som säljes nya på blocket så det verkar märkligt att du får vänta så pass länge på leverans?

Uppdaterat: 2014-02-27 15:24
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, den bil som jag ska få är tillverkad i slutet av dec -13, det tar ca två månader ungefär innan de kommer till återförsäljaren.
Hur som helst, jag var till Handen för ca tre timmar sedan och köptr en Smart fourtwo 2003 årsgång, hade gått ca 9700 mil och de ville ha 26 900 kr för den. Jag bjöd 20 000 kr och fick köpa den. Har kört ca tre mil med den och den går bra, reg nr är, UMO 330.
Så nu skulle väl rubriken vara "tre bilar i familjen"

Uppdaterat: 2014-03-01 14:33
Lås inga trådar.

Haha...underbart Leif! Älskar spontana bilköp.
Varför köpte du ytterliggare en bil? Kan du ge en liten snabbrapport om nyförvärvet?

Uppdaterat: 2014-03-02 10:02
Formely known as Rustan Werling

Leif:
Den verkar vara ganska bra om ska köra inne i stan eftersom den är så liten. Lätt att hitta parkeringsfickor där man får plats. Är den manuell eller automat? Har väldigt lite kännedom om Smart.

Uppdaterat: 2014-03-02 15:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det blir ganska slående hur långt utvecklingen har gått när man ser på Co2-utsläppet på en gammal Smart. Kollade på en Smart från 2001 och då var det den mest miljövänliga bil man kunde köpa. Den ligger på 122 gram. Idag kvalar de flesta familjebilar in under 120 gram

Uppdaterat: 2014-03-02 17:28
Formely known as Rustan Werling

Smarten är 2,5 m lång och 1,5 m bred. Den känns förvånande stor för förare och passagerare, jag sitter riktigt bekvämt i den.
Det är automat typ att peta till på växelspaken så går växlarna in, vilken växel som är i syns på instrumentpanelen.
Jag ringde tidigare ägare som upplyste att motorn byttes för ca ett år sedan. Är friktionsdäck på, det kan jag leva med.
Den känns smidig att köra och bra sikt runtomkring. Bagaget är i stort sett obefintligt, rymmer ca fem st papperskassar från ica. Är nog ett bra köp när det gäller att pendla med, tanken rymmer 33 liter och den dra ca 0,4 liter /milen.
Jag får se om jag behåller den eller inte, när jag får Mazdan.

Uppdaterat: 2014-03-02 18:25
Lås inga trådar.

Nu får jag hämta Mazdan på måndag.
Vad det gäller Smarten kanske jag säljer den eller behåller.
Ska först se till att oljefilter och motorolja blir bytt.
Veho bil vill ha 3 200 kr för byte av oljefilter och motorolja, Mekonomen tog 483 kr för filtret och oljan och ok verkstaden vill ha 500 kr för att göra jobbet.

Uppdaterat: 2014-03-27 11:01
Lås inga trådar.

Leif Larsson:
Vet du vilken motorolja som Mekonomen tänker använda? Personligen skulle jag köpt en helsyntetisk märkesolja och bytt motorolja själv på en GDS-hall.

Uppdaterat: 2014-03-27 17:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, motoroljan är 5w-40 av märket Castrol, hoppas det blir bra.

Uppdaterat: 2014-03-27 17:33
Lås inga trådar.

Förmodar att den är den här motoroljan:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-vatska/motorolja/motorolja-ps1311a71901sv

Den är helt okej, har läst på forum att de flesta varit nöjda med Castrol Magnatec 5w-40. Dessutom verkar det vara en kampanj på denna motorolja just nu hos Mekonomen.

Uppdaterat: 2014-03-27 19:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag ville ha packning och en oljeplugg, ingen som verkar ha. Var till biltema idag, de hade inget. De hänvisa till Mekonomen, men de hade inte heller. Jag väntar med det, kanske inte behövs.

Uppdaterat: 2014-03-27 22:08
Lås inga trådar.

Äntligen har jag fått Mazdan, dröjsmålet berodde på att den saknade stolsvärme men nu är det monterat och klart.
Tog den i en vit metallic kulör, vilket jag tycker är snyggt och passar på bilen.

Uppdaterat: 2014-03-31 16:59
Lås inga trådar.

Grattis Leif! En snygg och billig liten småbil. Även fast det kommer en ny i höst så brukar kvaliteten vara bäst på dom sista bilarna som rullar ut av en modell serie. Det enda klagomålet jag har på Mazda 2 är att den är lite bullerig i kupén. Men vilken småbil är inte det. Kan du kolla om den visar yttertemperatur? För det saknar nämligen kollegan på sin Mazda 2. Kan även rekommendera dig att montera stänkskydd i fram för det saknade även kollegans Mazda 2.

Uppdaterat: 2014-03-31 17:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Enligt instruktionsboken så kan färddatorn visa yttertemperaturen. Jag har bara kört ca tre mil med bilen.
Skall läsa instruktionsboken, och imorgon får det bli en lite längre tur med bilen.

Uppdaterat: 2014-03-31 18:25
Lås inga trådar.

Leif:
Om du har färddator så har du nog även yttertemperaturmätare, min kompis har ingen färddator i sin Mazda 2.

Uppdaterat: 2014-03-31 21:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nu har jag hämtat Mazdan hos rostskyddsmetoder. De har genomgått en komplett behandling, känns bra.
Priset var 7110 kr, vilket oxå känns bra.
Mätarställningen stod på 130 mil när jag var hemma.
Är riktigt nöjd med den.

Uppdaterat: 2014-04-25 10:32
Lås inga trådar.

Grattis till tillökningen! Det är en liten trevlig bil. Berätta gärna fortlöpande om er upplevelse.

Uppdaterat: 2014-04-25 12:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

De som behöver en andra bil i familjen. Köper oftast en mindre bil. Hur säkra är de igentligen. Avstår många från en mindre bil och har två stora istället. Jag tror inte det. Tycker att det är många mindre bilar på vägarna numera. Och fler lär det bli. Trenden är ju ute i världen att stora bilar är dyra i skatt och drift. Vissa länder premierar småbilar.
Skickar med en länk där de craschar en Smart. Rätt så imponerande att den inte blir totalt pulveriserad.

http://www.youtube.com/watch?v=9iKGfo1wmOM

Uppdaterat: 2014-05-09 07:43
Lås inga trådar.

Så där, sålde Mazda 2 idag och beställde en Mazda mx-5. Blev så sugen på en cab.

Uppdaterat: 2017-10-17 17:16
Lås inga trådar.