Vi Bilägares forum

Audi på bana

Audi på bana

Som långvarig syndare i fallet Audi, har jag nu fått min belöning! Jag har blivit inbjuden att tillbringa en dag på en racingbana med några söta juveler. Om några veckor får ni rapport på detta.

Det handlar om bankörning med Audi R8, RS6 och RS4. Gratis!

Om jag ser fram emot detta? Ja!

Uppdaterat: 2013-05-02 20:59
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Sturup Raceway, krokigt värre, men med 500 hk+ så kvittar det;-) Tally-hoo!

Uppdaterat: 2013-05-02 22:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oj oj FAN så skoj... kommer säkert bli grymt roligt.

Uppdaterat: 2013-05-02 22:07
Pär

Jo, jag har kört på bana förut, men inte med några bilar i denna klass. Ska se om jag inte kan posta några bilder här, om jag överlever;-)

Uppdaterat: 2013-05-02 22:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

För övrigt kan jag rapportera att sparrisen i Frankfurt är mogen och god. Vidare är alla träden gröna här. Våren är här, men inte därhemma.

Uppdaterat: 2013-05-02 22:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

I Budapest var det 34 grader i tisdags, så våren/sommaren är på gång i Europa. Undrar om det blir lika svettigt i en Audi R8 för din del Audi A5 SB:)) Härligt, härligt att du får en sådan belöning!

Uppdaterat: 2013-05-03 08:25

Visst blir man lite avundsjuk Audi A5, men ha det så kul och det blir det säkert.

Uppdaterat: 2013-05-03 08:38
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Så, i morgon är det dags! Har just inmundigat en 3-rätters middag på Elite i Lund bland lite löst folk som jag och diverse tüska experter. Enligt information blir det R8 på bana och RS6 samt RS4 på "senic route". Kul, hoppas jag!

I presenterna ingick bl.a. det ni ser på bilden. Således måste jag nu köpa en RS6:a för att kunna använda nyckelringen utan att skämmas. Kanske ett alternativ;-)

Uppdaterat: 2013-05-14 23:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tallyho!

Så, då var den stora dagen äntligen över! Det var sannerligen länge sen jag hade det så kul.

Dagen började med att vi fick köra R8 på bana, först för att känna på bilarna, därefter lite broms/styrövningar. Slutligen blev det "hjälm på" och rena racingen. Inga omkörningar dock och det var en pace car i täten för de fyra bilarna i varje grupp. De som körde pace car var gamla DTM-förare och Rallyförare.... Det gick undan! Däcken var nästan nya när vi började och när vi var klara vid lunchtid, så var de icke gatulegala.... Man kallade ut sopbilen för att sopa upp gummiresterna inför eftermiddagspasset med den andra gruppen som körde RS6 och RS4 på landsväg.

R8 är en mittmotorbil med en V10 på 5,2 liter och 525 hk. Växellådan är en 7-växlad DSG. Naturligtvis Quattro! Vikten ligger på under 1600 kg vilket ger prestanda på runt 4 sekunder för 0-100!

När man kör i lugn takt (under 100) och trampar gasen i botten smäller 2:an i och helvetets portar öppnar sig. Jag har aldrig varit med om något liknande! Maskineriet hamrar in växel efter växel och det kastar fram bilen i en oavbruten brutal acceleration. Nu kom vi inte upp i mer än 170 på långa rakan (vilken verkligen inte är lång) men bilen bara öser på....

Bromsarna är keramiska Brembo 6-kolvsok. Bettet är fantastiskt och mattas över huvud taget aldrig.... Balansen i bilen är helt lätt understyrd vid gasavslag genom kurvor, ger man gas så blir den ännu mer understyrd.... ända tills man gasar för mycket.. Svårigheten ligger i att efter apex hitta just lagom gas, då bilen är så initihelvete stark. Jag var ute och nosade över curbsen i utgången till långa rakan vid ett tillfälle, då jag var tvungen att styra emot eftersom bilen (Quattro) spann loss på bakhjulen. Farten när det började spinna var väl ca 80......

Jag körde med växellådan i automatläge och hade inte sportläget aktiverat. Lådan växlar gudomligt och så snabbt att du inte uppfattar växlingarna. Eftersom den adaptiv, så kan man bara glömma bort den i automatläget. Den finns alltid beredd och tillhands. Jag har svårt att se att någon annan än en mycket rutinerad banförare skulle kunna få ut mer av manuell växling. Motorbroms behövs inte på en så krokig bana, då bromsarna är outtröttliga.....

Vid trerättersluchen kunde jag inte lyfta glaset utan att darra på manschetten, dels p.g.a. ansträngningen i körningen och dels p.g.a. att adrenalinet var på väg ur ådrorna.. Jävlar vilken bil.

Därefter körde vi RS4 och RS6 på landsväg. Jag kan bara säga så här; RS4 är mycket kompetent bil med massor av kraft (4,2 liters V8 utan överladdning och med 450 hk). Fint så. Efter bytet till RS6, tja vad ska man säga bilen kan köras av vem som helst som vilken liten Golf som helst. När jag trampade plattan i botten, trodde jag faktiskt att bakluckan (RS6 finns bara som Avant) öppnade sig. Slutsatsen drog jag av att accelerationen var så överjävlig (4,0 liters V8 med överladdning och 560 hk) så det skulle faktiskt ha kunnat hända. Vidare så övertygade mig ljudkulissen mig slutligen att det faktiskt hade hänt... Men så var det inte. Vid fullt pådrag öppnas spjäll i avgassystemet och låter V8:an sjunga ut över nejderna. Ja herre jösses. Utforskning av vägegenskaperna lät sig av förklarliga skäl inte göras.... Ja, kanske bara lite grand i alla fall;-) Sicken bil!

Bifoga några foton.

PS Vi fick även se den nya A3 sedan. Snygg!

Uppdaterat: 2013-05-15 21:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag fick rysningar bara av att läsa! Knappt avundsjuk! =)

Uppdaterat: 2013-05-18 15:39

trasten, jag har ett par problem. Håret som ställde sig upp på armarna vill inte lägga sig. Således blev jag tvungen att raka dessa och hör numera till Björn Ranelids skara..-) Vidare så blir jag så ytterligt besviken varje gång jag kliver in i min sketna 2-litersdiesel och startar skiten. Ynkligt och skittråkigt....

Uppdaterat: 2013-05-18 20:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu är det ju en viss skillnad mellan Sturup Raceway och Ringen. Det var inte bara jag som var svett..... Och var kommer A8 in i bilden?

Uppdaterat: 2013-05-19 11:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nu har jag ju inte kört Porsche på bana, men den här R8:an var ju så.... jag, vad skriver man. 525 hk och 1600 kg ger ju faktiskt motorcykelprestanda. Även RS6 var inte att leka med. Eller, det var ju just det den var;-)

Uppdaterat: 2013-05-20 19:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ha! Så var det dags igen!

Är nu inbjuden till en VIP-dag på ett gammalt nedlagt flygfält för att köra följande bilar nu på torsdag:

Audi R8 (525 hk)
Audi RS6 (560 hk)
Audi RS5 (450 hk)
Audi TTRS (360 hk)
Audi RS4 (450 hk)
Audi S8 (520 hk)
Golf GTI (230 hk)
Skoda RS (184 hk)

Nu har jag ju redan testat R8, RS6 och RS4, så det intressanta blir väl (i mina ögon) S8, TTRS och GTI.

Eller har ni önskemål om något annat jag ska rapportera om? Jag är öppen för förslag;-)

Edit: Om jag kan/får/hinner så kommer inget, repeterar inget, att stå emellan mig och ett pass med R8. Hallelujah!

Uppdaterat: 2013-09-24 19:47
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja, då var dagen avklarad! Ännu ett härligt minne. Golfen var utbytt mot en Scirocco R (265 hk), Skodan utgick till förmån för en udda liten krabat; A1 Quattro med 256 hk (tillverkad i bara 333 exemplar) och fanns det fanns även en S5 med en treliters turbosnurra på 333 hk där. Som joker hade man skakat fram en RS7 med 560 hk och minst sagt intressant färg (se bild). Allt således till det bättre mot utlovat. Som ni kan se så var R8:an en Spyder (cab).

Jag körde alla bilarna utom RS7:an; antingen med fullt ös på en konbana eller i undanmanöverprov. Mycket kul och intressant. Eftersom jag redan bekantat mig med R8, RS6 och RS4 så var det kul men ingen överraskning. RS4 och RS5 = i princip samma bil. S5:an hamnade lite i skuggan. RS7:an åkte jag med i (vilken bil!) och är väl i grund och botten en snyggare RS6.

Överraskningar var A1 Quattro (snabbaste? bilen i konbanan), TTRS, som hade ett underbart ljud ur sin turbofemma och var synnerligen välbalanserad, samt den på pappret beskedliga Sciroccon som visade att även en VW "kan".

Juvelen har jag sparat till sist; S8. Alla var lyriska över bilen som helhet, men det som överraskade var spänsten och en brutal motor. Den betedde sig som en dansös i undanmanörverprovet och motorn var fantastisk. Det måste bara vara mer än 520 hk i den bilen!

Uppdaterat: 2013-09-26 19:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så var det dags igen. Jag måste erkänna att jag är svag för så här enkla försäljningsknep;-)

Bilarna denna gång:

RS3 Sportback 2.5 TFSI 367HK
S3 Sedan 2.0 TFSI 300 HK
S5 cab 3.0 TFSI 333HK
SQ5 Plus 3.0 TDI 340 HK
RSQ3 2.5 TFSI 367 HK
RS6 Avant Performance 605 HK
S8 Plus 4.0 TFSI 605 HK
TTS Coupe 2.0 TFSI 310 hk

Dock ingen R8;-(

Rapport följer!

Uppdaterat: 2016-09-15 08:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag ska försöka plåta lite, synd att ViB:s hemsida inte fick med bilderna vid den senaste omgörningen. Undrar hur svårt det var egentligen.

Eftersom jag kört en och annan DKW genom tiderna, så ska det bli kul att se om man lyckats förnya/förbättra sig. Designmässigt är det väl en rak __________________________________________________________________________

Uppdaterat: 2016-09-15 19:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Så då var det hela avklarat;-) Riktigt kul och nyttigt med en genomkörare då och då. Perfekt väder med sol och 18 grader.

Vi började i vanlig ordning med inbromsning och undanmanöver. Den här gången i riktigt hög fart - 110 km/h. Avståndet mellan första konerna och fram till hindret var 30 meter, så det gick undan rejält när man var tvungen att styra undan. F.ö. var det lite läskigt att sikta in sig på en radda koner i 110 km /h och börja bromsa 30 meter innan..... Jag lovar att man upplever avståndet som kort. Mycket kort. Bra övning! Vi körde S5 cab, S3, RSQ3 och SQ5 plus (den sista med 3 liters diesel på 340 hk). Enormt stor skillnad mellan den lätta S3 och den rejält tunga SQ5. Men det funkade nästan lika bra med alla bilarna... Bra betyg till bilbyggarna.

Därefter blev det ett antal fullgas accelerationer rakt fram förbi en konbana som vi därefter tog på tillbakavägen. Här körde vi RS3SB, TTRS (båda med 2,5 l femma med 367 hk), RS6 och S8 (båda med en 4 l åtta på 605 hk). RS6:ans acc bara måste upplevas - så även ljudet. Huj!

Men favoriten blev TTRS med sitt karakteristiska ljud (en femma låter ju lite "fel") och avgasknallar vid uppväxling. Genom konbanan gick den (och RS3) som ett skott - snabbt och effektivt. S8 skötte sig bra, men den är för tung för att det ska gå riktigt fort. RS6 är en best och där kunde man köra riktigt fort om man såg till att få rejälare gasavslag inför varje sväng. Inte helt lätt. Vid sista konerna gick det så fort att bakvagnen kasade ut rätt brutalt. Fick tipset av instruktören att dutta till på bromsen för att "sätta" bilen inför de båda sista konerna. Funkade bra - nu har jag lärt mig något nytt!

Vi var 12 som delade på 4 + 4 bilar. Nu slumpade det sig så att i den gruppen jag hamnade så var vi bara 4 förare - den andra gruppen var 8 förare. Vi fick alltså dubbelt så mycket körtid!

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-16 17:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Man kan inget annat än bli avundsjuk på dig Audi, måste ha varit grymt kul och köra Audis värstingbilar. Den enda bil som saknas för allt ska bli komplett är Råttan. 605 hk i en familjebil är brutalt. Hade inte den förra generationen RS6 en Lamborghini V10 motor ?

Uppdaterat: 2016-09-16 18:08

Servade en banpreppad TTRSs idag. jag vet inte hur många hästar den hade men den flyttade på sig. Kunden har den mest för bankörning på ringen. Att han orkar köra ända till Tyskland är en gåta. Jag blev lomhörd och saknade njurbälte redan efter en kort provkörning.=)

Uppdaterat: 2016-09-16 18:15

Kul, jag var på "samma" event, men inte nere i Gbg då :)
Hade hoppats på att få ratta nya S5 och nya TTRS, men tyvärr inte.

Uppdaterat: 2016-09-16 18:23

Swemba; det var inte Gbg, det var i Karlstad. Det gäller att planera sina kundbesök så att de timar med sådana här event;-)

Uppdaterat: 2016-09-16 19:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
trasten skrev:

Servade en banpreppad TTRSs idag. jag vet inte hur många hästar den hade men den flyttade på sig. Kunden har den mest för bankörning på ringen. Att han orkar köra ända till Tyskland är en gåta. Jag blev lomhörd och saknade njurbälte redan efter en kort provkörning.=)

Ja, det är en gåta. Bilen är rätt hård för normal körning. Jag körde den tillbaka till försäljningsstället i Karlstad och konstaterade att den just - stenhård. Men ljudet, trasten, ljudet - inte det man blir lomhörd av utan det där andra......................

Uppdaterat: 2016-09-16 19:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jämfört med en luftfjädrad Allroad i komfortläge är allt stenhårt :)
Jag upplever inte TTRS som överdrivet hård i komfortläge. Tycker t o m att R8 kan vara rätt komfortabel, men allt är relativt.
En "banpreppad" TT lär dock inte vara normalhård i fjädringen ...

Uppdaterat: 2016-09-16 19:31
Swemba skrev:

Jämfört med en luftfjädrad Allroad i komfortläge är allt stenhårt :)
Jag upplever inte TTRS som överdrivet hård i komfortläge. Tycker t o m att R8 kan vara rätt komfortabel, men allt är relativt.
En "banpreppad" TT lär dock inte vara normalhård i fjädringen ...

Hehe, nu körde jag TTRS i läge "Dynamic" på vägen tillbaka. Jag syndade även med att köra på en liiite för låg växel för att, hm det var lite för lite driv i D. (Nu ljög jag - det var ljudet....)

Uppdaterat: 2016-09-16 19:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

trasten wrote:Servade en banpreppad TTRSs idag. jag vet inte hur många hästar den hade men den flyttade på sig. Kunden har den mest för bankörning på ringen. Att han orkar köra ända till Tyskland är en gåta. Jag blev lomhörd och saknade njurbälte redan efter en kort provkörning.=)
Ja, det är en gåta. Bilen är rätt hård för normal körning. Jag körde den tillbaka till försäljningsstället i Karlstad och konstaterade att den just - stenhård. Men ljudet, trasten, ljudet - inte det man blir lomhörd av utan det där andra......................

Den här hade ställbara stötdämpare för race och inget baksäte då det var monterat 4-punktsbälte. Vägljud i kubik! Motorljudet är nog nice men jag ville inte gasa på för mycket, man vet aldrig om kunden är i närheten. Dessutom satt det en kamera i vindrutan. Man vill ju inte hamna på Youtube som avskräckande exempel!=)

Uppdaterat: 2016-09-16 19:45