Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

Det var precis en sådan jag hade och jag förstår mycket väl varför den inte gått längre. Det räcker att byta toppackning en gång för att man ska ge upp.
Förmodligen den mest korkade placering av topplockets skruvar man kan tänka sig, i kors! Och den konstruktionen hade gjorts av en av världens mest meriterade motorkonstruktörer, nämligen Ricardo!
Den svenska 2 liters motorn som kom 1972 var däremot, bortsett från vissa tätningsproblem av vattenpumpen, en väldigt bra och långlivad konstruktion.

Uppdaterat: 2016-01-28 18:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har hört flera (bl.a min far och hans bröder) att den s.k B-motorn var bra mycket piggare än H-motorn.

H-motorn är ju väldigt seglivar och hållbar, men den är allt annat än snabb, men tror aldrig jag kört nån längre sträcka med en B-motor. Ja vet bara att pappa alltid tyckte att hans EMS -72 var vädigt pigg.

Uppdaterat: 2016-01-28 18:24
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Nej Lason, det stämmer nog inte. H- motorn var piggare och gick att skruva upp mer än B. Den hade ju också en separat vattenpump istället för den integrerade som B-motorn hade och som kunde ge problem ibland, men totalt sett var nog B- motorn mer långlivad.

Uppdaterat: 2016-01-28 18:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För mig blev det ingen saab, men väl en Passat 1,8t trendline -04.
26000 mil, 2 ägare och full servicebok.
Bromsar och framvagn fixade i somras, nästan nya dubbdäck, sommarhjul får jag fixa själv, köpte den av en kompis som är bilhandlare.....
De vanliga små stenskotten i fronten, annars fin, ingen ytrost nånstans.
Inuti såg den jävlig ut, men det var vanlig smuts, frugan rekondade igår, tog hela dan, nu är den fin även där.
Enda smolket är att en hund tuggat i sig innertakets tygklädsel i bagaget, men ett innertak kostar 200 på returbilen, såvadå...
Gasfjädern till huven är slak, så den hämtas på samma ställe för 60 spänn.
Den vrålsnygga meteormetallic, sossegrå alltså, perfekt på skitiga grusvägar.....
Priset? 8000 spänn, ett klipp känns det som, på blocket begärs med få undantag mellan 20-30.....
Testade esp i morse i ishalkan, funkade klockrent.
Ac:n har jag inte testat, är ju för kallt, men den avfuktar som den ska, climatronicen funkar bra för övrigt och det sitter alldeles ny rem på kompressorn, så jag tror den funkar.

Uppdaterat: 2016-02-05 23:07

Grattis till affären! De är trevliga att köra, hoppas du fått ett av exemplaren som håller bra också!
Och hoppas framvagnen är piratdelar (Meyle HD) för original är inte speciellt bra ;)
Bra pris också! Jag har alltid tyckt att de är fruktansvärt överprisade, 20-30 för en 10-12 år gammal bil med 20-40k på mätaren är väl dyrt...
Hade inne en 2,0TDi 4motion på jobbet, en bil jag skulle kunnat tänka mig, helt klart!

Jag besiktade GLE:n i tisdags, med blankt papper. Fick mycket beröm, var lite tectyl som lossnat på ena längsbalken under.
LF är f.ö fantastiska.
"-Hej, jag ska försäkra bilen, ska åka och besikta den.
-Ska du bara besikta?
-Ja, är lite jag vill fixa till innan jag ska köra i sommar
-Okej... Men du behöver inte ställa på den för att besikta.
-Nä jag vet, men jag måste försäkra den för att få köra dit
-Ja, men ska du bara besikta så står vi för försäkringen den dagen då, så kan du köra dit och hem och slipper massa papper
-Tack det var snällt!
-Lycka till!"

Den går f.ö även entusiastförsäkra.

Uppdaterat: 2016-02-05 23:41
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja 8.000 var inte mycket, är den servad borde ju det mesta som behöver bytas vara bytt.
Om jag köpte en 1,8t skulle ja försöka få dit en oljetrycksmätare, igensatt oljesil drabbar även välservade bilar, eller rent av en solig sommardag riva tråget och kolla, jag har läst att det ska gå utan större bök.
Håll kol runt styrväxeldamaskerna, minsta antydan till läckage, sälj bilen fort, byta styrväxel på Passat är inget man gör för det är kul, det är svårt ens att lyckas se styrväxeln.
Jag hoppas för din skull att främre röret är bytt, det från turbon med flexslangen på, det är sanslöst korkat monterat med skruv och mutter, en går att komma åt med vinkelslipen, dom andra 2 får man bearbeta med huggmejsel och löst bågfilsblad, man får montera ner framvagnen och drivaxel för att komma åt.
Passaten är en väldigt trevlig bil att åka i, men ett ök att meka med.

Trevlig historia med LF Lason, det är ju sällan man hör nått bra om ett försäkringsbolag.

Uppdaterat: 2016-02-06 02:39

Jo jag hade tänkt riva sumpen, och ventilkåpan, insuget osv för att komma åt även vevhusventilationen för att rensa i förebyggande syfte, och inspektera vevhusfällan som ofta spricker.....
Problemet även här är ju oilsludge, så det tänker jag gå igenom.
Oljetryck, vacuum, turbotryck har jag, i appform via obd 2 och elm327.....
Har fd arbetskamrater som är duktiga vw-mekar efter många år på märkesverkstan, så förutsättningarna för råd och hjälp till rätt pris finns när egna talangen sviktar....
Tänkte fixa det direkt medan volvon är i trafik och kvar i huset, lättare att meka på landet när man har alternativ och tidspressen uteblir......
En väldigt trevlig bil att köra, A6 med bättre utrymmen som det ju är....
Kanske inte behåller den särskilt länge, med typfelen undanröjda och nybes ua under sommaren, blir den kanske en del i en strategi för uppbyte utan att kosta nåt......volvon var en köraslut-bil, men har såpass mycket kvar efter 2 år att barnbarnet som går fordonslinjen får den som objekt till förstabil, att öva på i pappas garage...
Inte ens sommarhjulen kostade nåt, kom på att hjulen till min gamla 100 c4 låg i stallet, och däcken ser fortfarande ok ut efter 5 år....är dom hala har jag iallafall fälgarna, snygga också.....

Uppdaterat: 2016-02-06 09:36

Du har koll.

Uppdaterat: 2016-02-06 11:27

Alltid tacksam för tips!
Det är lätt att förbise saker........
Visste inte om flexröret tex, men det är tyst, så det är lugnt än.....
Har ju inte jobbat rent fysiskt med b5, den kom i den vevan när jag slutade det jobbet.
Koll måste man ha när man kör gammalt, då kan man i den bästa av världar undvika obehagliga överraskningar, och kanske veta vad som är på g när det låter eller känns på ett speciellt sätt.....
Som nämnda oilsludge, inte nån big deal när man kan avvärja följdskador förebyggande, vet man inte om det så.......
Jag brukar googla hårt, kolla forum osv när jag köper bil, därför får jag sällan överraskningar, kan betala rätt, pruta hårt om det är ett fel som verkar svårt för säljaren.......
Den här kunde inte prutas, jag fick den till handlarpris, köpte den i kolmörker och blev positivt överraskad i dagsljus....
Den jag köpte av är beghandlare av den seriösare typen, inget under 50000 kommer in i hallen, utan går till andra handlare.....
Som känd, bilkunnig, affärssinnad vågade han släppa den till mig, han vet att jag tar smällen om jag köper gds och kommer inte gafflande om garanti och arn....

Uppdaterat: 2016-02-06 14:42
Rikard skrev:

Om jag köpte en 1,8t skulle ja försöka få dit en oljetrycksmätare

Kan man använda en oljetrycksmätare som ett verktyg för att förebygga oilsludge-problem eller vad?

Uppdaterat: 2016-02-06 14:43

Kan vara ett bra sätt att se vad som händer.
Förebygga oilsludge kan man inte med den ,men vet man att oljetrycket är lågt eller instabilt, kan man förebygga följdskador.....
Eftersom oljepumpens sil blir igensatt på passat, är koll på oljetrycket bra för att få en fingervisning.
Nu ska jag ju städa upp i vilket fall, så blir det inget problem, om det nu finns nåt på min....
Turbomotorer är ju känsliga överhuvudtaget, så koll på oljetrycket äralltid bra.
Har min elm inkopplad alltid (mest för att veta var jag har den lilla prylen)så man kan kolla när man vill med telefonen...

Uppdaterat: 2016-02-06 15:32

Ok, känns ju som att tillverkarna oavsett märke då borde stoppa in en oljetrycksmätare i alla bensinturbos. Men är ju bra tips om det går att göra i efterhand, vad skulle en verkstad ta för ett sånt jobb ungefär?

Uppdaterat: 2016-02-06 15:32

Ingen aning, jag kollar som sagt med felkodsläsare.
Ecu ger ju info om allt, läsaren visar all info det finns stöd för om man behöver veta bränsletryck, katalysatortemp, lambdasondernas volttal, lufttryck och vacuum, turbotryck, gaspedalläge , hastighet, och hundratals andra värden......
Då kan man felsöka en del även om felkoder inte finns...

Uppdaterat: 2016-02-06 15:38

För att läsa av pljetryck måste motorn ha en givare, oavsett om man har mätare el via obd.
Jag är tveksam att alla motorer har det, eller är det så att alla har det för obd läsning ??

En bekant har en fin Passat i garaget sen några år, den har igensatt sil, men hon köpte en ny bil ist, så den blev stående.

Uppdaterat: 2016-02-06 20:11

Mig veterligen har alla bilar en oljetrycksgivare (öhum, 2-taktare undantagna). Det är den som gör att oljetryckslampan lyser när man torskat;-) Förr i tiden var denna givare 1/0 och inget annat. Idag är den väl generellt avläsbar på en skala, precis som min oljenivågivaren i A6:an. Odb funkar nog....

Uppdaterat: 2016-02-06 21:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jo, men den brukar kallas oljetryckskontakt, givare är nått annat.

VW har ju sen urminnes tider haft 2 kontakter, en normal som varnar för tryck under 0,25 och en som varnar om trycket är under 3 vid ett visst varv, minns inte vilket. Funktionen satt inbyggd i hastighetsmätarhuset, och en summer tjöt oavbrutet tills man startade om motorn, Den funktionen kan ju inte finnas på 1,8t, då borde det ju varna långt innan motorn börjar knacka pga dåligt tryck.

Kanske har man idag en kombinerad givare för varning och tryckmätning, just för OBD ??

Förr brukade tryckgivaren sitta i nån oljekanal på blocket, och varningsgivaren på topplocket, lämpligtvis bör den sitta i slutet av tryckkanalerna, trycket kan ju vara bra nere i blocket om allt är OK där, men sämre uppe i toppen om tex kamlagringarna är slut.

En sak är säker, i alla fall förr med äldre bilar, folk som skaffade oljetrycksmätare fick problem med oljstrycket, dom som inte skaffade det hade inga problem, eller slapp iaf vetskapen om att oljetrycket var dåligt.

Uppdaterat: 2016-02-06 22:11

Kört upp en tank på chansningen 740 GLE -87.
Resultatet blev 0,85l/mil.
Helt acceptabelt för 2,3 liter 130 hk järnspis med mekanisk insprutning.
Och snålare än 740 -90 116 hk med automat, trots att den håller lägre varvtal vid landsvägskörning och dessutom har lamdareglerad elektronisk insprutning.

Uppdaterat: 2016-04-05 23:51
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja det var inte dåligt.

Uppdaterat: 2016-04-06 00:10

Fruns semestervolvo har stått ute hela vintern, nära fågelbordet, så det var en hel del skit på den. Då jag fortfarande hoppar på kryckor fick det bli en tur till närmaste biltvätt, öste på både petroleum avfettning, alkalisk avfettning och fälgrengöring innan jag åkte dit, och bilen blev överraskande ren, den nästan blänker trots att ingen nog vaxat den dom senaste 10 åren.
Men det uppstod ett annat problem, höger framskärm är riktigt dålig, hade problem förra sommaren att få fast husvagnsbackspeglarna, nu under tvätten hade kanten gett upp helt, och en 10 cm lång vass rostig plåtbit stod rakt ut från skärmen.
Inte helt enkelt att göra nått vettigt man förflyttar sig med kryckor, men efter några timmar med spackel och alunät ser skärmen riktigt skaplig ut, det vankas besiktning senare idag, därav den akuta reparationen.

Uppdaterat: 2016-05-04 07:45

Ja dom biltvättarna har blivit fantastiskt bra!

Den startade efter vintern då också antar jag ;)

Uppdaterat: 2016-05-04 10:07
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Förutom att batteriet var stendött (slarv av mig) så hoppade den igång som vanligt, bränslepumpen tjuter som en stucken gris, det gjorde den förra året också.
Batteriet har först stått med CTEC laddare en vecka, och nu en vecka utan laddare, och det verkar ha klarat sig.

Onödigt arbete. Jag bytte till vinterdäck på den i höstas, bytte nu tillbaka till sommardäck, totalt har bilen körts 40 meter på vinterdäcken !! min infart fram o tillbaka.

Bilen har fått nya beg strålkastare av H7/H7 typ, bättre beg i H4 utförande går inte att hitta, plasten i strålkastarhusen är av sjuk dålig kvalite, den smulas sönder om man försöker röra nått.
Det gick åt 3 reläer och en del kabel innan dom nya strålkastarna funkar som dom ska, jag tänkte att man bara kunde ta ljusrelät från en H7/H7 bil och ersätta H4 relät, men så enkelt var det inte, trots att bilmodellen är från mitten av 90 talet styrs ljuset av en modul, som inte går att byta rakt av utan programmering

Vad är det för fel på ett vanligt relä, jag bara undrar.

Uppdaterat: 2016-05-04 10:43

Bra chansning, blankt papper, 100% iga bromsvärden, bara nollor i avgasvärden.
Den får gå en semester till.

Uppdaterat: 2016-05-04 13:30

Pålitliga gamla bilar, dom där....
Min fick sparken i år efter 2 år som pendlarbil.
En -01 som gått 27000 när jag köpte den för 3000, nyskattad, då startade den inte, därav priset.
Efter felsökning visade det sig vara kablaget till vvt som var kortis i, under tändstiftslocket.
Slarvigt bytande av stift gör att kablarna bryts itu....
Efter att jag skarvat har den gått i ur och skur.
Klockren besiktning ifjol, men nu läckte katalysatorn när den var kall, ett hjullager på gång och bakbromsarna och däcken var slut.....
Köpte en passat, tänkte skrota volvon, då krockade en kompis son med sin trafikförsäkrade v40, så han fick den för skrotpengar.
När han tittat över, tog han delar från sin, och gjorde bil av min, så den fick en andra chans.
6000 mil nästan har jag kört, för 2000 kr, det är snorbilligt.
Helt felfritt, komfortabelt och hyfsat säkert, inte illa.....

Uppdaterat: 2016-05-04 16:25

Precis som bilprovninsmannen sa till mig när han räckte över pappret " den där bilen var bättre än den såg ut"

Uppdaterat: 2016-05-04 17:17

Ungefär aom min, kass framskärmar , fixade med glasfiber och polyester, så såg den presentabel ut....(på avstånd)
Annars bara bra, tvivlar inte på att kompissonen får ut ett par år till ur den han har ju både ok, skivor och kat , och mer delar när dom behövs....

Uppdaterat: 2016-05-04 21:40

Oljebyte på vita 740:in imorgon. Hade sån tur att jag fick en dunk olja, nån maskinolja 15W-40, men den går nog på det också!

Kört snart 4000 mil med den, bytt bromsar fram, två glödlampor, och lagat en viltolycka, det är allt.

Uppdaterat: 2016-05-05 01:15
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

15-40 är fina grejer. Pratade med en gammal granne som inte har nån husmek längre sen jag flyttade, han byter normalt olja själv i sina bilar, men hade fått besiktningsnerslag på bromsarna och lämnat in bilen på en verkstad, där dom också bytte olja samtidigt. Plötsligt började motorn dra olja, först trodde han verkstaden hällt i för lite, så han åkte dit och dom fyllde på, men några hundra mil senare blinkade oljelampan igen. Verkstaden kom på sitt misstag själva, att hälla 0-30 olja i en gammal Corolla som gått 35" mil kanske inte var det smartaste, dom hällde i en dunk av mer normal olja för en äldre bil, sen gick den till nästa oljebyte utan påfyllning.

Uppdaterat: 2016-05-05 09:55

Ja det mår nog gott av det! Råkade hälla i 5W/40 helsyntet förra gången och den luktade illa i en vecka, sen försvann det. Har i och för sig bara dragit några deciliter sen föras oljebytet men får väl se denna gången.

Huvudsaken är att det är brunaktigt och kladdigt! Har ju dessutom ett Volvo Original oljefilter så det ska ju rädda allt ;)

Jag har f.ö aldrig blivit lika trevligt bemött som hos Volvohandlaren i stan där jag jobbar! De formligen kastar sig över en när man vill ha grejer till lite äldre bilar och tycker det är jätteroligt.

Uppdaterat: 2016-05-05 10:50
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Senaste chansningen, V40 in jag köpte till dottern, var ingen bra chansning, har spanat på den nu inför besiktningen, och det kostar nog mer att få igenom den än bilen kostade.
Så nu dammsuger jag Blocket efter en ny chansning, en till V40 vore bra, jag ju 3 st nu.

Uppdaterat: 2016-05-19 20:33

Då kan man hålka liv i dom ett tag, 3 blir 2 blir 1.......

Uppdaterat: 2016-05-19 21:38

Det finns fler med samma tankar som en själv, så fort det dyker upp en intressant bil, så försvinner den fortare än kvickt.

Ringde på en bil som lät intressant till bra pris, men legat ute i 2 veckor, fick veta att den fanns kvar, och att 8 spekulanter kollat på bilen utan att köpa den, så jag besvärade mig inte att åka o kolla på den.

Uppdaterat: 2016-05-20 21:18

Ny chansning på G in. Provkörde en lågmilad V40 -02 i början av veckan, säljaren var helt okunnig om bilar, det fanns en del att göra på den, bl.a var kamremen aldrig bytt, bilen hade inte uppnått dom milen, men var många år över tidsintervallen. Bromsarna bak var tokslut, krängningshämarstagen klapprade, och bilen skulle snart in för besiktning.
Jag förklarade helt ärligt vad det skulle kosta att fixa, och att man då med bilens utsatta pris var uppe i vad en redan ok bil kostade. Jag gav dom ett bud efter det, men sa att dom givetvis skulle annonsera vidare, och att säkert nån mindre kunig skulle dyka upp och köpa bilen för det låga miltalets skull.
Idag hörde dom av sig, och orkade inte visa bilen för fler intressenter längre, och jag skulle få köpa den för mitt bud.
Att dom just kostat på nya däck gör inte saken sämre, hoppas bara kamremen håller hem, kommer inte köra en meter efter det förens det sitter ny rem på.
Å andra sidan ver den aldrig bytt på fruns bil heller, den är 2 år äldre och hade gått det dubbla, jag fick ju akut byta på den medans frun packade husvagnen förra året, dagen innan semestern.

Uppdaterat: 2016-05-28 22:41

Så gör man, man ska ha betalt för jobbet, annars kan man köpa nåt färdigt.
Fick ju en mazda 323 -98 som reservbil av sonen, när passaten jävlades.
Han hade bytt in den som skrot, och jag fick den gratis....ett par månader kvar på besiktningen.
Körde in på carspect, blankt papper!
Ingen kul bil att köra, men snorbillig att ha som reserv....

Uppdaterat: 2016-05-29 21:39

Ja det är väl an gammal Mazda i ett nötskal, köpte en 323a till dottern för 4" gick igenom med blankt 4 år i rad.
Volvon är hemma nu, jag är nästan lite avundsjuk, det märks att bilen bara gått hälften mot min egen bil, även fast jag tyckt att min känts fräsch.

Uppdaterat: 2016-05-29 22:17

Skulle nyss ringa på en intressant (= verkar prisvärd..) bil, men då jag tryckte fram numret så står det bara "Numret kan tyvärr inte visas just nu"... Vad är detta? Irriterande!

Annars är ju alltid bilaffärer kul, somliga säljare/spekulanter är riktigt underhållande! :-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-05-30 08:27
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja bilaffärer kan vara roliga. Jag var o köpte en väldigt fin Mazda 929 för många år sen, jag fick en lektion på runt 2 timmar hur bilen skulle skötas, tex hur man tog tag i gummimattan när man skulle tömma dom på grus, så det inte fanns nån risk att gruset hamnade på mattan under, och hundra anda knep.

När lektionen var klar skulle vi fika, när fikat var klart berättades att dom inte åt bullar, utan att dom bakats för att jag skulle komma, så förutom bilen fick jag en stor påse bullar med mig hem.

Sorgligt var det också, dom hade bestämt sig för att sluta köra bil, och jag såg en tår i ögonvrån på mannen när jag åkte iväg.

Uppdaterat: 2016-05-30 10:59

Har varit med om nåt sånt jag med...
La ut en annons om att byta min bmw 523 mot en chevrolet transsport, behövde en rejäl semesterbil.
Efter ett tag ringde en kille från Göteborg.
Vi snackade länge på telefon, kom fram till att bytet skulle vara vettigt för båda om vi beskrivit skicket seriöst....
Snackade hoj, bilar mm i minst en timme, sen bestämde vi att jag tog en tripp till gbg...
På söndagen lastade jag in frugan och drog, väl framme kollades det garage, han hade både kul hoj och bilar....
Provkörde respektive bil, bägge var nöjda.
Då bjöds det tårta, tittades på hus och snackades....
Men bytet gick inte att gör då, för han hade inte städat ur och bytt en kylarslang som såg halvdan ut....
Så han och frun kom till oss följande fredag, då bjöds det middag, snackades, kollades hojar och bilar och hus och poolbygge ......
Trevligt folk, dom var nog hemma vid 4 på morgonen med sin bmw.....

Uppdaterat: 2016-05-30 17:09

Har också varit med om en sån grej!

Skulle hämta en gammal rutten Focus som en kompis fått, vi blev kvar där en två timmar och kollade på en gammal containerlastbil, skruvade Impreza och fikade, dessutom skar generatorn när vi skulle köra så vi fick låna biltransportsläp också...

Uppdaterat: 2016-06-02 09:44
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Privata affärer ger ofta kul möten, man ringer på en annons, och träffar sköna människor.
När jag köpt min gw, ringde jag på en annons om en massa begagnade tillbehör till alla modeller gw....
När jag kom dit på hojen sa han, den har du precis köpt!
Han importerade hojar och delar från usa, och hade tagit hem min några månader tidigare åt kund.
Förre ägaren var för kortbent och klarade inte att hantera den, och sålde den tidigt, så det stämde ju.....
Fick historiken på hojen, fick veta att det låga miltalet stämde, en mc-polis i californien hade haft den som privathoj, den hade nog aldrig sett en regndroppe och blivit skött som ett barn, och han hade ac i garaget för att fordonen skulle må bra.....

Uppdaterat: 2016-06-02 10:17

Köpte en gammal Merca 230S i min ungdom. Bilen kostade 2 lappar och hade en något kass motor. Köpte den i Lund och skulle köra den ca 5 mil. Köpte bilen, fick hjälp att få igång motorn som slamrade rejält och jag körde direkt med hjärtat i halsgropen och vågade inte låta motorn stanna för då hade den kanske inte startat igen. Dessutom var jag rädd att slamret skulle övergå i en smäll och att det sedan skulle bli väldigt tyst.
Jag kom hem i alla fall och efter ett par dagar hittade jag en motor som såldes för en tusing. Motorn köptes och sedan bytte jag och några kompisar motorn med block och talja som hängde i en träbjälke i en fallfärdig lada.
Bilen hade jag sedan i 3-4 år och den gick kanon. kostade mig 3 tusen och en tårta och öl till kompisarna.

Uppdaterat: 2016-06-02 10:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu har jag bytt kammrem på senaste V40in, jag bytte bara rem, bilen har 6000 mil kvar till bytesintervallen, så vattenpump o rullar får gå ett tag till.
Skivorna bak var så rostiga att jag nästan trodde det var orginalskivorna, men dom hade slitage indikator, en försänkning i skivan som indikerar när den är nersliten till gränsen, den indikeringen finns bara på Brembo skivor. Och mycket riktig hittade jag papper på att skivorna var bytta för drygt 3 år sen. Det bekräftar min tidigare erfarenhet, Brembos orginalskivor är rostkänsligare än lågprisgrejer, tex Biltema.
Jag prutade ner bilen 6000:- pga reparationerna som behövdes göras, delarna tog jag hem från Tyskland för under 1000:- ink frakt.
Å andra sidan hade 6000:- inte räkt till om verkstad skulle gjort jobbet och köpt delarna.

Uppdaterat: 2016-06-14 23:28

Min senaste nödbil, 80 Avant, verkar vara fel val. Jag körde den häromdagen för första gången på en månad och den har redan börjat trilskas. Den började att rycka när jag släppte gasen för att motorbromsa så jag trodde jag skulle knäcka nacken. En stund senare kom det liknande ryckningar vid lätt gaspådrag. Dessutom kommer det avgaser längre fram på bilen än konstruktörerna hade tänkt och radion är obrukbar. Nu är ju frågan om man ska följa grundtanken att skrota den vid minsta problem eller om man ska tillåta sig ett mek-försök när den nu ändå har tre månader kvar innan det är körförbud.

Uppdaterat: 2016-06-15 07:55

Mäkinen, vad är det för insprutning på audin?
Fanns ju en uppsjö olika under åren.
Singlepoint, alltså monomotronic, har ju gummiplattan under insprutningsenheten som brukar spricka, den kollar man genom att vicka på enheten på tomgång, och se hur motorn beter sig.
Ke3-jetronic brukar klabba här och var, men gasspjällspotentiometern är ett tips......
Avgaseriet kan ju vara överallt, men ofta är det ju flänskopplingen före kat, brukar gå att steloperera....
Man tycker ju inte man ska skrota en besiktigad bil, men för några månader måste det vara billigt, och helst inte mycket jobb.......
Besiktigad brukar å andra sidan gå att sälja för nån slant, då ska den pengen läggas till uppskattad repkostnad, och arbetsinsatsen får man själv värdera......
Blir det en summa man kan köpa en bil för, skattad och bes samma tid, då lägger man inte energi på den....
Så räknar jag..

Uppdaterat: 2016-06-15 09:35

Det sitter en luftmängdmätare under huven och jag har noterat att någon tidigare ägare har öppnat den för jag tror inte Audi använde tape till den.
Att sälja en bil för enstaka tusenlappar brukar kunna ge ett behov av en serie besök hos en psykolog och de debiterar nån tusenlapp i timmen...

Min grundinställning till nödbilar är att man kan laga dem för några hundra kronor om man är säker på vad det är för fel. Ska man börja jobba som en modern bilverkstad med "felsökning genom prylbyte" är jag mer tveksam.

Uppdaterat: 2016-06-15 10:17

Vad är det för årsmodell och hur långt har den rullat? Verkar vara ett elektroniskt problem om de tagit loss luftmägdmätaren. Avgassystem går ju tillfälligt laga med olika metoder. Har man tid och lust så kan man hitta en likadan bil för en mindre summa och ta delar av. Fast då gäller det att ha tid och lust som sagt och det har tyvärr inte många idag.

Uppdaterat: 2016-06-15 14:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jo, jag har samma inställning till bilannonser, vissa kunder kan vara påfrestande, precis som vissa säljare.....
Jag har faktiskt busringt till såna som har talar bara svenska i annonsen, och pratat engelska med östeuropeiska inslag, dom fixar ju det också...
Om kunden med höftskynke och turban slantar upp vad jag vill ha i svenska sedlar, så får han prata hur han vill ....prutar han mer än jag tycker är ok, säger jag till...när han fått sistakompispriset blir det inte billigare, nästa försök, då går jag in......

En litauisk gästarbetare ringde och idiotprutade på min skrotfärdiga audi c4, men han var så trevlig att han fick köpa till slut.....
Han berättade att han jobbade på en närliggande tomatodling, så han fick den för sitt pris och en låda tomater.....
När han kom, hämtade vi vinterhjulen i stallet, som han för övrigt fick köpa extra, då såg han resterna av mitt konkurslager regummerade däck från kvd jag sålt det mesta av, bara uddadäck kvar...
Dom köpte han, allihop, för en femtiolapp styck
Barnens gamla cyklar och en trasig klippo tog han också, det var rena loppisen och ett rent ackorderande på dålig engelska, skitkul.....
Inte behövde jag gå i terapi!

Uppdaterat: 2016-06-15 15:39

Stod ju inför samma val med dotterns V40, köpt för 3000:-, gått ett år.
Avgassystem, och nya bromsskivor fram är 4500:- + arbetet.
Då motorlampan tänts några gånger även sen bränslepumpen byttes, vore det jobbigt om man bytte delarna och fick nerslag för felkoder/avgasrening, så den får gå till skroten.

När jag köpte bilen var en hel del prylar bytta, dom ska jag skruva bort, har ju 3 bilar till som prylarna passar på.
Nu blir man väl idiotförklarad, men jag funderar på att byta byta ut skinnsätena i fruns bil till dessa i plysch då dom inte är svettdrypande på sommaren och iskalla på vintern, dessutom skönare att sitta i.

Uppdaterat: 2016-06-15 15:48

Rikard, när jag valde min nuvarande bli så letade jag efter skinn men hittade ingen till rätt pris och rätt skick så det blev en med ett slags fuskmocka som jag först var skeptisk till men som har funkat bra så kanske tur ändå. En fördel också att den är mörkgrå så att man inte ser smuts samtidigt som den känns fräschare än vad plysch ibland gör. I min förra och förr förra bil så kände plyschen rätt sunkig, nåt man ju vill undvika.

Uppdaterat: 2016-06-15 17:19

Ja, skinn ha ju även nackdelen att vara halt, vilket inte är så kul. Åker man inte själv runt, så gör prylarna man lagt där det....
Tyvärr är ofta skinn i vanliga bilar inte så mjukt o skönt, så jag ser inte skinn som något lockande.
Jaguaren har ett riktigt mjukt skinn, men det vore väl f-n annars i den prisklassen.. ;-)

Uppdaterat: 2016-06-15 17:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Vidstige skrev:

ett slags fuskmocka

Alcantara ?!

Uppdaterat: 2016-06-15 17:29