Vi Bilägares forum

Kina och bilar 2014

Kina och bilar 2014

Eftersom jag ska en ny runda till Shanghai i april, så tänkte jag starta en tråd om detta här. Inriktningen blir bilar i första hand. Jag tycker att Kina är ett, bortsett från dess hantering av mänskliga rättigheter och demokrati, intressant land. Vidare kommer det kineserna gör att påverka oss alla så mycket att vi kommer att svårt att värja oss (om vi skulle vilja).

Alla ni här är välkomna att komma med infall, idéer, tips och annat som ni vill veta efter min resa. Något ni vill att jag ska kolla på (vad kostar en moppe), hur ser..... , ja ni förstår. Jag fotar på er uppmaning och rapporterar!

Resan börjar och slutar i Shanghai. Det handlar endast om några dagar, så besök på bilfabriker el.dyl. kan vi bortse från rean nu. Ta det mer som att ni kan få en möjlighet att få just det du vill veta belyst eller fotograferat!

Bifogar här några bilder från mina tidigare resor:

Uppdaterat: 2015-09-16 15:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Skulle vara roligt att få veta vilken bil som är deras "volvo" och vad den kostar där omräknat i svenska kronor.
Jag har ju gjort fixturkonstruktioner åt ett bilmärke åt Saic i Kina men jag vet inte exakt vilken bilmodell det var.Gjorde fixturkonstruktioner för chassiet.

Uppdaterat: 2014-02-21 20:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Spännande! En fråga. Kina var ju cykellandet framför alla. Finns det några som cyklar fortfarande, eller har alla skaffat bil? Och vad fasen vad det du åt? och hur smakade det?

Uppdaterat: 2014-02-21 20:42

Nu trodde jag att jag skulle kunna redigera mitt inlägg..... men icke.

Nåväl; första bilden på en typisk transport av kossor i centrala Shangha, notera Santanan i vänster bildkant.. Den nytillverkades där tills helt nyligen. Andra bilden kommer från en lunch med högt uppsatta tjänstemän - tagen när de tittade bort. Tredje bilden - ingen kommentar.

Här nedan en bild från Shanghai skyline 2010.

Edit; det här inlägget kan jag redigera! Mysko.

Men jag glömde; de som har blockerat mig - era inlägg i min tråd kommer att raderas.

Uppdaterat: 2014-02-21 20:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hacken; sist jag var där (2010) så var nog VW Santana folkbilen för medelklassen. Om det nu finns något som heter medelklass i ett land fullt av fattiga och ohyggligt rika. Vart finns "medel"?

trasten; cyklar gör man, men man kör ännu mer skoter med elmotor. Livsfarlig uppfinning i denna stad. Man hör inte skiten förrän det är för sent. Billiga fordon, dessa skotrar, sista priset jag såg låg då på några tusenlappar.

Vad jag åt? Vete fan. Hur det smakade? Vete fan. Men de som städade under bordet (som f.ö. var 4 meter i diameter) hittade nog en och annan del från kycklingen i fråga;-) Såsen som eländet simmade i var god - sa han som var tvungen;-) Slurp!

Uppdaterat: 2014-02-21 20:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hacken; vad är en fixturkonstruktion?

Uppdaterat: 2014-02-21 20:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, en konstruktion som fixerar bildetaljer exakt och sedan förs in i en robotstation och svetsas ihop till ett färdigt chassie eller någon annan bildel som karosser, dörrar, huv och baklucka.

Uppdaterat: 2014-02-22 14:44
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu har visumet dykt upp. Jag åker på onsdag i nästa vecka och kommer hem på söndag natt. Förutom jobb, blir det lite tid till att rumla runt i staden ett antal timmar. Jag tar med mig systemkameran för första gången, så att jag inte missar något.

Denna gång ska jag försöka att verkligen slösa foton på trafiken. Minneskortet rymmer nära 4000 bilder med 20 Megapixlar, så det är ju enkelt att bara "bränna på". Det gäller ju bara att få ett hum över vad man plåtar;-)

I morgon blir det fjällen över påsk, så vi hörs bara sporadiskt tills jag är tillbaka från Kina.

Uppdaterat: 2014-04-16 21:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Skall du nu fota bilar har du i länken här en lista på vad du borde kunna förvänta dig att se.
http://chinaautoweb.com/2014/04/best-selling-new-cars-in-march-2014/
du får väl göra en car-spotting-runda och se hur många av dessa du lyckas få med på bild. :-)

Uppdaterat: 2014-04-17 00:34

Lycka till med resan, jag ser verkligen fram mot dina erfarenheter och dina bilder.

Uppdaterat: 2014-04-17 21:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kina bilen med bästa ryktet är Foton Tunland. Den har Cummins dieselmotor och Jetrag växellåda. Den har fått mycket bra kritik i tidningarnas tester.

Uppdaterat: 2014-04-18 06:18

Jag har nu återkommit från fjällen och packat väskan för resan till Kina. Kanske det kunde vara en tanke att ViB fixade en tråd för reseupplevelser?

F.ö. garvar jag åt Peter i Sidneys foto; "Sample photo only - Not actual vehicle". Jag lämnar tolkningarna fria;-)

Uppdaterat: 2014-04-21 21:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, de där ljudlösa mopparna är bra, och livsfarliga... Men, många av dem monterar signalhorn från bilar, så om man inte ser sig för när man korsar gatan blir man anfallen med kraftiga signahorn. Från ljudlösa moppar... haha
Tror de billigaste elmopparna kostade 2500.

Jag var också i Shanghai 2010, och då var nog Santana den vanligaste, eller hette den Passat 3000?

Audi: Hoppas du skriver och visar många bilder, det är kul att se! :-)

Uppdaterat: 2014-04-22 11:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Santanan var en trevlig bil, hade en sådan ett par år. Historiens kortaste växelspak.

Uppdaterat: 2014-04-22 12:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nostalgiskt värre med Santanan då jag har haft flera sådana fast då med 5 cyl motor.
Hade jag hittat en sådan idag så hade jag nog köpt den som "söndagsbil" :)

Mina funderingar ligger nog runt hur bra/dåligt utrustad en ny Kinesisk bil är jämfört med "våra" och kanske då främst inom miljö och säkerhet.
Att de fortfarande tillverkar gamla modeller vet jag men de borde ju ha fått en hel del uppdateringar?
På mopedfrågan vore det kul att veta vad en BRA sådan kostar. ( helst med elmotor )
Priset borde ju antyda på hur hög kvaliteten är men tyvärr försvinner ju en del fakta för oss när den säljs i Sverige.
Är sedan en bra sådan likvärdig med vad som säljs här? ( t.e.x Kymco,Peugeot mfl storsäljare )

Viraelli är ju en Italiensk tillverkare ifrån början men uppköpt utav Swebike och de har ju redan en stor marknad i Sverige. Dessa mopeder/motorcyklar tillverkas i Kina.
Det finns många tillverkare utav sådana fordon i Kina och samma fabrikat kan tillverka allt ifrån skräp till bra grejor och hur skall man då veta vad som är ok?
Den sista kinamoppen som en släkting köpte går bra i motorn men elsystemet lämnar en hel del att önska...

Skall bli kul att följa ditt äventyr "Audi"

Uppdaterat: 2014-04-22 12:56

Mistro: grejen är att det är billigare att bygga i KIna, det vet alla. Men samtidigt så är det också billigare att bygga kvalitet i Kina, och då kunde man tänka sig att en kvalitetselmoppe skulle kunna vara hyfsat billig. Ofta är det fortfarande tveksam kvalitet på mycket, märkligt nog.
Jag såg flera olika modeller och storlekar där. De billigaste påminde mer om en minicykel med batterilåda, de finaste såg ut som "våra" scootrar. De senare hade också kraftigare batteri och motor. Tror de kostade runt 6-7000.

De har också roliga polismotorcyklar i Shanghai, jag fick syn på dessa och tog en bild. Jag tycker det ser roligt ut att de låser fast dem med bygellås i framhjulet mot stället. Sånt ser man inte här hemma....
Poliserna såg mig och blev nyfikna på varför jag fotade deras hojar, och vi hade en trevlig pratstund. Dock kunde de ingen engelska, men vi förstod varandra rätt bra ändå.
-Jaha, långnäsan kör också motorcykel? Kul!
Hojarna ser stora ut, men är bara 250cc, små och låga, de visade dem gärna. Men, jag fick inte provsitta...Hade annars varit en kul souvenirbild ;-)

Uppdaterat: 2014-04-22 16:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Audi: sorry for spammande i din tråd... ha en bra resa! :-)
Så, du jobbar med fixturer? Trevligt, det har jag gjort tidigare.

Uppdaterat: 2014-04-22 16:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Även jag har haft en 5-cylindrig Santana. Trevlig bil med fantastisk (för sin tid) plyschklädsel. Och usla bromsar.

Ingen fara hultarn, tråden handlar ju om precis det du skrivit om - Kina och bilar 2014 (inkluderar även 2-hjulingar).

Fixturer har jag inte arbetat med, det är Hacken som gör det.

Om det blir tid över, så hamnar vi säkert i ett läge där jag kan kolla in nya mopeder, Mistro. De säljs ju i princip över allt, t.o.m. i deras motsvarighet till ICA.

Nu håller jag bara tummarna för att den där jävla vulkanen på Island håller käft. Sist jag var i Shanghai, så blev jag strandsatt..... Övervägde t.o.m. att skaffa visum till Ryssland och ta Transsibiriska järnvägen hem (6 veckor). Men det löste sig på annat sätt, tack och lov (även om det blev rejält dyrt).

Uppdaterat: 2014-04-22 17:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi: jaha, det var Hacken.. lätt att blanda ihop folk och jobb.. haha

Ja, lycka till mer resandet. När jag var där, så var det fågelflunsan som grasserade. Alla ombord blev "skjutna i pannan" med en IR-termometer innan vi fick kliva av flygplanet.
Såg rätt kul ut när de kom ombord klädda i heltäckande vita dräkter inkl huva, påminde om filmen ET...
Jag var orolig att någon skulle ha feber, då hade vi väl alla blivit bänkade i planet. Men, det gick bra.
På tal om taxi i Kina, hittade en bild jag tog, känns modellen bekant?

Uppdaterat: 2014-04-23 08:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Och sedan har vi ju denna, ser ganska OK ut tycker jag även om den kantiga bakänden andas en smula S60 (gen 1)
Namnet är ju helt roligt på svenska: Roeve.....

Uppdaterat: 2014-04-23 08:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tillbaka i Sverige, trött, förkyld och rätt mätt på att resa. Hemresan tog 20 timmar...

Shanghai är en stad i ständig och hela tiden oerhörd förändring. Hur många nya skyskrapor som tillkommit sen jag var där sist går inte att räkna. Nu håller man på att bygga en ny skyskrapa, som ska slå den som var högst i världen 2008. Den nya, Shanghai Tower, blir 632 meter. Inte högst i världen, men rätt hög ändå.

Skillnaden mellan fattig och rik är fortfarande mycket stor. Unga män i 25-årsåldern kör Lamborghini, andra har inte ens kök eller toalett i sin lägenhet. En rundvandring i den gamla staden med guide gav intressant information. De som bor där (i det extrema Shanghai centrum) är fattiga så till den grad att man delar kök med kanske 5 familjer. Köket består av en vattenho i portuppgången och möjligen en koleldad grop, där man ställer sin gryta. Toalett finns inte, man är hänvisad till allmänna toaletter i området. Ja, ni förstår nog (postar bild på detta nedan där man har lyxen av att ha en egen ho ber hus). Samtidigt är man multimiljonärer "in spe". Den dagen staten/staden bestämmer sig för att riva eller möjligen bygga om området, så blir det fråga om inlösen. Eftersom man äger sina "hus", så kommer man att få ett antal miljoner per hus/lägenhet. Alla som bor där väntar på detta och vägrar flytta. Snacka om kontraster.

Vi hade en kväll en fin middag på New Heights som ligger på The Bund ("Strandvägen"). Där kan man stå länge och bara beundra utsikten. Bifogad bild visar den gamla skyskrapan (med hål i mitten) och den nya till höger om denna.

Projektet att fånga en massa bilar på bild, blev övermäktigt. Verkligen. Det hade varit bättre om jag fokuserat på en biltillverkare, eller möjligen endast ett bilmärke. Det är ta mig f-n omöjligt att ha koll på bilparken! Så mycket okända bilar gör att man blir helt vilse.

Sist ännu en bild från restaurangen på The Bund.

Nytt inlägg följer. Om ni orkar. Det kommer att handla om VW;-)

Uppdaterat: 2014-04-28 18:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bilar var som sagt var en övermäktig uppgift att överskåda. Här nedan följer ett litet axplock av de VW som jag såg (och lyckades fotografera).

VW Lavida verkade vara en Golf/A3-variant - tror jag. Men sen tillkom ju den där VW Sagitar, som var mindre än en Passat.... Så där höll det på hela tiden, det var så många VW-modeller att jag blev helt vilsen. Första bilden visar en Lavida, som var misstänkt lik en A3, andra bilden en äldre? Lavida sedan. Tilläggas kan att det naturligtvis fanns massor av Passat i olika stadier av facelift och även en hel del Golf.

Eller varför inte en VW Polo sedan?

Thommys har ju startat en tråd om MB 190 och dropplisten - på bilden av en VW Santana taxi, kan man se att även kineserna anammat detta designtrick. Vad jag kunde se, så hade man helt enkelt "klistrat" på ett skal över den ordinarie dropplisten. Kineser;-) Efter denna bild, en bild på den nya VW Santana, som man även kunde se som taxi.

Vad gäller taxi, så såg jag som mest 7 VW Santana i rad efter varandra på en ringled. Det måste finnas miljontals av dessa bilar i Shanghai.

Någon som kan reda ut skillnaden mellan Lavida, Sagitar, Santana? Glömde jag den där Jetta som jag såg. Ja, och så var det ju det där med Passaterna och Golfarna. Jisses.

Uppdaterat: 2014-04-28 19:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Buick var ett riktigt frekvent märke i Shanghai. Massor av varianter, allt från LaCross, över bussar till, ja en Encore (första bilden).

Bild två är på, vad jag kan minnas, en Roewe av nyare modell än den hultarn la in i ett tidigare inlägg.

Även MG finns (bild 3) i en liten snygg version. För att inte tala om en hoper Nissan i en massa varianter - t.ex. Bluebird (bild 4).

Jag tror att Jes_ skulle trivas halvhyfsat i Shanghai. Staden är nämligen notoriskt fri från Toyota Prius;-) Men det fanns å andra sidan desto fler riktiga Toyotor. Bifogar en bild på en stilig Toyota Crown (bild 5).

Raphael har ju frekvent skrivit om hur bra det går för PSA i Kina, men det gäller i alla fall inte Shanghai. Man kan om man är snäll säga att det finns utrymme för förbättring när det gäller försäljningen. Ytterst sparsamt med dessa vagnar, men i alla fall ett par av dessa såg jag (bild 6). C4 sedan? Synd att Raphael inte kan läsa eller skriva i denna tråd, han hade säkert kunnat reda ut vad det är för modell. (Det såg ut som att det stod "Quatre" på bakstammen).

Uppdaterat: 2014-04-28 19:24
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu till den okända, och då menar jag verkligen den okända delen av det jag såg. Här följer en radda bilder på, ja inte vet jag. Vet ni? (Jag har inte orkat Googla.)

Uppdaterat: 2014-04-28 19:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Många inlägg blir det.

Alla premiumbilar (inte Lexus) hade från storleken Audi A4 och uppåt uteslutande beteckningen L, alltså förlängd. A4L, 320L osv. Motoralternativen för just Audi var lite udda - se bifogad bild. 35 TSFI?? En tvåliters motor som fått större beteckning p.g.a. överladdningen? Kanske. Men det fanns även 1.8T och 2.0 TFSI. Någon?

Kuriosa: köper man en ny bil, så får man köra utan nummerskyltar i ett par månader. Häpp!

Slutligen; är man intresserad av kycklingfötter och annat i den riktningen, så är Kina platsen för er;-) Bilden är från en marknad.

Uppdaterat: 2014-04-28 19:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Håller med om kul läsning, och fina bilder.

Uppdaterat: 2014-04-29 15:12
Lås inga trådar.

Tack pojkar! Åk inte till Kina. Man blir trött, förkyld och helt väck;-) Håller på med personlig "recovery" - lite whisky är faktiskt involverad.

Men det var som jag tidigare skrev en helt överväldigande upplevelse med alla dessa bilmärken - och modeller. Jag hade inget sådant minne från resan 2010, men det kan väl bero på att jag hade lite annat fokus då. Eller så har saker och ting accelererat sedan dess. I alla fall, det är bara frågan om något år innan Kina kör om USA (bokstavligen och bildligen) när det gäller BNP och biltillverkning.

Kuriosa; 2004 (min första resa dit) tjänade en arbetare med kvalificerat jobb ca SEK 1.500:-/månad. 2010 ca 2.500:-/månad. Nu ca 5.000:-/månad. Ja, resten kan ni räkna ut själva. Min leverantör tittar på Moldavien, Kambodja.... Burma?

Uppdaterat: 2014-04-30 20:39
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag lyder ditt råd och åker på semester till värmen i norra Australien om en vecka, I Cairns skall jag handla salt lakrits på Swedish Godis.

Uppdaterat: 2014-05-03 10:29

Bodde själv i Kina ett tag för ett par år sedan. Såg vid flera tillfällen en "fake-audi". Hade varit intressant under vilket märke denna tillverkas. (Märket har 3 ringar iställlet för 4, ser ut som en äldre modell men verkar vara relativt nytillverkade. Stöter du på en kan du kanske ta en närmare koll då jag själv aldrig hade chansen :)

Uppdaterat: 2014-06-10 10:18

Denna tråd har jag missat helt. Min fru är från Kina och därför är jag i landet med jämna mellanrum. Dock i Peking. Har dock ganska bra koll på bilparken och kan reda ut det här med Volkswagenmodellerna. Här följer en liten lista med Kinamodellerna och deras svenska motsvarighet:

Sagitar = Jetta
Magotan = Passat sedan
Jetta = Andra generationens Jetta som fortfarande produceras i Kina.
Lavida = En modell framtagen specifikt för kinesiska marknaden.
Passat = Var tidigare samma bil som första generation Skoda Superb. Numera samma bil som Passat i USA.

Antalet bilmodeller är stort i Kina och antalet inhemska tillverkare också. I Kina är bilen en mycket tydligare status- och inkomstmarkör än i Sverige. Har man råd så kör man en fin bil. Ibland hjälper till och med föräldrarna till med den fina bilen om barnen inte själva har råd. Man köper dessutom nästan alltid nytt. Begagnatmarknaden är för osäker tycker man. Vidare är serviceintervallen märkliga. Min fru har en väninna som har en Honda Odyssey. Den ska in på service efter 750 mil! Kineser är i allmänhet mycket nationalistiska, men inte när det gäller bilvalet. Har man råd köper man tyskt och allra helst Mercedes. Har man riktigt gott om pengar så är det Rolls Royce eller Bentley som gäller. Japanska bilar står inte högt i kurs. De anses bränslesnåla, men det är för att de har "tunn plåt" och därigenom är lätta. En annan, ganska obehaglig, sak i Kina är att man har mycket låga ersättningsbelopp på trafikförsäkringen. Krockar du med t.ex en Bentley så ersätter ofta inte försäkringsbolaget reparationen. Därför så är alla mycket noga med att inte köra på dyra bilar.

Uppdaterat: 2015-09-21 09:36

Rätt imponerande(eller skrämmande) att VW Jetta MK2 producerades, dock i en något uppdaterad kostym, fram till år 2013

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Jetta_Pionier
Seat Toledo MK1 byggde på samma plattform som Jetta MK2 och och säljs fortfarande i Kina som Cherry A15.

VW Jetta MK2 kom ut 1984.....

Uppdaterat: 2015-09-21 10:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hej på er! Kul att ni hittade tråden. Desto tråkigare att alla mina bilder försvann vid ett av ViB:s "remake" av hemsidan. Laddar ner dem igen, men orkar inte sortera dem eller kolla vad som är vad....
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-21 17:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Alla Buick-modeller är för övrigt Opel i europa. Opel finns knappt i Kina.

Uppdaterat: 2015-09-22 10:05

Åker till Shanghai och Bejing om tre veckoroch sedan till Busan i Korea och Fukouko Japan. Återkommer med bilder på förhoppningsvis roliga bilar.

Uppdaterat: 2015-09-23 11:43

Om jag minns rätt så tog det oss ca: 4 timmar en gång med taxi från flygplatsen i Beijing in till hotellet och det var ca: 35km. Samma sak har även hänt i Bangkok, 32km tog 3 timmar och 30minuter. Tacka vet jag landsbygden i Småland, där går 40 km på 20-25 minuter, lite beroende på hur pinknödig jag är.

// Krister

Uppdaterat: 2015-09-23 14:00
Lite krokigt är också rakt

Krsiter: det går liiite snabbare med Maglev-flygtåget in till Shanghai. Dock går det inte ända in till centrum, utan man får ta t-banan sista biten.
Åker man på dagen så går det i 430 km/h, jag åkte dessvärre på kvällen och fick nöja mig med 300...
Jag lägger också in ett par bilder som försvunnit, en Roewe (f.d. Rover 75)
Bild borttagen.

Och en par stiliga polishojar, mycket små i verkligheten, 250cc. Polisen undrade varför jag tog,bild, men då han förstod att även jag körde hoj, så var det lugnt. (jag kan inte kinesiska, han inte engelska, men vad gjorde det..?)
Jag fick gärna ta bild, men inte sätta mig på den. Notera att den är fastlåst i cykelstället, ser man inte här...

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-23 16:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo, Shanghai är bättre än Beijing vad gäller trafiken, och jag har faktiskt åkt det snabbtåget en gång. Har även åkt Shanghai-Beijing med snabbtåg ett par gånger, 150 mil på 5 timmar, det knallar på rätt bra.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-09-23 17:27
Lite krokigt är också rakt

Även jag har nu återkommit från min resa till Kina, Japan och Korea. Här är några bilder från Shanghai.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-10-30 12:37