Vi Bilägares forum

Entusiastförsäkring och liknande

Entusiastförsäkring och liknande

Jag undrar om ni har några bra rekomendationer på om det finns några vettiga och mer prisvärda försäkringar till min Entusiast/Sommarbil som är en Toyota MR2 från 1990, jag har Toyota Bilförsäkring på bilen nu vilket kostar 4229 kronor per år i Helförsökring vilket inkluderar hyrbil samt gratis självrisk vid djurkollsion men många pratar om att man kan få så billiga försäkringar via speciella Entusiast-försäkringar då bilen bara körs på sommaren så jag tänkte höra om ni vet om några alternativ som kan vara billigare?

Uppdaterat: 2012-12-11 17:08

Kommentarer

Allt beror ju på hur du använder din bil. Entusiastförsäkringar har många begränsningar när det gäller användandet.

Ring runt till flera olika bolag, det skiljer mycket och ofta får man bättre avtal än med s.k. märkesförsäkringar.
Jag har min Jaguar XJR försäkrad hos ett lokalt mindre bolag (betalar 3800 helår/helförsäkring)

Mina gammelMC har jag hos Bilsport&MC, kostar 700 kr/år/helsförsäkring...

Lite udda bolag som: www.modernaforsakringar.se och www.svedea.se kan vara värt att kolla

Uppdaterat: 2012-12-12 11:47
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag använder bara bilen på sommaren och jag har den inte som bruksbil.
Exakt samma Toyota-försäkring skulle kosta 2600kr (istället för 4200kr) om min far ägt bilen trots att jag är snart 30 år och kört skadefritt sedan jag tog körkort för över 10 år sedan, det tycker jag är lite väl men det är tyvärr så det ser ut hos försäkringsbolagen.
Jag tycker dock inte 4229kr är särskillt dyrt för helförsäkringen med hyrbil och djurkollision på en sportbil så det blir nog denna ändå då det verkar mycket strul med foton, besiktningsprotokoll m.m. för att ens få fram ett pris hos olika entusiastförsäkringar.
dessutom står bilen avställd på vinterhalvåret så då blir det bara avställningsförsäkring vilket ju gör årskostnaden betydligt billigare.

Uppdaterat: 2012-12-19 09:33

Så egentligen ville du inte något?

Uppdaterat: 2012-12-19 14:20

Säger som alla andra. Ring runt och fråga.. (Glöm inte att notera VEM du då talade med, minnet hos förs bolagens handläggare är märkligt selektivt!)
Om du nu ska ha en entusiastförsäkring brukar det finnas en mängd specialregler runt denna, hos mitt bolag som entusiastförsäkrar en av mina hojar måste jag förutom denna även ha en bruksbil elle d:o -hoj..
Ibland är det milbegränsning..
Olika äro villkoren...tyvärr.
Ju färre villkor, ju dyrare försäkring..

Uppdaterat: 2012-12-19 15:12
Rustan skrev:

Så egentligen ville du inte något?

Tydligen inte, då han svarade sig själv, föga förvånande blev det en Toyotaförsäkring....
Detta trots att jag tipsade om att de inte alltid är billigast.

Uppdaterat: 2012-12-19 21:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ingen kom med konkreta bolag som verkade bättre och det var dax att förnya försäkringen så jag hade inte veckor av betänketid men tack för tipsen från vissa av er...
Att det blev en Toyotaförsäkring beror enbart på att den var den billigaste jag hittade med lika bra vilkor av de jag jämförde, skämtar ni på riktigt eller är ni verkligen såhär Rustan och Hultarn?
Den ena du rekomenderade hade upphört Hultarn: http://motor.svedea.se/entusiastbil/
Det andra bilaget sa att dom inte kunde lämna ett pris på min bil och då får även dom skylla sig själva.

Andra Entusiastförsäkringar jag försökte kolla pris med krävde både bilder på bilen, bes-protokoll och liknande trams bara för att göra en prisuppgift, det hade jag varken ork eller tid med varför det blev samma försäkring igen i ett år till då den som sagt var billigast med bäst villkor av de bolag jag kunde jämföra.

Uppdaterat: 2013-01-03 00:55

Hanzzon:
Det är väl inte konstigt att vi reagerade, när du inte (förrän nu...) skrev något om att du faktiskt hade kollat med andra bolag, utan enbart skrev om Toyotaförsäkringen.

Jag visste inte att Svedea hade upphört med entusiastförsäkring, ber om ursäkt för det.

Uppdaterat: 2013-01-03 17:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har som du kanske märkt i princip varken skrivit eller läst här från Jul till efter nyår då detta forum tyvärr tillför lite väl spydig feedback i bland och jag försökte vara ledig i stället!
Hoppas du kan acceptera det och det är i alla fall ett steg i rätt riktning att vissa kan be om ursäkt för sina spydigheter även om du oftast inte tillhör det sämsta slaget så en fjäder i hatten för det Hultarn! =)

Uppdaterat: 2013-01-10 21:55