Vi Bilägares forum

Lexus GS 450h

Lexus GS 450h

Ett mycket positivt test

http://www.expressen.se/motor/biltester/lexus-gs-450h--pa-flera-satt-bast-i-klassen/

"Det finns andra modeller som ibland oförtjänt hamnar i skuggan av de tyska jättarna.
En av dem är Lexus GS 450h. Och det är på flera sätt den bästa bilen i klassen."

"Faktum är att jag tycker att Lexus GS 450h är lika rolig att köra som BMW 5-Serie, bilen som brukar vara måttstocken i den här klassen."

Uppdaterat: 2016-08-30 16:44

Kommentarer

En bil jag gillar!

Uppdaterat: 2016-08-30 16:55

Jag har kollat in lite beggade och var inne ett tag på att byta in Priusen mot en sån.
Dock inte med senaste designen med grillen men samma grundmodell.
Finns i bra skick med bra utrustning för ca 250,000 kr.
Känns som mycket bil för pengarna beggat.

Uppdaterat: 2016-08-30 18:29

Jo - är man på jakt efter en sedan i den prisklassen så är det säkert ett bra val.

Uppdaterat: 2016-08-30 18:56

Nu har Mercedes släppt en ny generation av E-Klass och höjt ribban rejält i klassen och Volvo S90 är ingen pellejöns bil.

Lexus GS 450H har några problem som avskräcker mig som köpare och det är bagageutrymmet, baksätet och Lexus image. Bagageutrymmet i Lexus Gs hybrid är inte stort och det går inte fälla baksätena. Baksätet och bågeutrymmet är mindre än i E-Klass. Lexus image har jag behandlat redan i flera trådar och behöver inte upprepa det. Jag har svårt och se en marknad för GS i europa. Vill man ha en rymlig och komfortabel bil väljer man E-Klass. Vill man ha den senaste säkerhetstekniken väljer man Volvo s90/V90. Vill man ha ett spårstabilt landsvägs- och motorvägslokomotiv väljer man Audi A6. Är man ute efter en körglad bil väljer man Bmw 5-serien eller Jaguar XF.

Uppdaterat: 2016-08-30 19:33

Jo sant att bagageutrymmet inte är topp, är väl en stor anledning till att många väljer stadsjeepar och då finns ju RX och NX.

Volvo har kommit långt men jag saknar ändå ett val med 6 cyl till dom större modellerna. Kanske borde Volvo utveckla en ny egen mindre V6, typ på 2,5 liter. Skulle kunna vara snålare än konkurrenternas och göras för både diesel och bensin. Eftersom en sån motor är så kompakt så skulle Volvo även kunna ha den till hybridvarianter.

Samtidigt tycker jag stora lyxiga sedanmodeller kan vara coola. Gärna svart lack. Nästa generation GS tror jag blir grym och att den även kommer i många olika varianter som vätgas eller multi stage HSD. Får man även till bagageutrymmet bättre så kanske den kan funka för fler i Europa.

Uppdaterat: 2016-08-30 20:16
c k skrev:

Hur bra fungerar lexus AWD drivning?

Bilen som diskuteras är bakhjulsdriven så awd'n behöver inte tas upp här då den är helt irrelevant!

Uppdaterat: 2016-08-31 08:12

Har provkört GS faktiskt, dock GS 300h och jag tyckte om körkänslan, men det är en svår modell att sälja i Sverige där alla vill ha kombi/SUV och fyrhjulsdrift. En kombi/SUV byggd på GS plattformen vore nog en kanonbil för Lexus, synd att de inte gör en sådan.

Uppdaterat: 2016-08-31 09:08
c k skrev:

Bakhjulsdriven? Om man läser om lexus så kallar de den iaf fyrhjulsdriven men AWD kanske inte fungerar...?

Läs inforutan. Bilen som testas och som inlägget avser är bakhjulsdriven.

Uppdaterat: 2016-08-31 17:50
c k skrev:

Bakhjulsdriven? Om man läser om lexus så kallar de den iaf fyrhjulsdriven men AWD kanske inte fungerar...?

Lexus kallar den bakhjulsdriven. Du får kalla den fyrhjulsdriven med trasig awd om du vill....

Uppdaterat: 2016-08-31 18:14
c k skrev:

Bakhjulsdriven? Om man läser om lexus så kallar de den iaf fyrhjulsdriven men AWD kanske inte fungerar...?

Ignorance is bliss.. Läste du ens artikeln, c k?

Uppdaterat: 2016-08-31 18:33
Power to the people
c k skrev:

Bakhjulsdriven? Om man läser om lexus så kallar de den iaf fyrhjulsdriven men AWD kanske inte fungerar...?

Nu har du allt snurrat till det för dig i din iver att smutskasta Lexus/Toyota, GS är bakhjulsdriven som de flesta försökt berätta för dig och inte AWD

Uppdaterat: 2016-08-31 19:08

Jag tycker förra generationen GS var snyggare än nuvarande. Den hade mer karaktär med sin lite coupéliknande form.
Annars är det drivlinan som främst får mig att inte välja GS450h (ja jag har kört den). Kanske kan den nya multi-stage-lådan få mig på andra tankar ...

Uppdaterat: 2016-08-31 19:58

Även om bilen i artikeln är bakhjulsdriven så påstår Wikipedia att modellen finns med någon form av fyrhjulsdrift. Via Lexus egen sida lyckades jag bara hitta adjektiv och få riktiga hårda fakta.

Uppdaterat: 2016-08-31 21:02

Kan finnas i USA och andra marknader med 4wd men då inte hybrid.
I Europa känns inte 4wd med bensinmotor som en hit pga skatteregler.

I Europa har nog hybridvarianterna tagit över nybilsförsäljningen nästan helt, eftersom det inte finns nån med diesel.

Personligen känner jag att Lexus finns lite i ett ingenmansland just nu i Europa.

Kanske kan nästa generation HSD ändra det.

För diesel tror jag inte kommer så det är ingen idé att spekulera kring.

Vad som kan komma mer än en mer effektiv HEV (gen4 av HSD) är sen PHEV och FCV.

GS är väl dock aldrig en riktig storsäljare i Europa då européer tycks föredra kombi överlag.
Så det är då stadsjeeparna som kan sälja större volymer och där är väl just nu NX hetast.
En mindre variant som det spekulerats i, modellnamn UX, kan ju komma redan nästa år och öka volymerna.

I Sverige är det svårt att se stora volymer för Lexus då man verkar inte vilja anpassa sig till marknaden för förmånsbilar.

Uppdaterat: 2016-08-31 21:14

GS350 finns med AWD som tillval i USA.
Bilen som denna tråd avhandlar, GS450h, finns ej med AWD.

Uppdaterat: 2016-08-31 21:27
Tobo skrev:

GS350 finns med AWD som tillval i USA.
Bilen som denna tråd avhandlar, GS450h, finns ej med AWD.

Jag står korrigerad och skäms!

Uppdaterat: 2016-09-01 10:24

Kanske dock ytterligare ett skäl att Lexus har svårt i det lite över prissegmentet i Sverige. Enbart bakhjulsdrift kan kännas lite otrillräckligt vad gäller framkomlighet vintertid. Och jag antar att man inte har nån mekanisk diffbroms heller standard.

Uppdaterat: 2016-09-01 12:46

Tycker de borde släppa en AWD version med hybriddrivlinan för GS och IS. LS600h har ju fyrhjulsdrift och för övrigt den enda Lexus som säljs i Sverige med mekanisk fyrhjulsdrift. Så det borde ju gå att få till fyrhjulsdrift med hybridtransmissionen. Men Sverige är troligen en för liten marknad för att detta ska vara intressant.

Uppdaterat: 2016-09-01 14:39
Skodaägare skrev:

Tycker de borde släppa en AWD version med hybriddrivlinan för GS och IS. LS600h har ju fyrhjulsdrift och för övrigt den enda Lexus som säljs i Sverige med mekanisk fyrhjulsdrift. Så det borde ju gå att få till fyrhjulsdrift med hybridtransmissionen. Men Sverige är troligen en för liten marknad för att detta ska vara intressant.

Troligtvis är Sverige en för liten marknad, men hemmamarknaden Japan har ju liknande vinterklimat som vi, t.ex Hokkaido har en medeltemperatur i januari på -12 grader, där AWD borde vara efterfrågat.
Även på köpstarka marknader med vinterväglag t.ex. i Norge och Schweiz borde det finnas efterfrågan.

Uppdaterat: 2016-09-01 16:41

4-hjulsdriften kan vara skön att slippa. Detta är en fin bil men varför inte plug-in med möjlighet att köra enbart på el? Då hade modellen kunnat sälja bra trots ett högt pris. Att drifta med elmotor, skulle varit häftigt. Effekten på elmotorn borde vara mer än tillräcklig.

Uppdaterat: 2016-09-09 23:02

Jag tittar runt för att hitta min nästa bil, hybrid skall det vara. Ser att det finns en GS450h med dryga 2000 mil på mätaren för 298.000kr på Blocket. Är det en fejk eller kan det vara ett fynd?

Uppdaterat: 2016-09-10 00:01

Ni som kan Lexus, kan man ha dragkrok på en IS 300h alt GS 450h

Uppdaterat: 2016-09-10 00:12

IS300h som jag tittade på för en vecka sedan fick dra 750kg. Om det är värt att montera dragkrok för den vikten är tveksamt.

Uppdaterat: 2016-09-10 21:09

Det blir perfekt, för min del räcker räcker det gott och väl, skall bara dra en mindre släpkärra. Med tanke på att det är en sedan bil så får man inte in särskilt mycket båtprylar i bagaget. Därav vill jag kunna haka på en mindre släpkärra för att få hem båtprylar som spridare, dynor och andra grejer på hösten och transportera dem till båten på våren.
Har inget behov av att kunna haka på något större på dragkroken.

Uppdaterat: 2016-09-10 23:03
Optimus skrev:

Jag tittar runt för att hitta min nästa bil, hybrid skall det vara. Ser att det finns en GS450h med dryga 2000 mil på mätaren för 298.000kr på Blocket. Är det en fejk eller kan det vara ett fynd?

Låter som ett fynd även om det alltid är lite läskigt att privatköpa för såna pengar. Men priserna verkar ligga där allmänt begagnat, dom bilarna verkar tappa mycket som begagnat av olika skäl. På det sättet kan man kanske säga att det finns få lyxbilar som är ett bättre köp begagnat än GS450h. Kvalitén är ju dessutom absoluta toppen, särskilt med den drivlinan. Kanske att en del människor tror att hybrider är saker som kan gå sönder, i detta fall är det ju tvärtom, HSD håller bättre än allt annat.

Är inte den senaste grillen dock, om man nu bryr sig om det.

Uppdaterat: 2016-09-11 11:17

Optimus, också varit inne på en Lexus IS 300h, dom är dock fortfarande rätt dyra som begagnat. Ur det perspektivet ger GS 450h mer för pengarna just nu. Vore kul om du provkörde någon och berättar här vad du tycker.

Uppdaterat: 2016-09-11 11:20

Vidstige, jag skall ta mig till en Lexus handlare och framförallt provköra IS300h, lagom storlek och snygg bil. De ligger lite högt i beg pris men jag skall ta en rejäl koll.

Uppdaterat: 2016-09-11 16:48

Borde finnas bra prutmån hos Lexus-handlaren kan man tycka för försäljningen i Sverige kunde nog gå bättre.

Uppdaterat: 2016-09-11 19:16

Lexus har ökat 29% i år medan marknaden har ökat 9%, i augusti ökade Lexus 41%, så var det med det.

Uppdaterat: 2016-09-11 19:52

Pi, jo jag kan tycka också att Lexus borde kunna sälja bättre och att märket borde vara rätt bra i linje med vad svenskar gillar. Framförallt tänker jag då på komfort och kvalitet.

Ett problem är väl dock att man säljer dåligt som förmånsbilar. Premiummärken i Sverige säljer mest som förmånsbilar för att sen leta sig ner till privatköpare. Såg nån siffra för Bmw och det var fascinerande hur lite man säljer direkt till privatpersoner vad gäller sprillans nya bilar.

En stor anledning till Lexus försäljning blir ju då tydlig eftersom diesel har varit dominant där länge.
Dock börjar ju nu laddhybrider sälja en hel del, så kanske är det Lexus chans, att komma med laddhybridvarianter av sin HSD-teknik till Lexus. Rimligen borde nästa generation GS vara en bra kandidat för det. En GS450h med gen4 av HSD och ca 5 mils batterikapacitet kunde ju vara nåt. Tror junkers skulle gilla det också. :)

Uppdaterat: 2016-09-11 19:56

Att Lexus inte säljer i samma volymer som Audi, Bmw och Mercedes i Sverige beror också på att generalagenten i Sverige inte har marknadsfört märket tillräckligt aggressivt. Det är lätt att bygga bilar men det är en konst att få folk till bilhallen.

Uppdaterat: 2016-09-11 20:14

Diesel, samtidigt kanske det finns ett motsatsförhållande där. Lexus vill ju sälja på att vara exklusivt och extra fint. Det är ju lite mot folklighet så att säga. Ju mer man säljer desto mer kan märket tappa sin exklusivitet. Redan introduktionen av CT-modellen var ju en risk där och den blev ju dessutom inte så väl mottagen som en riktigt Lexus. Exempelvis har den sämre ljudisolering än dom andra modellerna och framhjulsdrift.

Bmw, Mercedes och Audi säljer mycket förmånsbilar men det är då mest standardmodeller inom rätt basbelopp. Kanske inte så god vinstmarginal där. Lexus har kanske inte heller samma givna lönsamhet på eftermarknaden, om man nu leker med tanken att en Lexus håller ihop bättre och därmed kräver mindre användande av reservdelar. En sak är ju också det att Lexus tillverkas i Japan och skeppas genom tullar till EU. Ska man nå bättre volymer och marginaler kanske det krävs att man flyttar tillverkningen till ett EU-land, men då vill det ju samtidigt till att man kan säkerställa kvalitén, och med tanke att man då förmodligen skulle tvingas använda fler delar från underleverantörer i EU.

Uppdaterat: 2016-09-11 20:41

En laddhybrid hade gjort mycket, eller varför inte allihopa.

Uppdaterat: 2016-09-11 20:52

Frågan är väl då om priset och därmed förmånsvärdet kan bli rimligt för t.ex. en NX som laddhybrid.

Uppdaterat: 2016-09-11 21:21

BMW, Mercedes och Audi säljer 11-14 ggr så många bilar så visst många Lexus är det inte, 1100 st i år.

Uppdaterat: 2016-09-11 22:15

Men % säger ju ändå inte så mycket - t ex är en ökning från 2 st till 4 st en 100 %-ig ökning. Men speciellt stor ökning av numerären är det ändå inte.
Sen är det nog så Vidstige att av grundläggande företagsekonomiska skäl vill nog nästan alla bilfabrikanter sälja så många bilar som möjligt.

Uppdaterat: 2016-09-11 22:17

Det finns väl fler Lexustrådar här på forumet än mängden bilar.
Jag tror Lexus missar en del förmånsbilsförsäljning på sin image. När jag nämner dem som alternativ till nästa bil får jag höra att de är skitdyra och inget för vanligt folk.
I min bransch förväntar sig kunderna att säljare åker Passat eller V60.

Uppdaterat: 2016-09-12 07:40

Har varit och tittat på nya RX och även kört en sväng och jag tror ärligt talat den blir svårsåld. Audi Q7 ligger i ungefär samma prisklass och den är både komfortablare (framför allt tystare), rymligare och har bättre köregenskaper. Nya RX är bekväm att åka i men på bekostnad av köregenskaperna. Nya Q7 lyckas både vara komfortabel och ha bra köregenskaper på samma gång, dessutom är den lyxbilstyst. Tidigare har ju Lexus kunnat sälja mycket på sin hybriddrift, men nu finns ju både Audi Q7, BMW X5 och Mercedes GLE som hybrider.

Uppdaterat: 2016-09-12 09:41

Grundproblemet tycks ändå vara bensindriften. För rika personer eller i länder där bensin är billigt så funkar Lexus.
För svenskar som vill ha en förmånsbil och sen köra billigt privat så blir det svårare.
Förvisso är väl dom mindre modellerna med HSD hyfsat snåla men ändå inte tillräckligt för att sälja bra som nytt.

Lexus IS finns f.ö. nu med en ny tvålitersturbo, säkert riktigt trevlig men aningen törstig när den ska konkurrera mot dieslar.

Uppdaterat: 2016-09-12 10:04

Lite utanför ämnet, men en vän på FB undrade om man kunde dra 2 ton efter en RX400h, om jag känner frågeställaren rätt är det ett bilsläp med en Porsche på som ska dras.

Han fick ett svar som löd typ: Nej för fan, lådan skör som äggskal.

Jag vet inte om jag sett nån Lexus med bilsläp efter, eller ens husvagn, men det dras en hel del hästar med Lexus där jag bor i Sveriges hästtätaste kommun, dock har jag inte an aning om varken vad hästsläp eller släpade hästar väger.

Vad tror vi i det ämnet ??

Uppdaterat: 2016-09-12 10:38
Skodaägare skrev:

Har varit och tittat på nya RX och även kört en sväng och jag tror ärligt talat den blir svårsåld. Audi Q7 ligger i ungefär samma prisklass och den är både komfortablare (framför allt tystare), rymligare och har bättre köregenskaper. Nya RX är bekväm att åka i men på bekostnad av köregenskaperna. Nya Q7 lyckas både vara komfortabel och ha bra köregenskaper på samma gång, dessutom är den lyxbilstyst. Tidigare har ju Lexus kunnat sälja mycket på sin hybriddrift, men nu finns ju både Audi Q7, BMW X5 och Mercedes GLE som hybrider.

Nu tror jag nog allt att du är lite färgad av VW-koncernen, det här är ju egentligen helt fel tråd att diskutera RX i men det finns redan ett test gjort där man kör Lexus RX mot både Q7 och Volvo XC-90 och på sista plats hittar vi Audi, Volvo i mitten och RX i topp

http://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/comparison/2016/more-than-enough-lexus-rx-vs-volvo-xc90-vs-audi-q7-car-april-2016/

Uppdaterat: 2016-09-12 10:38
Rikard skrev:

Lite utanför ämnet, men en vän på FB undrade om man kunde dra 2 ton efter en RX400h, om jag känner frågeställaren rätt är det ett bilsläp med en Porsche på som ska dras.
Han fick ett svar som löd typ: Nej för fan, lådan skör som äggskal.
Jag vet inte om jag sett nån Lexus med bilsläp efter, eller ens husvagn, men det dras en hel del hästar med Lexus där jag bor i Sveriges hästtätaste kommun, dock har jag inte an aning om varken vad hästsläp eller släpade hästar väger.
Vad tror vi i det ämnet ??

En enkel sökning på Google och jag hittade ingenting om några känsliga lådor så det var nog en icke Lexusägares uttalande, hade detta varit ett problem så borde det varit lätt att hitta info då RX funnits i så många år

Uppdaterat: 2016-09-12 10:45

"Nu tror jag nog allt att du är lite färgad av VW-koncernen, det här är ju egentligen helt fel tråd att diskutera RX i men det finns redan ett test gjort där man kör Lexus RX mot både Q7 och Volvo XC-90 och på sista plats hittar vi Audi, Volvo i mitten och RX i topp"

Och här kom Lexus på fjärde plats:
http://www.caradvice.com.au/470932/luxury-suv-comparison-audi-q7-v-bmw-x5-v-jaguar-f-pace-v-lexus-rx350-v-mercedes-benz-gle-v-porsche-cayenne-v-range-rover-sport-v-volvo-xc90/

Intressant också att så fort man tycker om en VW produkt så är man färgad av VW koncernen. Jag kör inte ens VW idag och är tveksam till om jag kommer göra det igen, men samtidigt så är nya Q7:an otvivelaktigt en mycket lyckad produkt.

Uppdaterat: 2016-09-12 13:19
Skodaägare skrev:

Och här kom Lexus på fjärde plats:
http://www.caradvice.com.au/470932/luxury-suv-comparison-audi-q7-v-bmw-x5-v-jaguar-f-pace-v-lexus-rx350-v-mercedes-benz-gle-v-porsche-cayenne-v-range-rover-sport-v-volvo-xc90/
Intressant också att så fort man tycker om en VW produkt så är man färgad av VW koncernen. Jag kör inte ens VW idag och är tveksam till om jag kommer göra det igen, men samtidigt så är nya Q7:an otvivelaktigt en mycket lyckad produkt.

Nu blev det ännu tydligare, du länkar till ett test där man kör RX 350 som inte ens säljs i Sverige, den bil du körde var antagligen 450h eller 200t de två modellerna som finns på svenska marknaden, det är dom vi har att välja på här

Uppdaterat: 2016-09-12 14:44

Visst är det inte samma motor, men resten av bilen är rimligtvis detsamma vilket gör att jämförelsen fortfarande är relevant. Jag är ingen märkesfanatiker, jag tycker det intressanta är att jämföra produkter och som produkt sett tycker jag inte Lexus RX är lika bra som Audi Q7. Den är inte rymligare, den är inte tystare, den är inte komfortablare och den är inte billigare.

Uppdaterat: 2016-09-12 19:37

AMS har ju prislista på alla märken i varje nummer, här från senaste för Lexus med dom vanligaste (billigare) modellerna.

CT 200h 243,500

IS 200t 345,700
IS 300h 349,000

GS 300h 440,100
GS 450h 613,300

NX 200t AWD 456,000
NX 300h 361,700
NX 300h AWD 373,700

RX 450h AWD 599,000

Kollar man på prislistan så får man en känsla av det finns en del att göra för att göra bilarna ännu mer attraktiva.
Kanske skulle t.ex. en NX FWD funka med 200t och automat för säg 360,000 kr (basutrustad).

Uppdaterat: 2016-09-12 20:24

GS 450h har ett riktpris som är helt uppåt väggen om man jämför med RX 450h. NX 300h måste jag säga har ett konkurrenskraftigt riktpris.

Uppdaterat: 2016-09-12 21:33
Skodaägare skrev:

Visst är det inte samma motor, men resten av bilen är rimligtvis detsamma vilket gör att jämförelsen fortfarande är relevant. Jag är ingen märkesfanatiker, jag tycker det intressanta är att jämföra produkter och som produkt sett tycker jag inte Lexus RX är lika bra som Audi Q7. Den är inte rymligare, den är inte tystare, den är inte komfortablare och den är inte billigare.

Det är din åsikt, inte testarens, kan du förklara hur en knattrande diesel skulle vara tystare än en hybrid, det tror jag inte för ett ögonblick på, RX är stor så det räcker och blir över man vill ju inte köra runt med en förhöjd buss ;) Komforten på Lexus får högsta betyg

Uppdaterat: 2016-09-12 22:06
Simon no1 skrev:

Det är din åsikt, inte testarens, kan du förklara hur en knattrande diesel skulle vara tystare än en hybrid, det tror jag inte för ett ögonblick på, RX är stor så det räcker och blir över man vill ju inte köra runt med en förhöjd buss ;) Komforten på Lexus får högsta betyg

Faktiskt så hörs motorn i Q7 i stort sett inte alls. Och när man väl är uppe i fart så är det ändå andra ljud som tar över, som däcksbuller och vindbrus. En Toyota Prius är tystare i krypfart än min X3:a, men så fort man kommer över 50 km/tim så låter den betydligt mer.

Uppdaterat: 2016-09-13 09:09

Skodaägare, tycker du är inne på nåt intressant där. Lexus argument för att inte använda diesel är bland annat att dom bullrar och vibrerar. Men på en premiumbil med påkostad ljudisolering så går det att få bort i mångt och mycket. Och Lexus är ju duktiga på ljudisolering och har mycket sånt. Så rimligen borde man kunna ha diesel. Problemet kanske snarare är att man inte har nån lämplig diesel för ändamålet och att det skulle vara för dyrt att utveckla om det sen också visar sig allt svårare att rena. Personligen tror jag ändå Lexus gjort en felbedömning här och att dom dessutom skulle kunna sälja guld om dom kunde kombinera dieselmotor med hybridtenik som man ju är duktiga på.

I sammanhanget kan man väl också säga att Audi är ledande på att göra diesel med lite NVH (Noise Vibration and Harshness). Så inte säkert Lexus skulle kunna få fram nåt lika bra där.

Uppdaterat: 2016-09-13 10:12