Vi Bilägares forum

Pensionärsbil

Pensionärsbil

Hallå! Så här ligger det till.
Min värdigt åldrande mor ska skaffa ny (begagnad) bil typ i höst. Hon ersätter en Toyota Yaris Verso.
Det viktigaste grundkravet att komma ihåg att det ska vara enkelt i- och ursteg. Yaris Verso är bra på det; man bara öppnar dörren, vrider in rumpan och så är det klart. En vanlig golfklassare är inte speciellt bra på det. Vi vill undvika sjunka ned-momentet. Ett högbygge alltså.
Övriga skall-krav:
* Automatlåda
* Klimatanläggning
* Farthållare
Parkeringssensorer åtminstone bak är inte ett absolut skall-krav, men ett starkt önskemål.
Övriga förutsättningar: bilen ska has i kanske tio år, men körs under 1000 mil per år. Jag tänker mig att det innebär att det är rimligt att söka bakåt till kanske 2010, 7000 mil. Kostnad max 180 kkr. Driftkostnader är relevanta.
Baksätet är inte superviktigt, men lastutrymmet får inte vara mindre än Yaris Verso, gärna lite större. Flexibilitet i inredningen uppskattas. Däremot får bilen inte vara speciellt stor totalt, så ingen Peugeot 5008 eller liknande kommer bli aktuell.
Det finns mer detaljer i önskemålen, men det blir för långt att skriva allt på en gång.

Det här är inte en enkel ekvation.
* Det bästa jag kommer på är Skoda Yeti. Frågetecken för att den automatlåda som då blir aktuell är sjustegade DSG. Har de fixat den?
Skoda har fler som skulle funka.
* Roomster antagligen, men den är svår att hitta.
* Fabia skulle möjligen funka, den är relativt högbyggd.
* Honda Jazz ligger hyggligt till förutom att jag inte tror man hittar den med parkeringssensorer.
* Mercedes B-klass kan vara en kandidat, men den är antagligen lite dyr (i drift om inte annat) och kvaliteten är... ja jag vet inte?
* Toyota Verso-S verkar vara den mest direkta efterföljaren till Yaris Verso, men fanns inte med farthållare i början. Problem med tillgången alltså.
* Nissan Qashqai har provsuttits, men det förvånansvärt begränsade utrymmet i höjdled föll inte på läppen.

Ja. Vad säger ni? Frågan är, har jag missat någon uppenbar kandidat?

Uppdaterat: 2013-09-17 11:44

Kommentarer

Har ni 180.000 som gräns så köp en ny Skoda Roomster, nog räcker pengarna till en sådan... Annars så skulle jag rekommendera nya Rapid där får man väldigt mycket bil för pengarna, även en bra bil för dom äldre.

Uppdaterat: 2013-09-17 14:08
Pär

Golf Plus kanske? Den är hög och bekväm utan att vara stor.

Uppdaterat: 2013-09-17 16:33
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ny Roomster skulle faktiskt vara en rätt bra idé, frånsett att det strider mot moderns religion att köpa en helt ny bil; det är sådant man bara inte gör. Ska ändå lufta den idén.

Golf Plus har väl fått mycket pisk för att vara bullrig? Gäller iofs Roomster också. Jag har tänkt på den, men det verkar lite knepigt att hitta sådana med rätt specifikation, iaf om man vill ha parkeringssensorer. Dock inte helt omöjligt. Ska ta med den också i övervägningarna.

Uppdaterat: 2013-09-17 19:38

Visst finns plus och minus med att köpa nytt, men det bästa är ju att man får ett bekymmerslöst bilägande med garantier m.m och det kan ju vara skönt som gammal :)

Uppdaterat: 2013-09-17 20:16
Pär

Hade en Focus kombi -07 och i den modellen satt man faktiskt hyfsat högt - klart högre än i många andra i den klassen. Vill minnas att det gällde även min bil före - en Corolla kombi -03 - fast den hittar du garanterat inte med P-sensorer vilket du knappast heller hittar på Forden.
Fabian är ju ofta paketutrustad med P-sensorer och man sitter ju hyfsat högt så en sån med automat-låda är nog bland det som är enklast att få tag i. Skall hon ha begagnat inkl all specad utrustning så får man nog sikta in sig på en hyfsat vanlig bilmodell. Annars blir det nog till att handla nytt.
Tror inte du skall fästa så stor vikt vid bullerproblem med Golf Plus - det delar den i så fall med de flesta andra i klassen. Och om du letar en med originalmonterat s k Dragpaket så har den med all sannolikhet också back-kamera. Fungerar utmärkt i min Golf Variant -12.

Uppdaterat: 2013-09-17 20:43

Ja det är inte jag som är religiöst övertygad om det omoraliska i att köpa nytt... jag får väl se vad som kan göras på den fronten!
Golf Plus-handlaren finns vägg i vägg med Skoda-handlaren, så vi ska nog kunna ta en titt på det också.

Uppdaterat: 2013-09-17 21:40

Läste att 85% av sålda Kia Soul såldes till pensionärer.

Uppdaterat: 2013-09-18 10:03