En ny chansning.

865 inlägg 0 nya

Det är min tredje Alfa, men det är inte mycket som påminner om varken Alfetta eller 75. Kul med en framhjulsdriven bil som reagerar när man vrider på ratten.

Skoj med en 156:a på denna sida, helt klart en blivande klassiker! Hade själv en 155:a med samma motor en gång i tiden, och det finns ingen fyra som låter så skönt.

Har tankar på att sparka ut bruksbilen till sommaren och använda Miatan till bruks, men då kan det mycket väl bli en 156:a som vinterbil.

Walter da Silva sista Alfa 156. Efter denna värvades han till VW där Seat Leon blev hans första bil med dolda handtag till bakdörrna. Sedan blev det faceliften Audi A4 B7 som jag ansåg mycket lyckad då 2005 när den kom.

Walter da Silva sista bil blev VW Passat B8. Numera är han i pension.

Tycker Walter da Silva har blandat mycket bra med skit. Vissa har sett bra ut andra inte. En helt klart misslyckad bil design mässigt är Audi A4 B8. Ser inte bra ut varken utvändigt eller invändigt, faceliften 8.5 blev lite bättre.

Alfa Romeo har många konstiga lösningar så det gäller att ha gått om tålamod när man måste reparera.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

De senaste dagarna har jag haft en "lätt vibration" i Alfan och det känns som att det är höger framhjul som spökar. Jag lyfte bort hjulet igår och tror att jag har lokaliserat problemet.

Jag bytte ena framljuset också eftersom det hade en parkeringsskada när jag köpte bilen. Hur det är tänkt att göras vet jag inte, men det gick att lösa med att lossa framskärmen i överkant.

Drygt 3 år sen jag köpte min V40, jag kör normalt inte så mycket privat, men då jag hittat en ny käresta på andra sidan stan börjar det rulla på, tankade 4 ggr under februari mot knappt en tank per månad. Så igår slog jag på stort och köpte allt som går att byta vid en service, t.o.m nya blad till lyckttorkarna !!

Men suget efter nått nytt finns, har ringt på flera bilar, men det jag tycker verkar värt att köpa, tycker även andra som är snabbare.

Volvon kanske rullar vidare mot 30" mil, eller byts ut i morgon, vi får se.

Nu har jag både positivt och negativt att säga om min Alfa. Det positiva är att den är hyfsat snål på bensin. Första tankningen 0,82 och andra 0,78. Att hjulen är för stora gör förstås att siffrorna inte är exakta så jag säger väl "strax under litern".

Värre är att kupéfläkten låter som en skock tranor. Jag kör med Bose QC35 på huvet, men det hjälper inte.

Tänk vad lite service kan göra.

Jag har inte uppfattat att motorn i Volvon gått dåligt på nått sätt, den har alltid startat direkt, men typ ruskat lite första sekunderna.
Men när jag nu startade efter att ha bytt allt som går att byta på en service, hörde jag direkt att det var ett annat ljud i motorn, den går liksom jämnare, är piggare på låga varv, och efter ha åkt 25 mil som jag brukar, har den enligt färddatorn dragit nästan en dl mindre bränsle per mil.
Tändstiften såg ut som fan själv, troligtvis har dom suttit i drygt 10" mil om jag tolkar servicehistorien rätt.
Luftfiltret är svårt att se på som förr, då det nu för tiden har ett lager skumgummi innan papperslamellerna, men det blev en bra hög med grus när jag slog det några gånger mot garagegolvet.
Det som kom ur bränslefiltret var inte heller vackert.

Lennart !! Du får köpa dig ett par Peltor WS Alert X5.
Lite klumpiga i bilen, men du, och dom du pratar med slipper höra allt omkring.

Rikard,
Jag kör redan med Bose Quiet Comfort med aktiv "noice cancelling" och de är lika klumpiga som Peltors prylar. Vibrationerna från fläkten känns i fötterna. ;-)

Ett stiftbyte kan göra underverk. Fick nerslag på avgasvärden på min 318is för nåt decennium sen och fick tipset att byta stift. Det löste problemet och känslan i motorn var som när man startade moppen med nykapad kolv.

Vet inget om nyare Alfa motorer, men dom äldre 4orna vill ha 8 ta svindyra stift för att funka.

Om du köper tändstift så beställ från utlandet. När jag bytte på min 155:a för 11 år sedan (åren går...) skulle de kosta 2500 i Sverige, från England blev det 1300 kr med frakt.

Köpte reservdelsbil idag....
Passat 1,8t - 04, krockad i höger framdörr och fronten är intryckt mitt i stötfångaren och grillen....
Skitfin, 20300 mil.
500 spänn, hemkörd.
Nästan nya firestone dubbdäck på alufälg, 40l i tanken, hundgaller som jag har nytta av direkt....
Tror jag reparerar och säljer, för bra för skrot!

De karossdetaljerna måste det finnas att få tag i var som helst nästan :-).
Bara inte det är krockskadat undertill i ram eller så.
Bra köp ducce.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

VW Passat B5 fanns i 3 olika utförande. Comfortline, trendline och highline. Comfortline är väl den vanligaste medan trendline hade sportstolar, 3-ekrad sportratt, andra lister invändigt och sportchassi som var ett tillägg man kunde välja bort. Highline var lyxigast med halvläder/alcantara som standard klädsel. Comfortline hade plysh klädsel.

Nu vet jag inte om de VW Passat ducce äger är bådera med samma utrustning nivå el om det är 2 olika utrustning nivå på bilarna. Det var fler skillnader än de jag skrev men det har ju gått många år sedan jag var spekulant på dessa bilar.

Fast vanligast var som sagt Comfortline och jag utgår från att ducce har 2 sådana nu.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Bägge är trendline enligt din beskrivning, sportstolar och treekrad ratt, aluminiumramar på instrumenten osv. så dom är identiska., förutom färgen.
Inredningen dock i samma färg.
Den är smälld i den löstagbara fronten, och i förardörren, bara lätt framtill, så den är inte sned på nåt sätt.
Airbags intakta osv...
Står en baksmälld i samma färg på returbilen, så 1600 kr, en dags jobb och ut på blocket med den sämsta....denna har ju gått 10k mindre, och är också nyss rensad från sludge, jag gjorde det själv åt förre ägaren....
Han krockade, utan helförsäkring, och köpte annan bil och ställde denna hos en kompis....
Tills kompisen tröttnade och han frågade om jag ville ha "skrotet"
Blir ett bra dagsverke....

Så bra! Tänkte köpa Trendline så därför känner jag till den bäst. Den hade även finare fälgar än comfortline och highline. Trendline fanns i 2 olika kulör invändigt och jag tänkte ta den som var lite mörkare, var inte svart utan mörk grått. Väldigt fint med dom där aluminium liknande listerna invändigt. Problemet var 9 månader väntetid som gjorde att jag köpte en Audi A3 istället med likadan motor 1.8T.

Gillade dock Passaten bättre och priset var nästan identiskt med Audin som säger lite om hur mycket bra bil man fick för pengarna. Växellådan, den manuella var bättre i Passat än Audi A3 1.8T. Tror jag aldrig upplevt något liknande på en bil att så många ville köpa Passat. Det är ju den enda VW Passat som delar bottenplatta och komponenter med dåvarande Audi A6. Bra idé av den dåvarande VW chefen Ferdinand Piech.

Det blir till att sälja Alfan. Jag har fått en muskelinflammation i vänstra knäet eftersom jag trycker ner kopplingen genom att vrida fotleden "vänsterut" och trycker med sidan av foten. Pedalen sitter inte riktigt där jag vill ha den.

Ja som tidigare sagt, tänk vad lite service kan göra. Var upp till Jämtland och åkte skoter i helgen (trots förra årets olycka) och körde bilen som jag brukar, väl hemma visade färddatorn 7,6 l/100km !! (uträknat 7,7)

Vad är det med det då tänker ni som åker nyare diesel på 0,45 ??
Nja, det är väl inget märkvärdigt, men det är en 15 år gammal 235 hästars bensinturbo som gått 26" mil kopplad till en momentomvandlarautomat, och då är 0,77 ganska bra, tycker jag.

235 hk med bensin turbo får inte polletten att trilla men jag gissar på någon Ford?

Om inte minnet sviker så tror jag det var en V40.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.