Vi Bilägares forum

Auris HSD - samma kvalitet som Prius ?

Auris HSD - samma kvalitet som Prius ?

Eftersom jag har ett hyfsat öppet sinne när det gäller bilköp så har jag börjat fundera så smått på vad det skall bli nästa bilbyte - även om det nog ligger ett par år framåt i tiden. Men att testa bilar är ju kul så varför inte börja redan nu...:)
Har ägt Toyota för några år sedan och det är absolut ett alternativ igen även om mina tidigare erfarenheter inte är lika fantastiska som vissa andras här på forumet tycks vara.
Men till saken... Det har skrivits mycket om den fantastiska kvalitet som Prius-bilarna har och då kan man fundera om denna kvalitet flyttat över även till Auris (och Yaris HSD för den delen) bara genom att dessa fått en hybrid-drivlina. Övrigt borde ju rimligen inte påverkats av detta faktum och även om både Auris och Yaris varit rätt OK bilar kvalitetsmässigt även tidigare så har dom ju i alla fall inte varit helt outstanding - som tydligen Prius skall vara enligt vissa skribenter.
Besökte min Toyota-handlare idag och han "lyckades" övertyga mig om en provtur i en Auris Kombi HSD. På det sora hla n angenäm upplevelse och bilen var väldigt lättkörd. Det jag inte gillade var främst att förarsätet var alltför kort - även för en kort förare som undertecknad. Jag sitter alltså avsevärt bättre i min nuvarande Golf -12. Sen är ju "rem-Johan-automaten" lite speciell men det vänjer man sig säkert med. Snittförbrukningen på min testslinga (ca: 2 mil) stannade på 0,47 l/mil - ett fullt anständigt resultat helt klart .Det jag märkte var dock att kör man landsväg (90--110 km/h) så tror jag inte att förbrukningen är speciellt låg utan "återbäringen" kommer nog främst i det lägre fartregistret där eldriften går in lite då och då - till min förvåning även i den högre delen av fartregistret när man körde på 70-väg. Inte långa stunder men till och från.
Nåja - åter till den egentliga frågeställningn. Har Auris och Yaris fått väsentligt bättre kvalitet i o m hybrid-driften så att dom kan mäta sig med Prius (ja, jag känner inte till Prius kvalitet men det finns ju några här som är lyriska) eller måste man köpa en "riktig" Prius för att komma över denna beryktade kvalitet ?

Uppdaterat: 2014-03-08 17:31

Kommentarer

Tanken var inte att ge kängor utan att försöka få svar på kvalitetsfrågan. Jag tycker att det var en seriös fråga baserad på allt som skrivs i dessa spalter och jag måste ju få motivera frågan utgående ifrån allt positivt som gång på gång lyfts fram för Prius.
Den version jag körde hade farthållare även om jag inte lyckades få den att fungera - av allt att döma beroende på att jag lyckats aktivera "B" vilket tydligen är nån form av utökad bromseffekt vid motorbroms och då fungerar inte farthållaren. Dessutom hade den backkamera vilket är mer eller mindre ett krav eftersom jag har det idag och det fungerar utmärkt.
Nåja - åter till frågan. Då är det lite av det jag misstänkt att t ex Auris HSD säkert ligger på samma kvalitetsnivå som den vanliga Aurisen och att därmed Prius enligt er ägare ligger en nivå upp. Sen kan jag såga att man hade tillbud på Auris Kombi 1,6 (132 hk bensin) med automatlåda och samma utrustning som i den jag körde och den kostade runt 188.000 kr - förmodligen ett rätt OK pris för den bilen.

Uppdaterat: 2014-03-08 18:21

Jag körde som den var inställd - det stod Eco mode eller nåt sånt på panelen.
Nåja - bilen gick smidigt och bra frånsett stolsdynan som tyvärr var lite för kort även för en kortis som jag..:)
Vi talade även om den obefintliga "dragförmågan" vilken tydligen beror på för dålig kylning av batteriet och även Svenska Toyota hade kunnat godkänna en lätt dragvikt som i Norge men dom tyckte inte att det var nån idé... Kanske ett tråkigt beslut för oss som kör lite småskräp till återbruket då och då men givetvis hade det inte löst problemet med större/tyngre släp.
Bensinversionen i hallen till det hyfsade priset hade även den automat men jag antar att den versionen fungerar med släp.
Nåja - jag skall som sagt inte byta nu men vill kolla lite tänkbara alternativ och just Toyotas hybrid-drivlina har jag lyckats missa under alla provkörningar så det var ju kul att testa även den.

Uppdaterat: 2014-03-08 19:37

Auris har NiMH batteri som även den vanliga Priusen har och Prius + och den laddbara Priusen har litiumjonbatteri.
http://tims.elanders.com/webbroschyr/livscykelanalys/aur_lc_web.pdf
Här läser man om vikten av hybridsystemen i Yaris och Auris.
http://www.netcarshow.com/toyota/2013-yaris_hybrid/
I framtiden så blir kanske vikten av hybridsystemet lika lågt som i tävlingsbilarna vilket är cirka hälften av Yaris vikt fast med några flera hästkrafter när man har kondensatorer för att lagra energi istället för batterier.
http://ms.toyota.co.jp/en/wec/hv.html

Uppdaterat: 2014-03-09 09:19
Elbil2

Jag har ingen personlig erfarenhet av vare sig engelskbyggda Auris HSD eller japanbyggda Prius. Däremot har jag upplevt skillnader kvalitetsmässigt mellan japanbyggda Toyotabilar och de engelska.
T.ex. tidigare ägde jag en Avensis kombi (byggd i England). På den gick både motorn till bakrutetorkaren sönder samt tändningslåsets elmodul. Båda dessa komponenter var tillverkade av Valeo i Spanien. Sedan slutet av 1980-talet har jag haft ett flertal japantillverkade Toyota (och även en Lexus), inga av dessa har haft några elfel överhuvudtaget.

Utifrån mina personliga erfarenheter tror jag att japanbyggda Prius kvalitet är ett snäpp högre. Troligtvis är även Auris HSD en kvalitetsbil, men inte på Prius-nivå.

Uppdaterat: 2014-03-09 17:13

Så därmed bör man kunna dra den slutsatsen att Prius är att föredra framför Auris HSD. Har själv haft en Toyota "Made in Turkey" och den fabriken skulle enligt en Toyota-nasare vara en av de bättre inom koncernen men några fel dök det ändå upp även om det inte var nåt jätteallvarligt. Och strålkastarlampor åt den bilen som ingen annan av de många bilar jag haft. Känns m a o som att de volymbilar som Toyota säljer inom Europa inte riktigt når upp till det kvalitetsrykte som man gärna sprider om märket vilket är lite tråkigt för oss som bor här. Oavsett var man bygger bilarna och vilka komponenter man använder så borde man ju rimligen ha samma kvalitetskrav på både komponenter och sammansättning så kvaliteten borde ju egentligen vara lika bra kan man tycka...
Men för att återgå till min ursprungsfråga så är det tydligt att det är Prius man skall välja om man vill ha riktigt bra kvalitet.

Uppdaterat: 2014-03-09 22:43

Då kan man alltså dra slutsatsen att en betydande del(de europabyggda) av de bilar Toyota bygger har kvalitetsproblem.

Uppdaterat: 2014-03-10 07:02
Formely known as Rustan Werling

Pratade faktiskt med en kompis i helgen om just Auris HSD men han valde bort den p.g.a att han ville ha dragkrok.
Provkörde hans Bensinversion med 132hk och automat och den gick väldigt fint men prisskillnaden mot baspriset blir stort när man summerar.
De finare paketen tar bort mycket utav den känslan som annars är rätt påtaglig i Toyotor men hade kanske personligen kunde önskat lite mindre lättrrepad plast på dörrarna i den här prisklassen.
Bränsleförbrukning låg på 0.89l/milen.
HSD landar ett par dl lägre skulle jag tro men det klarar ju Dieseln också.

Uppdaterat: 2014-03-10 12:47

Men Lexus RX tillverkas faktiskt även i Cambridge i Canada ser man här.
http://youtu.be/gHKlch6g0TE

Uppdaterat: 2014-03-10 14:31
Elbil2

Mistro - när jag testade HSD'n så stod det en 1,6 Kombi Active (?) automat i hallen som dom tog strax över 185.000 kr för. Samma utrustningsnivå som HSD'n inkl bl a backkamera och blåtandskoppling. Fullt OK pris för den bilen tycker jag och skulle jag handla en kombi i den klassen idag så skulle den vara ett allvarligt alternativ - kanske det allra allvarligaste. Smolken i glädjebägaren var att sittdynorna fram var för korta för min smak - där spöar min Golf -12 Aurisen ordentligt. men som vanligt får man acceptera kompromisser för jämnan och med automat och farthållare så kanske inte den korta dynan stör så mycket...

Uppdaterat: 2014-03-10 20:53

Ja "Pi",..såg på hemsidan att man nu har ett kampanjpris på ett pkt ( "Edition 50" ) och då saknas inte så mycket utrustning ifrån "Executive" ( Tror att parkeringshjälpen skiljer )

Räknade på en Bensin 133Hk med Automat Executive + Metallic + drag + vinterdäck och då landar priset över 250.000kr men det är möjligt att man kan få lite rabatt. För ungefär samma pengar får man en HSD med samma pkt ( - drag )

Uppdaterat: 2014-03-11 07:55

Hej igen,
Ja - hos min Toyota-handlare låg priset på drygt 185.000 kr och det var automatlåda i bilen - och samma utrustningspaket som på HSD-modellen jag provade enligt bilförsäljaren, Märkligt om den skulle kosta mera när man väl vill handla. Det var ett extrapris men jag tror inte det var en Edition 50 - men där är jag en aning osäker. Får nog åka förbi och kolla nån dag så att jag inte far fram med osanning...:)

Uppdaterat: 2014-03-11 17:13

Leifer - kan bli vad det lider men är inte prioriterat men det lär ju ändå inte göra stolsitsen bättre...:) Dock kommer förhoppningsvis farthållaren att fungera. Skall som sagt inte byta bil nu men måste börja "komma i kapp" med provkörningar av bilar som inte fanns när jag bytte förra gången - så man är beredd när det är dags igen...:)

Uppdaterat: 2014-03-11 19:12