Vi Bilägares forum

Leasing eller köp - kan någon förklara för och nackdelar?

Leasing eller köp - kan någon förklara för och nackdelar?

Hej,

Håller på och letar efter en kombi och har sett att det är många annonser för leasing ute.
Jag vet att leasing sen gammalt anses som ett mycket sämre alternativ än att köpa men jag skulle gärna vilja att någon som är kunnig på området förklarar för mig så jag förstår bättre varför. Jag vill även lägga till att jag bor i Göteborg och har bra ekonomi, men dåligt med tid och absolut inget intresse av bilar så enkelhet är intressant (att köpa sälja via blocket känns väldigt jobbigt då jag känner mig för okunnig)

När man kollar snabbt på det så känns det som att man kommer till samma eller lägre kostnad/mil med leasing
men efter leasingperioden så har man inget av värde kvar (jmf med vad man har om man har köpt en bil) - stämmer det?

Notera att i mitt fall så kommer det inte att vara möjligt att betal en bil kontant utan jag kommer att bli tvungen att låna större delen av summan.

Kan någon förklara, pedagogiskt, på vad skillnaderna är med för och nackdelar?

Uppdaterat: 2013-11-22 08:08

Kommentarer

Tack för inlägget Mistro, det är ungefär så jag tänker också.
Jag är verkligen osugen på att försöka förhandla och få ut maximalt för min bil om några år om jag köper den och ta nya lån mm.
Känslan jag har haft är också att det inte nödvändigtvis är en jättedålig idé ekonomiskt - även om jag inte vet om dina uträkningar stämmer (väldigt pessimistiska när det gäller köp?).

Jag har faktiskt kollat på just octavian, intressant på många sätt.

Det man är orolig för är att de ska "hitta" massa skador vid inlösen som de försöker tvinga en att betala - vad har man för skydd?

Uppdaterat: 2013-11-22 09:13

Om man däremot funderar på att köpa en 2011-2012 så blir det väl lite annorlunda (kostar ju 140-150').
Men då ska man fortfarande hålla på med inbyten och liknande...

Uppdaterat: 2013-11-22 09:15

Skillnaderna som jag ser det är nog mest känslan utav att äga en bil själv,respektive inte.
Allt annat är ju annars lika och om man då vet med sig själv att bilen i fråga inte stannar i ens ägande i mer än 7 år så är leasing (mot vad en del påstår) faktiskt den bättre affären förutsatt att man väljer "rätt" bil.
Det blir kanske inte alltid billigare för alla och i alla situationer men om man värderar lyxen att så enkelt som möjligt kunna byta bil efter 3 år så är det absolut en bra lösning.

Fördelar med leasing:
- Enkelt ( samlade kostnader och inga överraskningar )
- Ingen kontantinsats
- Ingen bry eller oro för andrahandsvärdet
- Ingen försäljning med allt vad det innebär
- Ingen skuld
- Troligtvis mer ekonomiskt

Nackdelar:
- Känslan utav att hyra en bil kan kännas besvärande för någon.
- Ev. oro för om bilen skadas vilket måste ersättas vid återlämnadet.
- "Begränsat" miltal kan upplevas som stressande.
- Det kan finnas regler om hur bilen får användas. ( t.e.x med husdjur o.s.v )

Viktigt också att välja rätt bil om kostnaderna är viktigast då en dyr leasingbil så klart också blir väldigt dyr per månad.
Är då behovet så stort utav en lyxbil så hade jag föreslagit att istället köpa en några år gammal bil istället som redan har tappat några hundratusen i värde.

Är det en helt vanlig bil man söker och inte kör mer än medelbilisten så kan dock leasingen vara ett väldigt bra alternativ. ( ofta kan man själv sätta miltalet )
Med allt inklusive så har man i stort sett inget annat än bilhyran,försäkringen,skatten och bränslet att betala då allt annat som vinterdäck,värdeförlust, och service ingår.
Men det finns som sagt olika typer utav denna konsumentleasing så man måste noga ta reda på vad som ingår.
Att vara rädd om sin bil tar många som självklart oavsett alternativ. Dock finns det en sak att tänka på med nya bilar (oavsett om man hyr eller ej) nämligen vagnskadegarantin som låter bra men som kan vara förrädisk. Får man en liten skada på en äldre bil som man vill fixa till så kanske självrisken ligger på 1500 - 2500kr,men om bilen är yngre än 3 år gammal så är det vagnskadegarantin som skall täcka och den självrisken ligger på 6000-6500kr!
Inget konsitigt för den som brukar att köpa nytt men om man går ifrån en gammal bil så kan det vara väldigt bra att tänka på. ( skador under denna summa blir alltså billigare och lättare att fixa själv )

Här är ett mycket bra val utav bil som säkert matchar ditt behov:

http://www.blocket.se/goteborg/Skoda_Octavia_Hyr_Mig_inkl_Vinterhjul_Service_50064557.htm?ca=23_15&w=3

När man köper en ny bil så måste man normalt betala 20 eller 30% kontant vilket i fallet ovan handlar om minst 40.000kr ( dessa pengar är för evigt borta ) sedan kommer då månadskostnaden som bör landa runt 2500-2800kr i snitt ( om bilen kostar ca 200.000kr )
Till detta kommer sen kostnader för service vilket många tycker är en jobbig utgift.
Efter 36 månader har man ungefär betalt in ca 130.000kr inkl ränta och kontantinsats ( kanske 100.000kr utav skulden? ) Troligtvis är bilen INTE värd 100.000kr efter 3 år hos handlaren och även om den är det så måste man upp med en ny kontantinsats om man vill byta in bilen då.
(det finns således oftast inget övervärde kvar i bilen efter 3år)

Väljer man att behålla bilen så tillkommer kostnader för dyrare service/rep,däck,bes,dyrare försäkring (eftersom att vagnskadegarantin är borta)
Även efter 5 år så har man drygt 45.000kr kvar i skuld och även om bilen skulle vara värd mer så är det inte säkert att handlaren vill betala så mycket mer för den. Några 40.000kr att lägga på en ny bil kan man glömma.
När bilen är 5 år gammal ( ja redan efter 3 år ) så handlar det inte längre om den trygga bilaffären som man kanske sökte utan då handlar det just om att bilen inte längre är ny och det börjar att komma kostnader för reperationer ( dyra sådana )
Bilen är ändå värd så pass mycket att man oftast inte vill slarva med service/rep/helförsäkring då man kanske istället står där med en skuld på 50.000kr och en bil som inte fungerar och därför inget är värd.

Mycket att tänka på som sagt men jag tror att jag har nämnt en del värt att fundera på.
Lycka till

Uppdaterat: 2013-11-22 09:19

Nej,jag är inte pessimistisk till köp utan försökte bara få med så mycket info som möjligt. Hur man använder sin bil skiljer ju väldigt mycket ifrån person till person och precis som "Benols" nämner så måste man räkna noga på varje avtal.
För en del är det frihet med en gammal Volvo då man kan behandla den hur som,..köra till affären och strunta i om det finns fler dörruppslag efteråt eller ej,..lasta bilen med brädor med spik och köra till återvinningen o.s.v o.s.v
Listan på hur vi funderar är oändlig och därför finns det inget rätt eller fel i frågan.

Nu verkar du ju ha koll på dina utgifter och därför blev mina råd därefter och jag anser även att de fungerar för de som har bilar med några få år på nacken då dess bilägande oftast är dyrare än vad det tror.
Visst sjunker en ny bil mycket i värde men allt annat kostar också.
Har man då en bil som drar mycket bränsle och är dyr i skatt och försäkring så kan det många gånger vara en bättre affär att få samlat sina kostnader genom att köpa en helt ny bil. ( dock då inom "gränserna" )
Kanske får man "gå ner" lite i krav och storlek men man får en helt ny bil och som sagt så finns det värden i det också.
Hur man sedan finansierar sin bil är ju upp till var och en men då du själv nämner att du har enkla krav,inte är någon "biltok" samt hatar att kludda med annonser o.s.v så anser jag att leasing under rätt former är att föredra för dig.

Själv kör jag över 3000 mil om året med förstabilen och det är också i den som oftast hela familjen åker med.
Det är en Diesel och den är rymlig då vi har en "häst" till hund. Då vi har hus blir det ofta en massa bråte som skall köras bort och då är en kombi också att föredra även om bilen har dragkrok.
Är inte den mest pedante och städar/tvättar sällan mina bilar och med detta "missbruk" så passar leasing sämre då det nog skulle blevit ganska dyrt med de milen för att inte tala om skicket på bilen efteråt.

Men vi har en Clio också och den har vi på leasing sedan 3 år. Vi får lov att fortsätta behålla den visade det sig men troligtvis blir den lämnad nu i November. Den kostar 1700kr/mån inkl vinterdäck = 61200kr
Service (1 gång ) ,skatt och försäkring för denna tid har varit 7800kr totalt ( bor i en byhåla så låg försäkring )
Inga problem med att återlämna den heller då "besiktning" är gjord men den var inte någon skönhet kan jag lova. ( vit bil som mer liknande en skitig dalmatiner med sina asfaltprickar ;)

Den kalkylen tror jag är snudd på väldigt svårslagen för en bil som kostade 130.000kr som ny (prissänkt 20.000kr )
En ny Clio med den mindre motorn ( 75Hk :( ) fast med bättre utrustning,vinterdäck och serviceavtal kostar 2300kr/mån
vilket väl också kan vara ok men inte om man nu skall köra så lite som vi framöver med denna extrabil så vi får se hur vi gör.

P.s skulle själv ha valt en helt ny bil före en begagnad på 140-150.000kr då dessa bilar egentligen har sjunkit långt mer än så.Det du då betalar för är handlarens stora förtjänst. Säkert är bilen värd minst 30.000kr mindre och du hamnar i ett liknande prisras som om bilen var ny.
Då vi pratar om dessa summor så blir dessutom din månadskostnad minst lika hög som om bilen var helt ny eftersom att räntorna oftast är högre på begagnade bilar samt återbetalningstiden är kortare.
Ofta är garantin dessutom på bilar bara 2-3 år vilket innebär att du väldigt snabbt har en bil utan garantier men ett lån på +100.000kr ,..försäkringen blir snabbt dubbelt så dyr och omkostnaderna för service/rep blir långt högre än för den nya bilen.
Kanske måste man inte heller ha en V70 ( t.e.x) utan klarar sig lika bra med en bil i storleken Golf/Focus/Megane/octavia mfl. Dessa bilar är inte så dyra som nya och dess omkostnader är mycket lägre.

Uppdaterat: 2013-11-22 10:02

Fördelen med leasing är om du vill byta bil igen om ca 3 år, men har du tänkt ha bilen i typ 5-7 år så är det inte lönsamt.

Uppdaterat: 2013-11-22 11:40
Pär

Okej, jag ser vad ni skriver.

Mina förutsättningar är som följer:
Fru och barn (vill ha kombi)
Bra ekonomi
Bor i stan och kör inga längre sträckor.
Är egentligen ointresserad av bilar men har insett att jag behöver en då och då.
Vill ha en driftsäker bil som inte kostar massa i service/reparationer
gärna en hyfsat ny (2011 och nyare) med låg bensinförbrukning/skatt/försäkring
kör ca 1000-1500 mil om året

Har haft en Skoda Fabia förut och gillar Skoda. Har därför kollat på nya Octavian som ju får väldigt bra betyg.
Är det värt att leasa för mig?
Jag kan tänka mig att det skulle passa bra att byta bil om 3 år.

Uppdaterat: 2013-11-22 13:28

Jag jobbade som bilförsäljare fr.om. 1998 t.o.m januari 2009. En sak det gäller att kolla är hur ett eventuellt leasingavtal är konstruerat. Det finns ett restvärde i avtalet, d.v.s det värde som bilen beräknas vara värd i inbyte när leasingavtalet går ut (oftast efter 3 år). Är bilen värd mindre än det restvärde som står i avtalet får kunden lämna ifrån sig både bilen och mellanskillnaden mellan bilens värde och den summa som är satt som restvärde. Det kan vara lockande att skriva på ett avtal med högt restvärde eftersom det innebär en lägre månadskostnad under leasingtiden. Men det kan straffa sig.

Uppdaterat: 2013-11-22 20:06

Ja men nu har de flesta garanterade restvärden så den bgrejen försvinner faktiskt.
VW , Audi, Seat och Skoda har riktigt bra konsumentleasing,

Uppdaterat: 2013-11-22 22:17

Vet inte riktigt vad "leifer" menar med att "Låsa" upp sig?
De flesta som köper en ny bil vet att detta är en dålig affär och ett påskrivet lånekontrakt innebär faktiskt att man är precis lika låst. Vid köp av begagnat hos handlare så betalar man ett högre pris än vad bilen är värd och detta gör man för att få den tryggheten som många vill ha + att handlaren erbjuder finansiering. ( vilket innebär att man "låst" även vid köp utav beg.)

Allting kan hända oavsett hur man har finansierat sin bil t.e.x arbetslöshet,skilsmässa,olyckor e.t.c och detta är ganska svårt att förutse. Anser ju själv på tal om att vara låst att man är mer låst med en äldre skrothög som man inte vet hur länge den rullar eller kommer att kosta vid nästa rep. Om det är frihet att byta bil varje år för att man har tröttnat på färgen eller något så får man helt enkelt göra det.

Själv tycker jag det är en mindre frihet att köra runt i billigare bilar som man inte vet när de havererar. Man vet inte heller vilka kostnader som kommer härnäst och dess driftskostnader är nästan alltid högre än för en ny bil.
Den som har lite mer pengar kan fynda billiga lyxbilar i t.e.x Tyskland som kanske bara har ett år på nacken,..köra dessa 5-8 år ståndsmässigt. ( då t.e.x en MB aldrig skämmer ut sig ) Man betalar då ingen ränta och sparar stora pengar på importen. Pengarna man sparar läggs på nästa bil o.s.v men som sagt så kräver detta lite kunskap och en hög med pengar och dessutom så är dyra bilar även dyra att äga.

Om nu TS är intresserad utav en Octavia så kan han ju räkna på en ny sådan samt en som är typ 2 år gammal.
Jämför sedan detta med leasingavtalet och väg av fördelar mot nackdelar.
Har man pengarna till kontantinsatsen så kan man ju spara dessa och välja leasingbilen i alla fall. De pengarna finns då där som en extra "trygghet" när bilen skall lämnas tillbaka. :)

Uppdaterat: 2013-11-23 15:05

En två år gammal bil brukar ju ha ganska många problemfria år kvar, förstår inte varför många stirrar sig blinda på nybilsgarantin? Jag tror faktiskt inte att jag hade något som helst fel på min Audi under de 2 första åren. Personlig föredrar jag att äga en bil än att hyra som leasing innebär. Har försökt, att undvika att ta lån på bil, då du oftast har mer kvar i lån än vad bilen är värd. Det är bättre att spara i några år och köpa bilen kontant, så gjorde i alla fall jag när jag köpte min bil.

Uppdaterat: 2013-11-23 16:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Räknar man tex på en Skoda Octavia med privatleasing så får jag det till att köpa och äga samma bil blir ungefär 700:- dyrare varje månad.
2595:- för en kombi med privatleasing inklusive vinterdäck.
Privat kalkyl med samma innehåll gav mig ungefär 3300:- per månad.
(bränsle, tvätt, försäkring tillkommer på båda alternativen)
Jag har då räknat med att man kan pruta 7% på renköpet, 3% ränta efter skatteavdrag och 50% restvärde.

http://dinbil.net/annonser/skoda/muuzho-skoda-sthlm_250x180.pdf

Uppdaterat: 2013-11-23 16:47

"leifer" : Ja att köpa bilen kontant är förstås alltid det bästa om man har den möjligheten och om man väljer äldre bilar eller ej är ju valfritt. Mina äldre bilar visade sig kosta ungefär lika mycket att äga som de nya (värdeförlust inräknat) och det var förstås inte så kul. Billigast blir det att köpa en bil för typ 10.000kr och köra den tills den rasar för att sen byta ut den men som sagt så uppskattar inte alla tanken på att köra med allt för gamla bilar.
Att sälja sin bil efter 1 år är inget alternativ för så många och inte heller efter 2 år. Med 7 års avbetalning och 20% kontantinsats kan man inte ens utan förlust sälja sin 3 år gamla och något dyrare bil. ( t.e.x V70 )
Vill du avsluta ett leasingkontrakt i förtid så är det vad jag vet möjligt men i värsta fall får man kanske betala de månader som är kvar,om man inte kan komma fram till en deal. ( mindre mil och nyare bil borde ju vara en fördel för handlaren så det är nog möjligt att förhandla )

Grejen med en "nästan ny" bil har jag nämnt det faktum att månadskostnaden blir ungefär den samma eller högre än om man skulle ha köpt en helt ny bil och värdet ....ja det bara fortsätter att sjunka de första 5 åren snabbare än man hinner amortera.

Nu var det fördelar kontra nackdelar med köp och Leasing som TS efterfrågade och därför har jag försökt att svara på det.
Han har också delgivit omständigheterna runt köpet och efter detta så tror jag att leasingen är att föredra.

Tack "junkers" din kalkyl stämmer nog ganska bra och till detta kommer som sagt en kontantinsats på minst 36000kr beräknad på annonspriset.

Uppdaterat: 2013-11-23 17:18

Apropå att "låsa upp sig" så går det lika bra att avsluta ett leasingavtal som att sälja en nyköpt bil efter 2 år. Jag har precis brutit mitt leasingavtal efter 18 månader p.g.a ändrade arbetsförhållanden och det kostade mig ungefär 8000 kr. På samma sätt är det dyrt att sälja en "köpt" bil efter bara 18 månader.

Man glömmer lätt bort att det inte är bilfirman som leasar ut bilen, oftast är det ett leasingföretag som köper bilen av firman och sedan beräknas månadskostnaden på deras kapitalkostnad, värdeminskning, servicekostnader, skatt, försäkring m.m.

Uppdaterat: 2013-11-23 17:34
Mistro skrev:

.Tack "junkers" din kalkyl stämmer nog ganska bra och till detta kommer som sagt en kontantinsats på minst 36000kr beräknad på annonspriset.

Kontantinsats har ingen betydelse vid dessa beräkningar eftersom jag räknar kapitalkostnad på medelskulden under de tre åren du äger bilen om du köper den själv, en kontantinsats är ingen kostnad.
Leasingalternativet har ingen förhöjd första hyra heller.

Uppdaterat: 2013-11-23 20:33

Att tänka på vid en jämförelse av att leasa och köpa bil http://fatherben.se/wordpress/privatleasing-av-bil/

Uppdaterat: 2016-03-22 08:53
bengt39

Hej,
Är det någon som behöver rådgivning eller support så hjälper jag gärna till. Jag har 5 års erfarenhet som bilsäljare för Volkswagen Stockholm. Jag kan allt utan och innan från både kundens och återförsäljarens perspektiv. Fråga på :)

Uppdaterat: 2017-03-15 17:46

Hej Filip!
Kommer ni så småningom att köra någon form av kampanj på VW Golf facelift på dom, för privatpersoner? Som på den förra årsmodell 2016 VW Golf 1.2 TSI 174.900 kr. Nu har väl den motorn utgått till förmån för 1.0 TSI.

Tacksam för svar!

Uppdaterat: 2017-03-15 21:17
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

@minimats. Stämmer den har utgått. Nu finns det endast en 1.0 TSI.
Om du ska köra privatleasing så kan du jämföra olika märken och modeller på min hemsidan bland annat 1.0 TSI
http://www.biloffert.se/

Uppdaterat: 2017-04-22 12:12

Jisses!
@Filip Samuelsson: 15 mars kl. 17:46: "Hej är det någon som behöver rådgivning eller support...."
@Minimats1: 15 mars kl.21:17: Fråga.
@Filip Samuelsson: 22 april: Svar.
Du finns iallafall inte med som snabbaste svar i någon bok.

Uppdaterat: 2017-05-30 13:19