Vi Bilägares forum

Billiga reservdelar - har ni köpt här?

Billiga reservdelar - har ni köpt här?

Av en tillfällighet ramlade jag in på en sida som säljer bilreservdelar, och de har riktigt bra priser. Jag antar att allt kommer från något Europalager, då fraktpriserna varierar. Fast de är ändå inte dyra, kollade bakre ljuddämpare som är en rejäl klump, frakten blev 109 kr. Inte farligt. Ljuddämpare i sig var mycket billigare än Mekonomen.

http://www.mister-auto.se/sv/

Prisjämförelse:
Oljefilter, Bosch: 81 kr, Mekonomen: 132
Luftfilter, Bosch : 73 kr, Mekonomen: 182
Bränslefilter, Bosch: 74 kr, Mekonomen 194
2 st Bromsskiva bak, Brembo: 615 kr, Mekonomen, okänt märke: 952
Hjullager, fram, SKF: 581 kr, Mekonomen, okänt märke: 754

I många fall finns dessutom billigare alternativ, som t.ex. framhjulslager från 326 kr!

Jag satte samman några grejor, för at se vad det blev, olje- och luftfilter, kupefilter, (alla Bosch) bromsskivor bak inkl belägg.
Här 1376 kr med frakt.
Mekonomen 1943 kr

Låter väldigt bra tycker jag, är det någon av er som handlat av denna firma?

Uppdaterat: 2013-01-18 10:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Här är några uttalanden av några som handlat på mister-auto. Att de har bra priser är det tydligen inget tvivel om. :-)

"Kolla med Mister-auto.se
Brukar vara svårslagna när det gäller "märkesprodukter"!
Men räkna med MINST en veckas leveranstid och allmänt strul och låång process om du behöver skicka tillbaka vid t ex felleverans/reklamation etc."

"misterauto.se
Har handlat flera gånger av dom, men leveranstiden är minst 5 arbetsdagar
Bra priser! "

"Bra priser och bra prylar:"

Uppdaterat: 2013-01-18 11:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush:
Jag hittade nån slags omdömessida, där folk skriver om sina köp.
Tydligen varierar nöjdheten, det tar gärna några dagar, men många är nöjda ändå. Mycket beroende på priserna.

Hittade en intressant lista över olika firmor, de är inte vart fall inte sämst...:

15.
Mister Auto
16.
Mekonomen
17.
Biltema
18.
Bilia

Bilia i botten!

Jag kan tillägga att jag köpt en del på Skruvat.se, och de har alltid varit bra, och med bra priser. Dock inte så här bra...

Uppdaterat: 2013-01-18 11:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja jag har med köpt från skruvat.se och där var det snabb leverans och bra priser.
Jag köpte framlyktor till Passaten jag hade för 990:- styck från Skruvat.
Vw ville ha 2500:- styck för samma lyktor. Jag såg ingen som helst skillnad på lyktorna från skruvat och de som satt på bilen annat än att lyktorna från Skruvat var nya och plasten klar.

Uppdaterat: 2013-01-18 11:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Förr åkte jag till bilskroten och köpte bildelar.
Det gör jag inte längre.
Vet inte ens om man kan göra det numera.

Uppdaterat: 2013-01-18 12:57

Det kan man nog Leif men det är mera som ett snabbköp idag. Du går inte ut och hittar vad du skall ha själv utan man köper oftast över disk och priserna är inte speciellt låga så det är nog bättre att handla av t.ex mister-auto och Skruvat.
Sist jag handalde på skrot var ganska många år sedan men redan då var det "över disk"
Jag har till och med varit med om att en bildel på en skrot var dyrare än att köpa en ny originaldel.
När detta påtalades så sa skrothandlaren bara "ska du ha delen eller inte?" Pruta gick inte alls.

Uppdaterat: 2013-01-18 13:06
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Klart man kan handla på en skrot, men man köper knappast servicedelar där.

Jag brukar däremot köpa begagnade batterier på skroten, runt 200 - 250 kr för ett runt 60 Ah. Jaguaren har 100 Ah, så det blev lite dyrare, tror det blev 300. Lite skillnad mot ett nytt....

Uppdaterat: 2013-01-18 13:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ett nytt sådant kostar nog ca 1200-1500:- hultarn. Jag köpte ett sådant för ca 6 år sedan till Bmw jag hade och det kostade då nytt 1000:-

Uppdaterat: 2013-01-18 13:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag slängde in en beställning till mister-auto så får vi se vad som händer, jag återkommer med rapport! :-)

Uppdaterat: 2013-01-18 14:34
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

bildelsbasen.se är något man bör kolla med när det är något som behöver förnyas på bilen, bara att skriva in reg Nr så kommer lämpliga delar upp.

Uppdaterat: 2013-01-18 15:42
Elbil2

Färger och fonter på sidan är ju väldigt lika att ett annat bildelsföretag i Tyskland.
Deras priser är ännu lägre...
Å andra sidan har jag aldrig fått något svar på mina mail till dem.
De vill kanske att jag som svensk ska köpa från "den dyrare" sidan.?
VET iofs inget, gissar bara med tanke på likheterna.
Ekonomisk planering är dock aldrig fel, en skärm jag är intresserad av kostar ca 1000SEK här, i Tyskland 22€...en femtedel!.

Uppdaterat: 2013-01-21 15:02

Idag fick jag ett SMS från mister-auto om att mina prylar är skickade, än så länge ser det bra ut. Beställde ju i fredags... ( #8 ovan)

Uppdaterat: 2013-01-21 20:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Däremot är det svinigt av mister-auto att ha något som heter "säkert-köp" för 49:- som man aktivt måste bocka av för att det inte ska läggas till på totalsumman, har anmält detta till konsumentverket

Uppdaterat: 2013-01-22 17:32

a128: ja, det där är ett ofog, men de är inte ensamma.
Minns inte vilken av dem det var, men någon av de här som säljer dataprylar (typ Dustin, conrad, webhallen osv) har nåt liknande.

Uppdaterat: 2013-01-23 09:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pixmania skulle haft något likande som dom fick på pälsen för om jag inte minns fel

Uppdaterat: 2013-01-23 14:33

Idag kom mina grejor från mister-auto! Det får väl ändå vara en godkänt leveranstid, beställde ju förra fredagen. (se #8)
Allt verkar vara rätt, så jag är nöjd.

Uppdaterat: 2013-01-25 19:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag beställde generator, luftfilter, oljefilter och torkarblad fram+bak till min Astra -99. Funkade klockrent. Generatorn var från Delphi enligt min mek. Skruvat skulle ha 1900 för generator, här var det 1192+frakt ( http://www.mister-auto.se/sv/generator/cevam-4073_g4_a3934073.html ) . Lokala verkstaden 2800. Lite irriterande med 49 för säkert köp men jämfört med övriga bilkostnader ...

Uppdaterat: 2013-01-30 13:27

snow: ja, de har både märkessaker och billigare kopior (ibland). Jag köpte bland annat en sensor till ABS, och den var från ATE. Filterna från Bosch.
Givaren: jag betalade 323 hos mister-auto, 949 kr hos Mekonomen. En viss skillnad, även om man lägger på de 49 kr och frakten (99)
Oljefilter 81 istället för 132.
Luftfilter 73 istället för 182.

Det blir fler inköp därifrån!

Uppdaterat: 2013-01-30 15:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Där fanns ju en hel del billigt, tyvärr inte så mycket till Buicken, men Subban och Mersan kan nog få lite delar därifrån.
Annars är Ebay/Amazon bra om man orkar bläddra efter det man behöver.

Uppdaterat: 2013-04-16 05:51

Jag har kollat på mister auto men handlat på skruvat.se och biltema.
Man får kolla varje detalj för priserna varierar så att en firma är billigast på den ena detaljen men en annan på en annan detalj.
Skruvat.se brukar ha ordentliga extrapriser mellan varven och låga fraktkostnader. Tror det bara är 29 kr,

Uppdaterat: 2013-05-10 09:57

Här har dom en del bildelar att söka bland och fri frakt för köp för 2500 kr och däröver.
http://www.reservdelar24.se/bildelar/opel/generator/astra-g-kombi-f35.html

Uppdaterat: 2013-05-10 10:50
Elbil2

Mister-Auto är bedragare!

Mister Auto stal 1000 kr av mig, och jag varnar andra för att göra affärer med dem.
På många konsumentsidor, som t ex www.trustpilot.se, vittnar många som blivit bestulna/bedragna av Mister-Auto.

T ex: De fick felaktigt dubbla betalningar av mig, vilket jag bevisade genom att sända dem mina kontoutdrag. De slingrade sig ständigt och trots att jag upprepade gånger krävde tillbaka mina pengar så svarade de ständigt att de skulle återkomma efter att ha kollat med sin bank - men de återkom inte nån gång! Jag har krävt tillbaka mina pengar så många gånger nu, att jag tvingas göra en polisanmälan - av principskäl och för att belägga deras brottsliga agerande i diskussionsforum.
Jag avråder alla kunder för göra affärer med dem, och särskilt från att betala minsta krona i förskott. Räkna inte med att bli korrekt bemött eller få tillbaka pengarna om du är missnöjd. Och, ännu vidirigare är att de tar 5 kr/minut i avgift när du ringer till deras kundtjänst, så ju envisare du driver din reklamation mot dem, desto mer kostar det för dig.
Enligt rykten så är dessutom majoriteten av de positiva omdömen som går att finna om företaget skrivna av dem själva, under falska alias.

Uppdaterat: 2013-10-21 19:24

Intressant om mister-auto. Jag har köpt av dem flera gånger och alltid blivit nöjd.

Däremot har jag ett ont öga till en viss tysk firma som säljer däck, där var det många konstigheter, och det tog flera månader att få tillbaka pengarna.

Uppdaterat: 2013-10-22 09:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

jag har lagt en beställning på reserdelar från http://www.bildelaronline24.se den 2013-10-24

1. 174.441 Packning, ventilkåpa 1 39.95 39.95
2. B2R032PR Luftfilter 1 57.95 57.95
3. 5033903 Parallellstagsled 1 57.95 57.95
4. 5043919 Stöd- / Styrstag 1 57.95 57.95
5. 3029.86 Termostat, kylvätska 1 74.95 74.95
6. 2161 Hjulcylinder 1 84.95 84.95
7. 2162 Hjulcylinder 1 84.95 84.95
8. AHR013MT Stötdämpare 2 148.95 297.9
9. RG1557 Spiralfjäder 1 243.95 243.95

spiralfjädern RG1557 fanns dock ej på lager

dom hörde av sig den 29 okt:
Kära kund!
Du har lagt en beställning på vår hemsidan, men delen KYB RG1557 finns inte i lager men vi kan erbjuda ett alternativ METZGER 2240084 2 stycken som kostar 508.95SEK (774 SEK ytterligare) och fjädrar på den byts parvis . Meddela oss gärna om du accepterar den så att vi kan skicka beställningen snarast.

jag svarar:

ni kan lägga till
Art. Nr: 9980333
DIEDERICHS Spiralfjäder AC skruvfjäder

istället för den KYB RG1557 som inte finns på lager

jag får då en betallänk som jag då betalar

dom hör av sig igen:
Kära kund!

Du ville tilläga i din beställning delen 9980333 DIEDERICHS men den finns inte i lager och tänkte säga också att vi säljer inte bara 1 st spiralfjädern, det ingår 2 st i en sats och därför du kan acceptera alternativet som vi föreslog innan eller vi kan skicka resten av beställningen. Meddela oss gärna om du accepterar det.

jag svara då idag:

hej

ta bort den nämnda fjädern "9980333 DIEDERICHS" och skicka restern av ordern
om ni nu bara säljer fjärdrarna parvis så bode det framgå av eran hemsida

återkommer framöver i detta ärende

http://www.bildelaronline24.se/ är samma som http://www.reservdelar24.se/ ? ! ? ! ? !

Uppdaterat: 2013-10-30 19:24

Handlar själv på bytdel.se , de har bra priser och är ett svenskt företag. De utländska bolagen har jag upplevt problem med frakt, returer och undermålig kundservice..

Uppdaterat: 2013-11-13 13:07

Jag fick prylarna efter en vecka, det som debiterats över hade återbetalats med Tysk precision
men hemsidan behöver dock putsas till, så denna firma får nöja sig med 3 handskfack av 5 möjliga

har dock god erfarenhet av tyska http://www.teiledirekt.de/index.php/language/ene som verkar har bättre ordning och reda

Uppdaterat: 2013-11-15 10:30

Beställde bromsskivor o belägg från Mister Auto. De kom fram som de skulle och passade på bilen. Nöjd med köpet.
Har inget med dem att göra mer än att jag har varit kund vid ett tillfälle.

Uppdaterat: 2014-05-12 22:54

Har handlat hos mister-auto, med expressfrakt från frankrike, kom som utlovat dagen efter med ups, och billigare än en fläkt på skroten.
När den kom visade den sig vara original, likadan fläkt som citroen satte i bilen när den byggdes.
Handlar ofta på skruvat, och dom är bra även om det blir problem, har reklamerat ett par delar, och det har dom skött snyggt!

Uppdaterat: 2014-05-18 16:44

Köpte precis nya bakljus till min S6'a. på VAG skulle de kosta 2495,- styck.... Mister auto tog 699 för dom..... så ca 1/3... Ska bli klart intressant att se om det vart rätt när dom kommer.... leverans till dörren dessutom =) Verkar lovande.

Uppdaterat: 2014-06-24 09:28

Lampor anlände dagen efter... och rätt grejjor. Inget att anmärka på.... förutom att det var ofantligt mycket billigare än hos VAG. Misstänker dock att det är som ni säger.... får man fel del blir det nog ett gissel att försöka lösa det kontra om man handlar lokalt.

Uppdaterat: 2014-06-27 16:05

Vill man betala mer än 3500:- för att känna sig säker får man väl göra det!
Jag tycker det gränsar till ocker när man ser prisskillnaden!!!!

Uppdaterat: 2014-06-27 18:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är tyvärr inte lika positiv till Mister Auto som de flesta verkar vara.
Visst är priserna låga och leveranstiderna hyfsade men det är allt.
Mig blåste till de rejält när jag beställde en kondensor med torkenhet till min SAAB 9-5. Priset var väldigt bra men när varorna kom visade det sig att man levererat en kondensor utan torkenhet och när jag påpekade detta började strulet. De ville inte skicka en torkenhet utan skulle istället skicka en helt ny komplett kondensor, när det visade sig att man inte kunde leverera någon komplett kondensor fick jag löfte att man skulle betala mellanskillnaden om jag fixade en kondensor från någon annan leverantör mot att jag skickade in kvittot. Den kondensor de levererat skulle jag skicka tillbaka och kostnaden för den skulle återbetalas till mig. När de skickat en fraktsedel till mig skickade jag således tillbaka den inkompletta kondensorn till dem. Efter några dagar fick jag tillbaka pengarna men till min förvåning hade man gjort avdrag för returfrakten! När jag påtalade detta för dem fick jag till svar att man alltid gjorde så men att frakten skulle återbetalas till mig separat.
Trots att det nu gått mera än en månad sedan jag skickade in kvittot har jag inte sett till ett öre av dessa pengar. Efter en ny påminnelse i förra veckan blev jag uppringd av bolagets kundtjänsten som förklarade att jag inte skulle få några pengar eftersom man inte fick betala ut någon ersättning mellanskillnad. När jag påpekade att man faktiskt skriftligt lovat mig ersättning och enligt det svar jag fått från dem var att man fått klartecken från ekonomiavdelningen att utbetalning av mellanskillnaden var OK var det enda svar jag fick var att vi betalar aldrig någon ersättning
Så jag får nog känna mig blåst av bolaget och sätta de totalt 1500 kr som jag antagligen aldrig lär se röken av på kontot för lärpengar.

Så min uppmaning är att ta bolagets löften med en STOR nypa salt.

Telle- som aldrig beställer från Mister Auto igen

Uppdaterat: 2014-07-29 10:41

Det tråkiga med sådana reservdelsbutiker är att de som säljer och de som har hand om ekonomin aldrig någonsin talar med varandra, så löften från säljare får man alltid ta med en nypa salt.

Uppdaterat: 2014-07-29 10:45
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Andra gången jag använt sidan och lika besviken båda gånger.
huvudproblemet verkar vara lathet då den längsta väntetiden är att dom ska behandla ordern,
eller att dom ljuger och skriver att delen finns i lager men dom tar det från tyskland,
HADE jag haft tid o vänta på frakt från tyskland hade jag själv beställt det därifrån och inte
betalt dyr expressfrakt från www.mister-auto.se för att jag behövt delarna snabbt!

sen ska man ringa kundtjäns så kostar det 2,50kr minuten utöver vanlig samtalstaxa.

ANDVÄND INTE! www.mister-auto.se

Uppdaterat: 2016-02-09 18:46

Sker inte alla leveranser från Tyskland ? Att dom har en svensk hemsida innebär ju inte att lagret ligger i Sverige.

Uppdaterat: 2016-02-09 19:13