En ny chansning.

977 inlägg 0 nya

Calibran byggdes väl i Finland vill jag minnas. Kanske därför dom få milen och priset? Nåt som sparats som museiföremål och som värderas högt av säljaren eftersom den byggts där...

Kanske har stått på något museum?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Säljare
Kristian Yritys
FI-63300 Finland
Tel: +358 50 3449658
Tekniska data
pris
35 500 €
Utan betyg
Ingen realistisk prisutvärdering möjlig. Varför?
finansiering
Månadsavgift om 633 €
Visa erbjudande
fordonstillstånd
olycka fri
kategori
Sportbil / coupe
körsträcka
583 km
kapacitet
1,998 cc
effekt
150 kW (204 hk)
bränsle
bensin
Antal platser
5
Antal dörrar
2,3
överföring
manuell växellåda
år
01/1992
färg
röd
inredning
Fullt läder, svart
Denna modell i testet

Opel Calibra har testats av
Läs recensioner
utrustning

ABS
fyrhjulsdrift
färddator
Elektriska fönster
Elspegel
Lättmetallfälgar
Rökfritt fordon
Taklucka
Servostyrning styrning
Uppvärmda säten
Sportchassi
Sport stolar
Tuner / Radio
Central
mobile.de Recension för denna Opel Calibra

Ingen realistisk prisutvärdering möjlig.
mobile.de tar endast priset på ett fordon om det finns tillräckligt med jämförande data. Om så inte är fallet - eftersom för få jämförbara fordon har blivit annonserade tidigare - kan mobile.de inte göra en realistisk prisbedömning.
Mer information
Provat fordon
Fordonsbeskrivning

Opel Calibra 2,0 16V turbo 4x4 204hk. Orginal tillstånd. Körde bara 583 kilometer !! Bilen är som ny. Bilen har registrerats en dag i år 1996. Mer information och bilder email.

-
Fyrhjulsdrift
- Fulla läderstolar
- Aluminiumfälgar
- Soltak
- Elektriskt fönster
- Borddator
- Centrallås
- Radio

Jag undrar verkligen om någon är intresserad av att punga upp runt 360.000 kr för en ny gammal Opel Calibra Turbo 4x4? Visst den har fin design och är unik i sitt slag men ändå en bil som får stå och samla damm då rostskyddet är obefintligt. Fast om grejerna håller ihop så låg väl toppfarten på närmare 246 km/h om jag inte minns fel?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Verkar stå på en bilfirma, ser andra bilar skymta och ett VW-märke på väggen på en bild... Ja, visst är den i nyskick, men priset är ju, snällt sagt, väldigt optimistiskt satt... Nån som lyckats byta in den till ett allt för högt pris? Grattis i så fall! =) Eller så sålde denna handlare Opel tidigare och har haft denna i "skyltfönstret". Då han nu bytt märke säljer han sin pärla. Bara två gissningar... ;)

En kompis till mig hade motsvarande Vectra, men hans flickvän parkerade den i högt gräs så den brann upp.
Svagheten med en sån där bil är att den inte går att använda för det unika försvinner direkt. Att betala flera hundratusenlappar för något att ha i garaget känns meningslöst.

L. Mäkinen wrote:
Svagheten med en sån där bil är att den inte går att använda för det unika försvinner direkt. Att betala flera hundratusenlappar för något att ha i garaget känns meningslöst.

Instämmer.

Man måste nog ha en alldeles för stor plånbok och ett nästan sjukligt nostalgibehov för att betala så mycket pengar för denna.
Ofta så är det väl så att man haft en bil i sin ungdom och sedan när man kommer upp i medelåldern så betalar man nästan vad som hellst för att på något sätt återskapa den där känslan. Men med tanke på hur bilarna har utvecklas så vette fasen om man ändå inte blir lite besviken när man väl sitter där.

Minns tex. när 240 turbo kom, kompisens farsa hade en blåmetallic kombi, en annan kompis farsa hade en svart. Jag tyckte dom var så häftiga, gick så otroligt bra. Hade man satt sig i en sån idag så hade man nog blivit mer besviken. ”Går den inte bättre än så här, åh vilken styrning, och chassiet är som en båt” osv. hade man nog snarare tänkt. Frågan är hur många av dom som betalade 200K+ för dessa vid auktionen i Olofström för ett år sedan tyckte det var värt det för att återskapa en gnutta av känslan från sin ungdom.

Som många tidigare har sagt så känns det som att calibran är prissatt efter ett nostalgivärde då den byggdes av Finska Valmet i Nystad. Har aldrig kört en Calibra så jag kan inte uttala mig om körkänsla och styrkänsla men en sak som den saknar jämfört med Bmw 840/850 är en V8/V12 motor som jag tycker att en grand tourer ska ha.

Det kliar i fingrarna på mig vill ta ut min 840ci och köra den men förnuftet säger att jag ska vänta tills slasket lägger sig.

Håller med Mäkinen. Den är unik i sin klass. Till och med ett riktigt reservhjul. Har bara kört Opel Vectra Turbo 4x4. Den gick väldigt bra. Har för mig att jag och brorsan hade den över 260 km/h. Försäljaren på Opel (OK Biva) var försäljning chef och brorsan spelade i samma lag i Hammarby med hans son. Vi fick provköra allt som fanns till provkörning. Denna Vectra var hans tjänstebil. Opel Vectra Turbo 4x4 kostade 242.000 kr 1992 och försäljning chefen sa att inte en enda Opel Vectra Turbo 4x4 hade sålts ännu. Fast jag har sett att någon har Opel Vectra Turbo 4x4 som har restaurerats till nyskick. Kanske någon tidigare tjänstebilar?

Fast blir inte en bil gammal fast den bara stått? Tänker på stötdämpare och gummislangar i motorn. Däck osv. Tycker ändå att 20.000 euro hade varit ett mer rimligt pris. Fast även det är mycket. Vet inte vad Ni-klas tycker? Han verkar vara villig att betala mer än vad vissa Opel bilar är värda?

Det är garanterat en hel del som skulle behöva bytas om det inte redan är gjort efter så lång tid. En kompis köpte en BMW M535i - 85 eller - 86 för ett par år sen. Den hade stått i många år och han såg till att byta slangar och annat för att inte riskera att något allvarligt hände.

Efter ihärdigt letade på Ebay och andra bilrelaterande köpsajter har jag lyckats hitta en oem ratt med airbag till min 840ci. 2150 kr med frakt från Belgien.

Hittade en hel del guider hur man byter ratt och det ska nog inte vara så svårt.

https://bmweba.com/eba-01-29-9-9-787-732/

En snyggare ??

Japp en snyggare ratt, har suttit på en E31 av senare årsmodell. Funderade på en Alpina ratt men då drog priset med det dubbla.

Exakt likadan ratt som på den lånade bilden nedan.

Ja, den där var 7 resor snyggare.

BMWn fick en ny ABS givare vänster bak idag, så nu slipper jag en massa lysande varningslampor, och farthållaren funkar igen.
BMW har tänkt till när det gäller givarna, så dom är enkla att byta. På många andra bilmodeller brukar man få borra ur givaren.

Åkte en längre sväng i fredags med BMWn, känner lite lätta vibrationer, och när jag saktade in hörde jag ett skrik från typ bromsar. Gick ur o konstaterade att vänster bak låg på lite. Åkte lugnare hemåt, och rev bort oket i lördags. Tätningen till kolven hade lossnat från oket, så kolven var rostig, gjorde rent och slog ihop det utan tärning.
Beställde delar på Autodoc nyss. Kolvar, repsatser, klossar och slitagevarnare till båda sidorna för 515:- Klart överkomligt.
På en bekanta bil hade samma sak hänt, den lämnades på verkstad, och räkningen blev 6.300:- för ett nytt ok på en sida.
Det andra spår på bränsle, spar jag på reparationer och reservdelar.

Jag honade mina samtidigt på min E30. Verkar tyvärr vara ett frekvent förekommande fenomen på just BMW. Vill minnas att jag hade Girling på min. Bilarna med ATE har aldrig haft detta problem.

Det var en rejäl prisskillnad Rikard, autodoc är kanon beställde tidigare mycket Alfa delar därifrån.

Har fått på nya ratten på E31:an var lite pilligt, hittade först inte skruvarna bakom ratten som man behövde skruva loss för att få bort gamla ratten. Efter lite svärande och ryggvärk så kom nya ratten på plats. Självklart så skulle det vara slaskigt ute idag så bilen vart skitig av den korta testrundan så det var bara att tvätta bilen.

FXX wrote:
Jag honade mina samtidigt på min E30. Verkar tyvärr vara ett frekvent förekommande fenomen på just BMW. Vill minnas att jag hade Girling på min. Bilarna med ATE har aldrig haft detta problem.

Det här är ATE ok, är som sagt sällan problem med dom, men är hade stålringen i tätningen som klämmer fast den på okets kant rostat sönder.

Ja lossnar dammskyddet så dröjer det inte länge innan det börjar rosta.
Behöver du skruva in kolvarna? Det behövde jag inte på min E30. Ur den aspekten så var det bättre förr, idag ska många fabrikat skruva in kolven. Ett elände märkte jag när jag skulle byta skivor på Alltracken. Specialverktyg också, bättre på gammelbilarna, bara klämma med polygripen eller skruvtving när kolven ska in.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.