Vi Bilägares forum

Kia Niro hybrid (ej plugin)

Kia Niro hybrid (ej plugin)

Börjar komma lite mer tester och information nu om Niro och måste säga att jag blir imponerad, tror den kommer bli en monsterhit.

En sak som är intressant är att man kan få elektriskt justerbar förarstol och det verkar dessutom gå att få med lägre utrustningsnivå (inte så dyrt).

Uppdaterat: 2016-07-23 13:14

Kommentarer

pinjong skrev:

Resonanslåda? Kan det ha varit "toppversionen" med 18-tumshjul eller...?

Toppversionen med 18-tummare finns initialt inte i Sverige.. Ska bli intressant att provköra imorgon iaf.

Uppdaterat: 2016-09-16 21:26
Power to the people

Orsaken till att 18" inte finns i Sverige torde vara att den inte blir miljöbils-klassad med de hjulen. Även jag skall provköra den a s a p.

Uppdaterat: 2016-09-16 21:40
Grosser skrev:

Toppversionen med 18-tummare finns initialt inte i Sverige.. Ska bli intressant att provköra imorgon iaf.

Så är det nog ja. Den variant jag provsatt för någon timme sedan hade halvläder. Det där med att uppsynen påminner om en flodhästunge var ganska träffande. Tror inte att den vinner på utseendet i första hand. Ryggstödet var av hacktyp, något jag hatar och stolen i övrigt är kanske bra för prisklassen men jämfört med t ex Optima märks skillnaden förstås. Bra kupéutrymme annars. Bagagegolvet verkar vilja bilda två nivåer vid fällning och bakstammen är hög. Just i bagageutrymmet kändes bilen medioker. Jag orkade inte provköra utan nöjer mig nog där.

(Provsatt även en V90 igår på en mässa och där satt man förstås kungligt men så var prislappen på över 600 tkr också).

Uppdaterat: 2016-09-17 15:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En sak jag verkligen uppskattade med Niro är att det inte var kilovis med metalliserade plastbitar i förarmiljön. Blänkande metall är nästan lika fult som trä inne i bilar.

Uppdaterat: 2016-09-17 15:55

Ja, det blev en provkörning idag hos Förenade Bil i Göteborg. Kön var lång och intresset högt för Niro idag så det blev en tiominuters runda med Plus 1-versionen (halvläder etc). Några slutsatser av den korta turen kunde jag dra iaf.
- Det är en pigg och lättkörd bil, men jag blir besviken på att den är svår att hålla kvar på eldrift. Här ligger Toyota 10 år före faktiskt, eftersom en Prius 4 växlar till el i över 70 km/h.
- Interiören var trevlig och materialvalen är bra, mjuka plaster på den flesta ytor. Bra navigation/kartbild och skärmen är synlig i solljus!
- Bra körställning, lätt att finna sig till rätta bakom ratten för min del.
- Bagageutrymmena är ok, men inte mer.
- Nyckelstart år 2016? Hade hoppats på keyless faktiskt.
Summa summarum: Inte ett solklart köp för min del tyvärr, men KIA är på god väg!

(@pinjong: Vilket sammanträffande, jag hann med V90 idag med - dock tjänstebilsversionen för 400 kkr - en trevlig upplevelse!)

Uppdaterat: 2016-09-17 16:14
Power to the people

Bara en snabb provsittning idag - resten får anstå till veckan när det är lugnare i bilhallen. Det jag reagerade på var den amerikanska handbromsen i form av en stor pedal. Känns lite B - i all fall när man är van med elektrisk handbroms med autohold. Klumpig pedal dessutom. Men det var bara en snabb provsittning så vi får väl se vad man tycker efter provkörningen.

Uppdaterat: 2016-09-17 17:20
Pi skrev:

Det jag reagerade på var den amerikanska handbromsen i form av en stor pedal. Känns lite B - i all fall när man är van med elektrisk handbroms med autohold. Klumpig pedal dessutom.

Vilken Prius-kopia!! ;-)

Uppdaterat: 2016-09-17 18:34
Power to the people

...fast så är det inte i Auris HSD - i så fall tycks Auris vara en aning modernare...:)
Ni som har t ex senaste modellen av Sportage - har inte den el-handbroms med Autohold ? I så fall är lösningen på Niro ännu märkligare...

Uppdaterat: 2016-09-17 19:18

Niro har väl en hill-hold funktion som inte behöver parkeringsbromsen?

Uppdaterat: 2016-09-17 20:22

Nån som tänkte på hur Niro hybrid uppför sig vid låga hastigheter? Tänk kökörning.

Alltså om den är smidig eller rycker som ju dubbelkopplingslådor annars kan göra.

Antar att elmotorn hjälper till så att det blir mjukt utan att vara ryckigt men skulle vara intressant att få den teorin bekräftad.

Uppdaterat: 2016-09-17 20:37

Fast Hill-hold ersätter ju inte Autohold och med tanke på att det är en helt ny bil så hade nog i alla fall jag väntat mig Autohold. Men jag har ju som sagt inte kört den ännu så övriga omdömen får jag återkomma med.
Sen borde man kunna trolla bort nackdelarna vid mycket låg fart som DCT-lådorna kan ha - som du skriver Vidstige.

Uppdaterat: 2016-09-17 21:05
Vidstige skrev:

Nån som tänkte på hur Niro hybrid uppför sig vid låga hastigheter? Tänk kökörning.
Alltså om den är smidig eller rycker som ju dubbelkopplingslådor annars kan göra.
Antar att elmotorn hjälper till så att det blir mjukt utan att vara ryckigt men skulle vara intressant att få den teorin bekräftad.

Tyvärr inte, det blev inte mycket kökörning idag. Däremot märker man av växlingsstegen en aning. Jag drog på lite ut ur en rondell och ett mindre ryck (vid nerväxling) lyckades jag åstadkomma.

(OT: Jag fortsatte över till grann-bilhandlaren Lexus i Göteborg och provkörde NX300h. Det märks verkligen att Toyota/Lexus har haft 10-20 år på sig att jobba med hybridsystemet - för det kändes väldigt förfinat och "självklart". NX känns aldrig pressad och den är betydligt mer maskerad ljudmässigt än Toyota RAV4:n som jag upplevde lite slö och högljudd faktiskt.)

Uppdaterat: 2016-09-17 21:45
Power to the people

Fast om RAV4 kändes "slö och högljudd" så motsäger det ju lite att "Toyota/Lexus har haft 10-20 år på sig att jobba med hybridsystemet - för det kändes väldigt förfinat och "självklart". ". Eller är det bara Lexus som begåvats med det förfinade...:)

Uppdaterat: 2016-09-17 22:12
Pi skrev:

Fast om RAV4 kändes "slö och högljudd" så motsäger det ju lite att "Toyota/Lexus har haft 10-20 år på sig att jobba med hybridsystemet - för det kändes väldigt förfinat och "självklart". ". Eller är det bara Lexus som begåvats med det förfinade...:)

Jo, fast i fällan Pi. :-)
Om jag väger orden lite bättre så vill jag framhålla att det är möjligt att förfina hybriddrivlinan till den grad man möter i en Lexus - det är skillnad mot Toyota och det märkte jag för första gången idag.

Uppdaterat: 2016-09-17 22:33
Power to the people

Ok - så då är kanske skillnaden mellan Kia och Toyota inte så jättestor - är det så man skall tolka dina erfarenheter ?

Uppdaterat: 2016-09-17 23:03

Pi, jag har tidigare spekulerat i att Toyota kan tvingas tänka om och börja med DCT i sina hybrider. Återstår väl att se. Sen vad gäller tid så skulle jag säga att den hybridteknik som sitter i NX/RAV4 i grunden är samma som Prius gen3. Det jag kallar HSD gen3. Den är då minst 7 år gammal ca, vilket är en lång tid i bilvärlden. Nu ju förvisso 300h klart starkare drivlina än 1,8 HSD. Med en lättare bil så kan då 300h kännas piggare, en stadsjeep kanske blir i tyngsta laget för den. Men framför skulle det vara intressant att se vad 300h skulle kunna innebära med gen4 av HSD om du hänger med i mitt resonemang. Jag har spekulerat även där i att nästa gen HSD i Lexus kan bli ett slags paradigmskifte. Då menar jag att Lexus trots bensindriften kan bli konkurrenskraftiga i EU gentemot dieselfordon. Gen3 av HSD antyder ju det då ju Lexus trots allt har ökat sin försäljning tack vare hybridtekniken i EU. Ja samma gäller ju då Toyota som idag hamnar lite i ett slags mellanläge med t.ex. RAV4 när man ju slutat med dieselvarianten.

Uppdaterat: 2016-09-18 00:16

Trodde alla automatare hade någon form av hold i uppförsbackar, en med momentomvandlare står ju still i uppförsbackar just tack vare den, men utan hold lär man väl rulla bakåt om man hoppar av bromsen och ska starta uppför, om lådan inte kan hålla emot?

Har nog aldrig provat att starta i backe med en DSG eller liknande faktiskt, en hybrid-toyota verkar iaf inte rulla bakåt vad jag märkt...

Uppdaterat: 2016-09-18 08:20
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Om vi snackar om Autohold så innebär det i alla fall för mig, förutom automatisk handbroms, även att bromsen slår till automatiskt när man bromsat till stopp inför t ex trafikljus - oavsett om det lutar bakåt, inte lutar alls eller lutar framåt vilket det faktiskt också kan göra. I t ex Golf är ju Autohold standard fr o m Golf 7 så Golf med DSG uppträder precis som jag nyss beskrivit. Min erfarenhet av klassiska "Hill Hold" är att de inte fungerar i svaga uppförsbackar så den funktionen ersätter enligt mina egna erfarenheter inte en Autohold - ens i uppförsbackar och ännu mindre i nedförsbackar. Men nu behöver ju inte detta vara nån avgörande "brist" för många - men har man vant sig med funktionen är det som vanligt svårt att vara utan den..:)

Uppdaterat: 2016-09-18 09:52

Jag körde nån Golf och tyckte den var besvärande att backa med eftersom den hade någon autohold-funktion. Jag får nog prova igen och försöka förstå vad som hände.
För egen del är jag kluven inför hybrider, speciellt utan laddmöjlighet. Helst vill jag av komfortskäl köra på el, men en hybrid kan stödköra på bensin. Det för dock med sig ett servicebehov jag gärna slipper ifrån.

Uppdaterat: 2016-09-18 10:22

Undrar hur man löst autohold i HSD, fungerar i alla fall närmast perfekt vad jag upplevt, har t.ex. aldrig rullat bakåt.

Uppdaterat: 2016-09-18 10:24

Mäkinen - om motorn varit avslagen (tror jag är det som gäller) så är bromssymbolen röd - annars grön när den slagit till handbromsen automatiskt. När den är röd så är det min uppfattning att bromsen ligger an typ 1/10 sekund eller nåt sånt när man startar - kanske för att motionera själva bromsen ? Om man störs av detta så kan man manuellt frigöra bromsen vilket jag gör när jag backar ur garaget eftersom jag inte har säkerhetsbältet på - en förutsättning annars för att allt skall sköta sig automatiskt. Så jag trycker ner bromspedalen - då kan man via "handbromsknappen" frigöra bromsen manuellt. Men i alla övriga situationer när bältet sitter på så låter jag den sköta sig själv. Och när bromssymbolen är grön har jag aldrig upplevt denna korta bromseffekt.

Uppdaterat: 2016-09-18 10:58
Vidstige skrev:

Nån som tänkte på hur Niro hybrid uppför sig vid låga hastigheter? Tänk kökörning.
Alltså om den är smidig eller rycker som ju dubbelkopplingslådor annars kan göra.
Antar att elmotorn hjälper till så att det blir mjukt utan att vara ryckigt men skulle vara intressant att få den teorin bekräftad.

Just hittar jag webadress är: http://www.autoexpress.co.uk/kia/niro/96991/kia-niro-vs-toyota-prius

Toyota har fastnat på sin beprövade CVT-låda för senaste Prius. Det är väl lämpad att bensin och elektrisk set-up, som det är utformat för att hålla motorn vid de rätt varvtal för bästa kraft och effektivitet. Kias sexväxlad twin-variatorenheten är mer lyhörd men lite ryckig.

Uppdaterat: 2016-09-18 15:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Interiört så verkar Kia Niro vara trevligare än Prius, infotainmentsystemet i Niro verkar bättre än Toyotas dito. Tycker att autohold fungerar bra i min bil speciellt när man står i brant lutning i ett garage och ska trycka ut en biljett.

Uppdaterat: 2016-09-18 17:48

Diesel, ska bli intressant att jämföra Toyota C-HR med Kia Niro vad gäller interiör. Också vad man kommer erbjuda för tillbehör till C-HR. Exempelvis verkar det gå att få elektriskt justerbara förarstol och eluppvärmd ratt till Niro, kan Toyota matcha det?

Uppdaterat: 2016-09-18 18:54

Tidningen M3 har testat Kia Niro och hittar både för och nackdelar.
Tycker denna typen av test är intressant läsning då det inte är en renodlad biltidning som testar bilen.

http://m3.idg.se/2.1022/1.670487/test-kia-niro

Uppdaterat: 2016-12-03 18:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, det var intressant och inte alls lika positivt som i biltidningar.

Uppdaterat: 2016-12-03 18:54
Reverend Benny skrev:

Tidningen M3 har testat Kia Niro och hittar både för och nackdelar.
Tycker denna typen av test är intressant läsning då det inte är en renodlad biltidning som testar bilen.
http://m3.idg.se/2.1022/1.670487/test-kia-niro

Jag trodde att Kia är rolig att köra än Toyota. Det stämmer inte och nu tester visar att Kia Niro är tråkigt att köra lika som Toyota. Då vet jag nu. Jag ska inte köpa en bil som är tråkigt att köra. Viktigt för mig är medel eller bättre för rolig att köra och mer körupplevelse.

Uppdaterat: 2016-12-03 19:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Är väl lite vad man prioriterar och gillar.
Själv gillar jag just att det alltid är driv i HSD när man gasar, skön känsla!
Tycker det fungerar extra bra vintertid när det är halt.

Uppdaterat: 2016-12-03 19:45

Tyska Auto motor und sport har testat nya ioniq och nya Prius mot varandra i senaste numret.
Hyundaien var snabbare, betydligt billigare och vann testen.
Bränsleförbrukningen då? Ja där var testförbrukningen exakt densamma 0,50 för båda två.
Prius är deklarerad 0,30 och ioniq 0,34.

Uppdaterat: 2016-12-03 19:54

Skön känsla som är härlig drivlina och gillar att åka. Just är det tråkigt att köra.
Det finns annan bilmärken som finns båda "rolig att köra och åka tillsammans" än enskild som bara åka eller bara köra.

Uppdaterat: 2016-12-03 19:55
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fyra olika körupplevelse om positiv och negativ.

Roligt att köra och tråkigt att åka.
Roligt att åka och tråkigt att köra.
Roligt att köra och åka.
Tråkigt att köra och åka.

Uppdaterat: 2016-12-03 20:03
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Mustang Cabriolet!

Uppdaterat: 2016-12-03 20:14

GF, du kan inte bedöma hur Niro är utan att ha kört den själv.
Det är alltid det personliga omdömet som gäller och att gå efter vad en nördtidning som är expert på kattskinnselektricitet tycker är nog inte helt riktigt.
Det är klart att de kan ha rätt, men det är alltid det personliga omdömet som gäller.

Uppdaterat: 2016-12-03 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En kollega får sin Niro om några veckor så då lär jag få veta hur den är i vardagen.

Uppdaterat: 2016-12-03 20:20
saabnisse skrev:

GF, du kan inte bedöma hur Niro är utan att ha kört den själv.
Det är alltid det personliga omdömet som gäller och att gå efter vad en nördtidning som är expert på kattskinnselektricitet tycker är nog inte helt riktigt.
Det är klart att de kan ha rätt, men det är alltid det personliga omdömet som gäller.

Precis som jag inte kört med Kia Niro att bedöma. Det var biljournalist som körde den bil om Kia och Toyota med tester och hur är det att köra? "inte kul att köra".

Uppdaterat: 2016-12-03 20:28
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Hoppas drivlinan kommer till Ceed sen, tror den kan vara extra trevlig då.

Uppdaterat: 2016-12-03 20:28

Olika personer smak får det köpa den Kia Niro vill och spelar ingen roll att den är tråkigt att köra.

Uppdaterat: 2016-12-03 20:33
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag har bara suttit i Kia Niro och var inte imponerad av interiören. Gick snabbt ur bilen igen och tror inte jag missat något.

Uppdaterat: 2016-12-03 20:41
Mycket vatten har runnit under hjulen...

https://www.carwow.co.uk/kia/niro

Uppdaterat: 2018-08-01 14:14
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Googla kan vem som helst göra. Varför väcka liv i en stendöd tråd.
Troll!

Uppdaterat: 2018-08-03 23:12

Jag tycker att man ska skriva i trådar som finns om man behandlar samma ämne.

Det var dags för 6000-milaservice på min Optima idag och jag fick hyra en Niro snikhybrid över dagen. Förarmiljön påminner om Optiman, men den saknade en ordentlig skärm och Android Auto. När den väl började rulla var det uppenbart att det kommer mer ljud bakifrån.

Fjädringen känns som att det bara är stenhårda fjädrar utan stötdämpning. Lite som att köra en pickis olastad. Tydligen körde jag illa för bilen tyckte att jag borde ta en fika fast jag nyss hade ätit frukost.
Jag vet inte hur full tanken var när jag startade, men efter att ha kört Enköping - Spånga - Hjälsta - Enköping fick jag i 6,8 liter bensin och färddatorn visade ett snitt på 4,9.
Efter bara motorväg med 110 km/h enligt GPS låg snittet på 5,7.

Uppdaterat: 2018-10-05 21:05