Vi Bilägares forum

Däcksparkare

Däcksparkare

Jag undrar om någon råkat ut för däcksparkare vid försäljning av en privat bil? Har sålt kanske 6 - 7 bilar privat och aldrig så har någon av dessa köpare sparkat på däcken som sitter på bilen. Tänker närmast på att när man läser annonser som finns på Blocket så står det ofta att däcksparkare undanbedes, då börjar man ju undra om det är vanligt med tanke på att många skriver det i sina annonser. Många skriver också att testpiloter undanbedes och där börjar man undra om det finns folk som endast har som målsättning att åka runt och provköra olika bilar.

Råkade nämligen ut för en märklig sak i början på 90-talet, hade då annonserat ut en bil i Gula Tidningen som var som Blocket är idag, innan Internet fanns. Det ringer en kille som är intresserad av bilen, han hade dock åkt med tåg upp till Stockholm från Småland och bodde på ett hotell i närheten av Älvsjö. Han ringer och meddelar att han kommit till det aktuella hotellet och undrar om jag kan åka dit och visa upp min bil, detta sker och han provkör bilen ganska länge och kollar på bilen noggrant och säger att han är intresserad av att köpa. Han måste dock ta en sista koll med sin bank så vi ska höras veckan efter. Då han inte hör av sig ringer jag till den aktuella personen och då är han berusad och säger att han inte fick något banklån.

Då börjar man ju undra om det inte hade varit lättare för den personen att provköra den aktuella bilmodellen nere i Småland än att åka med tåg upp till Stockholm och dessutom bekosta vistelse på Hotell som inte är det billigaste här i Stockholm. Bilen i fråga var en Opel Kadett GT 2.0i 90:a och detta var i slutet av 1990. Bilen var i utmärkt skick och hade inte rullat långt.

Min slutsats blev att han endast åkt upp till Stockholm från Småland för att provköra bilen som jag sålde. Då börjar man ju undra hur det är ställt med människor? Bilen som jag sålde var inte ens ett år gammal och hade inga fel eller avvikelser. Kan väl även tillägga att han inte heller sparkade på däcken vilket tydligen är vanligt? Testpiloter bör man alltså undvika, men det är ju svårt att veta innan köp om personen kommit för att endast provköra eller köpa.

Uppdaterat: 2014-03-21 23:17
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kommentarer

En rejäl spark på däcket avslöjade ganska enkelt större glapp i spindelbultar och hjullager och det var därför det var ganska vanligt.
Men detta gällde bilar som tillverkades före 1930, sedan blev bilarna ofta för tunga för att det skulle gå att få något ut av detta test.
Förmodligen är det nu för tiden avdankade fotbollsspelare som i ren frustration sparkar på däcken.

Uppdaterat: 2014-03-21 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan kanske vara en vanesak för någon att sparka på däcket? Personligen har jag aldrig sparkat på något däck utan känt med foten om det ser ut att vara lite luft i däcket. Fast det har aldrig skett när jag varit och tittat på någon bil som jag är intresserad av att köpa, utan mer den egna bilen om däcket ser mjukt ut.

Tänkte i efterhand på den här killen som kom från Småland till Stockholm för att provköra min bil som jag sålde, att han måste ha lagt ut tusentals kronor med tanke på att han sov på ett ganska bra hotell här i Stockholm, dessutom är ju inte tågbiljetten gratis. En fullständig idiot med andra ord. Det hade nog varit bättre för honom att vända sig till den lokala Opelhandlaren och provköra där om han inte redan hade blivit bannad där. Vem vet?

Uppdaterat: 2014-03-21 17:23
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1, jo det där verkar onekligen märkligt , men hur som helst är det ju en ganska kul historia , och sådana kan man ju inte få för många av !

Uppdaterat: 2014-03-21 18:14
z65

z65:
Han var en riktigt testpilot kan man säga som kostade på både tågresa och hotell vistelse för en provkörning. Dessutom var det ju ingen speciell bil heller, en lite uppfiffad Opel Kadett med 116 hk. Kan väl också berätta att han ringde någon vecka innan han bestämde för att komma till Stockholm. Hotellet som han bodde på var Royal Star som ändå är ett ganska dyrt Hotell. Skulle aldrig själv komma på tanken att åka så långt för att endast provköra en bil.

Uppdaterat: 2014-03-21 18:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Inte jag heller, men vi är ju som tur är alla olika he he! Trevlig helg !

Uppdaterat: 2014-03-21 18:38
z65

Har haft stolpskott som ringt på bilar för runt 3000:- och frågat om den är i fint skick

Uppdaterat: 2014-03-21 19:50

Jag tycker antalet testpiloter, drömmare, storprutare och allmänt oseriösa figurer ökat lavinartat i samband med Blocket. Upplever inte att det vara lika illa under Gula tidningen-tiden men jag kan ha fel.

Uppdaterat: 2014-03-21 22:56

Kan ju kanske ha att göra med att Blocket är gratis för drömmare medan Gula Tidningen var man tvungen att köpa. Det var ju inte många annonser som hade bilder heller i Gula Tidningen utan de flesta bilar som såldes beskrevs i ord. Minns när en kompis ringde på en MB som det stod att det var en "Pärla" sedan när han började fråga om bilens skick så var det massvis med fel på den, varpå min kompis undrade varför de skrivit "Pärla" i annonsen? Då svarade säljaren att det var ett försäljningsknep. Konstigt försäljningsknep i mina ögon att försöka sälja en rishög som pärla.

a128:
Fint skick för 3 lax!! [img]http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/smileyslaughing_lol_dielaughing_100-103.gif?w=29&h=27[/img]

Uppdaterat: 2014-03-21 23:10
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Har Googlat lite om vad tusan är en däcksparkare?

Här är lite vad jag har läst:

"En däcksparkare är en man (oftast) som går tvåhundra varv runt en bil som är till salu och klämmer och känner och tittar och synar men som inte kommer till skott och köper bilskrälet".

"Ointresserad fluktare med en oerhörd lust att få "köra skiten" ur bilen ifråga.
Inte egentligen sugen på att handla vagnen ifråga...Han saknar både kunskap att kontrollera bilen på ett seriöst sätt+att pengar saknas i många fall. Han funderar bara hur han skall få tillgång till nycklarna på ett trovärdigt sätt för att få "prova" bilen".

Så här skrev en annan försäljare av sin bil:
Däcksparkare är en sort för sig, när de hittat en bil som de tycker är intressant går de runt bilen och sparkar på däcken. En typisk däcksparkare ser ut så här; när han sparkat sig runt bilen ställer han sig två meter ifrån bilen, betraktar underverket, medan han med ena handen sakta gnider sig om hakan. Man kan nästan höra hur han tänker. "Hmm...Om jag köper den här så ryker Greklandsresan och då blir inte frugan och barnen lätta att tas med"!
Efter en djup suck går han ytterligare ett varv runt bilen, tar tag på ovansidan av bakskärmen och trycker till, jodå fjädringen är bra, men frugan... "Fan va grannen skulle stirra om jag kom glidande i den här", fan om inte fru..
Sen går han i närkamp med bilen och ger högra framdäcket en sista välriktad spark innan han tankspridd sakta masar sig ut genom entredörren. Varför sparkar de på däcken? Är det för att förvissa sig om att hjulen sitter fast ordentligt? Eller kanske det är så att de tycker att däcken liknar en fotboll? De är visserligen runda, men där slutar likheten. Det kan väl inte vara så att de försöker få ner priset genom några välriktade sparkar, nedsparkat pris!?
Oavsett vad anledningen till sparkarna är så är det ett intressant fenomen.

Det är alltså inte bara avdankade fotbollsspelare som saabnisse skrev som är däcksparkare. [img]http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/smileyslaughing_lol_evil_100-103.gif?w=15&h=20[/img]

Uppdaterat: 2014-04-03 20:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Det blir inte mycket däcksparkande idag, det blir mest fälgsparkande med tanke på lågprofilen en del har på sina bilar. Det är mest en lakritsrem runt fälgen.

Uppdaterat: 2014-04-04 08:25
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Min erfarenhet av "däcksparkare" är att de inte kan mycket om bilar, de ställer heller inte några relevanta frågor om objektet ifråga utan undrar mest om den gått långt och allmänskicket och om det finns någon prutmån.

Eftersom det alltid är män, har aldrig råkat utför en kvinna som gjort så, så kanske de inte vill visa sin okunnighet om bilar eftersom det inte anses macho, vad vet jag...

Sen riktar de några sparkar mot däcken för det har de sett eller hört att man ska göra vid ett bilköp för att verka proffsig.

De får mig alltid att tänka på denna sketch från macken...
http://www.youtube.com/watch?v=NR8Uhw1vdh8

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Ha! Ha! Ha! Fylla på tändstiften! [img]http://smileyshack.files.wordpress.com/2010/12/smileyslaughing_lol_evil_100-103.gif?w=15&h=20[/img] Det jag har fått fram är att en däcksparkare egentligen är detsamma som en oseriös bilköpare och har egentligen ingenting med att göra att en fysisk person tar sats och springer fram och klipper till ett däck (som jag trodde innan). Däcksparkare verkar ha detta som någon sorts sysselsättning, att bara åka omkring och titta och anmärka på folks bilar utan att någonsin köpa någon.

Uppdaterat: 2014-04-04 12:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.