Vi Bilägares forum

Kia Niro hybrid (ej plugin)

Kia Niro hybrid (ej plugin)

Börjar komma lite mer tester och information nu om Niro och måste säga att jag blir imponerad, tror den kommer bli en monsterhit.

En sak som är intressant är att man kan få elektriskt justerbar förarstol och det verkar dessutom gå att få med lägre utrustningsnivå (inte så dyrt).

Uppdaterat: 2016-07-23 13:14

Kommentarer

God kväll -- jag spinner vidare litet på saabnisses bisats om in- och ursteg på 30-talsbilar (#50). Detta apropå den ständigt närvarande debatten om SUV:ar. Några anför just det bekväma in- och ursteget som ett argument för SUV, vilket ibland leder till kommentarer av typen "har alla plötsligt blivit för stela för att sätta sig i en vanlig bil, och måste ha höga bilar?".

En SUV är självklart högre än bilar från säg 70-talet, men hur ser det ut längre ut tillbaka? Jag funderade litet på det under det att två TV-serier (båda på Netflix), som utspelar sig under andra världskriget, har rullat hemma under sommaren. Den ena är Foyle's War (England), den andra Manhattan (USA). Efter litet googlande kom jag fram till att i dessa serier är en Wolseley 14/60, resp en Chevrolet Master flitigt använda. Dessa bilar är säkerligen byggda med mycket litet hänsyn till luftmotstånd, och för att vara bekväma att åka i. De ser så ut i alla fall! Så jag tänkte: hur hög är en sådan bil som helt enkelt är gjord för att vara bekväm?

Wolseley:
http://www.classicandperformancecar.com/wolseley/12-48-14-60/3565/1938-1948-wolseley-12-48-14-60
Mått L/B/M är 437/170/167. Längd som en M-B B-klass, Seat Ateca eller Kia Niro, för att ta några exempel, litet smalare, men med höjd som t ex en Yeti eller Tiguan.

Cheva Master:
http://chevy.oldcarmanualproject.com/chevyresto/3918.htm
Finns flera olika varianter, men höjden är runt runt 69 tum, dvs 175 cm.

Min slutsats blir att för en bil skall vara bekväm att gå in i och ut ur så skall höjden vara högre än vad den är på vanliga sedaner/kombibilar idag (ingen nyhet direkt!), men också: förr i tiden så byggdes bilar faktiskt på det sättet också.

Uppdaterat: 2016-08-13 22:52

Intressanta observationer ToRy. Även hatten skulle rymmas på huvudet när man körde bilen/framförde fordonet! :-)

Uppdaterat: 2016-08-13 23:13
Power to the people

Sen kan man ju faktiskt bli lite lurad av hur bilarna designats. T ex säljs Mazda CX-3 som en lite mindre SUV och då kan man ju frestas tro att den också är lite högre med bekvämare insteg och sitthöjd. Om vi fyller på ToRys undersökning så kan vi konstatera att den är 153,5 cm hög. Eftersom jag själv äger en Golf SV, som köptes bl a för dess bekväma insteg och sitthöjd men som trots allt är en mera "normal" bil, så är den faktiskt 156,3 cm hög - alltså 3 cm högre än den "höga" SUVen. Samma gäller säkert bilar som t ex C4 Picasso, Kia Soul m fl. Däremot så är t ex klasskonkurrenten till CX-3, Suzuki Vitara, klart högre med sina 161 cm trots att den är lite kortare. Sen säger väl inte totalhöjden allt men visst är den en indikator.

Uppdaterat: 2016-08-14 09:07

En koppling till ToRys koll är när jag för en tid sedan fick äran att provsitta en Nash 1929, den är inte helt klar för driftsättning ännu, men helt original i inredningen.
Jag har ägt flera bilar från 1930-talet, men det är ganska länge sedan nu, men det som var märkligt med den här provsittningen var att man gick in som vanligt via fotbrädan, in i bilen och satte sig på soffan. men när jag skulle ut gjorde jag, av gammal vana, som vanligt, skulle slänga ut benen och sätta ner dem på marken, vilken givetvis inte gick, dels är avståndet från A-stolpen, som ju är helt lodrät från tak till golv, och soffans ryggstöd så kort att benen inte går att få ut utan mycket besvär, dels befinner sig fotbrädan så lågt att även om man lyckats svänga ut benen når man inte brädan utan att glida ner från soffan. Rätt metod är att resa sig bakom ratten, vända sig in mot bilen och baklänges sätta ner foten på brädan och vidare ner på marken.
Man gör alltså omvänt mot när man går in i bilen! Jag hade helt glömt att det var så trångt bakom ratten och glömt tekniken att ta sig i och ur.
Ok man sitter högt och sikten är bra, utom bakåt där avsaknaden av yttre speglar och en liten fjuttig inre spegel (som inte alltid fanns) och en ännu fjuttigare bakruta gör backning onödigt spännande.
Jag rekommenderar ett besök på ett bilmuseum, helst ett där man kan få provsitta en bil från 20- eller tidigt 30-tal.
Här får man även provköra några gamla bilar https://www.beaulieu.co.uk/

Uppdaterat: 2016-08-14 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Grosser, bra poäng! Hatt eller åtminstone någon form av huvudbonad tycks vara ett måste för de här bilarna! I Foyle's War så är det ju huvudsakligen en yngre kvinna som kör (eftersom de äldre manliga poliserna inte har körkort), och hon har en sorts keps.

Pi: vad gäller totalhöjden så har de här bilarna högre markfrigång. På Chevan är den runt 9 tum (finns några olika mått), dvs 23 cm (lär behövas då bilarna körs på grusvägar på obygden i New Mexico!) medan Golf SV har drygt 14 cm. Där "tjänar" Golfen alltså 9 cm på innerhöjden i kupén, men inte på sitthöjden förstås. Jag har själv provsuttit Golf SV -- mycket bra kupéutrymme! Mitt problem med den bilen (och liknande) är snarast estetiskt - deras strömlinjeform (ser ut som tvålkoppar som min fru säger) -- och jag föredrar litet mer lådformat som t ex Ateca, Vitara, etc.

Uppdaterat: 2016-08-14 09:53

saabnisse: när vi är inne på TV/filmspåret, filmen "En man som heter Ove" är halvt om halvt en reklamfilm för Saab, med början vid Saab 92 (med dörrar hängda i bakkant!) och sedan ett collage av modeller. Du kanske har sett den?

PS: Kanske dags att återgå till Kia Niro nu...

Uppdaterat: 2016-08-14 09:57

Smaken är som baken ToRy - för mig var just Golf SV den bästa kompromissen. Beträffande frigångshöjd så har ju inte heller alla s k SUVar så speciellt hög sådan. Men Golf SV "strömlinjeformad" - njaa, tycker snarare att den är rätt kantig och "gubbig" i så fall...:)
Fast håller med om att vi borde återgå till Kia Niro även om utsvävningar från ämnet ibland också kan vara givande.

Uppdaterat: 2016-08-14 10:04

Jodå ToRy, replikerna "En bil med fem nollor, fyra i grillen och en bakom ratten!" och "Det var ingen bil, det var en Volvo!" t.ex. visar ju också vilket hans märke var.
Men nu har vi nog hamnat lite väl mycket OT.

Uppdaterat: 2016-08-14 10:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Shogun skrev:

Speciellt säkerhetssystem som fallerar är ämnen som är givande att diskutera utanför ämnet.......;o)

Nu måste jag säga att jag inte förstår din kryptiska kommentar eftersom vi inte diskuterar Toyota överhuvudtaget i denna tråd....;o)
Annat än lite jämförelser mellan Toyotas HSD-drivlina och Kias motsvarande hybrid-drivlina.

Uppdaterat: 2016-08-14 11:02

Fast ditt påstående var ju rätt omtvistat, Shogun. T o m nån av våra skrivande mekaniker som jobbar med VW så ju att det inte var några problem med VWs autobroms-system - och skrivande mekaniker brukar ju du gärna referera till. Slag i luften utan nån större substans skulle jag betrakta det som...

Uppdaterat: 2016-08-14 11:08

Skillnaden är fortfarande att Shogun refererar till enstaka felrapporter från många ägare med Toyota fallerar i samtliga Avensis och Auris vid högst normalt väder!

Sluta dra in Toyota i alla jävla trådar Shogun!

Uppdaterat: 2016-08-14 11:12

Det är inte livsfarligt men du jämför äpplen och päron vilket självklart ska ha kritik.
Det gäller faktiskt samtliga Auris och Avensis, de har exakt samma undermåliga konstruktion. Det ör inte komponentfel eller mjukvarufel utan en fysisk konstruktion som orsakar felet och är lika i alla dessa bilar.
Vi Bilägare hann köra 10 mil i sin Avensis innan felet uppträdde, foto finns på Vi Bilägares Instagram.
De hade dessutom ett tivoli av andra varningslampor.

Jag väljer att byta bil, efter 9 månader har de fortfarande ingen lösning på problemet.
Enlig lag har jag dessutom rätt att få bilen återlöst pga orimligt lång reparationstid.

Uppdaterat: 2016-08-14 11:45

Det var du Shogun som drog in VW i tråden. Och tanken med detta var nog att det skulle bli lite tjafs, tyvärr. Mitt autobroms-system och min adaptiva farthållare har dock hittills fungerat till 100 %. Ja - autobromsen har jag lyckligtvis inte behövt testa men inga felsignaler i vart fall. Inte ens på vintern skall tilläggas.
Så åter till Kia Niro som det skall bli kul att provköra när den dyker upp. Hade nog varit ett klart alternativ till min nuvarande bil - om den funnits för ett år sen.

Uppdaterat: 2016-08-14 12:14

Det blir lite intern konkurrens i och med att Hyundai ioniq kommer ut på marknaden. Det vore kul om man gjorde ett jämförelsetest mellan Niro och ioniq.

Uppdaterat: 2016-08-14 12:53

Ioniq kan bli en trevlig och något snålare bil men kanske har Prius-kaross-formen spelat ut sin roll nu. Folk verkar vilja ha bilar som ser mer normala ut och dessutom är crossover inne nu.

F.ö. tror jag andrahandsvärdet på Niro hybrid kommer vara grymt bra, och det länge.

Uppdaterat: 2016-08-14 14:49
Shogun skrev:

junkers wrote:Det är inte livsfarligt men du jämför äpplen och päron vilket självklart ska ha kritik.
Det gäller faktiskt samtliga Auris och Avensis, de har exakt samma undermåliga konstruktion. Det ör inte komponentfel eller mjukvarufel utan en fysisk konstruktion som orsakar felet och är lika i alla dessa bilar.
Vi Bilägare hann köra 10 mil i sin Avensis innan felet uppträdde, foto finns på Vi Bilägares Instagram.
De hade dessutom ett tivoli av andra varningslampor.
Jag väljer att byta bil, efter 9 månader har de fortfarande ingen lösning på problemet.
Enlig lag har jag dessutom rätt att få bilen återlöst pga orimligt lång reparationstid.
Junkers.
Då tar du fram fakta som visar att det drabbar alla Auris/Avensis, vart har du fått den faktan ifrån? Jag tror inte Junkers har den "faktan"......;o) Däremot har vi sett i begtest i AMS att VW har problem med sitt säkerhetssystem. Vilket också säkert kommer att visa sig i sinom tid i begtester om Toyota Auris och ev Avensis. Men försök inte dölja VWs brister genom att sticka huvudet i sanden.

AMS är inget test, det är vilka fel som rapporterats från ägare, det kan vara en av 100 som svarat, Volvon hade exakt samma utfall för övrigt.

Sedan Toyota, ja du varför tror du de tagit fram en kabelsats med elslingor som monterats i min bil om det inte skulle vara alla som drabbas. Denna elslingesats har monterats i ett antal bilar i Europa men tyvärr så funkar inte det heller utan de skulle ta fram en ny lösning som var utlovad att monteras under sommaren, detta har inte skett. De har däremot behandlat min ruta med ett antiimmmedel på insidan, självklart funkar inte det heller, problemet är ännu olöst!
GF kan säkert hålla med mig liksom Simon på denna punkten.
På Tyska, Franska, Engelska forum rapporteras samma fel!
Här har du Vi Bilägares Avensis.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-14 14:59
junkers skrev:

Denna elslingesats har monterats i ett antal bilar i Europa men tyvärr så funkar inte det heller utan de skulle ta fram en ny lösning som var utlovad att monteras under sommaren, detta har inte skett. De har däremot behandlat min ruta med ett antiimmmedel på insidan, självklart funkar inte det heller, problemet är ännu olöst!
GF kan säkert hålla med mig liksom Simon på denna punkten.
På Tyska, Franska, Engelska forum rapporteras samma fel!

Jag har aldrig sagt emot dig Junkers.
Här är det uppenbart att Toyota har missat även om upplevelsen kan variera beroende på olika yttre faktorer.
Sen kan det vara så att flera haft problem som Shogun är inne på, är ju ny teknik.
Svenskt väder tycks inte heller vara idealiskt för såna sensorer.
Ytterligare en fråga i sammanhanget är ju om helt nya bilar nu har löst problemet, oavsett märke också.
Falsklarm är oerhört irriterande.
Själv har jag just varit kritik mot autobroms och dyl bl.a. med tanke på såna risker.

Uppdaterat: 2016-08-14 15:07

Det var riktat mot Shogun i detta fall, du är oskyldig Vidstige.
Jag tycker nästan det är oförskämt att uttala sig som Shogun mot alla oss som har problem med våra bilar.

Uppdaterat: 2016-08-14 15:12

Tror du att Toyota frivilligt monterar in en lösning för 3000:- i alla bilar?
I vilket fall så vill man ju inte montera i alla bilar innan man vet att det fungerar.
Nu monterade man i ett antal bilar varav min var en av dem och det fungerade inte.
Dem måste därför ta fram en ny lösning.
När de har en FUNGERANDE lösning kanske de monterar i alla bilar.
Bara i min stad har de ett långt exceldokument med alla som rapporterat in problemen!

Ska det vara så förbannat svårt att inse att detta är ett reellt problem och eftersom det är ett konstruktionsfel så är alla bilar drabbade om de körs i samma väder.

Uppdaterat: 2016-08-14 15:29

Så här såg det ut på min efter att elslingan monterats i mars.
Den når inte området framför kameror och sensorer.
Bild borttagen.

Imfritt 1cm från kanten och en kraftig kondensstrimma rakt framför kameran.
Det var över 10 grader ute och uppehållsväder vid tillfället.

Uppdaterat: 2016-08-14 15:35

Och knarrande dörrar är väl inte heller något problem trots att de bytt fångstband på ett antal bilar och både jag och GF har problemet?

Uppdaterat: 2016-08-14 15:43

Kondensen innanför sidoblinkersen är väl inte heller ett problem då Shogun trots att jag sett många Toyotor med exakt samma som min?

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-08-14 15:44

Så nu lyckades du byta fokus IGEN Shogun i en tråd som borde handla om Kia Niro!
Jag undrar vem som egentligen är märkesfanatiker...

Uppdaterat: 2016-08-14 15:47

Shogun har i och med sitt bidrag i denna tråd fått en veckas time-out. Nästa söndag är han välkommen att delta i diskussionerna igen. Det är inte enbart denna tråd som resulterade i hans time-out utan det är ett ihoptjänande över tid.

Uppdaterat: 2016-08-14 16:16

Vidstige - eftersom min VW har ett radarbaserat system för autobroms OCH adaptiv farthållare så är inte imma nåt problem eftersom sensorn inte sitter på vindrutan. Volvo har nog nåt liknande av utseendet i grillen att döma. Sen finns ju många bilar, t ex Mazda och Ford, med kameror el likn i vindrutan och dessa har ju trots placeringen klarat av att lösa dessa problem så det är lite märkligt att Toyota drabbats och dessutom inte hittat nån lösning. Man borde ju kunna snegla på hur andra löst detta...

Uppdaterat: 2016-08-14 17:27

Nu har Niro kommit upp ordentligt på kia.se med priser, specar, och broschyr! En sak jag inte greppar är att i broschyren nämns *två* pluspaket (1 och 2), och jag vill också minnas att texter i t ex ViB har talat om två paket. Men, i prislistan och i specarna hittar jag bara ett pluspaket. Är det någon som har koll på vad som gäller?

Uppdaterat: 2016-08-19 09:30

Sen får vi väl vänta nån månad för då brukar ca-priserna inte vara speciellt gällande längre utan det kommer "erbjudanden" - precis som för alla andra tillverkare (utom Dacia kanske).

Uppdaterat: 2016-08-19 09:37

Intressant, ska bli riktigt spännande och se hur Hyundai och Kia står sig mot andra bilar hybrider.
Såg dock inga priser för plug-in varianterna som sannolikt kommer bli en värdig konkurrent till VW och deras GTE modeller, ska bli riktigt spännande att se Kian gå en rond mot VW's GTE modeller.
En vecka med en Kia Ceed av senaste snitt som hyrbil så är jag väldigt imponerad över hur snabbt Kia kommit ifatt andra tillverkare. Hybrider lär inte göra saken sämre.

Uppdaterat: 2016-08-19 10:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny: jag bara måste få flika in att jag småler varje gång jag ser din referens till Anchorman!

Uppdaterat: 2016-08-19 10:40
ToRy skrev:

Nu har Niro kommit upp ordentligt på kia.se med priser, specar, och broschyr! En sak jag inte greppar är att i broschyren nämns *två* pluspaket (1 och 2), och jag vill också minnas att texter i t ex ViB har talat om två paket. Men, i prislistan och i specarna hittar jag bara ett pluspaket. Är det någon som har koll på vad som gäller?

Verkar som att Sverige erbjuds halvläder- och helläderklädsel. Det tyder på att den enklaste varianten med tygklädsel är skippad?

Edit: Nej nu hittade jag en tygklädselvariant. Då kanske det är toppvarianten med helläder som saknas tills vidare.

Uppdaterat: 2016-08-19 10:54
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det var inte bra för Kia Niro är för fast fjädring :-( http://www.carbuyer.co.uk/reviews/kia/niro/suv/review och http://www.autoexpress.co.uk/kia/niro/95727/new-kia-niro-hybrid-suv-2016-review
Men för att klara av den extra vikten av hybridsystemet, har vissa kompromisser måste göras, med en något över fast rida på grund av styva fjädrar, betonade på modeller med 18. Trots fast fjädring, är Kia inte en rolig bil att köra Det känns ganska tung, också ytterligare dulling sina svar.
När cruising anser Niro lite på den fasta sidan, eftersom det har en styv fjädring inrättas för att klara av den extra vikten av en hybridsystem. Som ett resultat, är det lätt orolig av stötar, och lågprofildäck och 18.

Uppdaterat: 2016-09-13 18:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Niro verkar, åtminstone i början, bara säljas med 16-tumsfälgar i Sverige, vilket borde gynna komforten. Det är förresten premiär hos handlar nu till helgen enligt Kias Facebooksida. Jag tänkte ta mig dit och prova en Niro faktiskt!

https://www.youtube.com/watch?v=sf18-tJrThc

Uppdaterat: 2016-09-13 20:15
Power to the people

Niro klarar väl inte miljöbilsklassningen i Sverige om den har större fälgar än 16" tror jag att jag läst. Därav säkert att dom inte vill sälja den med större hjul. F ö har jag mycket svårt att förstå GFs senaste inlägg. Är det översatt till svenska via Google translate eller ?

Uppdaterat: 2016-09-13 20:51

Jag såg en Niro här i Göteborg igår. Den ser ut lite som en noshörningsunge.
Ska bli intressant att titta närmre på den.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:01

Den har närmast identiska yttermått med min Golf SV så förhoppningsvis är den lika rymlig inombords. Skall absolut provköras till helgen.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:14
Pi skrev:

Niro klarar väl inte miljöbilsklassningen i Sverige om den har större fälgar än 16" tror jag att jag läst. Därav säkert att dom inte vill sälja den med större hjul. F ö har jag mycket svårt att förstå GFs senaste inlägg. Är det översatt till svenska via Google translate eller ?

Carbuyer och Autoexpress är på engelska då jag kopia deras beskrivning översätta till svensk att klistra in till ViBilägare.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF - då är det nog bättre att du avstår översättningen för de flesta som skriver här förstår säkert en engelsk text bättre än den Google-översatta som du klistrade in. Dessutom framgick det inte att det var "översatta" citat från dessa tester.

Uppdaterat: 2016-09-13 21:49

Totalt obegripligt blev det!

Uppdaterat: 2016-09-13 21:57

Just det här inlägg # 98 har jag bing översätt med samma engelska språk efter inlägg # 90 är google översätt.

För att klara den extra vikten av hybrid-systemet, har dock vissa kompromisser haft göras, med en något överdriven firma rida på grund av stela fjädrar, betonade på modeller med 18-tums lättmetallfälgar. Trots den fast fjädringen, Kia är inte en rolig bil att köra – dess ljus, vag styrning avskräcker dig från driver hårt. När man cruisar, känns Niro lite på fast sida, eftersom den har en styv suspension set-up klarar den extra vikten av ett hybridsystem. Som ett resultat, är det enkelt oreglerat av gupp, och låg profil däck och 18-tums legering hjul pressa fram massor av däckbuller vid motorvägshastighet.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:15
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Länka eller klistra in engelska istället, det blir bara totalt obegripligt!

Uppdaterat: 2016-09-13 22:16

Att det får fortgå är en gåta.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Det kanske är en brist, men det finns faktiskt ingen regel i forumet som säger att man ska uttrycka sig begripligt.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I Carbuyers video är de inte helt nöjda med (a) energiåtervinningen vid bromsning, och (b) att växellådan beter sig som en CVT snarare än en DCT (det är ungefär vad de säger i alla fall). Ni som kan hybridsystem: eventuella justeringar av dessa två saker, är det bara mjukvara? Dvs, kan en "early buyer" av Niro räkna med att kunna ta del av väsentliga förbättringar av drivlinan?

Uppdaterat: 2016-09-13 22:41

Nä, så är det naturligtvis, saabnisse. Men struligt blir det - i alla fall om GF tror och tycker att vi skall läsa hans inlägg.

Uppdaterat: 2016-09-13 22:52

@ToRy. Lite svårbedömt om det är en ren mjukvarufråga. Det här är ju Kias första hybriddrivlina. Läser/ser man recensioner av ex. Hyundai Ioniq så får den bättre kritik för drivlinan, vilket förvånar då det är samma system.
Toyota å andra sidan har haft 20 år på sig att förfina drivlinan.

Uppdaterat: 2016-09-14 06:14
Power to the people

Jag provade Niro idag och är i stort sett positiv till bilen. Om man vore förnuftig tror jag att det är ett vettigt köp. Det var skönt med hjälp att hålla sig mellan linjerna och ha rätt avstånd till saker runt en på landsväg. Jag tror det dröjde max 10 sekunder från det att jag släppte ratten till den skickade fram en varning om att jag misskötte mig trots att det var på motorväg.
Kommer man från en e-up! så känns Niro som om den inte vill svänga och lastutrymmet fungerar som resonanslåda.
Det känns som ett steg uppåt i status jämfört med Toyota och ett par steg ner från en Lexus.

Uppdaterat: 2016-09-16 15:43

Det där för du utveckla, vad menar du med att den inte ville svänga? Och lastutrymme som är en som en resonanslåda?? Var bilen dåligt isolerad?

Uppdaterat: 2016-09-16 16:07
Styggavargen

Finns Niro hybrid nu tillgänglig för provkörning hos handlarna?

Uppdaterat: 2016-09-16 16:09
L. Mäkinen skrev:

...känns Niro som om den inte vill svänga och lastutrymmet fungerar som resonanslåda.
Det känns som ett steg uppåt i status jämfört med Toyota och ett par steg ner från en Lexus.

Resonanslåda? Kan det ha varit "toppversionen" med 18-tumshjul eller...?

Uppdaterat: 2016-09-16 16:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Den finns för provkörning nu. Det är premiär nu i helgen för Niro och Optima kombi.

Jag är van att bilen reagerar kvickt på att jag vrider på ratten, men i Niro kändes det som att den behövde få en viktförskjutning innan den ändrade riktning. Det är nog så bilar är vanligtvis och jag är van något annat.

Jag tycker alltid att det låter som att ljud studsar omkring extra mycket i kombibilar. Nu gjorde jag missen att inte ha insynsskydd fördraget. Det brukar göra det bättre.

Uppdaterat: 2016-09-16 17:41