Vi Bilägares forum

Tråden om PSA's ekonomi

Tråden om PSA's ekonomi

Istället för att fylla artikel efter artikel om i första hand PSA's, men också Renault's och GM's ekonomi, startar jag denna tråd. Den är öppen för diskussioner, åsikter och påståenden.

På så sätt kan vi slippa dessa mängder av upprepningar, ofta kryddade med invektiv, och därmed också på ett enklare sätt kunna hålla artkelkommentarerna till artikelfrågan. Detta ger också möjligheten till ett trevligare klimat, och får kanske folk att stanna på ViB-sedan.

Som bekant har ju medlemmar lämnat efter de tröttnat på ändlösa diskussioner, som ofta inte handlar om artikel. Tråkigt men sant.

När jag ändå skriver här, så kan jag inflika att även Volvo fått subventioner här i Sverige. Inte miljardbelopp, men fortfarande subventioner, något som kanske inte alla är medvetna om.

Uppdaterat: 2013-12-11 07:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Bra initiativ, Hultarn ! Oavsett om AL har rätt eller inte (troligen har han dock rätt i många fall) så tycker även jag att det blir lite jobbigt att läsa om detta i snart sagt varje artikel-tråd så kan vi samla denna diskussion i denna tråd så vore det bra.

Uppdaterat: 2013-12-11 07:55

Bra initiativ "hultarn" men tyvärr tror jag inte att "AL" i detta fallet är intresserad utav att begränsa sitt budskap.
Tvärtom har han tydligt deklarerat att hans vilja är att nå så många som möjligt.
Att det är tråkigt för de flesta utav oss att läsa prioriteras lågt.

Uppdaterat: 2013-12-11 09:41

Tanken är god hultarn men jag anar att huvudpersonens intresse är lika med noll. Att föra en sån diskussion härinne där han antagligen skulle få knappt någon respons alls är nog inte i hans intresse. Bättre för egot då att upprepa sig gång på gång i artikelkommentarerna med irrelevanta och propagandistiska inlägg parat med nedvärderande uttryck, (skedde två ggr i 208 FE-tråden), när någon svarar emot och göra folk irriterade alltmedan han får ryggdunkningar av en eller två supportrar.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Tykcer ni det är rätt att låta tyskarna hålla på som dom gör då? Nej, det kan inte vara rätt. Tyskarna kör till 100% sin egen väg med EU...

Uppdaterat: 2013-12-11 17:08

Måste väl vara lika illa då att stötta spansk, engelsk och tysk bilindustri Jes? Varför Seat fick pengar av den spanska regeringen kan man ju fundera över då moderbolaget sannerligen inte har ont om dom..

Alla tillverkare har vid olika tillfällen fått stöd men på olika sätt, t om BMW fick 2003 drygt tre miljarder i stöd när de byggde en motorfabrik i Leipzig. Det måste ju vara lika fel som att stötta de franska tillverkarna?

http://arbetet.se/2008/12/22/miljarder-i-std-till-eus-bilindustri/

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

RålleG: det var en intressant artikel, som visar att det knappast är nåt unikt med PSA's stöd.
Till och med fantastiska Toyota plockar åt sig.

Uppdaterat: 2013-12-11 17:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

AL, visst är det tråkigt att andra inte förstår det basala i en diskussion? Själv tenderar jag att bli aggressiv och häva ur mig sådant som jag möjligen i efterhand ångrar.

Uppdaterat: 2013-12-11 20:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det som jag tycker är allra märkligast är att det fortfarande finns så stort intresse, främst från kineser, att slå sig in på en marknad som är så förlusttyngd och lider av överkapacitet. Jag förstår ju att de anser sig kunna kapa åt sig marknadsandelar men det måste väl ha varit vettigare att utnyttja sin produktionskapacitet på andra marknader?

Uppdaterat: 2013-12-11 22:04

Ett mycket bra initiativ av dig Hultarn att starta denna tråd! Jag med flera har ju varit minst sagt trötta på evigt traglande och upprepningar, så fort det finns en artikel om speciella bilmärken att kommentera. Även om man kan ha rätt att säga sin mening, så tycker jag att man bör göra det på rätt ställe.

Uppdaterat: 2013-12-12 02:34
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Det är intressant att följa debatten här, och se hur böljorna går.
Framförallt är det positivt att nivån hittills varit bra och respektfull, även om åsikterna skiljer sig.

Man varför undvika just PSA eller GM? Som alla kunde läsa subventioneras alla möjliga tillverkare, VW, MB, Ford, Toyota, Nissan, BMW...

Blir inte mycket att välja på.... Jag får köra med min gamla bil ett tag till. ;-)

Uppdaterat: 2013-12-12 08:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Givetvis finns det mycket att tänka på som "AL" pratar om men för min egen del så tycker jag att han har lagt ner väldigt mycket krut på att sprida sina åsikter om kvaliten på just Franska bilar.
Nu säger han att det inte spelar någon roll om produkterna är bra eller inte men för oss som köper en produkt är det väldigt viktigt om produkten är bra eller inte.
Just detta kan ju förstås riskera att bli en helt annan debatt mellan vad som är bra och dåligt och det är inte riktigt min tanke.

Då jag inte kan företagsekonomi så förstår jag inte hur det kan gynna Europa att ett företag med 200.000 anställda läggs ner. Lägger man dessutom ner Renault som är ett av världens största och äldsta bilfabrikat så blir omfattningen ofattbar.
Så om vi då utgår ifrån att endast de fabrikat med en väldigt god vinstmarginal får överleva och då oavsett kvalite och prisbild,...vad blir då kvar?
Är ju personligen väldigt glad för Tyska bilar men jag undrar om deras dominans egentligen är så sund för ekonomin globalt? Är det god företagsekonomi att utrota alla andra?
När det är dåliga tider så frodas lyxbilstillverkarna vilket är en horribel tanke för mig då det ju måste finnas en bil i alla prisklasser.
Vw vill t.e.x kunna konkurrera med alla och kanske är det bäst om alla kör runt med en Vw rent ekonomiskt?

Har inte själv svaret på alla dessa funderingar och jag har även svårt att tänka mig att varken min eller den globala ekonomin blir bättre för att vi slutar att köpa bilar made in France.

Uppdaterat: 2013-12-12 09:21

Mistro: ja, det är en motiverad fundering. Tänk också på att det inte enbart är de som direkt jobbar t.ex. på en fabrik som berörs, utan alla runtom som är inblandade med leveranser och service. Plus de i andra led som drabbas, affärer läggs ner för att kunderna saknar pengar osv.

Att räkna med faktor 2,5 brukar stämma rätt bra.
Läggs en fabrik med 1000 anställda ner, så försvinner 2500 arbetstillfällen. Minst.

Sedan kan det förstås vara svårt att inte köpa den bil som man vill ha, som passar ens behov, krav och smak.

Hur många i Sverige ratar produkter som tillverkas under eländiga förhållanden? Ta t.ex. kläder som alla vet hur de görs i Bangladesh och andra liknande platser.
Om alla ratade dem och la till några kronor och väljer en tillverkare som månar om sin personal, skulle några bli glada, andra sakna mat på bordet.

Stora frågor, men intressanta!

Uppdaterat: 2013-12-12 11:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det ser mörkt ut på PSAs avbytarbänk! =) http://www.di.se/#!/artiklar/2013/12/12/biljattens-valutasmall/

Uppdaterat: 2013-12-12 12:45

Skulle våga påstå att de är dumma som köper marknadsledarnas produkter. Utan konkurrens kan dessa få monopolföretag ta ut maximal vinst på sina produkter (du betalar!) och kvalitet får man söka efter. Bästa exempel i dagens läge är VW med sina undermåliga produkter, skulle råda er alla att sluta köpa deras skräpbilar som inte håller, och endast 2 år garanti!? Marknadsföring är det som VW är bäst på i hela världen och det tycks ju fungera bra eller hur?

Uppdaterat: 2013-12-12 16:05

Peugo:
Att VW skulle vara sämre än Peugeot eller Citroën tror jag knappast. Jag provkörde en Citroën C5 för att se om den var något att ha och under provkörningen låg det en kabel på motorvägen som mäter hur många bilar som passerar och när jag passerade denna kabel så lossnade hela innerskärmen höger fram, såg sedan i backspegeln hur den blev liggande på motorvägen, snacka om dålig kvalité. Det blev aldrig någon Citroën kan jag lova. Visst jag kan hålla med om att VW bygger mycket skräp men det beror mer på att de har en överproduktion, det vill säga att efterfrågan är större än vad fabriken hinner tillverka och då blir också kvalitén lidande. Fast vilken biltillverkare bygger helt perfekta bilar? Möjligtvis någon japansk tillverkare om de inte hade undermåligt rostskydd.

Kan nog hålla med AL att man ska undvika att köpa produkter från GM & PSA.

Uppdaterat: 2013-12-12 16:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ni är inte värst skarpa när det gäller er personliga ekonomi? ;)
Har allt för många dåliga erfarenheter av VW's skräpkvalitet, ditt exempel har inget med kvalitet att göra men en rolig historia är ju alltid kul, speciellt när det är emot franska produkter. Skulle våga påstå att konsumenterna är väldigt dumma när det gäller att köpa bilar, dom förstår inte hur ekonomin fungerar och varför man absolut inte skall köpa marknadsledarnas produkter om man vill komma billigare undan i fortsättningen.

Uppdaterat: 2013-12-12 16:32
Minimats1 skrev:

Fast vilken biltillverkare bygger helt perfekta bilar? Möjligtvis någon japansk tillverkare om de inte hade undermåligt rostskydd.

Det finns inga perfekta bilar, det är den krassa sanningen. Möjligen är sannolikheten att en japansk bil strular mindre än andra, men det finns aldrig några garantier.
Om detta väger mer än rostskydd, användbarhet, och självklart smak är upp till var och en.

Uppdaterat: 2013-12-12 16:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har bara ägt en VW och det var en VW Lupo 1,4i -03 som jag köpte hösten 2006 och den hade då gått 2500 mil. Jag ägde bilen fram tills våren 2012 och då hade den rullat drygt 6000 mil, visst ingen långmilare, utan den gick mest korta sträckor. Men jag hade inga som helst problem med bilen, bytte bromsbelägg fram hösten 2011 men i övrigt var det bara vanlig service som behövdes varje år. Den startade alltid direkt och gick bra i växellåda och motor. Min Audi A4 1,8Ts-04 som också är en VW produkt har också näst intill varit felfri under de 10 åren jag ägt bilen. Det som är bytt är tändspolarna som kommer från Bosch och vänster elhiss fram gav vika förra året då ramen som glaset ligger i hade spruckit är av plast. Dessutom byttes vänster spolarmotor för vänster framlykta när bilen var 3-4 år gammal på någon service. Det är allt som bytt på bilen under 10 år, givetvis har det gjorts service och då bytes det enligt service planen. Kan även tillägga att det är en Audi A4 B6 2004 årsmodell, alltså den sista innan B7 kom 2005 som egentligen är samma bil med lite annan design.

hultarn:
Jag ägde Honda förut och var mycket nöjd med deras produkter. Det var aldrig något fel på bilen utan den gick som en klocka. Fast rostskyddet var undermåligt och även dålig ljudisolering.

Uppdaterat: 2013-12-12 17:14
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Med all respekt "AL" men nu får du nog se över dina siffror ....
Dessutom får du gärna förklara vad du menar med "bilar som ingen vill ha" ......2.8 miljoner bilar/år talar för något annat!?

Uppdaterat: 2013-12-12 18:49

Jag tror GM har fattat åt vilket håll skutan går nu! http://www.di.se/artiklar/2013/12/12/gm-saljer-sin-andel-i-peugeot/

Uppdaterat: 2013-12-12 19:33

leifer skrev: "Jösses vilket helgon du är, som tidigare startade en tråd som enkom handlade om att misskreditera AL." Det har jag ö.h.t. inte gjort. Men om du syftar till tråden som handlade om "Källhänvisning och AL", så har du även här helt fel. AL fick en mycket berättigad spark i arschlet och efter detta har vi inte haft några större problem med varandra. Tråden var f.ö. av flera andra bedömd som viktig för diskussionsklimatet här. Så även denna gång tillskriver leifer mig något som aldrig hänt. Du själv hade f.ö. osmakligheten att radera alla dina inlägg i debatten. hultran; ber om ursäkt för OT, hoppas det är OK.

Vad gäller bilfabriker, stålverk, textilindustri, varvsindustri, osv så är ekonomiska lagar tillämpbara när man betraktar företagen ur en existensberättigande synvinkel. Där finns inga avvikelser, så länge företaget inte har ett berättigande p.g.a. sin samhällsnytta, exempelvis ett stålverk för att kunna producera stål till vapen inför ett hotande krig.

Således borde franska staten ta sitt ansvar och avveckla sitt svarta hål (PSA) i stället för att ösa in skattepengar som bara gör att företaget kan sälja sina bilar under tillverkningspriset. Jag kan hålla en stor peng på att andra producenter som agerar i samma segment som PSA gnisslar tänderna när den franska staten agerar på detta sätt. Fiat t.ex. lär inte jubla; de subventioner man fått är nämligen mycket mindre än PSA:s.

Nu lär ju detta inte hända, Hollande (och Sarkozy före honom) har ju i princip förbjudit PSA att ens försöka sanera sin ekonomi genom att stänga fabriker. Så därför kommer vi alla att fortsätta att kunna köpa produkter som inte är konkurrenskraftiga, fast de är billigare än vad de skulle ha varit utan statliga subventioner. Och vi andra som inte jobbar där eller i anslutning till företaget får betala kalaset.

Eller för att dra det till sin spets; hade Saab överlevt under Muller om PSA hade varit borta? Katten på råttan,.....

Uppdaterat: 2013-12-12 20:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oj, nu pratade AL väldigt mycket om leifer i tredje person och är det något leifer inte gillar så är det när leifer blir tilltalad i tredje person.

Uppdaterat: 2013-12-12 22:15

leifer skrev; "Du har ingenting med att göra när jag diskuterar med AL, och han klarar sig gott själv." Ojdå, ber om ursäkt om jag skrev ett inlägg riktat till AL. Ja, då har du och AL ensamrätt på den här tråden, eller?

Bortsett från detta, så förstår inte alla ett sunt resonemang kring ett företags livskraft, det blir istället ett svammel om produktens vara eller icke vara, vilket är en helt annan sak och känslomässigt betingad. Kring detta finns det massor att skriva om, men i grund och botten är det väl så att ägarna, och i vissa fall staten, är välvilligt inställda till att skjuta till deg om man tror att företaget ifråga har en tillfällig svacka. För ägarna är det då en fråga om att rädda sina stålar (akterna blir inte värdelösa) och för staten att rädda arbetsplatser eller göra politiska poänger. När det spårar ut helt, är när staten går in och subventionerar ett återkommande förlustföretag med så mycket pengar, att det blir absurt.

Stödet från franska staten motsvarar ca 350.000:-/anställd. Det är rätt mycket.....

Uppdaterat: 2013-12-12 22:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

crister_1; jag kunde radera leifers inlägg, då jag var TS i det fallet. På samma sätt kan hultarn radera inlägg här.

Att jag raderade leifers inlägg (och AL:s svar på hans inlägg) var att han ville diskutera "Förbifart Stockholm" i den tråden. Innan dess hade jag bett att man skulle hålla sig till tråden. Nu gjord man inte det och inläggen rök.

Mer OT, hultarn, ha överseende;-)

Uppdaterat: 2013-12-12 22:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5: inga problem, jag brukar vilja ha högt i tak. :-)

Jag tycker det är intressant att AL inte kommenterar all de miljarder som de andra tillverkarna fått i bidrag, även om tråden handlar om PSA, så är det fortfarande ett faktum att EU skyfflar pengar över de flesta biltillverkare, som kunde läsas i artikeln tidigare. Även Toyota har haft glädjen att få en halv miljard i bidrag.

Bl.a. de 10 miljarder som VW/Ford och BMW fått. Och, om inte de miljarder som östs över Portugal och Spanien funnits, hade de då haft några bilarbetstillfällen?

Uppdaterat: 2013-12-13 07:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Med att "se över siffrorna" "AL" så menade jag att det blev lite många nollor i den redovisade omsättningen. ( typ 3 st varpå drygt 500 blev 500000 Miljarder ) Men jag förstår ju att problemet är omfattande. Det hjälper inte att sälja fler bilar som det ser ut nu då det leder till en större förlust men samtidigt så måste man ju hitta vart pengarna "läcker" ut och kapa sina kostnader.
Många Miljardföretag lider på samma vis då det blir en lågkonjuktur och en del klarar inte svackan. De som överlever går dock starkare ur krisen än tidigare då svagheter i koncernen har hittats. Produkterna i sig ifrån PSA är ju långt bättre idag än någonsin tidigare och då kan ju jag tycka att det är kapitalförstöring utav stora mått om allt skall kastas bort.
Man får ju helt enkelt ( även om det låter lättare än vad det är ) anpassa matsäcken efter underlaget och genomföra de lösningar som är nödvändiga tills företaget blir lönsamt igen.
Rätt hjälp kanske leder till att företaget är på rätt fötter igen om några år och fyller sin funktion även ekonomiskt?

Förstår ju även att det inte är en samhällsbra lösning att stötta företag som inte går runt utav egen kraft men bilindustrin i Frankrike är ju väldigt omfattande.Att ta bort de största småbilstillverkarna i Europa tror jag skulle få "märkliga" effekter" och sätta konkurrenslagen helt ur spel. ( ? )

Uppdaterat: 2013-12-13 08:36

Detta blir i någras ögon OT, men är det det? Jag vill påstå att biltillverkare i kris tar genvägar när det gäller kvaliteten på sina inköpta komponenter. För om det nu inte är fallet, så återstår bara alternativet att man är dåliga på att specificera sina komponenter, och det skriver väl ni inte upp på?

I alla fall, här kan läsa TÜV:s statisik (för vad den nu är värd): http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2013-2-3/309

Man kan klicka uppe i högra hörnet under 2013 och välja ålder på bilarna. I statistiken ser man även den genomsnittliga körsträckan för respektive modell. Man kan genomgående se att latinska bilar ligger mycket långt ner på listorna.

Innan ni dräper mig och hultarn tar bort inlägget; frågorna är seriöst ställda. Omvänt kan man se att bl.a Toyota placerar sig nästan genomgående mycket högt upp. VAG har spridda skurar, MB och BMW likaså.

Så; kan man då dra slutsatsen att välmående företag sätter ihop sina bilar bättre än de som är mindre välmående? Eller drar vi en annan slutsats?

Uppdaterat: 2013-12-13 17:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Här är en annan undersökning där utfallet blir lite annorlunda där man också tar hänsyn till kostnaderna för reparationer.
http://www.reliabilityindex.com/manufacturer/relIndex

Mindre smickrande för tyskarna, förutom Ford och Vauxhall.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Ja naturligtvis är allt som kanske antyder något som motsäger ens egna i sten fastslagna sanningar "fullkomligt missvisande".

Jag köper inte Warrantydirects siffror rakt av, men jag är också övertygad om att tyska TÜVs siffror heller inte förmedlar några absoluta korrekta fakta.

"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Vad gäller Volvo så är de dyrare än Audi och det är nog lite fel väg att gå om man vill överleva. Okej svenskar köper nog Volvo till vilket pris som helst men det gör inte andra. Ford sålde ju Volvo på grund av dålig lönsamhet, så jag tror inte att bara PSA & GM är illa ute. Det är nog bara en tidsfråga innan Volvo också kommer att få ekonomiska problem. Den svenska staten har ju inte visat sig speciellt intresserad av att rädda Saab. Får väl se hur det kommer att gå med Volvo.

Uppdaterat: 2013-12-14 15:56
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Intressant ämne men ack så krångligt att förstå,..skall därför inflika något helt annat och försöka få ihop vad jag menar på slutet.
- I en liten by på 5000 invånare finns det EN videobutik och denna har funnits i 20 år! Butiken är bra och kunderna är nöjda med utbudet. Andra har försökt att starta en konkurrerande verksamhet utan att lyckas. Då det kostar mycket att starta upp ett företag så måste intäkterna komma omgående men då kunderna sin vana trogen alltid besöker den andra butiken så uteblir intäkterna.
Detta kan jag tycka inte är bra för invånarna i denna fiktiva by som endast har en butik att besöka om de vill hyra en film.

Men,om nu någon startar upp en butik som är bättre stadd vid kassan och därför har råd att köra med minus ett par år....VAD händer då?
Den nya butiken är familjeägd och de äger byggnaden som butiken ligger i liksom en massa andra fastigheter i byn.
De har inga personalkostnader utan turas själv om att jobba 15 timmar om dygnet! De sänker kostnaden på filmerna till hälften och säljer billigare godis. De bättre öppettiderna och billigare varorna knäcker den gamla butiken på ett par år och sen finns åter igen bara en butik i byn som givetvis höjer sina priser igen! ....Hur ställer man sig till ett sådant skede?

Förstorar man detta så hittar vi exempel som t.e.x Mediamarkt som öser in Miljard efter Miljard i landet med ETT syfte i åtanke ....Att krossa allt annat! De har 500 butiker över Europa och så enorma resurser att de har råd att gå back ganska länge. Viktigast är förstås att få kunderna till att tro att de är billigast på allt så att folk handlar mer än bara det billigaste i deras butiker. När konkurrenter är utslagna återgår priserna långsamt till vad de borde kosta.

Sätter man detta i bilperspektiv och vi utgår ifrån att de stora tillverkarna som Renault,PSA och Fiat försvinner,..hur ser då konkurrensen ut för de som blir kvar?
Som vanligt kommer ju de med mest pengar att vinna och jag undrar om saken ändras för att det är staten som skjuter till pengarna? (som förstås vill rädda arbetstillfällen) Alla jättestora företag gör nämligen likadant och för över pengar mellan olika avdelningar då det behövs. Se gärna "sagan" om t.e.x Sandvik o.s.v
Företag köper upp andra och växer på så vis samtidigt som de eliminerar konkurrensen.
Är som sagt inte helt säker på att allt blir "frid och fröjd" för att de Franska jättarna dör.

När det gäller kvaliten på bilarna är jag mer än övertygad om att den är långt bättre idag än någonsin tidigare.
Peugeot har ju sagt att de vill kunna ta mer betalt för sina bilar och det kan man ju förstå när de går back. Enda sätter att få mer betalt på sikt är att bygga bättre bilar. Men fördomar suddar man inte bort så lätt utan det tar lång tid. Personligen vill inte heller jag betala lika mycket för en Peugeot/Citroen som för en Volvo t.e.x
Gränsen går nog ungefär vid vad min bil kostar idag för min del. ( ca 200.000kr ) ( redan nu tycker jag att de är för dyra sett med Svenska ögon )

Uppdaterat: 2013-12-14 17:56

AL: nu är ju länken som Audi A5 angav en rapport baserad på TÜV's siffror.
Är dessa mer pålitliga än Dekras?

Dessa har du hårt kritiserat och hävdat vara högst otillförlitliga varje gång någon hänvisat till dem, hur vet vi att TÜV är något att lita på?

När det gäller den engelska rapporten säger du att de inte tar hänsyn till ålder och körsträcka, vilket inte stämmer. Bådadera anges.

Men, nu är det som bekant inte gammal statistik från SBP som avgör allt när man väljer bil, den faktor väger olika tungt hos olika bilköpare.
Vore den helt avgörande så skulle varesig Volvo eller VW sälja mest i Sverige.

Uppdaterat: 2013-12-14 19:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Leiffler, PSA-gruppens plan för framtiden är följande:

1. Peugeot blir just "premium light" som du nämner. Ja bilarna höjer kvaliteten i inredning och material, den tekniska nivån höjs och priset höjs. Detta gör att man får mer marginal. Peugeot 2008 har fått fint beröm för sin fina inredning, kvalitet och känsla. Nya 308:an höjer detta ytterligare.

2. Samtidigt som Peugeot blir mer premium så kommer Citroën med en ny C-serie som blir billigare än Peugeot. Nya C-serien (första släppet blir produktversionen av Cactus våren 2014) kommer att konkurrera med typ Skoda. Kvaliteten blir hög, inredningen fin och man satsar på komfort, men ingen modell kommer att gå över 200 km/h vilket gör att bilarna kan ha enklare konstruktion.

3. Samtidigt där C-serien får lågpris-status och blir förnuftiga folkbilar som tar traditionen vidare från 2CV och ID, så satsar Citroën framåt på DS-serien som fortsätter vara högre premium än Peugeot. Och DS-serien är redan idag en framgång i Kina och det fortsätter genom det fördjupade samarbetet med Dongfeng där Citroën tar fram unika DS-modeller för den kinesiska marknaden. Detta för att minska beroendet av den europeiska marknaden i allmänhet och den franska marknaden i synnerhet.

Detta är strategin, en strategi som primärt inte handlar om att sälja en massa bilar utan primärt handlar om att fylla behov på marknaden och tjäna pengar på bilarna man säljer. Att tjäna pengar är viktigare än maximal marknadsandel, så det är ett nytt tänkande som genomsyrar företaget.

Nya C5 III kommer också som DS6 där DS6 får hydraulfjädring. Osäkert om C5 III får det då idén är att den blir en enkel bruksbil och därmed enklare än dagens C5. DS6 blir mer avancerad premium med Citroëns avantgardism och avancerade teknik.

Jag tror på denna strategi, för det innebär att PSA-gruppens bilar inte längre kommer att konkurrera inbördes. Idag vänder sig C4 och 308 till samma kunder. Nästa generation av C4 får en marknadsprofilering under nya 308:an.

Uppdaterat: 2013-12-14 21:33

Leifer, vad är det som är förvirrat med det? Peugeot ökar i status och blir premium. Citroën DS är premium, och Citroën C får en bruksprofil. Citroën återvänder här till sin tidigare profilering, där DS var just top of the line, och C (2CV om någon minns) var just funkis. Citroën återgår till en tidigare strategi. Så jag tycker absolut att PSA vet vad de ska göra av Citroën. :)
Ja gasfjädringen blir i DS-serien, kommer i nya DS6 som kommer tidigast 2015.

De som vill lägga mindre pengar än Peugeot kommer att kosta, de har då alternativet Citroën C istället. Citroën C får inga lyxutrustade varianter med stora motorer, som finns i dagens C-serie. De försvinner helt. C-serien får bruksmotorer med bruksutrustning och ett särskilt fokus på telematic. Istället för de dyraste versionerna av dagens C-serie så kommer DS som blir ännu högre upp på skalan. Och den som idag är kund av de dyrare C-versionerna och tycker steget upp till DS är för stort, ja de har då Peugeot att välja på.

Uppdaterat: 2013-12-14 21:39

PSA har mycket spännande teknik på gång, och jag tror absolut de kan få upp statusen och känslan på Peugeot. Tror absolut det finns en nisch för märket i ett lite högre segment. Alla vill inte köra samma Audi-tjosan alla andra i villakvarteret kör omkring i. Tror fortfarande det finns utrymme för de som vill vara individualister istället för att följa Audi-flocken. :)

Uppdaterat: 2013-12-14 21:48

Ett grundläggande problem med att flera märken försöker komma uppåt i "premium-kedjan" är ju att själva premium-begreppet därmed vattnas ur och sen är man tillbaka på sin mera "naturliga" plats i status-stegen igen. För att något skall betraktas som "premium" så bör det rimligen vara lite exklusivare och inte tillgängligt ekonomiskt för så många. Därmed tror jag också att marknaden för "premium-märken" rent definitionsmässigt måste innehålla relativt få märken - annars blir det "mainstream" igen. Så jag är väldigt tveksamt inställd till att medvetet försöka höja statusen för ett märke (Peugeot i detta fall) som så uppenbart varit förknippat med just "mainstream". Skall PSA ha en chans att lyckats med detta så tror jag precis som Leifer att man borde försöka med Citroen istället - det har ju i alla fall haft en historia av att vara ett lite udda och egensinnigt märke så varför låta just detta märke i gruppen bli "mainstream". Nä - jag förstår inte tankarna speciellt som man tydligen skall behålla DS-serien som lite mera exklusiva. Tror man har satsat på helt fel häst när man skall försöka att höja statusen på ett märke inom PSA-gruppen - med Citroen som märket med något högre status inom gruppen tror jag man haft större möjligheter att lyckas. Då hade man helhjärtat kunnat satsa på bilar a'la DS-serien och möjligen fått lite framgång med dessa men med Peugeot - nja, det tror jag blir väldigt svårt.
PS: Leifer - tror att vi skev våra senaste inlägg ungefär samtidigt och som du förstår så häller jag med dig.

Uppdaterat: 2013-12-14 22:12

Leifer, Citroën har ju haft två olika positioneringar - som premium och som bruksbil samtidigt. Jämför den första DS-modellen med 2CV, som båda fanns i sortimentet samtidigt. Så Citroën återvänder till denna strategi och planerar även bygga upp speciella DS-shoppar över Europa. DS-serien blir en tydlig linje upmarket och C-serien blir en tydlig linje budget.

Men DS-seriens främsta marknad är Asien, där DS-bilarna även kommer att tillverkas. Det är tveksamt om alla nya DS-modeller ens kommer att säljas i Europa. Jag menar, DS9 blir nog enbart för Kina. Och nya DS-crossovern som har visats i konceptform WIldRuby är tveksam för Europa också, men nya DS6 kommer också för Europa. I Kina så heter inte DS Citroën utan bara DS, DS är ett eget varumärke där. Men i Europa så kommer märket att marknadsföras av Citroën-organisationen.

Peugeot blir premium-light, och nya modellerna kommer vara helt skapade för det. Nya 308:an är ju mer premium än tidigare 308:an. Den är premium-designad, vilket är anledningen till att den har en stramare och mer återhållsam, mer modest hållning än tidigare 308:an, för den vänder sig delvis till en ny köpargrupp.

Jag tror PSA gör helt rätt. För vad har de för alternativ? Citroën har en lång tradition av att bygga funkisbilar med fräck formgivning riktad till en budgetpublik - vi talar om 2CV, vi talar Ami och så vidare. Här finns en marknad som de väljer att satsa på igen. Samtidigt så har Citroën även en tradition av att bygga avantgardistiska bilar med mycket speciell teknik, och det fortsätter man genom DS-serien. Idag består DS-serien främst av sportiga modeller, men i framtiden så utvidgas DS-programmet till komfort.

Och Peugeot hamnar mellan C och DS.
Enkelt uttryckt:
Citroën C konkurrerar med Skoda.
Peugeot konkurrerar med Volkswagen.
Citroën DS konkurrerar med Audi, BMW och Mercedes.

Nya C-serien får en egen distingerad stil där idén är att bilarna ska kunna hålla stilen länge och vara i produktion längre än modellerna har varit de senaste åren. Detta innebär att C-serien inte kommer att följa något specifikt aktuellt designmode i bilvärlden, utan skapa sin egen designnisch för att exteriören ska hålla längre. Räkna även med att exteriören inte kommer att få de ansiktslyft som är en trend idag att ha vartannat år typ. Tekniken kommer att uppdateras, men designen blir behållen under en längre period. Även detta innebär ju besparingar, pengar läggs på att göra en bra grundteknik och satsa på innovativa funkislösningar. C-serien blir praktiska komfortbilar med smarta lösningar för familjen.

Eller så här då:
Citroën C : casual. Typ manchesterkavaj till jeans och tenniströja / pikéskjorta. Sneakers.
Peugeot : kostym, med kraglös skjorta och skjorta utan eller med slips. Loafers.
DS : smoking.

Uppdaterat: 2013-12-14 22:24

Förvirrande är nog bara förnamnet...
Citroen-namnet skall alltså vara både lite budget och dessutom premium. Tror tyvärr inte att den strategin kommer att lyckas.

Uppdaterat: 2013-12-14 22:25

Flera har tidigare försökt att lansera lyxbilar utan att lyckas alls just p.g.a den anledningen att märket inte anses som premium. Det hjälper inte hur exklusiv en bil än är om den har fel namn. Även Vw är ett levande bevis för detta med sin Phaeton. De bygger en bil för hur mycket pengar som helst,menad att bli världens bästa bil men inte särskilt många höjer sina ögonbryn över en Vw ....Synd!
Skillnaden är dock att Vw har råd med detta spel då det är viktigare för de att ha en bil i varje segment än att faktiskt tjäna pengar på varje modell.

När Citroen gör samma sak med sin C6 så blir det fiasko men skillnaden är som sagt att Citroen inte har råd att leka i den stora hagen. Kontentan med detta blir att C6 dör och Phaeton anses fortfarande som en av världens bästa bilar. ( observera att jag inte jämför bilarna i sig )

Det kommer att ta väldigt lång tid för PSA att förändra folks inställning och faran är nog att man kan tappa en hel del kunder på vägen samtidigt som man inte vinner några nya. Som "leifer" är inne på så är steget mellan en Peugeot och t.e.x en Vw inte så stort idag vilket i många fall nog leder till att den som jämför kanske "landar" mitt i mellan och väljer en Skoda istället.
Kan absolut inte själv se på vilket vis en Citroen eller Peugeot ger mer bil för pengarna om den dessutom blir lite dyrare. Anta att priset stiger med 20.000kr och man kan som sagt lika gärna välja en Vw i samma storlek. ( Valet är inte jättesvårt för så många )

Kan inte heller se på vilket sätt en Peugeot är lyxigare än en Citroen och med tanke på servicepriserna lägger jag hellre mitt val på Citroen.

Uppdaterat: 2013-12-14 22:33

Affärsplanen från PSA kan vara det mest förvirrande jag någonsin läst. Speciellt Citroen-delen. Om jag förstått det rätt så ska märket signalera dels förnuftighet och bruksbil, men samtidigt ska det signalera riktig premium, fast inte i europa utan i kina. Ungefär som Skoda i Europa och Jaguar i Kina, känns som en utmaning minst sagt. Och Peugeot ska tydligen rikta in sig på de som vill gå mot strömmen och sälja till de som vill göra ett individuellt val. Man har alltså satt som mål att sälja färre bilar än konkurrenterna, låter smart.

Uppdaterat: 2013-12-14 23:57

Redan idag är ju DS-serien helt skild från C-serien. Dessutom Rustan så säljs DS i Kina som ett eget märke. DS-serien heter inte Citroën i Kina utan de heter DS och de tillverkas i Kina. De nya DS-bilarna som är under utveckling, utvecklas också i Kina av Citroën i samarbete med tekniker i Frankrike. DS3, DS4, DS5 och DS6 blir modellerna för Europa (nästa DS3 blir 5-dörrars för övrigt). DSX och DS9 blir för Kina. DS6, DSX och DS9 kommer att tillverkas i Kina. DS6 kommer alltså importeras till Europa från Kina. DS3 till DS5 fortsätter att tillverkas i Europa för den europeiska marknaden, och i Kina för marknaden i Kina.

Uppdaterat: 2013-12-15 10:54

PSA-gruppens affärsplan handlar helt enkelt om en revival för 60-talet.
På 60-talet hade Citroën bilar för direktörer (DS) och bilar för arbetarklassen (2CV i olika varianter).
På 60-talet var Peugeot bilen för tjänstemän och egenföretagare, det var ett märke som hade högre status än Volkswagen (arbetarklass) och Volvo (bönder). Peugeot var även ett märke som många filmstjärnor, inte bara franska, åkte omkring i. Särskilt Pininfarina-designade cabrioleter och coupéer.

Affärsplanen är helt enkelt att återta positionerna i bilvärlden. Både Volvo och Volkswagen har gjort en klassresa, jag förstår därför inte varför det skulle vara så helt omöjligt för Peugeot att återfå den status som de en gång hade. Där Peugeot återigen blir bilen för högre tjänsteman och egenföretagare, en bil för människor med stil.

Och där Citroën DS återigen blir ett märke för direktörer och där nya C-serien blir funkis bruksbilar för vanliga människor, precis som det var på 60-talet.

Varför skulle inte denna strategi från 60-talet fungera idag?

Det är helt korrekt uppfattat att PSA inte satsar på att sälja så många bilar som möjligt, utan det handlar om att tjäna pengar på de bilar de säljer. Att tjäna pengar går före marknadsandel. PSA har ingen strävan efter att bli störst på marknaden, PSA har ingen strävan efter att skapa urvattnade mainstream-bilar som får många köpare, utan strävan är att skapa bilar som skiljer sig ut från mängden och därmed hittar köpare som är individualister och som gör medvetna val som ger klirr i kassan.

Uppdaterat: 2013-12-15 10:56

AL: tack för att du gjorde dig omaket att räkna fram felkvoterna. Resultatet speglar ju ganska väl det jag påstod: biltillverkare med ekonomiska problem har svårt att hålla samma kvalitet som de som har en sund ekonomi. Men nu är ju denna undersökning (TÜV) inte heltäckande, den skiljer ju heller inte på felen (det kan vara stor skillnad i magnituden på det enskilt mätta felet). Men eftersom det år efter år pekar i samma riktning, så blir det svårt att bortförklara tendensen.

För att överleva behöver PSA stora kapitaltillskott och, kanske det viktigaste, fria händer att skära i sin kostnadsmassa (stänga fabriker för att få upp utnyttjandegraden i de som är kvar). Kineser kan möjligen lösa det förra problemet, men det andra problemet sitter fast i den franska själen och är nära nog omöjligt. Men, under galgen, ja där kan allt hända.

Den av Raphael beskrivna "affärsplanen" beskriver (i de sansade delarna) inget om hur man löser sina akuta problem, bara en liten avstickare på den väg som man kört mycket länge. Och den fungerar i ekonomiskt avseende "så där".

Uppdaterat: 2013-12-15 10:56
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Att tro på PSA's nya strategi, i alla fall i Raphaels tappning, känns ungefär lika sannolikt som att tro på Tomten för att nu associera till nåt aktuellt denna tid på året.

Uppdaterat: 2013-12-15 13:11

leifer skriver att Peugot är: "Bra och prisvärda bilar, en konkurrent och ett alternativ till tyska bilmärket Volkswagen."

Hur definierar du "bra" och "prisvärd"? Tar vi TÜV som bakgrund, så är det väl ytterst få märken som är sämre m.a.p. hållbarhet? Därmed blir ju nästan alla andra bilmärken "bättre"? Samma resonemang kan man föra avseende "prisvärd", här blir ju t.ex. Dacia ett rent fynd jämförelsevis. Jag anser att resonemanget haltar - Peugeot (och Citroen) gör högst medelmåttiga bilar (snällt sagt) när det gäller kvalitet. Därmed blir de inte heller prisvärda - om man jämför med bättre bilar i samma prisklass, eller för den delen med "mästaren" Dacia.

Att det är ett alternativ till VW må du tycka. Tyvärr är det alldeles för få andra som tycker det - vilket kan ses på alla jämförelsesiffror man kan tänka sig. För att inte tala om i princip alla biltidningars tester.

Peugeots jönsande (ÅF:s fel enl. Raphael) med garantitiden blir ju kronan på verket då ÅF insåg att detta var företagsekonomiskt vansinnigt när räkningarna började dimpa in. Snacka om självmål!

Uppdaterat: 2013-12-15 17:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

leifer; som man frågar får man svar. Att generellt påstå att ägare av premiumbilar är mer toleranta är möjligt, men inte påvisbart. Lika lite som mitt kommande påstående; ägare av PSA-bilar är mindre intresserade av bilar och därigenom mindre benägna att delge sina problem till omgivningen eftersom man p.g.a. sitt ointresse inte svarar på enkäter om sitt bilägande. Detta håller jag för lika sannolikt som ditt eget påstående.

Därefter återstår bara att granska undersökningar, som t.ex. den jag länkat till (TÜV).

Uppdaterat: 2013-12-15 21:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Detta med att den allra senaste generationen innebär en brytning med tidigare och sämre produkter kvalitativt har vi som är tillräckligt gamla hört många gånger speciellt från franska biltillverkare. Jag är av den orsaken helt övertygad om att man sa samma sak när Peugeot lanserade sina xx7-modeller och skall vi tro de siffror som redovisats här så fanns det ju inte mycket substans bakom det snacket. Personligen har jag ingen egen erfarenhet av PSA-fordon så jag är inte rätt man att döma men nåt borde ju siffrorna som bl a AL redovisat betyda.

Uppdaterat: 2013-12-15 21:37

AL, jag kanske missade ditt svar, men i så fall ber jag om ursäkt, men jag frågade i #76 och har inte sett ditt svar:

AL: nu är ju länken som Audi A5 angav en rapport baserad på TÜV's siffror.
Är dessa mer pålitliga än Dekras?

Dessa har du hårt kritiserat och hävdat vara högst otillförlitliga varje gång någon hänvisat till dem, hur vet vi att TÜV är något att lita på?

När det gäller den engelska rapporten säger du att de inte tar hänsyn till ålder och körsträcka, vilket inte stämmer. Bådadera anges.

Men, nu är det som bekant inte gammal statistik från SBP som avgör allt när man väljer bil, den faktor väger olika tungt hos olika bilköpare.
Vore den helt avgörande så skulle varesig Volvo eller VW sälja mest i Sverige.

Uppdaterat: 2013-12-15 21:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi; så rätt. Vi gamla gamar har hört detta mantra år ut och år in. Blev det bättre? Ja, inte om man kollar statistiken som finns tillgänglig.

Min egen erfarenhet av Peugot är nu 10 år gammal, men den gör mig rätt motsträvig till att tillåta dessa bilar som tjänstebilar i min firma. Se där hur ett annat mantra gör sig påmint; bränt barn skyr elden;-)

Uppdaterat: 2013-12-15 21:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

leifer skrev; "Ex kan man ju tänka sig att lackkonservering är vanligare på premiumbilar än på icke premium."

Det tror jag inte. Jag har för min egen del inte gjort något sådant ö.h.t. på någon av mina tjänstebilar. Jag skulle f.ö. inte tillåta någon av mina anställda att göra något i den riktningen. Bortkastade pengar för oss.

Uppdaterat: 2013-12-15 22:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.