Vi Bilägares forum

Har hämtat min Audi A3 SB sport 1,4TFSI

Har hämtat min Audi A3 SB sport 1,4TFSI

I onsdags var det äntligen dags, den nya bilen levererades! En 2014 års A3 SB 1,4TFSI 122 hk i sportutförande och styled-paket.

Brillaintröd med glanspaket och aluminiumrails
17-tums hjul
Sportstolar
Multifuntkionsratt
Flerfärgad färddatordisplay
MMI-radio med bluetooth och SD-kortplats
Audi sound system med 10 högt inkl subwoofer
Xenonljus med ljussensor
belysningspaket i kupén
Farthållare
regnsensor
automatiskt avbländningsbar backspegel

och en massa annat...

Naturligtvis regnade det ju oavbrutet hela veckan så på bilderna är den lite solkig, och ljuset på bilderna blev lite knepigt men tänk er den knallröda solida färgen så får ni en bättre idé.

Har inte hunnit köra så mycket men helt klart är ju att den går som en dröm och att den känns helt klippstabil, vi är 4 varav 2 tonåringar och har hittills kört Renault Megane 2010. Den rymde även semesterpackning för oss alla och Audin är till och med lite rymligare i bagaget så det ska nog gå bra.

Bifogar också en bild på den nya leksaken, en 2007 års Miata;-)

Så nu kör jag både tyskt och japanskt, hur ska det gå??

Uppdaterat: 2014-04-12 17:04

Kommentarer

Mazda Miata är en väldigt skön bil att köra med en väldigt bra växellåda och precis styrning, fast Audin hamnar väl inte så långt efter? Även om växellådan inte är lika tajt. De har städat upp Audin invändigt så den känns nästan lite påver nu tycker jag, VW Golf känns lyxigare och så kanske det inte var tänkt? Fast egentligen är det samma komponenter under skalet.

Grattis till nya bilen.

Uppdaterat: 2014-04-12 17:38
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Får fylla i: Grattis x 2! En kompetent vardagsbil och en kul hobbybil! Den senare finns på min "lista" när hojåkandet är ett minne blott...

Uppdaterat: 2014-04-12 19:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Grattis till en fin bil, säkert trevlig att köra.

Uppdaterat: 2014-04-12 20:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tackar, tackar! Ja Miatan är en riktig nöjesmaskin men som Minimats antyder är växellådan i Audin en fröjd att hantera, styrningen har en bit kvar... Jag tog den manuellt växlade, delvis pga att jag kommer att behöva ha bilen som övningsbil för sonen i sinom tid.

Påver tycker jag absolut inte, har iofs inte jämfört med golfen men Audin känns absolut rejält "vardagslyxig" och minimalismen är helt i min smak. Belysningspaketet ger en skön atmosfär i mörkret...

Audi A5 SB: jag har inget MC-kort, men det här är nog det roligaste på 4 hjul för rimliga pengar.

Uppdaterat: 2014-04-12 21:47

Stort grattis till en sjukt snygg bil, är också sugen på en A3 vid bilbyte... Har alltid varit svag för Audi ;)

Uppdaterat: 2014-04-12 22:22
Pär

Just nya A3;an sportback tycker jag är en sån sjukt lyckad design, dom har verkligen fått till proportionerna på bilen.
Bland den snyggaste Audin just nu.

Har kollat lite på blocket efter någon lättare begagnad,. men det verkar finnas rätt skralt med vettig utrustade A3;or.
Men grattis, ska bli kul att höra vad du tycker om bilen.

Uppdaterat: 2014-04-14 13:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

A3 Sportback är helt klart snygg. Sen la man karbonpapperet emellan och ritade en Skoda Rapid Spaceback - för nog är dom väldigt lika till det yttre... Visserligen är det väl olika bottenplattor men i stort sett samma längd även om Audin är lite lägre och lite bredare. Nåja - det tar ju inte udden av A3'ans snygga design.
Lycka till önskar även jag - den ger helt klart lite "vill ha-vibbar" och rött har jag alltid gillat !

Uppdaterat: 2014-04-14 15:53

Tack, att det skulle bli en röd bil var bestämt innan vi visste vilken bil vi skulle välja faktiskt;-) Sen gör det inget att det bryter av snyggt mot aluminiumdetaljerna. Nu har vi bara haft den sedan i onsdags och har hunnit köra ca 25 mil, men jag rapporterar gärna mina intryck framöver.

Uppdaterat: 2014-04-14 20:14

Såg en röd Audi A3 Sportback här om dagen och den ser verkligen trevlig ut. Klart snyggare än VW Golf Variant eller Sportscombi som den heter i Sverige även om den inte rymmer lika mycket som Golfen så är den klart snyggare.

FLAC:
Hur mycket kostade Audin? Om det nu inte är hemligt?

Tycker dock att inredningen känns lite spartansk i Audi A3.
[img]http://imagenes.km77.com/fotos/bbtcontent/clipping/KM7KPH20130306_0025/5.jpg[/img]

Gentemot VW Golf:
[img]http://imagenes.km77.com/fotos/bbtcontent/clipping/KM7KPH20120904_0102/5.jpg[/img]

Uppdaterat: 2014-04-14 20:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Glanspaket, ingår i det andra paketet och består helt enkelt av de halvblanka aluminiumlisterna kring sidofönstren... 2000 spänn kostar det annars men nu ingick det i "styled"-paketet. Skönast och bekvämast är ju Audin så klart, men roligast och mest beroendeframkallande är Miatan;-)

I verkligheten känns inte inredningen lika enkel som det ser ut på bilden, men jag förstår hur du tänker där. Jag har sport-paketet med sportstolarna och belysningspaket, LED-ljus på vissa platser i kupén som höjer känslan. Färgsättningen på instrument och färddatordisplay (fullfärg) känns också klockren.Fläktutblåsen har för övrigt i princip samma form och placering som Miatan...
I mitt tycke ser Golfens inredning ut "som det brukar" medan Audin känns mer "designad", men smaken är ju olika.

Utrymmesmässigt är ju SB egentligen samma som Golf utan Variantryggsäcken, men vi har kört en lika stor bil i 4,5 år och det har räckt till. Den äldsta flyr snart hemmet också så för 3 räcker det gott och väl.

Priset är inte hemligt, det kan vem som helst se som bygger bilen på nätet: 245 300 kr. Men jag har tagit bilen på privatleasing i 3 år för att testa hur det är, så jag får en månadskostnad som i princip motsvarar ett kreditköp av bilen fast utan kontantinsatser. Summerat får vi väl se hur det blir, men det finns en viss frihet i att inte äga bilen också hur konstigt det nu låter...

Uppdaterat: 2014-04-14 21:34

Gillar hängande nålar skarpt,men även analog temp o tank som saknas,konstigt.
Fin bil är det,så grattis!
Kör upp "statistiken" på spritmonitor.de,om du nu är lagd åt statistikhållet,skulle bla vara kul o se om denna motor tar uppåt litern de första hundratals milen för att sen sluta tvärt.
Det finns aldrig för mycket information...

Uppdaterat: 2014-04-15 00:57

Grattis till den nya bilen. Den ser bra ut.

Uppdaterat: 2014-04-15 08:54
Lås inga trådar.

Jag gillar iofs det spartanska i a3;an, tycker det är sjukt snyggt faktiskt.
Sen så kan jag hålla med om att golfen ser på bild bra mkt mer exklusiv ut, mer lyx jämfört med audin.

Glömde kommentera rörande ett tillägg du gjort på din a3SB

Sportstolar ...... sjukt bra köp. De vanliga ser inte bara tråkiga ut utan är rätt trista att sitta i.

Uppdaterat: 2014-04-15 09:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny:
Det går att fälla ned infoskärmen med en knapp tryckning. Då blir det verkligen spartansk mittkonsol. Kan ju vara skönt om man kör på natten att fälla ned skärmen så att den inte lyser och stjäl uppmärksamhet. Jag tycker att Audin är snyggare utvändigt än VW Golf men har svårt att motivera prisskillnaden för nästan exakt samma produkt med lite olika utseende.

Uppdaterat: 2014-04-15 22:10
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hej, har varit en sväng i Berlin och inte kunnat kolla här. Sportstolarna ingår när man väljer sport-upplagan med lite annat lull-lull bland annat den helt runda multiratten... Men de är både snygga och bekväma som sagt, de andra ser lite väl basic ut...
Prisskillnaden är inte så hög mellan golf och denna, när jag provade att bygga på nätet och ville ha med likvärdig utrustning skilde det inte mer än 5-7 tusen någonting. iofs var grejorna paketerade lite annorlunda, men skulle golf motsvara den här var i alla fall skillnaden ganska liten.
Sen ville frun säga sitt också... och jag kunde bara hålla med.

Uppdaterat: 2014-04-22 18:59

Listpriser är en sak - verkliga priser en annan. Det är nog så att om man kan nöja sig med de utföranden som lagerföres så är det min gissning att prisskillnaden mellan en Golf och en A3 med hyfsat likartad utrustning är avsevärt större en de 5-7 tusenlapparna ditt "nätbygge" resulterade i. Men inget ont om A3 - det är en väldigt attraktiv modell helt klart.

Uppdaterat: 2014-04-23 07:48

Men så kan man säga om bägge modellerna, det är listpriser man ser i byggfunktionen men lagerförda bilar med "hyfsad" utrustning rabatteras ju på bägge märkena. Det jag var ute efter var att jämföra likvärdigt utrustade bilar, vid köp finns nog ungefär samma prutmån och prisskillnaderna kan nog följas åt. Se bara på ViB:s testbil, en golf för nästan 240 000...

Uppdaterat: 2014-04-23 08:09

Tror fortfarande att det säljs flera lagerbilar när det gäller den lite billigare Golfen än när det gäller den lite dyrare Audin (där kunden kanske inte är lika priskänslig och vill ha bilen som han själv bestämt) så gissningsvis är skillnaden vid verkliga affärer lite större en den "teoretiska" skillnaden. Men det är bara min amatörmässiga analys...:)

Uppdaterat: 2014-04-23 21:25

När jag köpte min 2014 Golf TDi 2.0 4Motion, valde jag mellan Audi och Golf. Tyckte Audin var snyggare på utsidan men golfen trevligare på insidan och där sitter ju jag! När jag byggde bilarna noterade jag att tillvalen till Audin var påtagligt dyrare trots att funktioner som taklucka, elspeglar etc säkert är samma "under skalet". Däremot håller Audis skinnklädsel en högre kvalitet men det märks också på priset. Min Golf kostar i grundutförande 256.000 och med alla tillägg inklusive vinterhjul slutade det på 397.000 (jag betalade 350.000) då är i princip all utrustning med. Tyskarna är duktiga att ta betalt för tilläggen men Golfen kändes billig jämfört med Audin och min BMW ska vi inte tala om!

Grattis till nya bilarna! Du blir säkert nöjd med båda. Miatan verkar vara en otroligt trevlig och prisvärd maskin som jag ska titta närmare på vid tillfälle:-)

Uppdaterat: 2014-04-24 08:42

Tack, Miatan är önskemaskinen som vi suktat efter ett par år nu. Bestämde oss för att livet är för kort för att gå och vänta så vi slog till. Har bara haft den sedan 15/3 men redan kört 100 mil;-)
Audin är en mycket kompetent vägvagn som känns betydligt större i karaktären, skönt med högt växlad låda knappt 2100 varv i 100 km/h.

Uppdaterat: 2014-04-24 10:43

Bumpar tråden här. Bilen har nu gått drygt 1000 mil och jag har faktiskt ingenting att rapportera... Den har inte dragit någon olja, inget har krånglat eller så utan den är fortfarande som ny... Köpte vinterhjul från däckonline, Nokian WR D3 på 16 tum lättmetallfälgar, och de har funkat bra under de dagar vi ändå hade lite snö och is i Östergötland. oslagbart pris, 6900 för komplett sats monterat och fraktat till porten.

Miatan lurr i garaget, den är fortfarande inreggad och försäkrad, man vet aldrig om man en torr och varm dag vill ta en lite vända;-)

Uppdaterat: 2015-01-02 19:33

Hur upplever du MMI och hela infotainment systemet i bilen?
Kör liknande system i Seaten och har även lekt lite med systemet i en A3 SB, tyckte det var lite fippligt utan touchskärm.
Dock så kändes det betydligt bättre än det gör i A4 då alla kontroller sitter där handbromsen satt förut.

Har du installerat motorvärmare?

Uppdaterat: 2015-01-02 20:06
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag tycker MMI-systemet funkar bra, har inget att jämföra med iofs men tycker det funkar bra med ratten och knapparna på konsollen. Jag har iofs inte navigator men saknar inte pekskärm som man kanske gjort då. Skärmen i kombination med den centrala displayen i instrumenten gör att jag kommer åt det jag behöver ganska smidigt. Jag håller inte på att fippla så mycket, blir mest radiohantering samt i vissa fall när man behöver byta bluetoothkopplingarna mellan mobilerna. De flesta inställningarna brukar jag göra en gång för alla.

Har inte installerat motorvärmare, trots att bilen alltid står ute nu då Miatan ockuperar garaget... Har aldrig haft motorvärmare på mina bilar och eftersom det här är en leasingbil har jag inte någon större lust att lägga ut pengarna för den installationen då jag inte får tillbaka något.

Uppdaterat: 2015-01-03 16:06

Väcker liv i tråden för att avrapportera... 3 år går fort och bilen är återlämnad till handlaren för en vecka sedan, praktiskt taget i nyskick.
Jag behövde heller inte betala för något även om däcken var på gränsen, men det var ingen fara. Det var också enda bilen jag haft utan att ha fått ett enda dörruppslag på;-)
Bilen har gått som en klocka och absolut ingenting har krånglat eller irriterat oss på något sätt. innan första service fyllde vi på ca 3 dl olja men det är allt den dragit och någon varningslampa tändes aldrig utan det var vid manuell kontroll jag upptäckte att det kunde toppas upp lite.
Summerat har det alltså varit en kanonbil, väldigt rymlig för sin storlek (bagage för 3 personer för 11 dagar i USA fick plats utan problem) och trevlig att köra.

Stärkt av upplevelsen och med bra erfarenhet av den krångelfria privatleasingen valde vi att fortsätta på det inslagna spåret och har nu bytt till en likadan fast vit och av 2017 års modell.
Fortfarande en Audi A3 sportback "sport" 1,4TFSI men nu är motorn på 150 hk med cylinderavstängning, alltså 28 hk till men lägre förbrukning...
utrustningspaket Sportline kompletterar "sport"-nivån med det lull-lull man nu blivit van vid. Modellen har genomgått ett facelift och har nu för bara 1300 kr extra avståndsradar på farthållaren samt viss uppgradering av aluminiumbitarna invändigt och lite annat smått och gott.

Nu hoppas jag att den här ger samma sköna och problemfria innehav som den förra, som för övrigt kommer att vara ett mycket bra köp hos Wahlstedts i Motala med bara 4100 mil på mätaren och INGA parkeringsskador!

Uppdaterat: 2017-04-27 08:56

Kul att höra att du varit nöjd med bilen.
Förutom motorn i den nya kärran, är det något annat som du känner är skillnad mot pre-facelift bilen du bytt in?

Uppdaterat: 2017-04-27 14:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Förutom de visuella förändringarna i front och bak på bilen har det tillkommit en del aluminiumlister och omdesign av spakar och reglage i inredningen. Men den stora skillnaden förutom motor och autobromsfunktionerna är en uppgradering av infotainmentsystemet, nu ingår större skärm med helt annat gränssnitt för radion och inställningar, USB-kontakter och Carplay/Android auto för att spegla mobilen till skärmen. och grått tak/takstolpar istället för offwhite eller vad man ska kalla den färgen...

Uppdaterat: 2017-04-27 14:50

Grattis till nya bilen! Förstår att det är en leasingbil, du hade 4500 mil med i de tre åren då?

Uppdaterat: 2017-05-15 17:30