Vi Bilägares forum

Tjejbil?

Tjejbil?

Såg i ViB:s provkörning av Lexus CT 200H att en tredjedel av kunderna var kvinnor och Peter i Sydney skrev att 90% av VW UPs kunder var 20-åriga tjejer.

Begreppet gubb-bil har ju funnits i evigheter och är per definition en stor tråkig sävlig modell ofta tillverkad av Volvo, Opel eller Mercedes.

Men hur definierar man begreppet tjejbil?
Är det när en majoritet av kundkretsen är kvinnor?
Eller räcker det med att bilen är liten och bulligt gullig som t.ex. Nissan Micra eller FIAT 500, finns det överhuvudtaget stora tjejbilar?

Termen förmodar jag är menad som lite nervärderande men det borde ju vara tvärtom då kvinnor oftast väljer förnuftigare bilar än män.

Kanske ingen fråga som löser världsproblemen men det vore ändå intressant att få några synpunkter på detta begrepp :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:50

Kommentarer

Jag kände en gång en tjej som på 1970-talet körde Chevrolet Camaro Cab och en annan med en skär Cadillac Cab.
Båda typiska tjejbilar, eller?
Min sondotter suktar just nu efter en Jaguar Cab.
Jag tvivlar på att det finns typiska tjejbilar.

Uppdaterat: 2014-04-17 11:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VW Bubbla, Fiat 500, Peugeot 207 cab, Mazda miata, Citroen C3 m.m är tjejbilar sen finns det ju så klart massa flera modeller som är "tjejiga"

Uppdaterat: 2014-04-17 12:13
Pär

Jag tror att i allmänhet småbilar räknas som tjejbilar. Kanske har något att göra med att man förr tyckte att tjejer var sämre förare och då behövde mindre bilar som var lättare att köra.

Uppdaterat: 2014-04-17 13:07
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kvinnor har i allmänhet sämre uppfattning om var bilen slutar (de är kortare än män oftast och ser inte hörnen på bilen lika lätt) när de kör större bilar och det blir jobbigt för dem vid fickparkering därför köper de för det mesta mindre bilar.
Min ena sons fru körde min Passat några gånger när jag hade den och hon tyckte den var "så stor", hon var rädd när hon skulle parkera.

Många kvinnor köper inte bil med samma intresse som män utan vill ha något att ta sig från A till B med. Det blir då en liten billig bil som de har bättre kontroll över.

Uppdaterat: 2014-04-17 13:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Till en viss del kan det vara av ekonomiska orsaker som gör valet av bil. Och även verkligheten att kunna kvittera ut en tjänstebil. Där anser jag att män har en del fördelar.

Uppdaterat: 2014-04-17 14:02
Lås inga trådar.

Men när allt kommer omkring - så är det ändå färgen som räknas....

Uppdaterat: 2014-04-17 20:53
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kvinnor är generellt sämre på att köra än män, tror dom har svårare att lära sig saker som har med bilkörning att göra... Väldigt få kvinnor är riktigt bra på att köra bil, har bara åkt med en som jag tyckte var riktigt duktig på att hantera bilen på ett säkert sätt.

Uppdaterat: 2014-04-17 21:13
Pär

Det vore trevligt om några tjejer läste här och kom med lite kommentarer!

Uppdaterat: 2014-04-17 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här i Australien är det småbilar med automatlåda som de flesta unga tjejer väljer. Det är därför Nissan bara importerar Micra med automatlåda. Alla mina döttrars kompisar kör Hyundai i20, Mazda 2 eller Toyota Yaris. Typisk mammabil i detta land är en stor eller mellanstor SUV typ Toyota Kluger, Jeep Grand Cherokee eller Mazda CX9. För lite äldre damer när barnen flugit ut är det lite mindre SUVar som gäller. Toyota Rav4, Mazda CX5 och Hyundai IX35 är mycket populära. Man ser nästan aldrig en kvinna i en pickup.

Uppdaterat: 2014-04-18 03:13

Det är ju lite intressant att när kvinnor får barn så går de från de minsta till de allra största modellerna:-)

Fast det är ju också vanligt i USA att mamman som har hand om ungarna kör en stor SUV eller minibuss medan pappan kör just en pickup eller sportbil, kanske inte den syn på föräldraskapet som vi har här i Sverige.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jo men seru... Min 16-åriga dotter skulle bara sucka o säga "karlar"... Det är faktiskt lite roligt att läsa "era" kommentarer. Till viss del får jag ge er rätt. Samtidigt ska vi komma ihåg att kvinnor har en förmåga att vara mer självkritiska i alla avseenden - även vad gäller bilkörning. "Ni män" är i stort sett i avsaknad av denna självkritik - se bara till alla gubbtjuvar 70+... Inte så många kvinnor 70+ som kör bil va? Vet ni varför? Många av dem har inte körkort och de som har har förstånd att avstå! "Ni män" har en del av mandomen (och potensen) sitter i körkortet och bilkörningen - så det så! Ha de grabbar och kör försiktigt = inte över er förmåga!! Puss och kram - Lotta!

Uppdaterat: 2014-04-20 20:04

Jovisst sitter potensen i körkortet, det är därför man haft stånd i ett sträck sedan 1973.

Uppdaterat: 2014-04-20 23:09
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Min mor som är 81 år kör inte längre, det gör min far som är 85 år. De har en Yeti vilket är en bil som passar äldre bra, både kvinnor och män.Jag tror inte på typiska tjejbilar, tror att de flesta kvinnor vill ha en bil som passar deras behov. Att det ofta blir en småbil tror jag beror på ekonomiska orsaker.

Uppdaterat: 2014-04-21 05:38
Lås inga trådar.

Sen att män "70+" kör bil är väl inte så märkligt eftersom våra styrande helst vill att vi är yrkesverksamma även i den åldern. Sen är det väl rent allmänt så (oavsett män eller kvinnor) att talar vi om 70-årsåldern idag så är den knappast längre att anse som "gamla gubbar/gummor" men en viss sanning kan det fortfarande ligga i att äldre kvinnor tyvärr saknar körkort. Men för oss som växt upp i "bilgenerationen" är nog den skillnaden lyckligtvis avsevärt mindre. Sen tror jag som Leif L att kvinnor oftare väljer bil efter det reella behovet och också ser mera sunt ekonomiskt på bilvalet och därav den preferens som i många fall finns för mindre bilar.

Uppdaterat: 2014-04-21 09:30