Vi Bilägares forum

Första familjebilen - Tips och förslag till en okunnig försttagångsköpare

Första familjebilen - Tips och förslag till en okunnig försttagångsköpare

Hej forumet!

Jag antar att det här är en av många "Vad ska jag köpa"-trådar, men någonstans måste man ju få svar.

Jag är en ganska bil-okunnig individ, har haft en bil i mitt liv, en Nissan Almera 1.6 -98, som tog över efter farfar när han fått stroke och itne skulle köra bil längre.

Nu är det i tillökningsskedet, i augusti kommer storken med en liten gosse, men innan dess tänkte jag ha nya bilen klar att rulla på vägarna. Nissanen har rullat många år nu, är i helt OK skick, men nu när det ska lastas med barnvagn, bilbarnstol, och köras runt med höggravid tjej i bilen på högsommaren utan AC tänker jag att det är dags.

Problemet är att jag är ganska okunnig vad gäller bilar och allt finlir, samtidigt lider jag av den klassiska skräcken: "Men om jag köper fel då? Är livet förstört då?" Så jag behöver tips.

Jag är ute efter en begagnad kombi, företrädesvis en diesel som inte drar alltför mycket soppa. Komfort är av vikt, jag är 193cm lång och trött på att knögla ihop mig som ett kasserat kvitto varje gång man kliver in i bilen. Bilen kommer företrädesvis användas för att köra barnvagn och barn, entimmes körningar ut till sommarstället, turer till och från jobb, ca 7 mil ToR.

Jag har kikat på ett par modeller, ffa Peugeot 308 SW, V70, Passat. Volvon är ju en klassiker, ganska dyr dock. Passaten något billigare oftast, Peugeoten ggår att få ganska funkis lågmilare för runt 90 000:-. Prisidén för min del ärr upp till ca 110.000 :-

Ni kunniga, vad har ni för förslag och tankar? Vad bör jag tänka på i sammanhanget? Vilka viktiga bilmodeller har jag missat?

Tacksam för svar/ Gabbe

Uppdaterat: 2014-04-17 16:36

Kommentarer

Köp två bilar. En liten pendlarbil som är billig i bensin och skatt, till jobbet. Och en Volvo V70 till övriga resor.

Uppdaterat: 2014-04-17 16:46
Lås inga trådar.

Kan det här vara något. Jag har själv 9-5 och är 193cm, sitter bra i den!

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_1_9_TiD_Vector_Navi_SportCombi_Svens_53256088.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2014-04-17 18:21

Peugeoten går inte av för hackor och bör kunna hittas till ett vettigt pris

Volvo V70 ganska höga ägandekostnader törstig (gäller ej nyare modell med direktinsprutning) och kan vara jobbit att köra i tätorten, snegla gärna på en V60 eller likande med 4 cylindrig spis som kan vara mer prisvärd

Passat Fsi-motorenrna går ganska billigt

diesel är inget att satsa på om man inte kör över 3000mil /år

för alla modeller se upp med exemplar som är servade 3000mil istället för vanliga 1500mil

Uppdaterat: 2014-04-17 18:34

Oj, raska och snabba svar, tackar!

V70 känns i överkant dyr, sambon har uttryckt önskemål om en inte fullt så stor bil då hon itne är så van att köra det.

Peugeoten känns väldigt på, är det någon som vet mer om 308 sw? Har sett modeller 408 och 508, vad är de stora skillnaderna annat än yttre design? Jag har bara kört peugeot en gång tidigare, en jättekpnstig sportvariant med helknasig aautomatlåda man kunde växla själv.

Gällande diesel, hur menar du a128? Mitt intryck är att dieslarna drar betydligt mindre än bensinarna?

Uppdaterat: 2014-04-17 19:17

För att förvirra ytterligare så kommer här jag med några till alternativ.

Mitt tips (om man ska gå på vad polarna har sagt) är att plocka med dig en barnvagn eller nått och testa att trycka in i bilen.

Några udda fåglar som kan vara värt att kolla in är Seat Ibiza ST (kombi variant av Ibizan) har rätt ok trunk och är "liten" i känslan.
Skoda fabia kombi, ingen skönhet men helt ok att köra.
Skoda Octavia kombi, lite större men ändå inte V70 stor i körkänslan.
Visst går det inte att jämföra en ibiza eller fabia i komfort med tex Saab 9.5 eller en Audi a4, men är ändå helt ok bil och kul att köra. Dessa finns även i dieselutförande.

Det jag rekommenderar dig att fundera på när det gäller diesel är att se över körvanor, så inte du köper en modern diesel och småkör korta sträckor så att du får byta partikelfilter osv.

Häng heller inte upp dig på några stackars cl bensin när du kollar förbrukning.
Mest för att det är glädjekalkyler i specifikationerna, se det mer som en fingervisning.

Läs lite tester på olika bilar är också en bra start, kolla även in tester utomlands då Svenska tidningar ibland kan vara lite insnöade på vissa märken (precis som de utlänska är insnöande på andra).

Och viktigast av allt....
Låt tjejjen få bestämma färgen, det är ändå den som är viktigast när det väl kommer till kritan ;-)

Uppdaterat: 2014-04-17 20:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Gabbe81 skrev:

Peugeoten känns väldigt på, är det någon som vet mer om 308 sw? Har sett modeller 408 och 508, vad är de stora skillnaderna annat än yttre design? Jag har bara kört peugeot en gång tidigare, en jättekpnstig sportvariant med helknasig aautomatlåda man kunde växla själv.

rent generelt bör en 308 ge både bättre totalekonomi och mindre bekymmer och reparationer än en 408 eller 508
då den modellern helt enkel väger minst och är vanligast, men man åker nog kungligare i en 408 eller 508 det kommer man inte i från :-)

Gabbe81 skrev:

du a128? Mitt intryck är att dieslarna drar betydligt mindre än bensinarna?

Kör själv bil med världens bästa bilmotor nämligen Golf Tsi122, drar under 0,6L/mil landsväg men har kört den på 0,46L/mil som bäst vid extremt varsam landsväg
så en diesel känns mycket långt borta :-)

Uppdaterat: 2014-04-17 21:12

Octaviakombi med 1,6 bensin(1,8TSI för prestanda ),eller kanske1,6 diesel om du inte kör en massa korta turer.Jag skulle undvika DSG automatlådan.
Provsitt,provkör o provlasta.

Uppdaterat: 2014-04-17 23:16

Provåk i baksätet - det är en central punkt i bilvalet om man skall ha en förälder och ett barn sittandes där. T ex vill jag minnas att senaste Opel Astra kombi kändes väldigt instängd när man sitter bak. Vid vårt senaste bilbyte så blev det för oss något överraskande valet en Golf Variant av just baksäteskomfort-orsaken - och vi provade det mesta marknaden hade att erbjuda i den bilklassen år 2011. Nu har vi inga småbarn men väl 2 tämligen vuxna barn och alla skall ju får vettig plats. Och större bilklass var vi inte intresserade av och då var just Golf Variant den bil vi trivdes bäst i. Var på G att köpa en Kia Ceed (förra generationen) vilken var ett tänkbart alternativ, inte minst prismässigt, till dess man kört den ett par mil och kunde konstatera att körställningen för mig personligen var mer eller mindre en katastrof. Vi hade en Focus -07 före som vi utrymmesmässigt trivdes bra med och kollade även den nya Focusen men den gick bort främst av utrymmesorsaker. Så kolla utrymme och komfort i baksätet - det är viktigt när man skall sitta där med sitt barn i en bakåtvänd barnstol. Både barnet och inte minst den förälder som sitter bredvid skall få plats och trivas och gärna se ut lite genom rutorna också vilket inte alla moderna bilar medger... Och sen skall ju inte minst barnvagn och allt annat nödvändigt få plats i bagageutrymmet och det skall dessutom vara så enkelt som möjligt att stuva in. Småbarnsåldern är inte att leka med när det gäller bilval - även om barnen i sig är små...Men man lär sig att packa effektivt...:)

Uppdaterat: 2014-04-19 08:21

Ojoj,..ja var skall jag börja?

Får nog bli så att jag tycker att tanken är helt rätt vid att stanna vid "Golfklassen" för att inte ta på sig onödigt höga bilkostnader om ni inte värdesätter den extra komfort som en större bil oftast ger.
Som nyblivna föräldrar klarar man sig utmärkt med en ganska liten bil men det är ju klart att en kombi är att föredra.
Driftkostnaderna för en Volvo V70,Vw Passat,Audi A4/A6 med flera stora bilar är inte till att leka med och särskilt inte om ni lockas att köpa en motorstark version.
Många gör misstaget och köper en lite äldre bil med ganska många mil i tron om att det rör sig om en kvalitetsbil som inte går sönder så mycket. ( big mistake som sagt )

Hur har ni tänkt att finansiera bilen? ...Får nog säga att vald prisklass är en risk i sig och har ni då inte en bra slant undanstoppad så kan en bil i denna prisklassen bli förödande.
Många vittnar om att de har fått lägga ut 30-50.000kr på bilar med endast några år på nacken och detta har långt ifrån alla råd med. En bil för 100.000kr ställer man ju heller inte bara till sidan och glömmer bort.

Det finns ingen modell som heter 408 utan du tänker på 407 och till 508 är det en stor skillnad då den sistnämnde är den modellen som säljs idag.
Kör själv 308Sw Hdi -12 och det fungerar bra men dock är det inte lika enkelt att köpa en äldre modell även om bilarna tycks snarlika.

http://www.blocket.se/helsingborg/Peugeot_308_SW_1_6_HDi_Premium_6vxl_50834189.htm?ca=23_15&w=1&last=1

Efter 5 år kan det hända mycket och kostnaderna kan bli högre än vad man hade väntat sig. Har man lite kapital är det dock troligare att det blir lite billigare än att köpa nytt.
Mitt råd är att välja antingen en billigare bil ( finns ju rätt mycket mer som man skall ha råd med ) i samma klass eller en helt ny.
Välj billigare fabrikat och håll nere kostnaderna. En lite äldre Diesel KAN bli ett dyrare val då det är mer än förbrukningen att tänka på. ( Dyr skatt,..dyrare service,partikelfilter m.m )

Köper ni en äldre och billigare bil kan ni ju alltid byta upp er senare när barnet/barnen är lite större.
Lycka till och fråga gärna om mer angående era funderingar och tänkta val.

Uppdaterat: 2014-04-19 13:40

Tfsi, Fsi, FsiT samt Tsi som finns i bla Audi och VW går väldigt billligt skillnaden mot en diesel är ganska lite, därav min nämnda gräns på min >3000mil för att skaffa en diesel, de förlängda oljebytesintervallerna som en del biltilverkare envísas med, 3000mil istället för 1500mil är en mycket vanlig orsak till motorhaveri och bör alltid beaktas vid beg-köp när man förhandlar priset

en större bil ger nartuligtvis större total kostnad, större bilar har även mer udda teknik:

Passat VS Golf: passaten har ej vanligt tändlås och parkeringsbroms från årsmodell 2006

Audi A4 Vs Audi A6 runt 2008: A6:an el-handbroms som på passaten, bilradion är helt intregread och kan ej bytas mot en vanlig i DIN-format

ju större/dyrare bil desto mer lönade att köpa begagnat

Uppdaterat: 2014-04-19 14:32

Oj oj oj, sambon är helt begeistrad över hur mycket folk engagerar sig och är villiga att komma med förslag, även jag blir imponerad, tack för all hjälp!

Finansieringen är tilltänkt som så; Jag har 60 000 cash att lägga in, vi har tänkt ta banklån på resten. Jag har god marginal med låneutrymme för den lilla slanten, så vi landar på lån kring 40 k för bilen.
Anledningen till att vi inte köper nytt är flera:
* Jobb. Jag har fast anställning i en trygg bransch, hon har ett vik som går ut i anslutning till barnets ankomst, sen är hon mammaledig tills hon hittar något nytt. Låneutrymme vill vi helst ha till bostad, vi bor trångt som det är men räknar med att dra runt det ett år till. s¨ledes vill vi inte ta upp utrymme med bil.
* Värdeminskningen första tre åren. Bättre med begagnat som jag ser det.
* Nya bilar kostar vansinnigt mycket pengar, jag kan inte motivera varför jag skuulle köpa något nytt för X kronor när jag kan köpa begat så mycket billigare.

Om vi siktar in oss litet på Peugeot 308an? Jag måste fortfarande komma iväg och provköra ett par exemplar av den, innan jag har suttit i den känns det nästan meningslöst, men nu har jag i alla fall läst in mig litet på dem. När i tiden gjorde man någon större uppgradering? Finns det så att säga någon årsmodell att sikta in sig på från och med?

Uppdaterat: 2014-04-22 17:58

En snabbkoll på blocket på en 308:a antyder en 09:a eller 10:a gått strax under 10.000mil och då under 100.000:-
använd blocket för att gallra fram det aktuella objektet och jämföra priser, leta sen upp guldkornet med hjälp av allaannonser.se
fega inte för att handla privat

om nu diesel skulle vara aktuellt kolla vad fordonskatten landar på, tänk även på att en diesel om nu man har max otur kostar med än en besinare att reparera, en bra bilförsäkring har maskinskada till 15.000mil

för alla bilar kolla att den är servad varje 1500mil

evt. har 1.6 Turbo cylinderinsprutning = lägre bränsleförbrukning
även dom nyare vanliga 1,4 och 1,6 har direktinsprutning så glöm diesel
http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine

Uppdaterat: 2014-04-22 18:47

193 lång, och en 308, skojar du?
Har aldrig hittat en fransk bil med sittplats som duger, är ändå bara 187 cm.
Hoppas du hittar nåt som passar, tror inte du sitter bra i Peugeoten, i övrigt är det nog en bra bil.
Tyska bilar brukar vara väl tilltagna på förarplats, Astra tex som leifer nämnde är inget dumt tips.

Uppdaterat: 2014-05-18 18:18

Är 190 lång och sitter utmärkt i en 308, men klart ändå bättre i 508 som jag har nu. Att dom Tyska bilarna skulle ha mer tilltagen förarplats kan jag inte alls förstå. Vilka menar du då?

Uppdaterat: 2014-05-18 19:15

Toyota Yaris 2. Rymligare än vad du tror för långa personer och gravida kvinnor. Drar inte så mycket heller. Praktiskt baksäte som går att dela och fälla. Barnvagnen får plats.

Uppdaterat: 2014-05-18 19:39
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Ffodil,jag tycker inte skjutmånen räcker till i psa bilar, naturligtvis är sittställning högst personligt.
Tyska bilar har generellt bra skjutmån, och hårdare stolar med bättre benstöd, enligt min uppfattning.
Franska undantaget som jag sitter väldigt bra i är megane från -03

Uppdaterat: 2014-05-18 22:46
duccedriver skrev:

Ffodil,jag tycker inte skjutmånen räcker till i psa bilar, naturligtvis är sittställning högst personligt.
Tyska bilar har generellt bra skjutmån, och hårdare stolar med bättre benstöd, enligt min uppfattning.
Franska undantaget som jag sitter väldigt bra i är megane från -03

Skjutmåtten?? Som jag frågade vilka Peugeot jämför du med vilka Tyska? Som jag skrev, har för tillfället en 508SW -13 och jag kan inte ha stolen längst bak för då når jag inte till varken pedaler el. ratt, 190 lång. Då är där ändå bra plats över för någon att sitta bakom . Mer plats får man leta efter. Har även haft den lilla 208an fram till nu och väldigt bra med plats i den också. Dom olika senare Tyska bilarna kör jag ofta också, så vet precis vilken plats där är i dom. Det är nog du som skojar som du sa. Eller så har du suttit i nån gammal typ av Peugeot.

Uppdaterat: 2014-05-19 08:34