Vi Bilägares forum

Fungerar högerregeln där ni bor?

Fungerar högerregeln där ni bor?

Ja, som topic.
Här i Borlänge blir man smått idiotförklarad om man släpper fram någon från höger. Provade en gång att köra ut där högerregeln gäller och mannen från vänster gasade då på som för att markera att jag minsann skulle stanna.
Högerregeln är totalt okänt begrepp här. Hur är det hos er?

Uppdaterat: 2013-07-27 08:35
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kommentarer

Min erfarenhet i Västerås är att det sakta går framåt när det gäller högerregeln även om många fortfarande anser att just den vägen dom kör på är "huvudled". Men jag vill nog ändå tyda det som att det skett en viss omsvängning jämfört med några år tillbaka då högerregeln var nåt närmast okänt här i stan.

Uppdaterat: 2013-07-27 09:55

Högerregeln är nog totalt bortglömd verkar det som. Många betraktar alla lite större gator som huvudleder och kör därefter.

Uppdaterat: 2013-07-27 11:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nej

Uppdaterat: 2013-07-27 11:48

Högerregeln fungerar ypperligt. Eftersom ingen vet hur det fungerar så tvekar alla och jag kör först oavsett vilken riktning jag kommer ifrån. Annars är en personlig favorit att skrämma lattemorsor i sina SUVar på parkeringsplatser. Om man tror att högerreglen är okänd generellt så kan jag säga med all säkerhet att INGEN vet att höggerregeln gäller inne på parkeringsplatser. IKEA och Coop där brukar det finnas lätta byten. Okunskap straffar sig. Man ska med fördel köra en bil för 5-6000 spänn så det kvittar om det blir en bump, sedan är det bara att åka på. De bromsar ju bra i varje fall, kaffedamerna. Oftast.

Inom taxi kallar man det "dörrkorsning". Har man en sleten dörr kan man enkelt skaffa en ny där om man kommer från höger, pang bom ny dörr på försäkringen.

Uppdaterat: 2013-07-30 11:29
Alla som kör Audi är bäst. Stjärnstopp.

Tycker nog det funkar rimligt bra, även om man ofta låter förnuft gå före strikt regel, t.ex. när en liten väg ansluter till ens stor rak väg.

Annat är det med rondellkörning, skulle tro att max en av tio klarar att blinka rätt...

Uppdaterat: 2013-07-31 22:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn - hellre blinka för mycket än för lite. Tyvärr är det sistnämnda avsevärt vanligare och ett ständigt bekymmer när man inte vet hur folk tänker köra.

Uppdaterat: 2013-07-31 23:38

Riktigt irriterande är det när folk blinkar vänster och sedan svänger ur rondellen i utfarten före där jag står, fortfarande med blinkersen till vänster påslagen.

Uppdaterat: 2013-08-01 10:52
It's a very good idea to leave a sinking ship

Finns de som blinkar vänster hela tiden trots att de sen kör 3 kvarts varv och det kan ju vara farligt om man förutsätter att de skall köra av och man då kör ut och försent ser att de tänker fortsätta runt rondellen. Den som kör ut och det smäller blir väl ansvarig för olyckan även om bilisten i rondellen blinkar fel:

Uppdaterat: 2013-08-01 12:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men blinkar man när man kör ut (högerblink) så tycker i alla fall jag att det är bra om man blinkar vänster i rondellen innan man närmar sig "utfarten" och byter till högerblink. Det blir lite tydligare då. Vanligast är tyvärr att aldrig blinka överhuvudtaget när man skall köra ut och det är ju minst lika illa som att vänsterblinka för utan blinkning kan man ju också tro att dom skall fortsätta i rondellen. Sen skapar man ju även situationer i onödan om man håller högerfilen hela varvet runt (ja, 3/4 varv kanske) även om det märkligt nog är tillåtet.

Uppdaterat: 2013-08-01 14:39

Vad funkar i Svensk trafik egentligen? Vi har ju en av världens sämsta förare här!!

Uppdaterat: 2013-08-02 11:51
Pär

I stort sett bra faktiskt. :-)

Uppdaterat: 2013-08-04 09:50
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic
poppo skrev:

I stort sett bra faktiskt. :-)

Då vet jag inte vart du kör, eller så kör du för lite att märka något.... Eller vad vet jag du kanske är en av dom som kör så dåligt och inte märket eller fattar när någon tutar och är förbannad på dig!

Uppdaterat: 2013-08-04 10:23
Pär

Vi är ju i princip i samma trafikmiljö, spännande att vi har så olika uppfattningar. Sthlms innerstad i huvudsak för min del dock (om vi pratar miljöer där högerregeln är relevant). Jag kör kanske två gånger per år i Sumpan, du menar att skijer sig åt så kraftigt?

Ett av skälen till varför jag upplever att det funkar är nog defaultläget som finns att reagera på tydliga signaler i trafiken - blinkar du och börjar svänga tydligt funkar blixtlåsprincipen, markerar du tydligt att du tänker följa högerregeln så agerar närmsta berörda trafikanter på det. Inte alltid förstås, men i huvudsak så tycker jag nog att det funkar. Kan inte minnas när jag senaste gången behövde tvärnita för att någon inte respekterade högerregeln. Däremot behöver jag stanna upp lite mer än vad som kanske borde vara nödvändigt för att andra ska köra enligt högerregeln. Utgångsläget är då förstås att Taxi 020 inte räknas - de verkar uteslutande rekrytera förare utan körkort.

På mindre orter? Not so much, men där är å andra sidan inte trafikmiljön sådan att trafikmiljön kollapsar bara för att några har lite dålig koll på högerregeln. Jag kanske bara har en lägre förväntansbild och därför blir mindre upprörd? Är dock mycket väl medveten om att vissa förare blir förbannad på mig, men inte är det i stadstrafiken. :-)

Jag brukar markera när folk ligger och slappar i vänsterfil utan att hålla uppsikt bakåt och/eller återgå till högerfil på motortrafikleder och motorvägar. Det går säkert under epitet Audiförarbeteende.

Uppdaterat: 2013-08-04 10:52
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Poppo har en poäng som jag också tänkt på. I Stockholm funkar det bättre, (bortsett från vissa Taxi då...) än ute på mindre orter.
Man har helt enkelt en bättre vana att samsas.

Jag tror till och med att man där klarar av att blinka rätt i rondeller. Vill minnas att någon formulerade frasen " En rondell är att betrakta som en rak väg med avfarter enbart åt höger". Har man det i åtanke är det ju fullkomligt självklart att blinka höger när man närmar sig avfarten.
Det betyder inte att man ska blinka vänster hela tiden och svänga av till höger. Det betyder lika lite att man ska svänga av utan att blinka alls.
Sedan kan det vara smart att med vänsterblinkers visa medtrafikanterna att man har för avsikt att köra vidare inom rondellen och sedan blinka höger när man når avfarten.

Uppdaterat: 2013-08-05 14:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

jag skrev fel mcregor jag menade "Blinkar höger" Att blinka vänster runt rondellen är ok ifall man blinkar höger sen när man skall ut.

Uppdaterat: 2013-08-05 15:20
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag tycker verkligen inte att trafiken funkar bra i Stockholm, är rena katastrofen, blinka är väldigt ovanligt sen så tänker folk bara på sig själv och sen så ska vi inte ens snacka om hur dåliga folk är på att "läsa" trafiken.
Detta skit är jag i varje dag, men måste försöka koppla bort det annars blir man tokig.

Uppdaterat: 2013-08-05 19:58
Pär

Hackenbush, rondellkörningen är väl inte direkt hundraprocentigi Sthlm heller, men återigen så skapar trafikvolymen ändå en hyfsad följsamhet. :-)

Uppdaterat: 2013-08-05 20:06
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic