Vi Bilägares forum

Dött batteri - dyrt

Dött batteri - dyrt

Fruns Golf 6 (2012) var parkerad i ett parkeringshus under en längre tid. I fredags skulle hon starta bilen, men den var helt död. Det gick inte ens att öppna centrallåset. Jag körde upp min bil bredvid och kopplade in startkablar, men icke, batteriet tog bara emot en gnutta ström som inte räckte för att starta bilen. Naturligtvis hade batteriet frusit sönder, bara att bita i det sura äpplet á 2.500:-. Bilen har start/stoppsystem och batteriet är därav "special"(?).

Så, då uppkommer frågan; hur länge kan man låta bilen stå utan att ladda batteriet? I min enfald trodde jag att det inte var ett problem ö.h.t. Nu vet jag bättre. På nätet hittade jag en uppgift om att Golfen i fråga skulle dra 0,04A i avställt läge. En enkel beräkning ger därvid vid handen att längre än en månad bör man inte låta bilen stå.

Någon som har erfarenhet från detta?

Uppdaterat: 2013-03-17 17:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Det är så mycket elektronik idag i bilarna som "stjäl" lite ström hela tiden så längre parkeringar utan underhållsladdning är inte att rekommendera. Lite på gott och ont förstås.
All ny elekronik är ju bra med alla säkerhetssystem men detta tär förstås än mer på bilbatterierna.

Uppdaterat: 2013-03-18 12:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har en granne som tillbringar åtta av de otäckaste månaderna i Spanien.
Han ställde av sin 9-5 och jag talade om för honom att han skulle skaffa en batteriladdare av den lite mer exklusivare sorten som underhållsladdar batteriet kontinuerligt.
Han gjorde så, men för säkerhets skull lyfte han ur batteriet.....
Det ska bli intressant att se vad som finns kvar av minnet i CPUn när han kommer hem om ett par månader.
Givetvis har jag skrämt upp honom och talat om att det är skroten som gäller, bilen går aldrig att få igång mer!
Jag ska återkomma och tala om hur det gick. ;-)

En annan granne glömde att stänga en bakdörr på sin bil där innerbelysningen drog ur batteriet på ett par dygn.
Den bilen gick inte att starta när batteriet var uppladdat utan fick åka transportkärra till verkstan för omprogrammering.

Uppdaterat: 2013-03-18 13:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Usch, man blir ju mörkrädd inför tanken på en nyare bil....
Får nog se till att vårda min gamla ett tag till så jag slipper såna här bekymmer.

Uppdaterat: 2013-03-18 13:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Så mycket special är inte batteriet för start och stopp bilar utan bara ett batteri som är något större än orginalbstteriet med något större kapacitet . Det går bra att byta själv om man kan lossa tre muttrar med en skiftnyckel och då blir kostnaden mindre än hälften jämfört med verkstadens kostnad för samma jobb.
http://www.testfakta.se/incoming/article58032.ece/BINARY/bilbatterierfm2.pdf

Uppdaterat: 2013-03-19 10:59
Elbil2

Det finns en annan anledning också.
Jag har en granne som alltid ska ha original. Han skulle aldrig kunna drömma om att köpa ett batteri till sin Saab någon annanstans än just hos Saabhandlaren.
Tidigare när han åkte Volvo köpte han slangklämmor, fabrikat ABA på Volvo för 20:-.
När jag påpekade att han kunde köpa dessa för mindre än halva priset på en del bensinstationer fick jag höra att dessa inte var original trots att de var märkta ABA!
Knäppgök.

Uppdaterat: 2013-03-19 12:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Previa: Min erfarenhet är att det bör vara ett AGM batteri, man kan få alla möjliga problem med start/stopp om man har fel batteri!

Uppdaterat: 2013-03-19 17:32

trasten , i reklamen för AMG batterier står just som du skriver att dessa batterier klarar tre gånger så många djupurladdningar som vanliga blybatterier klarar ,vilket är en fördel när batteriet får utstå fler belastningstillfällen än batterier i bilar utan start stoppsystem.

Uppdaterat: 2013-03-19 21:12
Elbil2

Jag bytte batteriet själv, men det var ett jäkla mekande. Att komma åt fixeringsskruven i nederkant var inte att leka med. Sen är batteriet inklätt i en värmeisolerande "strumpa" som var ett helsike att få på plats.

Ja, det går säkert att använda vilket batteri som helst, men det är ju bra om den fysiska storleken stämmer;-) Nu fick jag tag i ett nytt originalbatteri hos VW en söndag kl 15.00. Positivt överraskad! Om än något dyrt. Men jag trodde faktiskt det skulle vara ännu dyrare;-)

Uppdaterat: 2013-03-19 21:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jes_, jag lät min Audi (med motorn igång) vara inkopplad med startkablar i säkert närmare än 10 minuter. Sen tordes jag inte längre.... Då räckte krämen till att dra runt motorn kanske ett kvarts varv.

Men jag tog det gamla batteriet till firman med tanken att senare köra det till tippen. Mest på skoj kopplade jag in en CTEK batteriladdare. Trodde jag skulle få se att laddaren felindikerade. Men icke... batteriet laddades. Kollade senast nu idag och det är nu fulladdat och har en vilospänning på 12,8 V. Jag trodde batteriet hade frusit (då det var minus 3 grader vid tillfället och mycket kallare några veckor tidigare). Ett fruset batteri måste väl rimligen vara "kasst". Eller???

Nån som vill köpa ett nästan nytt batteri (68 Ah) utan garanti, men desto billigare;-)

Uppdaterat: 2013-03-20 22:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Batteriet blir inte förstört om inte ineslutningen spricker eller att batteriet blir stående länge ouppladdat. Däremot har batterier svårt att ta laddning direkt efter total urladdning vilket kan ta lite tid med en lågladdström.
Några hundra djupurladdningar brukar batterier klara utan problem ,men inte fler och var gång det djupurladdas får batteriet något sämre kapacitet.

Uppdaterat: 2013-03-21 10:32
Elbil2

Jes_, problemet blir att hitta bilen. Det går ju inte att gå omkring och trycka på öppningsknappen på nyckeln för att hitta en bil som blinkar om batteriet är slut;-) Får väl köpa ny bil nästa gång:-D

Uppdaterat: 2013-03-21 21:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Du får väl måla ett stort gult kryss på den.

Uppdaterat: 2013-03-21 22:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp en Lexus till frun nästa gång så blir bilen mycket enklare att hitta då den inte är lika vanlig som Golfen ser man på bilden här.
http://mcgrathlexusdealers.com/wp-content/uploads/2012/08/Lexus-LF-A.jpg
Jämfört med Golf.
http://2.bp.blogspot.com/-sqwdqKIe8nk/UEbFILxdlzI/AAAAAAAAJzA/Xl7KVgXyqpo/s1600/vw-golf-mk7-05-950x428.jpg

Uppdaterat: 2013-03-21 22:25
Elbil2

Vi har måsar och duvor här i Gbg. Nu är ju visserligen klädseln i Lexusen vit, så skiten syns väl inte så väl. Men det blir ju lite kletigt att sitta i.

Uppdaterat: 2013-03-21 22:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har en audi och nytt batteri , helt ovetande började lampan att lysa på batteri under körning efter 3 min stanna den . då hade jag kört 3 mil , Är de inte så att batteriet ska ladda när man kör, kan de va en annan mojäng som e sönder

Uppdaterat: 2014-03-21 13:43

Eftersom jag själv har en Golf 2012 så undrar jag om det "bara" var att sätta dit det nya batteriet och sen fungerade allt - eller behövde bilen en sväng till verkstan för nån form av elektronisk "reset" ?

Uppdaterat: 2014-03-21 16:50

Pi, pipen66 har en Audi 80, så det var nog bara att "sätta dit" batteriet;-) pipen66 bör dock ta sig till en verkstad i närheten av t.ex. Motala;-)

Uppdaterat: 2014-03-21 18:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi - nu var ju min fråga ställd till dig eftersom det gällde en Golf 2012.

Uppdaterat: 2014-03-21 21:23

Vill tipsa om att t. ex. Vartas batterier finns för runt halva priset i utlandet (frakt inräknat).

Uppdaterat: 2014-03-22 05:33
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Sorry, PI, jag missuppfattade ditt inlägg. Ja, det var faktiskt bara att sätta dit batteriet. Inga felkoder, inga problem. Jag tror mig dock minnas att jag fick "nolla" däcktrycksövervakningen.

Uppdaterat: 2014-03-22 10:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tack för det svaret Audi - kan vara bra att veta den gången man måste lyfta ur batteriet av nån orsak.

Uppdaterat: 2014-03-22 13:57