En ny chansning.

973 inlägg 0 nya

Om du har tur och kransen bara är sprucken går det säkert att svetsa den, det har jag gjort ett par gånger, men fattas bitar är det kärvt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska plocka ur axeln i hegen o spana hur det ser ut. Man ser kransen från sidan bakom hjulet, men från det hållet såg den bra ut.

Rikard wrote:
Skrev för ett halvår sen att ABSen stökade, och då det är dax att besikta snart, ringde jag en polare som har utrustning för att felsöka.
Förutom felkoder på allt som har med givare vid hjulen att göra, så fanns en massa andra intermita felkoder.
Det är kul o se hur mycket saker man kan kolla med en dator.
Hur som helst så var det dött från höger bakhjul, men inget fel på givaren. Släckte man felkoden och körde kom den upp först i lite fart, det tyder på att ABS kransen är dålig/trasig. Lös krans finns inte, så det blir en ny drivaxel.

Hur vet ni att sensorn är okej? Har ni kontrollmätt den?
När jag fick problem med sensor så började det högst intermittent och tilltog och till slut så var det bara kroniskt fel.

Givaren ger ingen felkod, det skulle den göra om den gav fel värden eller var avbrott i den. Givaren går inte att mäta på klassiskt vis, den måste vara kopplad och ha matning för att ge signal.
Men den kan vara fysiskt trasig, kransen kan slå sönder den.

Rikard wrote:
Givaren ger ingen felkod, det skulle den göra om den gav fel värden eller var avbrott i den. Givaren går inte att mäta på klassiskt vis, den måste vara kopplad och ha matning för att ge signal.
Men den kan vara fysiskt trasig, kransen kan slå sönder den.

Aha, det är en aktiv givare?
Bara för att det inte är någon felkod behöver det inte betyda att det inte är fel. Felkoder är bara något datorn spottar ur sig när den får värden som inte stämmer överens med sin egen världsbild.
Ponera att den är trasig på så sätt att den inte längre kan detektera korrekt. Den ger inte konstiga värden stillastående - den ger bara inte korrekta när det rullar, och så känner systemet att något är vajsing då ena hjulet inte snurrar i den hastighet som sig bör.

Jo, det stämmer. Jag ska riva bort axeln o kolla, är kransen hel köper jag en ny givare, finns för 215:- Original ATE kostar runt 400:-

Rikard wrote:
Jo, det stämmer. Jag ska riva bort axeln o kolla, är kransen hel köper jag en ny givare, finns för 215:- Original ATE kostar runt 400:-

Shit vad billigt! :-o
Till en Mazda 626 jag hade gick en bakgivare på 3.000 spänn!!!
Köpte man till årsmodellen efter var det 'bara' 1.250. Då var det fel kontakt och en halvmeter för kort sladd men en avbitare, krympslang och lite lödning löste den biten.

Xanthopteryx wrote:
Rikard wrote:Jo, det stämmer. Jag ska riva bort axeln o kolla, är kransen hel köper jag en ny givare, finns för 215:- Original ATE kostar runt 400:-
Shit vad billigt! :-o
Till en Mazda 626 jag hade gick en bakgivare på 3.000 spänn!!!
Köpte man till årsmodellen efter var det 'bara' 1.250. Då var det fel kontakt och en halvmeter för kort sladd men en avbitare, krympslang och lite lödning löste den biten.

Vet, har gjort det på samma bil, höger bak.

Man är ju rädd för att det ska vara dyrt att ha en gammal BMW som gått långt, men köper man delar på rätt ställe är det löjligt billigt.
Drivaxel med ABS krans 860:-
Stötdämpare M-chassi Sachs. Drygt 1.200:- ink frakt till dörren för alla 4 !!!

Vart köper du då Rikard?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Köper man delarna från Tyskland hamnar man ofta på ett helt annat pris. Där kan man också välja olika alternativ, prismässigt.
Exempel: fjäderbensfäste med lager: Mekonomen: 2105 kr för båda.
Tyskland: från 375 kr/styck... Dyraste (SKF) kostar 1565kr, för båda sidor. Frakt 29 kr.

Men, det är inte säkert att delar behöver bytas.

Det kan räcka med att givaren hamnat i fel position. När vägsaltet kryper in bakom och rosten tvingar givaren ur läge. Det råkade jag ut för på en bil, kändes bra att fixa felet utan kostnad. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kan man lita på autodoc? Eller bildelar24 som verkar vara samma firma?

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har köpt nån enstaka gång från bildelar24 (och allt vad de heter, det verkar finnas många namn på samma hemsida), och det har inte varit något problem.

Men, jag är ärligt talat inte helt trygg med firmor som har flera namn, föredrar Mister-Auto eller Skruvat.

Blev lite mörkrädd när jag läste Rikards historia och dom problem han hade med skruvat. Skulle inte våga köpa av dom.

Zafiran köptes för 1,5 år sen med orden "Nyservad, allt är bytt"
På senaste har bilen dragit mer bensin än vanligt, och sambon upptäckte att bilen var inkontinent och lämnade fläckar efter sig på asfalten. Jag tog mig under för en stund sen och konstaterade att det var rosthål i bränslefiltret, så det där med allt bytt var nog en sanning med modifikation.

Rikard, har den kanske gått med E85?
Det brukar vara ett vanligt fel med en gammal bil som plötsligt får E85.
Jag fyllde en gammal Saab som gått 30000+ med 50% E85 och filtret läckte efter ett par timmar.
Filtret var givetvis upprostat. och höll tätt enbart av vaxavlagringar som etanolen löste upp.
Det här är en av förklaringarna till en av myterna som påstår att E85 löser gummipackningar.

På tal om BMW, berättade en kollega idag om hans kusins 320d, 8000 mil och 2014 års modell.
Den hade varit inne på service, och märkesverkstaden förklarade att han behövde byta alla bromsskivor (och belägg). De hittade ytterligare något som "var tvunget att bytas". En ABS-givare, tror jag.
Prisförslag: 14.500 kr!

Det är bättre att hålla liv i gamla bilar, det blir billigare... (se #710)

hultarn wrote:
På tal om BMW, berättade en kollega idag om hans kusins 320d, 8000 mil och 2014 års modell.
Den hade varit inne på service, och märkesverkstaden förklarade att han behövde byta alla bromsskivor (och belägg). De hittade ytterligare något som "var tvunget att bytas". En ABS-givare, tror jag.
Prisförslag: 14.500 kr!
Det är bättre att hålla liv i gamla bilar, det blir billigare... (se #710)

Det är därför jag åker till Bilprovningen först och till serviceverkstad efteråt!

Jag var med när man för första gången i större skala testade etanol på SLs bussar i Stockholm.
Efter bara några hundra mil liknade dieselpumpen en vattenspridare. Packningarna i befintliga pumpar tålde inte etanolen, det blev även följdskador, bla generatorn som inte heller gillade etanolen som pumpen sprutade omkring sig.
Märkligt nog började ingen buss brinna.

Skivorna efter 8000 mil, de borde hålla minst 15000 mil eller mer. Verkstaden bluffar hultarn. Bromsklossarna är möjligt att de måste byta. Jag har inte bytt bromsklossar på min Octavia som kört 7500 mil, fast jag kör mest landsväg och motorväg.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.