Vi Bilägares forum

En ny chansning.

En ny chansning.

För 3 år sen behövde vi en bil med mera plats för en mindre peng. Marknaden synades av och vi fastnade för ett exemplar av skitbilen Mitsubishi Space wagon med GDI motor, just denna vagn var fullservad och hade gått 19.000 felfria mil, nu har den gått 3.500 felfria mil till, så den chansningen var inte så tokig ändå.

Men familjen (barnbarn) växer så vi behöver mer plats, Spacen var bara 6 sitsig och med alla stolar på plats var det inget utryme kvar för tex en barnvagn, dessutom är den inte särskillt kul att åka i, min fru bryr sig inte om den saken, men jag själv vill gärna att en längre resa ska vara komfortabel, köpte mig en BMW 530 för den sakens skull, men frun hatade den farkosten, så nu har vi letat nått mellanting.

Så igår kom vi hem med en ny chansning, en Chrysler Voyager -03 3,3 liters V6a och automat, och alla som vet nått om bilar vet att växelådan i dom inte ens håller till lunch ;)
Även denna gång har vi hittat en bil som nån brytt sig om, den är dokumenterat servad var 1200 mil, rostskyddsbehandlad och lackbehandlad var 3e år med uppföljning varje år.
Nu när vi köpte den hade ägaren kostat på nya däck, ny vindruta, besiktning och service, bara det hade kostat hälften av vad vi gav för bilen.
Förutom detta är bilen utrustad med allt som fanns att köpa och lite till, man hittar nya finesser hela tiden, och konstigt nog funkar allt fast bilen är 11 år gamal och har gått 20.500 mil.
Jag prutade 5000:- för att strålkastarna såg riktigt risiga ut, plasten i glaset var gulaktigt och krakilerat, men efter 10 min med polermaskin och autosol är dom som nya :)

Och så var det växelåda då........ jo den är renoverad vid 16.000 mil, så jag hoppas den håller en liten stund.

Uppdaterat: 2013-07-12 01:03

Kommentarer

40-talisten skrev:

Lexus IS skulle konkurrera direkt med BMW 3-serie, och köptes av samma kategori bilister, dvs gasglada unga män. Samma varning då för hårdkörda exemplar med lång ägarhistorik.
Men Rikard är ju mekaniker med lång erfarenhet, och vet vad som ska kollas, så grattis till ett gott köp. Jag har alltid gillat och suktat efter en Lexus...

Jo, jag synade bilen med lupp men hittade ingeting. Ytrost på bakvagnen, men inte i närheten så kraftigt som mina tidigare BMW från -05 -06 och -08. På dotterns BMW från -05 är bakvagnen rostlagad.
Enda smolket i bägaren är att den har jättestora hjul med gummiband på, snygga, men troligtvis inte så komfortabla.
Om den går avgjort bekvämare på de mer normala vinterdäcken går de säkert att byta/sälja till våren.

Uppdaterat: 2023-10-21 19:32
Apex skrev:

Jag tror jag vet vilken du köpte Rikard, har själv kollat in några på blocket(håller utkik efter is-f som inte är sönder-stylad). Tror det är ett skottsäkert val, väldigt trevliga att köra och väldigt komfortabla.
Det är synd att Lexus inte tagit in fler modeller i Sverige. Motorn i IS 350 ska vara underbar, mycket kraftfullare än 250 men med samma förbrukning. Fanns tyvärr aldrig i Sverige.

Jo, såg när jag googlade att det fanns flera motorer.
Måste vara trångt där framme med en V8.
Och man märker att bilen är för amerikanska marknaden, med pedal till handbromsen. Dock lite bättre funktion, det finns ingen spak att dra i när den ska ut, bara trampa på pedalen igen.

Uppdaterat: 2023-10-21 19:38
Rikard skrev:

Apex skrev:
Jag tror jag vet vilken du köpte Rikard, har själv kollat in några på blocket(håller utkik efter is-f som inte är sönder-stylad). Tror det är ett skottsäkert val, väldigt trevliga att köra och väldigt komfortabla.
Det är synd att Lexus inte tagit in fler modeller i Sverige. Motorn i IS 350 ska vara underbar, mycket kraftfullare än 250 men med samma förbrukning. Fanns tyvärr aldrig i Sverige.

Jo, såg när jag googlade att det fanns flera motorer.
Måste vara trångt där framme med en V8.
Och man märker att bilen är för amerikanska marknaden, med pedal till handbromsen. Dock lite bättre funktion, det finns ingen spak att dra i när den ska ut, bara trampa på pedalen igen.

Samma trevliga motor som i RCF. RC är kupéversionen av IS, jäkligt trevlig bil, speciellt med V8 motorn. Bara en liten extra bula på huven för att motorn skall få plats.
Grattis till den nya chansningen 😉

Uppdaterat: 2023-10-21 19:50
Mr Snoid skrev:

Rikard skrev:
Apex skrev:
Jag tror jag vet vilken du köpte Rikard, har själv kollat in några på blocket(håller utkik efter is-f som inte är sönder-stylad). Tror det är ett skottsäkert val, väldigt trevliga att köra och väldigt komfortabla.
Det är synd att Lexus inte tagit in fler modeller i Sverige. Motorn i IS 350 ska vara underbar, mycket kraftfullare än 250 men med samma förbrukning. Fanns tyvärr aldrig i Sverige.
Jo, såg när jag googlade att det fanns flera motorer.
Måste vara trångt där framme med en V8.
Och man märker att bilen är för amerikanska marknaden, med pedal till handbromsen. Dock lite bättre funktion, det finns ingen spak att dra i när den ska ut, bara trampa på pedalen igen.

Samma trevliga motor som i RCF. RC är kupéversionen av IS, jäkligt trevlig bil, speciellt med V8 motorn. Bara en liten extra bula på huven för att motorn skall få plats.
Grattis till den nya chansningen 😉

Bästa V8:an någonsin. Till skillnad från tyskarna så tillverkades den inte med fabriksfel som ledde till haverier eller extremt dyra reparationer i förebyggande syfte. Låter helt magiskt också.

Uppdaterat: 2023-10-21 20:21

Hämtade Toyta...förlåt, Lexusen igår.
Jäkla mysig bil.
BMWn hade så kallat "HiFi ljud"
I jämförelse har Lexusen "Hi End"

Uppdaterat: 2023-10-24 10:48
Rikard skrev:

Hämtade Toyta...förlåt, Lexusen igår.
Jäkla mysig bil.
BMWn hade så kallat "HiFi ljud"
I jämförelse har Lexusen "Hi End"

Hur upplever du motorn efter BMWn? Är det automat?

Uppdaterat: 2023-10-24 14:54
Apex skrev:

Hur upplever du motorn efter BMWn? Är det automat?

Får jämföra med 325an jag hade tidigare, BMWn är lite tunnare på låga varv, men sen glänser den, en rak 6a är en rak 6a, så är det bara.
Men det här är en automat som skärmar av en del, den är klart smidigare/mjukare än automaten i 130in.
Jag får säga som ViB när det testade bilen 2006, den känns lite trött, men tidtagaruret säger nått annat.
Bilen bara far iväg utan dramatik.

Uppdaterat: 2023-10-28 10:47

Kul att gå tillbaka och titta vad de skrev när bilen var ny.
Lite rörigt runt ratten, Ja det är knappar överallt, inte helt enkelt att hitta rätt. Farthållaren sitter tokigt, men funktionen är logisk, jag lärde mig den genom att titta på den en gång, BMW har jag åkt i många år utan att lära mig den.
Sommardäcken är lite extrema 265/30 på 10" fäljar bak och 235/35 på 9" fram, bilen kränger inte en mm i kurvorna, men hjulen ger ljud och stötighet, blir kul att sätta på de mer normala vinterhjulen.
ViB skrev att man till det höga priset (447" för en maxutrustad) fick räkna på några tusenlappar för att åtgärda det dåliga rostskyddet.
Jag var i tvätthallen igår och gnuggade rent var enda mm av bilen, det finns inte minsta spår av rost på den !!! Att bilen gått 31" mil under 17 år i Sverige är smått otroligt.
Positivt oxå är att den helt saknar skador, jag har polerat lacken och de matta strålkastarna, bilen ser ut som ny.

Uppdaterat: 2023-10-28 11:15

Det där är ju en guld bil, har själv varit på gång att byta till en sådan för ett antal år sedan. Men då var familjen för stor i förhållande till bilens utrymmen. Men jäklar va skönt man åkte i en sådan. Grattis, hoppas den rullar många mil till.

Uppdaterat: 2023-10-29 22:17

Chansningen började hoppa o hacka och visa en massa lampor på panelen, tex att anti slir/ sladd var ur funktion.
Lite märkligt bara var att de fungerade men motorn hackade.
Jag fick 3 återkommande felkoder var av en var missfire cyl 3.
Det visade sig att tändstifts brunnen var full med vatten, nån tar vid tändstiftsbyte dragit av skruven som håller tändspolen på plats.
Efter löst det problemt var alla problem borta.
Lexusen är första bilen på länge där klimatorn funkar som jag vill och kan använda Auto.
Den drar inte på fläkten på max defroster direkt som tex BMW, och sänker fläkten till lägsta när det är skönt i bilen. BMW går på fläktläge 2 el 3 i auto trots att man ställt in "Soft" i klimatorns meny.
Men det finns även sämre sidor, P sensorerna i BMW är överlägsna med sitt ljud i högtalarna så man även här vilken sensor som varnar.
Lexusen har bara ett monotont pip oavsett var det varnar och displayen är liten/ otydlig.
Backkameran är skaplig i dagsljus men dålig i mörker.

Uppdaterat: 2023-12-03 12:58

Chansningen var just en chansning då den inte nyligen var besiktad, stått oanvänd i 1 år.
Nu är den nybesiktad med beröm godkänt "Väldigt fin bil" sa teknikern.
Själv funderade jag på om det var nått glapp i framvagnen, man får liksom passa ratten lite när man kör sakta, typ upp till 70 km/h, men teknikern hittade inget glapp alls.
Kanske är det bara en egenskap av det variabla styrväxeln ?? i högre fart är styrningen väldigt trevlig.
Eller så behövs en framvagnsinställning.

Uppdaterat: 2023-12-07 09:14

Hittade en sak på Lexusen jag inte hört om förut, å andra sidan har jag inte haft så många bilar med inbyggd GPS.
Man kan i GPSen kalibrera hjulen om man tex byter däck eller sommar/vinterhjul för att den ska räkna rätt i tex tunnlar där det inte finns GPS signal.
Ni andra som har/haft GPS, är det nått vanligt som jag bara missat ??
Kan inte minnas att mina BMW och Renaulten hade det.

Uppdaterat: 2024-02-11 18:56
Rikard skrev:

Hittade en sak på Lexusen jag inte hört om förut, å andra sidan har jag inte haft så många bilar med inbyggd GPS.
Man kan i GPSen kalibrera hjulen om man tex byter däck eller sommar/vinterhjul för att den ska räkna rätt i tex tunnlar där det inte finns GPS signal.
Ni andra som har/haft GPS, är det nått vanligt som jag bara missat ??
Kan inte minnas att mina BMW och Renaulten hade det.

Inte en aning. Men min Hyundai håller full koll på vart jag är även i underjorden. Navigeringen funkar klanderfritt.
Hur den gör det vet jag inte.

Uppdaterat: 2024-02-11 19:00

Jag har aldrig sett nån kalibreringsfunktion, men jag har inte heller letat efter någon.
Det brukar fungera lite ungefärligt när man åker i tunnlar, tycker jag. Främst har jag märkt det i Södra Länken där bilar verkar tappa bort sig en bit in.

Uppdaterat: 2024-02-12 10:27
L. Mäkinen skrev:

Jag har aldrig sett nån kalibreringsfunktion, men jag har inte heller letat efter någon.
Det brukar fungera lite ungefärligt när man åker i tunnlar, tycker jag. Främst har jag märkt det i Södra Länken där bilar verkar tappa bort sig en bit in.

Min erfarenhet oxå. Åkte länken 2 gånger igår, trots stillastående kö fler gånger villade den inte bort sig.
Nyare uppkopplade kanske håller reda på det iaf.

Uppdaterat: 2024-02-12 11:18

Var länge sen jag hade nån bils som var så omodern att den tappade bort sig i tunnlar. Tror de flesta nyare fixar det galant. Minns Volvo redan för 6 år sen fixade hela Lärdalstunneln utan att tappa bort sig. Det hade jag nästan räknat med att den skulle tappa bort sig där under berget.

Uppdaterat: 2024-02-12 13:00
Gaston skrev:

Var länge sen jag hade nån bils som var så omodern att den tappade bort sig i tunnlar. Tror de flesta nyare fixar det galant. Minns Volvo redan för 6 år sen fixade hela Lärdalstunneln utan att tappa bort sig. Det hade jag nästan räknat med att den skulle tappa bort sig där under berget.

Intressant!!
Jag har under veckan provat Google Maps och Wase parallellt med Lexusens inbyggda GPS.
Vid köbildning när farten är lägre en beräknat tappar de bort sig i avstånd, det gör inte bilen.
Provade även att åka fel, svängde inte av mot målet utan åkte rakt fram i tunneln, båda visar då fel. Men när jag passerade avfarten sa bilen "Ta av nu" Google och Wase sa att jag skulle svänga om 600 meter.
Så det vore intressant att veta hur det funkar i en modern bil, när det inte funkar med navigation på telefon.

Uppdaterat: 2024-02-18 00:19

Rikard - det kanske helt enkelt faktiskt fungerar likadant som i telefonen även i moderna bilar...:) Det beror säkert på de yttre förutsättningarna som du beskrivit.

Uppdaterat: 2024-02-18 08:29