Vi Bilägares forum

Eloge till OKQ8!

Eloge till OKQ8!

Jag brukar tanka min diesel på OKQ8. Men så bestämde jag mig för att prova Statoil Miles. Den skulle ju räcka längre. Det kanske den gjorde också men jag märkte i varje fall inte av det så där drastiskt efter ett par tankar.

När min bil gör rent gör rent partikelfiltret så knackar motorn lite mer. Det är helt normalt och det tar 20 minuter. Men nu fortsatte det att knacka, nästan på samma sätt. Jag kopplade inte direkt. Men sedan började jag ana ugglor i mossen. Kan det vara Statoil Miles som gör att motor knackar mer? Det blev till att köra slut på tanken så gått det gick och sedan åka till OKQ8 och tanka igen. Efter ca en halv kilometer var knackningarna borta!

När jag läser på specifikationen på respektive tillverkares hemsida så ser jag att OKQ8 här högre cetantal än Statoil. Ju högre cetantal desto mindre knackar en dieselmotor. Jag är väldigt glad att OKQ8 har sin diesel med högre cetantal, för det gör susen för en dieselmotors ljud. Dessutom får motorn bättre vridmoment och svarar snabbare.

Uppdaterat: 2014-04-30 21:25
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Kommentarer

Har nog typ aldrig hört något säga något gott om Statoils Miles diesel, skulle nog kunna säga att det är skit värt och kommer aldrig tanka deras häxsaft i min bil.

Uppdaterat: 2014-04-30 21:30
Pär

Att OKQ8 har högre cetantal än Statoil är fakta. Att ett höger cetantal ger lägre knackande är också fakta. Att jag med min känsliga hörsel för avvikande ljud hör skillnad mot då och nu är också fakta. Men jag är inte alls säker på att gemene man lägger märke till det högre ljudet när de kör på Miles.

Uppdaterat: 2014-04-30 22:54
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Gick över till Statoil BF 98 numera Miles 98 efter att jag märkt att Shell V-Power inte längre existerade, i alla fall inte den riktiga Shell V-Power 99 oktan, den som numera marknadsför som Shell V-Power 98+ är något helt annat som finska ST1 har mixat ihop och har således inget med originalet att göra, hur som helst har jag aldrig haft några problem med Statoils bensin. Miles Dieseln kan jag inte uttala mig om då jag inte har någon diesel bil men många klagar i alla fall på den och då måste den vara dålig.

Uppdaterat: 2014-05-03 15:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.