Vi Bilägares forum

Vad är fel? Värmen kommer och går och vatten försvinner.

Vad är fel? Värmen kommer och går och vatten försvinner.

Hej
Jag har en chevrolet blazer s10 som nu har börjat krångla.

Köpte bilen för typ ett år sen och den har under den tiden alltid legat lågt med vatten i kylaren och har jag fyllt på har det försvunnit på kort tid, men har aldrig varit några problem med värme eller annat så har inte brytt mig om det men nu så har den börjat gå upp och ner på värmemätaren och det finns inte heller värme i kupén hela tiden utan den kommer och går också. Kan också lukta bränt när man stannar och går ur.
Mätaren går upp till lite drygt 100 grader och sen sjunker den flera streck för att sen jobba sig upp till 100 igen och så håller det på.

Jag ser ingen olja i vattnet och inte tvärt om heller men all glykol jag fyller på försvinner utan att jag ser vart (fyller på ca 1-2 liter om dagen nu). Den går som den ska annars vad jag kan se och inget fel på orken eller så.

Det känns som att termostaten inte öppnar som den ska men försvinner det verkligen så mycket vätska från kylaren då?
.

Är det någon som har några tips vad det kan vara så snälla hjälp en tjej som verkligen inte kan mycket om bilar och inte heller har råd att åka till verkstan just nu?

Uppdaterat: 2013-12-29 18:00

Kommentarer

Jag hade så på en bil och det är topplockspackningen som är på väg att gå. Vattnet har ännu inte börjat blanda sig med motoroljan utan läcker ut vid någon av tändstiften och därefter förångas. Jag hade exakt samma symtom som du beskriver. Det behöver inte kosta skjortan att byta topplockspackning, det viktiga är att arbetet utförs korrekt. Plana toppen kostar ungefär 900 kr nu skulle jag tippa, sedan behöver du även en sotningssats. Eftersom kamremmen måste demonteras kan du även passa på att byta den och vattenpumpen.

Kostade runt 3000 kr i arbete totalt på en Meca verkstad sedan tillkommer materialkostnad på cirka 3000 kr. Kan rekommendera verkstad om du bor i närheten av Haninge i södra Stockholm.

Uppdaterat: 2013-12-29 21:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vad har du för motor?

Uppdaterat: 2013-12-29 21:51

Skulle det kosta 6000 med material och arbete för att byta topplock, kamrem och vattenpump? Kollade på hur mycket det skulle kosta att byta bara kamrem förut och bara det var ju typ runt 10.000 kr. Då måste det vara en väldigt billig verkstad :)
Kan det inte vara något annat än topplocket?
Kom på att den visade samma "symptom" i somras men sen försvann det.

Uppdaterat: 2013-12-30 00:38

Kan också vara insugspackningen. Jag har för mig att dom kunde vara risiga på den modellen. Men du måste nog börja med att visa upp den för en mekaniker och provtrycka kylsystemet!

Uppdaterat: 2013-12-30 13:36

om man provtrycker kylsystemet på en verkstad kan något gå sönder då? idag körde jag 20 mil och bilen funkade som vanligt men det kommer nog tillbaka igen.
det är jobbigt när man inte kan så mycket om bilar men tack för dom svar och tips jag har fått!

Uppdaterat: 2013-12-30 17:03

Hade samma symptom på min S10 pickup en gång i tiden. Det var som Trasten säger insugspackningen. Billigt att byta om du gör det själv, men det är ett helvete och tar tid då det är det trängsta motorrum jag någonsin varit med om. Ska du lämna in den så drar det iväg i arbetskostnad.

Uppdaterat: 2014-01-02 23:06

Ganska säker de är topplockspackningen. Finns ett medel på mekonomen om man känner för att fuska möjligt att de håller med.

Uppdaterat: 2014-01-03 01:19

kostar 300 kr och de är inte svårt heller

Uppdaterat: 2014-01-03 01:21