Vi Bilägares forum

Stora serverproblem just nu

Stora serverproblem just nu

Hej, att vi har stora serverproblem lär ingen undgå idag. Vi beklagar och felsöker febrilt. För att göra en lång historia kort, en process går med ojämna mellanrum i taket och vi hittar inte vad som orsakar detta,

Uppdaterat: 2013-01-03 13:02
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Kommentarer

Okej, vi tror att vi hittat problemet och i alla fall temporärt åtgärdat det. Men lägg gärna en kommentar här nedan om ni får felmeddelandet "Sidan är ej kontaktbar" återupprepande gånger igen.

Uppdaterat: 2013-01-03 15:40
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Det har varit problem länge med att kolla "Tester" på bilmodellerna... Kommer bara upp att det är något som är fel och att man ska kontakta er... Skulle vara bra om ni kan fixa detta så man kan kolla runt bland era tester!!

Uppdaterat: 2013-01-29 20:12
Pär

Peugeote-Pär, var exakt menar du?

/ Alexander Öbom, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-02-01 11:36

Nu verkar det funka igen... När man ska klickar på tester så står det att det är serverproblem att man ska kontakta er.

Uppdaterat: 2013-02-02 18:25
Pär

Okej, säg till om problemet uppstår igen.

/Alexander Öbom, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-02-04 10:36

Inte mycket som funkar, oerhört trögt, quiz som upprepar sig, helnedstängd.
Är det inte dags att gör ngt ordentligt snart?

Uppdaterat: 2013-04-27 15:01

Hemsidan just nu är trögare än någonsin. Ja trögare än alla andra "bilsidor"
Snart ingen idé att försöka ta sig in på Vib:s hemsida var man än klickar så tar det typ 30 sekunder innan något händer.

Uppdaterat: 2013-04-28 10:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

"Guru Meditation" i fredags och nu segare än sirap. Dags att byta ut 386:an ;-)

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

D e t ä r t r ö g t .................

Uppdaterat: 2013-04-28 17:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har ViB sveriges trögaste sida?

Uppdaterat: 2013-04-28 23:30

JA, du har rätt Audi, styrningen i Audin känns konstiga nuförtiden! ;)
"Guru Meditation" troddes väl betyda att dom kör sin webserver på en Amiga 500 men det kan inte stämma för då skulle den ju fungera!? :D

Uppdaterat: 2013-04-29 06:34

Hej!
Det stämmer att vi har stora problem med hemsidan just nu, men vi jobbar för fullt på en lösning.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-04-29 14:50

Borde inte ert webbhotell loopia kunna hjälpa er identifiera problemet och avhjälpa det snabbt ?

Eller så kanske det är dags för vibilagare.se att vara på en egen server och inte dela med en hel del andra sajter.

Uppdaterat: 2013-04-30 01:52

Hej Christer_1, ledsen att du inte fått svar tidigare. Även om det är klen tröst så får jag skylla på lediga dagar. Blev uppmärksam på det här inlägget av webredaktören först efter helgen och då var jag på kontoret i Finland.

Hursomhelst; vi ska kolla på detta så att det funkar så bra som möjligt. Vi har inte ändrat medvetet på detta. Vi kommer också göra en undersida som samlar alla nya kommentarer på artiklar för snabbare utvisning av dem, göra det lättare att skumma igenom vilka nya kommentarer man läst eller inte läst ännu.

När det gäller farten har vi - precis som ni märkt - haft stooooora problem fredag natt till måndag. Det är inte Loopia som vi ska skylla på, det var ett problem där cachningen av sidan plötsligt började fungera betydligt sämre och då belastas plötsligt servern hårdare, med resultat att sidan laddade ungefär lika långsamt som målarfärg torkar.

Uppdaterat: 2013-05-08 15:50
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Det här att allt plötsligt går seeeegt, är ju inget nytt. Av någon anledning har jag mest märkt av det nattetid då trafiken borde vara gles.

Uppdaterat: 2013-05-09 19:22
Roy J

Inga artiklar på förstasidan kan nås men samtidigt så funkar ju forum-delen. Börjar bli riktigt irriterande och man kan ju undra varför problemen inte kan lösas. Slut pengar hos OK-förlagen?

503 service unavailable...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

All reklam och flashiga reklambilder slöar alltid ner hemsidor, men här är det extremt. Antigen laddar sidan inte alls eller så tar det evigheter.

Uppdaterat: 2013-06-04 08:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Eftersom det verkar vara ett olösligt problem för VB att åtgärda så kommer det att lösa sig jäv med att man tappar läsare och då gör det inget längre att sidorna inte fungerar alls eller är sega att ladda upp.

Uppdaterat: 2013-06-04 09:32
Elbil2

Tyvärr har vi råkat ut för en del serverproblem under den senaste tiden. Vi ber om ursäkt för strulet och hoppas att våra åtgärder ska vara tillräckliga för att undvika motsvarande problem i fortsättningen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-06-10 16:38

Ni verkar ha serverproblem hela tiden för det är oftast väldigt segt. Endast några få gånger har det känts lika snabbt som på andra hemsidor här.
Teknikens världs hemsida känns dubbelt så snabb som er hemsida.

Uppdaterat: 2013-06-24 13:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Beklagar problemet. Vi har precis kollat av servern och den svarar just nu i alla fall helt okej. Men oavsett det så gillar vi när det går snabbt och har därför påbörjat ett stort jobb som ska genomföras under sommaren, bland annat med en helt ny serverlösning, vilket ska få upp hastigheten ytterligare.

Uppdaterat: 2013-06-24 14:09
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Får genast revidera mig. Vi har uppenbarligen ett problem som vi ska försöka att lösa så snabbt som möjligt.

Uppdaterat: 2013-06-24 14:23
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Nu är det segt igen........

Uppdaterat: 2013-12-06 10:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu får ni göra något åt denna hemsidan, den är segare än sirap som stått för länge och blivit seg.

Uppdaterat: 2013-12-07 10:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kan bara instämma. Något är seriöst fel, sidan är otroligt långsam och ibland blir det blank sida med nåt felmeddelande.
Jag antar att ni betalar någon för en viss hastighet, men ni får den inte garanterat..

Uppdaterat: 2013-12-07 18:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag raderade ett inlägg idag och det får räcka, det tog en evighet att radera det. Hemsidan stod och tuggade hur länge som helst.

Uppdaterat: 2013-12-07 22:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nä Jes dina inlägg raderar jag imorgon om sidan är snabbare :-)

Uppdaterat: 2013-12-07 23:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hej, ber så mycket om ursäkt för segheten. Vi letar fel just nu. Servern har inte varit överbelastad så att den skickat varningssignal (vi får annars notifiering om något är galet) vilket gjort att tekniker inte fångat upp detta under helgen.

Uppdaterat: 2013-12-09 09:11
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

En ddos-attack av anonymous ; ) ?

Annars undrar jag också vart den skarpare modereringen tagit vägen? Blev väldigt många irrelevanta, upprepande och provocerande inlägg i helgen från ett visst håll...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Kan bara bekräfta vad övriga redan sagt - sajten är otroligt seg och har så varit ett antal dagar. Den har väl aldrig varit nåt under av snabbhet så det är svårt att säga när den slöat ner sig ännu mera men just nu är det värre än nånsin känns det som.

Uppdaterat: 2013-12-09 10:58

Hej, det var knappast anomynous som stod bakom denna attack, men vi hade en en spam-attack mot en annan av sajterna hos oss med över 400 000 kommentarer på vissa artiklar. Ännu så länge så har flera sajter delat på samma databas vilket gjort att en sådan attack påverkar flera sajter. Vi ber om ursäkt för de problem med långa svarstider som detta gett dig som besökare.

Uppdaterat: 2013-12-09 12:45
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Ja - nu verkar det snabbare igen så vi håller tummarna. Förstår inte glädjen över att sabotera för andra men gissar att dom skulle bli rejält förbannade om dom själv råkade ut för samma sak.

Uppdaterat: 2013-12-09 14:11