Vi Bilägares forum

En vecka med Mini Cooper D

En vecka med Mini Cooper D

Efter en vecka på spanska solkusten vill jag här "recensera" en Mini Cooper D 3-d, som vi hade som hyrbil under veckan.

Frun föll för bilens utseende som en fura; "söt" och "vill ha". Själv var jag lätt intresserad (hade bokat/betalt en större bil via Avis, men kön för att få ut bilen i fråga var ca 4 timmar, så det blev ett nödval från Sixt och det enda man hade ledigt) eftersom jag aldrig kört bilen förut.

Det positiva kan vi lämna därhän, eftersom det är detsamma som man kan sortera alla andra moderna bilar under.

Negativt:

1. För att öppna dörrarna så krävs det muskler. Gömda i handtagen finns själva trycket och det krävdes stor kraft att krama om handtaget för öppning. Frun frågade flera gånger om jag verkligen låst upp bilen. Själv tryckte jag på "lås upp" vid ett antal tillfällen...

2. Väl på plats (vi glömmer bagageutrymmet, som är uselt, men det det ser man ju redan i bilhallen) kan man konstatera att sittpositionen gör att det blir helt omöjligt att se ett högt placerat stoppljus (inga problem i Spanien där man har ett litet extra ljus placerat längre ner på stolpen). Taket skymmer effektivt all utsikt framåt-uppåt.

3. Den inre backspegeln tar upp en så stor del av sikten framåt att bilen borde vara förbjuden.

4. För att starta bilen måste man trycka in en startnyckel (med rätt sida upp) i en slot och därefter trycka på startknappen. För att stanna motorn måste man trycka på start/stopp-knappen och därefter trycka på startnyckeln för att ta ut densamma. Sic....

5. Reglaget för fönsterhissarna sitter i längst ned i mittkonsolen och inte i dörren.

6. Vill man tanka bilen, så måste man läsa instruktionsboken. Reglaget för öppningen av tankluckan sitter nämligen längst ned i mittkonsolen mellan reglagen för fönsterhissarna (tur att hon som tankade bilen på macken varit med förr; VAD är det för fel med att tankluckan låses upp när man låser upp bilen? Vill man undvika risken för att bilen "slangas" under färd?).

7. Om man aktiverat automatlåset av dörrar och baklucka under färd, så måste man rycka i dörröppningsreglaget två gånger för att kunna ta sig ur bilen när man väl vill det.

8. Aktivering av blinkers ger tre funktioner; 1: tre blink, 2; konstant tills ratten nollar, 3; blinkers stängs av. Detta gör att man kan oavsiktligt stänga av blinkersen när man i själva verket vill att den skall - blinka.

9. Med ljuset i automatikläge, så tonas instrumentbelysningen låååååångsamt upp när man kör in i en tunnel. Kanon - när man just kört ut ur tunneln är hastighetsmätaren just läsbar.

10. Varvräknaren sitter bra placerad. Hastighetsmätaren är stor och ett skämt i sin placering.

11. Ratten är sydd som om den vore läderklädd, men jag svär på att materialet var plast.

12. Atlantångare. Ja, det avser vändradien.

13. Vibrator. Ja det avser dieseln som vibrerade skönt (sic) via ratten mellan 1500 och 2000 rpm.

14. Display under varvräknare och under hastighetsmätare är rätt retro. Orange med stora pixlar....

15. Tanken rymde 37 liter innan larmet för låg tanknivå kom (men den var å andra sidan snål; 38 liter på 54 mil).

Jag har säkert glömt något, men bilen gav då sannerligen ingen mersmak.

Uppdaterat: 2013-07-20 22:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Nä, den bilen ska avnjutas på bana i utförande S el Works, helst den första modellen med kompressor, hur nån frivilligt köper den med ett D på bakluckan är obegripligt.

Uppdaterat: 2013-07-20 22:32

Rikard, det är väl så den möjligen ska upplevas. Bilen var ju faktiskt rätt kul att ratta;-)

Men i övrigt tycker jag bilen fallerade å det grövsta.

Uppdaterat: 2013-07-21 11:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.