Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

ducce, Statoil som blivit "Cirkel K" inger inte heller nåt förtroende med sitt nya namn vad gäller kärnverksamheten, dvs fordon och bränsle.

Uppdaterat: 2016-06-27 21:59

Ungefär som att dom som jobbar i bilhallar kan nåt om bilar.

Uppdaterat: 2016-06-27 21:59

Frun vill ha 7 sitsig semesterbil igen då fler barnbarn är påväg. Hon gillade Space Wagonen vi hade tidigare, så hon har kollat på några exemplar, men folk ska ha mycket mer än dom är värda hon har även kollat in andra bussar som Sharan o Co, C8 o Co mfl i prisklassen 10-20" men det är bilar som gått långt och har många fel.
Av en slump provkördes en Opel Zafira i eftermiddags, hon fastnade för den direkt, den var mer bil än buss, och har smart fällning av stolarna, exemplaret från -01 kostade 25" och hade inte gått så långt, men var över budget. Men nu fick fru en annan ide, och började kolla på den nyare modellen från -05, så i morgon ska det kollas på bilar som kostar uppåt 40"
Jag kan själv inget om nyare Oplar, men 1,8 och 2,2 är intressant då husvagnen ska hänga med, den förstnämnda har en kamrem dom ska bytas stup i kvarten, den andra en kedja som tydligen inte håller måttet.

Uppdaterat: 2016-07-03 02:04

Titta på ford c-max, den är liknande, byggd på focus och inte alls dum och finns som lågskattad etanolare....
Eller lite större s-max byggd på mondeo, 2,0 har en kedja som inte verkar ha problem, den motorn finns nog i bägge..
Ska man ha billigt är det nog opel sintra, en kortad cheva transsport med 2.2 eller opel v6, men dom försvann nog typ -01

Uppdaterat: 2016-07-03 08:09

Focus/C-max 1,8 har också kamkedja - om nu det är en avgörande fråga för tillförlitlighet. Men den kanske är lite klen om man skall dra husvagn...

Uppdaterat: 2016-07-03 09:49

Är det inte bara vissa årsmodeller av Opels 2,2 som har problem med kamkedjan? På Speedster var det återkallelse på delar av första årsmodellen.

Uppdaterat: 2016-07-03 12:26

Vet inget om dragvikter på respektive bil, tycker bara dom känns rätt lika, c-max och zafira....
C-max på focus, zafira är väl astra i botten?
Jag drar sällan släp, isåfall hyrsläp för transport, husvagn kommer aldrig bakom min bil, även om jag har det körkort som har minst begränsningar, abecede från före 96.....
Kör inte buss heller, ett jävla kacklande på lasset.....och så måste man ju ha slips.....
Kedjan var väl ett problem redan på omega 2,2?

Uppdaterat: 2016-07-03 13:19
L. Mäkinen skrev:

Är det inte bara vissa årsmodeller av Opels 2,2 som har problem med kamkedjan? På Speedster var det återkallelse på delar av första årsmodellen.

"Kedjan var väl ett problem redan på omega 2,2?" skriver duccedriver.
Ja frågan är hur mycket som är fakta eller hörsägen när det gäller Opels 2.2 motor. Själv har jag inte haft några problem med den motorn. Det enda jag vet är att de som slarvat med servicen och oljenivån på den motorn har fått problem. Det hade de nog fått problem med på vilken motor som helst å andra sidan.

Uppdaterat: 2016-07-03 15:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

1,8 gick bort då 05- inte får dra mer än 1200 kg, den tidigare fick dra mera. Nu lutar det mot ett ex som finns i Borlänge med 2,2an på 14" mil.
Vi struntar i om bilen har krok eller inte, komplett med elsats kostar 2.500:- och är enkel att skruva dit.

Uppdaterat: 2016-07-03 16:03

För min del är det nog hörsägen, har sett nånstans att man ska akta sig för den....därav frågetecknet....
Å andra sidan är opel nog det minst representerade bilmärket i mitt bilägande....
Har aldrig fastnat för märket!
Med det inte sagt att dom är bra eller dåliga.....

Uppdaterat: 2016-07-03 16:28

Biln i Borlänge gick bort, trasig AC och ingen vetskap om senaste service trots att det står komplett servicebok i annonsen.

Uppdaterat: 2016-07-03 17:03

Det betydde att alla sidorna satt kvar i boken mao.....

Uppdaterat: 2016-07-03 19:58

Snart 200 mil med Mercan nu, inga problem än sålänge. Knacket i motorn verkar vara en spridare där Piezomagneten är sliten, alltså, bara en insprutning per varv istället för 4. Inget jag tänker göra något åt, bilen går som den ska, och går som fasen faktiskt, har balanserat hjulen idag och det är otroligt lätt att "råka" köra rätt mycket för fort, låter liksom inte mycket mer inne i 150 än i 100... Och är tystare, samt har bättre komfort och vägegenskaper än samtliga andra bilar jag provat medans jag letade... MB är väl MB...

Kopplade upp den för att kolla varför den vart lite trög, en gången luftmassamätare. Åkte iväg till skroten, samma luftmassamätare på bensinarna så hittade en sån, två gasfjädrar som iaf orkar hålla luckan uppe, och en stjärna till huven, 300 kr och nu går bilen som ett skott.

Efter 1:a tankningen där 50 mil var med trasig luftmassamätare hade den slurpat i sig 0,61 l/mil. Har ju inte heller direkt ansträngt mig för att snålköra...

Men vad är det med folk och kupéluftfilter? Det gamla var så igensatt att det knappt kom någon luft ur ventilationen trots maxfart på fläkten... Det igår i Servicen att byta...

Feler på AC:n verkar f.ö vara en skuren AC-kompressor. Som vanligt med Mercedes finns det två, en gammal och en ny modell. Motor spelar ingen roll.

Uppdaterat: 2016-07-03 20:48
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kupefilter är det första jag byter, luktar ofta apa i bilen annars.....
Och sikte där fram ska det vara på en hitlerkälke, så är det bara!

Uppdaterat: 2016-07-03 20:57

Vart aktivt kolfilter innan, som tur var kanske... Såg inte speciellt kul ut...

Uppdaterat: 2016-07-03 21:21
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har märkt att det aktiva kolet tar slut ganska snabbt. När det är nybytt så känner man inte av dålig lukt av exempelvis gödslade åkrar men efter 7-8 månader börjar redan dålig lukt att leta sig in i kupén. Samma sak med dammsugspåsar med aktivtkol. Redan när den är halvfull börjar man känna den klassiska dummlukten.

Långlivad topic från 2013.

Uppdaterat: 2016-07-03 23:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Ja tråden handlar ju om gamla bilar, och om dom håller eller inte, en del är sega och tråden blir lång. För egen del handlar det om en kvartett Volvo V40, och idag gav dom oss lite huvudbry, när barnstol skulle monteras för en semesterresa. Vi konstaterade att ingen av våra 4 bilar har airbag på passagerarplatsen, dom 2 bilarna från -00 har bara på förarsidan, dom från -01 resp -03 har sidogardiner, men ingen framför passargeraren ??

Uppdaterat: 2016-07-03 23:57

Runt 01 och så gick ofta att välja bort passagerar airbag, just ifall man skulle ha barnstol. Vet inte varför man inte gjorde den urkopplingsbar istället dock...

Uppdaterat: 2016-07-04 04:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Volvos säkerhetstänk kanske, man skulle inte kunna misslyckas med avstängningen.
Sidogardinen är väl inte så stor att den kan skada.
Min v40 -01 hade inte heller på passagerarsidan, men hade barnstolskrokar, kanske ett samband?
Min cittra -01 hade avstängningsbar med nyckel, när det var gjort lös varningslampan, tror hela systemet var bortkopplat då.
På vw har jag för mig att man fick få den urkopplad på verkstad......

Uppdaterat: 2016-07-04 06:45

Fru sitter på tåget till Ludvika för att köpa en Zafira -04, den äldre modellen, denna bil hade tydligen 3 punktsbälte på mittplatsen, 01an vi provade, hade bara midjebälte, frun tyckte riktigt bälte var viktigt.
Bilen har gått 14" mil, ska vara nybesiktad, nyservad och ACn nypreparerad. 25.000:- utan dragkrok, en sån är beställd och ska dyka upp senast fredag, sen har jag en vecka på mig att få dit kroken.
Blir spännande och se vad hon kommer hem med ikväll.

Uppdaterat: 2016-07-04 14:22

Bilen köpt, men då SJ som vanligt inte kan hålla tiden kommer bilen inte hem idag, funn tog in på hotell i Borlänge. Dit gick bilen fint, men det fanns några men, när jag frågade hur bilen var. Nyrekondad var tydligen vinylspray över inredningen. Jag har inte alls lagt mig i fruns bilköp då jag tidigare fått skit för mina rekomendationer, jag har bara skuggat igenom annonserna. Det hon tydligen missat på denna är däcken, det sitter allvädersdäck på, inga vinterdäck följde med.
Ni ska jag googla om kamkedjan och se vad det finns för tecken på att den börjar bli dålig, eller om den bara ramlar av utan förvarning.

Uppdaterat: 2016-07-04 22:09

Larson !! Det är väl den där motorn man helst inte rör spridarna ?? Polaren som jobbar mycket med dieslar förklarade att spridarna är långa och går ner i en hålighet i toppen. Packningen i botten blir dålig och sot tränger upp mellan topp och spridare, och spridaren fastnar som den vore svetsad fast, drar man av den får man byta topp. Polaren råkade själv ut för problemet på en E320 D han köpte där en spridare läckte, dom lyckades få ur den efter ha demonterat toppen.

Uppdaterat: 2016-07-04 22:41

Rikard, ja precis, därför skiter jag i att den knackar lite extra på en pipa ;-)

Den zafiran har väl kamrem på alla motorer? Iaf både x pch z16 och 18 och dieslarna... Lätt att byta dock.

Uppdaterat: 2016-07-05 12:20
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Vad gör väl lite knatter, då hörs det ju att det är en mercadiesel.....
Och ljudisoleringen är väl bra, så det blir mest kosmetiskt ......

Uppdaterat: 2016-07-05 14:03

Stämmer nog, men vi har köpt en 2,2a.
Googlade att om motorlampan tänds vid motorbroms, är kedjan sträckt.

Uppdaterat: 2016-07-05 14:31

Helt sant ducce, hörs ju dessutom bara vid låg belastning, typ tomgång och låg gas, försvinner helt i höga farter, kallstart och fullgas ;)

Rikard, kolla över EGR-ventilen också, den är en svag punkt på alla gamla oplar!

Uppdaterat: 2016-07-05 18:32
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nu är Zafiran hemma. Jag hade inte köpt den bilen, det är nått som inte känns rätt, motorn verkar utbytt, det ät klickar med målarfärg på den som troligtvis en skrot klickat dit. Den är blank i fin utanpå, hittar ingen rost alls, men invändigt har den varit väldigt skitig, man har försökt göra ren den men misslyckats.
Slitna vinterdäck med torrsprickor. Bilen funkar som den ska, men är nog bland det tråkigaste jag kört, vår vän Mäkinen brukar prata om att nyare bilar saknar känsla i styrning, gas mm, i den här farkosten finns ingen känsla alls, den bara går framåt. Motorn är tråkig, växeröverföringen sladdrig, kopplingen lätt men okänslig, spakarna runt ratten är plastiga o sladdriga. Hela bilen känns lite glapp, mam skulle kunna tro att den gått betydligt längre än dom 14" mil det står på mätaren, men det finns inget slitage på inredningen som talar för det, ratt, spakar, handtag , pedaler mm ser bra ut.
När man öppnar motorhuven kan man konstatera en sak direkt, det ät inte en Japan som konstruerat och skohornat ner motorn, jag bävar för att behöva meka med den bilen.

Uppdaterat: 2016-07-06 00:17

Om det är tygklädseln så är kan man rengöra den ordentligt om man har en dammsugare som klarar att suga vätska. Annars smetar man bara ut smutsen i bilklädseln. Med en våtdammsugare så suger man upp den smutsiga vätskan. Man kanske får upprepa några gånger innan det blir helt rent.

Tror att denna modell av Opel Zafira saknar vattentemperatur mätaren. Fast enligt Opel Niklas fanns det något annat sätt att se vatten temperaturen på. Man vill ju gärna ha koll på detta innan den börjar koka. Opel använder 5w-30 motorolja till denna motor. Frågan är om inte en lite tjockare motorolja kan vara bra när motorn är lite sliten.

Uppdaterat: 2016-07-06 00:48
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kan rekommendera Biltemas ångtvätt för textilierna, det blir verkligen snyggt när man suger rent efteråt!

Uppdaterat: 2016-07-06 07:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Rikard - med dom hårda orden om en Opel så blir du inte populär hos N-iklas...:)

Uppdaterat: 2016-07-06 09:04

Jag ska inte vara ovän med nån, jag skrev bara hur jag upplever detta exemplar.
Ångtvätt har jag funderat på att köpa, det verkar smidigt.

Uppdaterat: 2016-07-06 14:10

Vore ju tacksamt om Niklas kunde förklara igen hur det var man kom åt funktionen som visar vattentemp.

Uppdaterat: 2016-07-06 17:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mina nödbilar fortsätter att vara repris på tidigare märken. Det blev en Astra caravan Edition 2000.
AC:n kyler kanske inte som den borde, men för några tusenlappar får man vara nöjd med det lilla.

Uppdaterat: 2016-07-06 21:31

Ja vi vet mest ingenting om Zafiran, i handskfacket låg en pärm som luktar mögel innehållande bok till en radio som inte finns i bilen, en servicefaktura från 2009 och senaste besiktingsprotokollet.

Uppdaterat: 2016-07-06 21:50

Jag blev förvånad över min faktiskt. I mercans löjligt lilla handskfack låg en fin pärm med en obläddrad instruktionsbok och en fullstämplad servicebok... Inte illa för 10k... Dock är mon ac-kompressor skuren...

Uppdaterat: 2016-07-07 08:49
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

I min mazda 323 ligger en oanvänd handbok, inte så konstigt, dom få knappar som finns är stora och tydliga.....
Kan rekommendera en sån till antifeministen, det som är mest hightech är eluppvärmda stolar.....

Uppdaterat: 2016-07-07 09:11

Nja ducce - den har väl ABS-bromsar också - det hade i alla fall vår 323:a...:) Så den är nog diskvalificerad...

Uppdaterat: 2016-07-07 09:46

Fruns Zafira har vattentempmätare.

Uppdaterat: 2016-07-07 11:51

Rikard då har du Zafira 1 för den har vattentemp.

Uppdaterat: 2016-07-07 15:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Japp, en 04, sista årsmodellen av den bilen.

Uppdaterat: 2016-07-07 16:36

Jo pi, så sant, och elhissar fram, fan den är riktigt lyxig.......
90 hk på en -89, rena rejsern, en ren plåga att köra, men som nödbil är den guld, startar och går, oavsett hur länge den stått......

Uppdaterat: 2016-07-07 17:20

Ducce - glöm inte bilradion och dimbakljuset...:) Dessutom hade vår även AC så den var riktigt lyxig och späckad med elektroniskt bling, bling...:)

Uppdaterat: 2016-07-07 21:44

Ac, du måste haft fullsketen lyxvariant.....
Eluppvärmd bakruta månne? Har inte kollat....
Bilradio fanns inte i, nåt gammalt som låg i garaget jag själv monterat, så det går ju att välja bort.....
Men jag tror faktiskt anti hade blivit skrämd av all modern teknik, ljusreläer och annan avancerad elektronik....

Uppdaterat: 2016-07-07 23:05

Missade grädden på moset alltså den eluppvärmda bakrutan...:) Sen fanns det faktiskt en digitalklocka också...

Uppdaterat: 2016-07-07 23:13

Jodå, fast ingen sån där komplicerad yttertempmätare.......

Uppdaterat: 2016-07-08 06:48

Fruns semestervolvo står och skräpar då den ersatts av Zafiran. ACn har börjat kyla dåligt, den funkar men det är troligtvis dåligt med kylmedia i den.
Mitt förslag ikväll, sätt ut den för 5000 spänn så får vi bort den från tomten.
Är du inte klok, jag har just betalat skatten på 1.900:- sen fick jag lägga pengar på ny kamrem förra sommaren.
Man får inte mer för en rostig V40' särskilt om inte ACn kyler bra nu på sommaren, att bilen har ny kamrem och bromsar gör den inte dyrare, men mer lättsåld.
Vi gav väl 6000:- för bilen ??
Ja, nybesiktad, nyskattad och fungerande AC. Att säljaren ljög om att kamremen var bytt är en annan femma, jag bytte den åt dig så du hade en driftsäker semesterbil. Jag gjorde och betalade även en fet service på bilen, jag köpte nya strålkastare i våras och besiktade bilen, dessutom betalade jag 3.500:- när vi köpte bilen, men jag bjuder på det, sätt ut bilen för 5" så vi får bort den.
Men om jag ställer av den får jag tillbaka skatten.
Ja, och då har du en bil som inte är värd nått, det finns drivor med V40is på Blocket för kaffepengar.

Fortsättning följer.......

Uppdaterat: 2016-07-09 00:48

Jag skrev att nått inte känns rätt med Zafiran. Idag fick frun nya ägarpapperna, ägaren innan hade haft bilen i 2 månader, innan dess ägde en bilskrot bilen, totalt har den haft 14 ägare.
Man kanske skulle ta en carfax på bilen.

Uppdaterat: 2016-07-09 00:55

Rikard,
Det låter som att Zafiran inte hade köpts om du hade varit med.

Min Astra verkar vara ovanligt fri från rost. Inte ens underkanten på bakluckan är brun. En skärmkant ser lite anfrätt ut.

Uppdaterat: 2016-07-09 07:36

Låt henne hållas... En del vet inte hur det funkar. Får hoppas bilen fungerar bra, behöver ju inte nödvändigtvis vara dålig, men så en ordentlig kik på allt, vissa skrotar kan få en smälld gammal härk sen fuska ihop den och sälja...

Uppdaterat: 2016-07-09 08:11
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Min fru håller sig från bilaffärerna.
Hon kan ha synpunkter på en modell, och tycker hon inte om den, blir det såklart inte nåt, bägge ska ju köra.....
Men valet av exemplar och det ekonomiska kring bilen lämnar hon till mig, oftast även tankning och sånt.......
"Mazdan behöver rulla lite, tar du den till jobbet"
brukar betyda att tanklampan lyser... ..
När hon ska långt och åka bekvämt, snor hon ändå passaten......
Fördelen är att jag slipper ta konsekvenserna av fler dåliga köp än mina egna......
En v40 är sällan lätt att sälja med lite rost, och fyllning av ac kostar hutlösa 695 spänn hos euromaster......fast skattad och besiktigad med ny kamrem , friska bromsar och fungerande ac, borde den ge 9000, om den inte ser alltför jävlig ut.....
Skit i det där med carfax, köpet är gjort.....
Trivs du inte med den, sälj skitet och gör om.
Gillar man öht inte att köra en bil, blir motivationen att fixa till den inte större.....

Uppdaterat: 2016-07-09 10:05