Vi Bilägares forum

peugeot 307 sw -03

peugeot 307 sw -03

Hej
Eftersom mitt bilkunnande är nästan lika med noll så tänkte jag fråga er som kan lite mer om råd.
Då jag klantigt nog råkade köra på en sten för några veckor sen så har vi börjat kolla efter ny bil (försäkrings bolaget anser att det är för dyrt att laga och löser istället in bilen). Får ändå trösta mig med att jag lyckades ha körkortet i 2 år och 4 månader innan min första krock.

Men i alla fall. Fick idag ett erbjudande om en peugeot 307 sw från 2003. Den har gått 17000 mil. Nybesiktad utan anmärkning. Mok värmare och är väldigt fräsch invändigt. Allt fungerar på den och den gick fint när man körde. Väldigt bra vinterdäck och okej sommardäck medföljer.
Ett plus för oss är att man kan stänga av airbagen med en nyckel.

Kamremmen måste bytas av oss och det kommer kosta 3000 kr.
Min fråga är nu om 17000 för bilen är ett rimligt pris?
Eller blir vi lurade? Bilen säljs av en firma.
Vore tacksam för svar eftersom jag verkligen har noll koll på detta.

Uppdaterat: 2014-05-12 23:58

Kommentarer

Hej!
Otur med stenen, beklagar :(
Priset känns inte orimligt. Men som alltid när man köper en så pass gammal bil så kan det ju uppstå oönskade överraskningar. Om bilen ser bra ut, går bra och har komplett servicebok så borde det inte vara några större problem.
Någon med mer insikt i Peugot kanske kan svara på om det finns modellspecifika fel som man ska kika efter.

Uppdaterat: 2014-05-13 10:15

Eller körde du på ett troll kanske...

Uppdaterat: 2014-05-13 10:34
Pär

Priset är rimligt, bilen är trevlig, frugan hade en 307 halvkombi tidigare. Hon var väldigt nöjd med den, var inga krångel med den, men den byttes mot en större bil pga större hund.
Det enda jag kan komma på är att kolla avgassystemet, bakre delen ger sig gärna. Ett rostfritt system kostar dock bara 2500, det är en smart investering.

Men som sagt: det är alltid ett lotteri med bilar.

Uppdaterat: 2014-05-13 11:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Priset är rätt men ser en varningsflagga med kamremmen. Kan inte handlaren byta denna och i så fall varför?
Är det handlaren som har gett prisuppgiften om 3000kr?
Då man själv som kund behöver fixa något direkt så skall man "dra öronen till sig" även om det handlar om en billig bil. Man kan inte förvänta sig för mycket för dessa pengar men det är heller inte så kul att lägga lika mycket på service/rep de första 6 mån. som bilen kostade.
Service och byte utav vattenpump,kamrem,drivrem m.m kostar mer än dessa 3000kr.

Uppdaterat: 2014-05-13 14:12

Tack för era svar.
Vi fick ner priset 3000 för kamremmen.
De hade ingen möjlighet att byta en kamrem just nu.
Min sambo är kompis med en bolmekanikern som har en egen verkstad och han har lovat att fixa kamremsbytet för 3000. Så just den biten känns okej.
Kollade upp det med servicen och den var fullservad som den skall. Senast 5 maj så hade den varit inne på service och olika saker bytta för 11500.
Hultarn: skall kolla upp detta med avgassystemet. Tack för tipset :-)

Uppdaterat: 2014-05-13 15:24

Alltså priset på bilen var från början 20000 kr. Vi fick ner den till 17000 för att kamremmen måste bytas. Allt som allt så kommer den kosta oss 22000 kr. Då är den nybesiktad, nyskattad, nyservad och en nu kamrem. Det låter som ett bra pris i mina öron men som sagt var vet ju inte så mycket om bilar.

Uppdaterat: 2014-05-13 15:52

En kamremssats kostar 1000 kr, sedan kostar förstås monteringen, har ni en händig kompis är den, olja o filter bytt för 3000kr. En verkstad lär ta från 4500.
Att bilen skulle kosta 17000 kr i rep första 6 månaderna är ganska otroligt. Men förstås inte otänktbart, lika väl som det kan hända en nyare bil...

Uppdaterat: 2014-05-13 15:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...