Vi Bilägares forum

Varning för Blockets och IFs Begagnatförsäkring!!

Varning för Blockets och IFs Begagnatförsäkring!!

Satte in annons på förra bilen på Blocket, priset var högt och jag tänkte
använda Blockets Begagnatförsäkring för att underlätta försäljningen.

Men veckorna gick och bilen blev osåld, annonsen plockade jag bort.

Några veckor senare satte jag in en ny annons med ordenligt nedsatt pris
och UTAN Begagnatförsäkringen.

Bilen blev nu såld inom några dagar.

Döm om min förvåning när jag cirka en månad efter affären får en påminnelse
på 1.500:- från IF avseende Begagnatförsäkringen som jag INTE haft
i annons nummer två.

Enligt IF hade jag ingått ett avtal med dem som automatiskt förlängdes
med 85 dagar så snart jag satte in en ny annons, förmodligen i
all evighet, då det är svårt att sälja bil UTAN annons, alternativt hade
jag varit tvungen att vänta i 85 dagar innan jag kunde sälja bilen utan
IFs påtvingade tjänster.

Varning för Blockets och IFs osunda och bedrägliga affärsmetoder.

Detta tänker jag klistra in på fler forum för att varna allmänheten.

Uppdaterat: 2013-02-22 18:20

Kommentarer

Så sant, men upplägget brukar kallas för "Bad Business Pratice" när man kortsiktigt lurar in kunder in oönskade affärsrelationer.

Såna exempel finns det gott om i historien, men företag som bedriver den här typen av affärer brukar inte överleva på längre sikt.

"You can fool anybody sometime, but you can´t fool everybody all the time"

Uppdaterat: 2013-02-22 20:48

Skönt med en bil som bara kostar 3000:-/år i helförsäkring.

Uppdaterat: 2013-02-22 23:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Egentligen är ju premiekostaden inte det viktigaste.
Man kan ju ha ett bolag där man betalar en väldigt låg premie, men då man behöver utnyttja försäkringen visar det sig att det finns niohundrafemtiosex anledningar för bolaget att inte betala något!
Och just If är ett bolag jag aktar mig väldigt noga för.

Uppdaterat: 2013-02-22 23:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Instämmer helt med saabnisse!

Uppdaterat: 2013-02-23 09:06

Ja IF har ju tappat mej som kund för all framtid efter detta.

Jag får givetvis skylla mej själv som inte läste det finstilta ordentligt,
men kan åtminstone bidra till en litet bättre värld genom
att varna andra för att befatta sej med IFs begagnatförsäkring.

Det bedrägliga i det hela är ju att IF knyter sitt avtal till
förändringar i Fordonsregistret under 85 dagar och inte
till den annons där det står att säljaren erbjuder försäkringen,
dessa 85 dagar förlängs till tidens ände så snart säljaren
sätter in en ny annons på Blocket.

Det går helt enkelt inte att ta sej ur om man vill sälja sin
bil inom rimlig tid.

Med samma upplägg skulle mobiloperatörerna kunna förlänga
abonnemanget med ett år så snart telefonen användes, skulle
det vara ok?

Uppdaterat: 2013-02-23 10:20

If är ett försäkringsbolag jag aldrig kommer att använda mig av. Jag har länsförsäkringar just nu och det är i alla bättre än några av de jag provat förut.
Ett av försäkringsbolagen jag hade krävde att jag handlade nya varor endast i affärer de godkände vilket innebar att jag blev tvungen att betala 2000:- mer för en ny förstärkare som ersättning för en som blev stulen och naturligtvis ersatte de inte hela beloppet utan jag fick acceptera priset trots att jag hade kunnat köpa samma bioförstärkare 2000 billigare i en annan affär. Nu frågar jag alltid när jag tecknar försäkring med ett nytt bolag om det är fritt att köpa nya ersättningsvaror i vilka butiker jag vill. Detta var ok enligt Länsförsäkringar, därför blev det försäkring där.

Uppdaterat: 2013-02-23 13:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har också alla mina försäkringar i LF, utom båten!
När det gäller båtar är tydligen LF inte alls med på noterna (eller bojarna :-)).
Jag har kollat premier varje år på bil och hemförsäkring och hittills har ingen slagit LF.
Och vid en skada på bilen för ett par år sedan löstes det elegant, om än med lite brevväxling.

Men, och det är ett viktigt men, LF må vara bra att ha att göra med, men det är regionala försäkringar det handlar om och det är viktigt att kolla vad som gäller på just den plats man bor och inte bara premier, det är ännu viktigare att kolla hur försäkringsärenden hanteras.
Vad spelar det för roll om man lyckas få en premie som ligger 50% under den man hade tidigare om det vid en skada visar sig att ingenting ersätts p.g.a. olika luddiga orsaker....

Uppdaterat: 2013-02-23 13:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är själv väldigt nöjd med Trygg Hansa, just eftersom min upplevelse är att de är väldigt bra att ha att göra med när det är dags att använda försäkringen. Har iofs inte behövt använda bilförsäkringen än (där de var billigast för min del sett till villkor), men när det gäller hemförsäkringen har det varit väldigt smidigt var enda gång. De har iofs också påfundet att styra mot vissa affärer men det har varit mycket lätt att begära undantag från det.

Uppdaterat: 2013-02-24 18:32
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Har samma erfarenhet av TH. De var väldigt trevliga att ha att göra med och jag har fortfarande båten där eftersom LF inte är intresserade av båtar.

Uppdaterat: 2013-02-24 18:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Av en ren tillfällighet är jag av precis motsatt åsikt än Shogun. Vi har precis sagt upp alla våra försäkringar hos LF Värmland och bytt till Dina Försäkringar. Jag skiter fullständigt i premieavgiften men vill att det ska funka när det händer något.

Och detta gjorde det INTE hos LF Värmland. Vi fick en vattenläcka i badrummet och fick ett kontantbud på 14 000 kr för att fixa jobbet själv. Snubben på LF Värmland var väldigt påstridig och ville ha mitt kontonummer för att sätta in pengarna direkt och få saken ur världen. När vi sedan begärde in en offert på jobbet så insåg vi hur dyrt det skulle bli så då lät vi LF Värmland återställa badrummet. Det slutade med att de fick betala över 70 000 kr.

Och förutom att de försökte blåsa oss på pengar så var de otroligt fyrkantiga att ha att göra med under arbetets gång.

Dagen efter jobbet var klart så bytte vi försäkringsbolag, aldrig mer Länsförsäkringar!

Här är en annan med erfarenhet av Länsförsäkringar: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=63529

Förra veckans Plus handlade om detta fall.

Uppdaterat: 2013-02-25 08:59

Som jag skrev i #9 så är det regionala förhållanden som gäller i LF, det som är självklart i ett bolag är det tydligen problem med i ett annat, trots att båda heter Länsförsäkringar.

Uppdaterat: 2013-02-25 09:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Visst är det så saabnisse. Och det var därför jag skrev mitt inlägg som ett svar till Shogun. Sedan är det också olika avdelningar beroende på vilken typ av försäkring det gäller, Shogun kan vara jättenöjd med LF när det exempelvis gäller en bilskada medan jag är missnöjd med deras hanterande av mitt badrum.

Uppdaterat: 2013-02-25 11:20

Jag är väldigt missnöjd med Trygg Hansa.
De gjorde en riktig idiotbedömning på en skada jag råkade ut för. Jag fick efter väldigt många om och men och snack skadan ersatt med ett belopp som inte på långa vägar kunde betala för reparationen. De skyllde på än det ena och än det andra så jag bytte bolag dagen efter skadan var fixad. Går aldrig tillbaka till dem.

Uppdaterat: 2013-02-25 11:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu har ni nästan tappat tråden pojkar!

Nåväl, slutet gott allting gott;

Hej Xedos!

Tack för ditt mejl

Jag har rättat till felet och tagit bort försäkringen. Du kan bortse från fakturan.

Jag ber om ursäkt för att det strulat.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Vänliga hälsningar

If

Uppdaterat: 2013-02-25 19:37

Samma sak hände mig. Riktigt lurendrejeri är vad det handlar om. Har man väl tecknat blockets begagnatförsäkring så kommer man inte ur den förrän efter 3 månader. Aldrig mer kommer jag teckna nåt avtal med dom

Uppdaterat: 2013-04-24 11:38

Hade IF förut och de börjar med att lura in dig med billiga premier men de blir snabbt dyrare då du blir deras kund. Råkade ut för en olycka i tunneln Södra Länken, blev påkörd från sidan av en bil som sedan smet från olycksplatsen, fast enligt IF var det mitt fel utan att ens kunna höra den andra parten. Det var 2005 och då hade jag precis haft körkort i 30 år. Efter detta bytte jag per omgående bort IF både från bil och hem. De är riktiga lurendrejare och jag avråder starkt andra från IF. Länsförsäkringar verkar som folk har problem med då de ofta var i PLUS på Sverker Olofssons tid. Fast jag har aldrig haft dem att göra och har ingen egen erfarenhet.

Uppdaterat: 2013-05-02 17:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ja jobbar sj på ett försäkringsbolag, och reglerna är skrivna så att ett försäkrings bolag egentligen kan ta sig ur alla skyldigheter, de är advokater som skriver dom där texterna, prova ett mindre bolag dom är räddare om sin kund bas,

Uppdaterat: 2013-05-12 21:32

Hej!

Håller helt med trådskaparen. Har själv gått på samma mina. Jag väntade i 90 dagar efter jag tecknat försäkringen, sen bytte jag bil rakt av med en kille. Efter ca en månad damp det ner en räkning på över 2500kr. Det visar sig att jag raderat annonsen och lagt in en ny annons på blocket med samma bil. Och försäkringen gäller då från detta datum och inte det datum jag tecknade försäkringen. Visst, det står i kontraktet, och visst är det mitt eget fel. Men fan asså, man föräntar ju inte sig ett sådant avtal. Känns som man ingått ett avtal med djävulen nästan. Vilken sax man sitter i.
Dålig stil av blocket och IF. Verkligen BAD BUSINESS... FY

Uppdaterat: 2013-06-14 10:52

Jeg har tegnet en sådan forsikring på en Mercedes CLK 500, ikke nok med at den kostede 5387 kr, så nu hvor det viser sig at bilen drypper lidt olie, så skal man köre den til närmeste Merceds värksted, og de går bilen efter, sender en pris på det til IF. og så kommer der brev hjem til köberen med at han nu selv skal betale det meste, for at bilen er import og 11 år gammel. så han får en regning på 11500.kr pluds de 5387 jeg har betalt, alt dette spilte penge, da det kunne väre lavet på en anden värksted for ca 4500.kr. så nu efter denne oplevelse med IF, flytter jeg alle mine forsikringer til et andet firma, så det er hvad IF får ud af at lave den slags. Er rent fusk. kommer aldrig at ligge en krone mere hos dem..

Uppdaterat: 2014-09-25 13:15

Om dom tagit emot pengar för en bil dom inte försäkrar så borde du rimligen få tillbaka den försäkringspremie du betalt. Att den är privatimporterad var ju ingen hemlighet då du tecknade försäkringen. Detta fall borde kunna dras via Allmänna reklamationsnämnden eftersom dom inte levererar vad dom lovat - alltså ett försäkringsskydd för din bil.

Uppdaterat: 2014-09-25 14:30

Intressant läsning. Jag har motsatta erfarenheten mot TS. Jag läste i avtalet att försäkringen skulle förlängas automatiskt men när bilen såldes under andra annons-perioden hade plötsligt inte bilen begagnatförsäkringen som jag hade lovat köparen och dessutom skrivit på kvittot! Ett samtal till IF löste detta som tur är. Förvisso motvilligt, men de gav med sig.
Bilen jag har nu köpte jag med Blockets begagnatförsäkring vilket jag inte ångrar då IF fått betala både byte av värmepaket och katalysatorer! Säker 50-60 000kr jag sparade på det.

Uppdaterat: 2014-09-26 09:39

Tack för varningen "Xedos" även om det nu ordnade sig. Har själv tidigare haft funderingar på denna försäkring men avstått eftersom att det är just IF som står bakom. Visst är det viktigt att läsa igenom alla avtal noga men på riktigt,...hur många gör detta?
Är medveten om att alla försäkringsbolag har lik i garderoben samt att det kan skilja mycket mellan länen men har man blivit illa behandlad så sitter det i länge.
Själv hade jag ett hus som brann ner och det var försäkrat hos IF och hemförsäkringen gick via Folksam. ( "tvingande" försäkring via facket )
Båda dessa bolag hatar jag nu som pesten då de gjorde vår mardröm flera resor värre än nödvändigt. ( deras dåliga affär blev snabbt än sämre )
Har sedan dess istället LF som även flera gånger visat sig vara billigast men viktigast ändå att de verkar att bry sig vid en skada.
Är även bank-kund hos företaget då det är förmånligt men där finns tyvärr mycket att önska om man jämför med "en riktig" bank som t.e.x Swedbank. ( som fortfarande hanterar kontanter )

Uppdaterat: 2014-09-30 08:47

Lustigt med försäkringar. När jag skulle försäkra min bil så ville IF ha 37000 per år medan TH nöjde sig med 4800. Jag har av förklarliga skäl inte IF som försäkringsbolag och jag gissar att de inte riktigt gillade mitt val av bil.

Uppdaterat: 2014-10-03 06:34
It's a very good idea to leave a sinking ship