Vi Bilägares forum

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

2016 nya facelift Toyota Auris om bilder och bilar

Ser ut bakflygel längst bak högst upp kant den MB 220 S årsmodell 1964 lika som bär baklampa form den Toyota Auris 2016 ser ut tufft uppkäftigt knick. Finns bild nedan.

http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2007/08/1964_Mercedes_Benz_220S_Heckflosse_Eugen_B__hringer_Sedan_Rear_1.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-PxFIgrpYZQc/VYxcSvRX0mI/AAAAAAAAJQE/4HDwSGFn8TI/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-112.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-YHy3mg6LADY/VYxcPN3TlUI/AAAAAAAAJPw/B0XVjjfdgEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-110.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-rcWOIuw4zvI/VYxd2NBFWtI/AAAAAAAAJWE/JIA3ny9gxEc/s1600/2015-Auris-and-Auris-Touring-Sports-42.jpg

Uppdaterat: 2015-09-16 16:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Det är nog drivlinan som sätter maxlast för Toyota eftersom samma Auris med dieselmotor får lasta långt mer.

Sedan kan man inte direkt översätta tyska vikterna till svenska, de brukar vara något lägre i sverige, möjlogen pga att de tar vikt inklusive viss utrustning.

Uppdaterat: 2016-07-23 22:13

Det jag frågar mig är om laddhybrider faktiskt är så dyra som vi vill tro. Brukar ta exemplet Golf GTI/GTD och Golf GTE där man efter att ha utrustat sin GTI/GTD med liknande utrustning (ja förutom det hybridspecifika då) får lägga ca 50tkr till för att få en laddhybrid (utan bidrag)
Visst har GTE;n sämre 0-100 prestanda och väger mer i kurvorna, men samtidigt så har ju GTE;n sina fördelar.

Tar man Audi A3 så är det lite svårare att jämföra då det är lite olika paket, men där upplever jag att prisskillnaden är ännu mindre än GTD/GTE.
Sen går ju båda typerna att få med dragkrok så man numera även kan ha en hybrid som kan dra lite om man har behov för det.

edit: ber om ursäkt för att jag är rejält OT nu :-), tror detta inlägg passar bättre i någon annan tråd.

Uppdaterat: 2016-07-23 22:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

https://youtu.be/V9nEPvca4vk

Sorry, kunde inte undgå att göra kopplingen .

Uppdaterat: 2016-07-23 22:15
Ege skrev:

Utöver att, som många redan förstått trots ihärdigt juckande från hybridsäljaren ... batterier blir inte sämre för att de sitter i en annan bil än Prius. Så;
Visst, laddhybriden är dyrare i inköp .. Men inköpet är inte kostnaden.
.
Kan det vara så att Vidstige försöker sälja sitt felköp här?

Du menar att det är du som juckar eller vad är det du säger?

Och vad var sakligt med ditt inlägg?

Om du ska skriva här så var saklig.

Vill du syssla med personangrepp så leta upp en annan plats.

Uppdaterat: 2016-07-23 22:16
Vidstige skrev:

junkers wrote:Kia Niro 430kg och får dra rätt tungt dessutom.
http://www.heise.de/autos/artikel/Unterwegs-im-Kia-Niro-3276421.html
Det är nog dags för Toyotas ingenjörer att börja jobba nu...
Det tydligaste som skiljer är väl automatlådan.
Kia har ju en riktig växellåda, antagligen också med en riktig backväxel.
Toyota kan ju avveckla CVTn och kanske blir tvungna att göra det på sikt, eftersom så många klagar på hur den växlar (eller inte växlar då).
Jag kan tycka att det vore synd samtidigt, finns ju inget mer driftsäkert och CVTn är ändå rätt najs att köra när man vant sig vid den. Ständigt driv, sömnlös växling.

Håller med dig.

Uppdaterat: 2016-07-23 22:17
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Ege skrev:

Batterier blir inte sämre för att de sitter i en laddhybrid än i en hybrid Vidstige .

Men det är ju verkligen stor skillnad på detta.

En sak är att Toyota använder metall hydrid, som visat sig vara extremt hållbara.
I laddhybrider sitter det bara li-jon.

En andra sak att det är enormt mycket dyrare att byta det större batteripacket som sitter i laddhybrider, om det väl går sönder.

Det tredje är att laddhybrider har mycker mer nytta av den enorma utveckling som sker på batterier. I en icke laddbar hybrid spelar det mindre roll, en 15 år gammal Prius fungerar ungefär likadant i det avseendet som en ny. Medan en ny laddhybrid har fått mindre batteripack, bättre räckvidd och dessutom ökat bagageutrymme.

Det fjärde är att det kommer nya standard för snabbladdning som en laddhybrid eventuell kan ha nytta av.

Det femte är att man kan förbättra kylning och värme så att dom bättre klarar temperaturväxlingar etc.

Icke laddbara hybrider har alltså inte dom problemen på samma sätt och åldras därmed inte lika snabbt tekniskt.

Uppdaterat: 2016-07-24 08:58

Får gratulera Toyota till att de trots allt lyckats få bra hållbarhet på Nickel Metallhydrid-batterier för i de flesta andra tillämpningar har den tekniken övergetts för massor av år sedan bl a p g a den begränsade livslängden (mycket relaterat till hög självurladdning), relativt låga energitätheten, likaså relativt låga belastningsbarheten och den s k minneseffekt som många ansåg kunde drabba den batteritypen. Så totalt sett är det inte mycket som talar för den batteri-typen längre och en av få återstående tillämpningar är nog i Toyotas hybrider - om än knappast så länge till.

Uppdaterat: 2016-07-24 09:13

Ja nickelmetallhydrid sitter väl snart bara i Oral-B eltandborste, fruktansvärt dåliga, håller ett hundratal laddningar och går långsammare allteftersom batteriet blir urladdat.
Har gått över till Philips Sonicare efter sex sju Oral-B, den har lithiumjon och snurrar lika bra från första borstningen till sista och går dessutom nästan en månad på en laddning.

Jag har nog inget med nickelmetallhydrid kvar här hemma nu mer än bilen.
Att batterierna i laddhybrid skulle vara dyrare än Toyotas är mycket tveksamt, Toyotas batteripack kostar en hel del och litiumjonpacken blir bara billigare. I USA har man börjat stjäla Prius-packar trots att det tar ca 20 minuter att plocka ut dem.
http://www.theverge.com/2015/5/20/8628843/toyota-prius-battery-theft-san-francisco

Ett Prius pack kostar väl ca 25000 idag och en laddhybridpack på 10kWh bör ligga på runt 30000:- dock raskt sjunkande pga allt lägre priser på lithiumjonbatterier.

Vikten skiljer inte speciellt mycket heller som jag framfört många gånger nu, det är absolut inget argument som håller.

Uppdaterat: 2016-07-24 09:35

Ja - övergången till Li-baserade batterier har mer eller mindre revolutionerat många apparater. Förutom nämnda tandborste så har jag själv en skäggtrimmer där Li-batteriet håller oerhört länge innan det behöver laddas igen - åter en effekt av högre kapacitet (energitäthet i praktiken) och oerhört mycket lägre självurladdning. Likaså borrmaskiner/skruvdragare där vi sällan-användare främst märker det på att den fungerar även efter att ha legat oanvänd flera månader - så var det inte med NiMh-baserade utrustningar. De bara surrade till några sekunder - sen hände inget mera... För att inte nämna alla våra telefoner, surfplattor och bärbara datorer... Dessutom är NiMh-celler av hög kvalitet dyrbara i dagsläget så framtiden för den ack-typen är dyster...

Uppdaterat: 2016-07-24 09:51

På en batterikurs jag var på nyligen trodde föredragshållarna mig knappt när jag påstod att Toyota fortfarande använde NiMH i vissa applikationer.
Antar att det är "return of investment" som är skälet.

Uppdaterat: 2016-07-24 10:26

Men hur mkt sämre är NiMH jämfört med Li batterier? Mkt av det jag kunnat googla fram är tyvärr för gammalt för att man ska känna att det är aktuell info som ställer de 2 typerna mot varandra där dom är idag i utvecklingen.

Miljöaspekten, inget behov på kylning eller värmning under laddning, mindre risk för explosioner vid skada osv är ju några av de saker jag kunnat hitta som positiva saker.
Självurladdning, sämre-energitäthet är några av de negativa.

Är det verkligen bara ROI som gör att man väljer NiMH?

Uppdaterat: 2016-07-24 10:35
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vem vet...
Prius Prime kommer ha lithiumjon i vart fall, men efterhandskonstruerat placerat i bagaget så bagagevolymen är skrattretande.

Uppdaterat: 2016-07-24 10:42

Jo jag såg Prime, såg mer ut som en design man kan förvänta sig av en tredjeparts konverteringsfirma.
Hade varit intressant att se hur mkt mindre utrymme det varit om man valt NiMH för att få ut samma räckvidd.

Uppdaterat: 2016-07-24 10:57
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Alla nuvarande batterityper fungerar bäst lagom tempererade - även NiMh. Så att t ex ladda dessa avkylda är heller inget som rekommenderas. Mindre risk för explosioner/brand är delvis sant men den av nuvarande batteri-typer som klarar detta bäst är förmodligen LiFePO4-batterier - s k Litium-järnfosfat-batterier. Sen kan ju de flesta av Li-batterityperna belastas avsevärt mycket mera (lägre s k inre motstånd i cellerna) vilket t ex ger högre ström vid kortslutnings-situationer - men också lägre värmeutveckling vid strömuttag vilket är positivt. Nästa steg i batterianvändning i elfordon är med stor sannolikhet LiPo-batterierna men även där finns det lite olika kemier med olika egenskaper. Hittills har det nog främst varit säkerhetsfrågor (och möjligen livslängd) som avhållit bilindustrin från LiPo men som allt annat sker det en successiv utveckling och inte minst blir cell-övervakningssystemen allt mera sofistikerade vilket kan tala för LiPo som troligen kan pressa ner priserna liksom storlek och vikt - när man jämför samma kapacitet. Alternativt erbjuda längre räckvidd för samma pris och vikt. Sen kommer det säkert att dyka upp andra kemier också men bilindustrin är nog lite konservativ vilket vi nog trots allt skall tacka dom för eftersom allt nytt kräver mångårig utprovning innan man kan garantera bl a säkerhet och livslängd under praktisk användning.

Uppdaterat: 2016-07-24 11:46

Bra förklaring Pi, kul med någon som faktiskt har koll på batteriteknik här på forumet framför många av oss andra som litar blint på Google eller vad kompisens kompis hävdat är bäst efter några öl.
Förutom själva tekniken i sig så tycker jag det verkar skilja stort mellan märkena i livslängd, så det kanske finns bättre och sämre livslängd beroende på hur mkt man betalar för batterier/kvalitet. Fast det kanske handlar mer om systemen som övervakar batterierna än själva cellen i batteriet.

En fundering rörande Auris och hybridtekniken.
Om det är så att Aurisens eller Priusens hybridbatterier sakta men säkert dör och kanske bara har 10% kvar av den ursprungliga kapaciteten så gissar jag att den ändå kommer rulla vidare då motorn alstrar energi.
Kan det då vara så att det åker runt en massa hybrid Auris/Prius där batterierna knappt fungerar men där ägarna inte vet om detta?

Uppdaterat: 2016-07-24 12:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ingen aning om Prius har övervakningssystem för batterikapacitet (relativt ursprunglig kapacitet) men visst finns det en möjlighet att äldre Priusar har avsevärt lägre kapacitet än när dom levererades - men fortfarande kan tyckas fungera.
Har själv relativt lång erfarenhet av främst NiMh, föregångaren NiCd liksom LiPo-batterier för elmotordrift - dock inte i fordons-tillämpningar. Men har en nära kompis som jobbat med batteriteknik för bl a Permobil och själv kört elbil under många är - om än mest med äldre batteriteknik. Så jag är hyfsat insatt i frågorna om än inte i implementationen i större eldrivna fordon.

Uppdaterat: 2016-07-24 13:04

Återlämna bilen kan man göra efter tre misslyckade försök eller om det tagit för lång tid så med tidsaspekten har jag rätt att återlämna den.
Man kommer att få avdrag för den nytta man haft av bilen och samtidigt ränta på köpeskillingen.
Problemet är att jag behöver bilen tills jag får min nya bil och jag gillar inte att bråka heller för den delen.
Jag har fått ett inbytespris på min som ger en förlust på ca 3000:- per månad, jag tar hellre den smällen.

Uppdaterat: 2016-07-26 23:58

0,5% per månad och 0,5% per 100 mil ska man dra av från inköpspriset enligt praxis oxh ränta på köpeskillingen ska vara referensränta +2% så det är 1,5%
Så efter 10 månader och 1100 mil så skulle min kostnad bli ca 20000:- eller 2000:- per månad.
En vinst mot inbyte på ca 1000:- per månad.
Det är för mig och de problem jag skulle få med att hitta en ersättningbil under fem månader inte värt det.
Jag har däremot frågat dem om de vill köpa in min bil om fem månader för att jämföra med inbytet, har inga stora förhoppningar men de köper bilar så man kan ju alltid fråga, just nu är det dock semestertider.

Uppdaterat: 2016-07-27 00:13

Autobroms kostar inget extra däremot slutar vissa funktioner som finns i Active plus som jag köpt till att fungera samtidigt, det paketet kostade väl ca 6000:-

Uppdaterat: 2016-07-27 00:23
Lyteskomik skrev:

Med risk för att man får en massa ovett i vanlig ordning dristar jag mig till en stilla undran som någon säkert kan förklara för mig: Varför skulle en icke laddar hybrid vara att föredra framför en laddhybrid? Varför skulle man vilja ha en (icke laddbar) hybrid med en massa intressant och avancerad teknik som drar 0,5l/mil. Något som en hel drös med dieselbilar och även en del mindre bensinare klarar av. Varför inte hellre en laddhybrid som går att köra på enbart el tex till och från jobbet varje dag, vilket trots allt är de flesta mil som körs i mitt fall?
Att laddhybriden är en smula dyrare fattar jag, men väljer man att köra hybrid så är ju den i sig redan ganska mycket dyrare än en vanlig bil.
Ser man sen till förmånsvärdet (för merparten av bilar i den här prisklassen köps väl av juridisk person?) så är ju rabbaten på förmånsvärdet för laddhybriden 40% medan hybriden "utan svans" knappt rabatterade alls.
Kan man hoppas på ett svar utan invektiv?

För det första så är bilar som är lika energieffektiva och har samma utrymmen som en vanlig Prius inte med på listan över de energieffektivaste bilarna här.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Alltså finns det ingen drös av dieselbilar och bensinbilar som är lika energieffektiva!
Ingen av de laddbara hybriderna är bränslesnålare än motsvarande bil utan hybriddrift av samma tillverkare när laddbara hybridens batteri är tömt, utom Prius laddbara hybridbil som är aningen bensinsnålare än vanliga Prius hybrid som i sin tur är snålare än motsvarande vanlig bil utan hybriddrift.
Laddbara hybrider är oftast betydligt dyrare än vanliga hybrider på grund av sitt väsentligt större och dyrare batteri. Att sedan våra våra politiker valt att subventionera laddbara hybrider har nog mer att göra med att man vill framstå som progressiv politiker än att det skulle hjälpa hänsyn till miljön. Som när politikerna subventionerade etanolbilar som sedan kördes på bensin.
Laddbara hybridbilars batterier återvinns inte alls idag medan vanliga hybridbilars NMh batterier återvinns till 100 %. är ett skäl till att vanliga hybridbilen är bättre på just återvinning.
Idag kan man köpa vanliga hybridbilar som har en förbrukning på 4 l /100 km i verklig användning och 3l /100 km när man inte ligger och nöter på motorvägen vilket de flesta av oss inte gör dagligen, är det då någon som tror att det är många bilister som vill hålla på med sladdar och appar som krånglar när samma bilister idag inte orkar sätta i en motorvärmarsladd även om det främjar hälsan på vintern. Ingen i vårt stora gemensamma garage sätter i en sladd i sin bil på vintern, om de ens har någon motorvärmare i tjänstebilen. Och de som har bilarna på uppfarten i samma område brukar gå ut och starta sina sega dieselbilar en kvart innan de åker till jobbet då de tydligen inte har haft råd med vare sig motorvärmare eller kupévärmare trotts det höga nybilspriset.
Läser man DNs hybridblogg så ser man att få laddbara hybridbilar har lägre förbrukning i snitt än de snålaste hybridbilarna vilket gör viljan mindre att betala mera pengar för att få en laddhybrid som väger mera, lastar mindre, sliter däck mer, kräver mer av användaren i form av handskas med sladdar som inte alltid är rena, ställa in tider, krånglande appar, osv. Människan är ofta rätt lat så vi får väl se hur många som väljer laddhybrider i längden. Kanske enklare att tanka 4 kg vätgas om vätgasmackarna blir fler och då kör man med elmotor i bilen precis som elbilen och laddhybriden.

Uppdaterat: 2016-07-27 01:00
Elbil2

Jag är säker på att TS vill diskutera Toyota Auris här, var vänliga och lämna andra bilars eventuella problem och brister utanför denna tråd.
När det gäller problem med bilar är det förstås det som det skrivs om, bilister som inte har problem skrivs det aldrig om såklart. Skulle man jämföra de som har bilar med problem och de som inte har problem när det gäller samma bilmärke så skulle man säkert se att inom alla bilmärken är de som har problem en minoritet men det är det som det tjafsas mest om.

Uppdaterat: 2016-07-27 08:56
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Riktigt varmt ute igår 29 grader. Solen skiner ner på min bil i 4 timmar ståt på parkering och känner att bilen känns inte så het inne, jag sitter och kör utan AC var halvtimme körning känns som 26 grader, det är bara provar. Jag vet inte varför att Auris har någon glas isolering som solstrålningsskydd och nöjd med min bil fortfarande och gått över 1000 mil. Jag hade haft ny bil förut Skoda Fabia 2006, Renault Megane 2013 och Ford Fiesta 2014 känns het inne bilen.

Uppdaterat: 2016-07-27 17:50
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Då bryter den faktiskt mot fysikens lagar...

Uppdaterat: 2016-07-27 18:20

Det är förmodligen så att Toyota har magiskt glas i sina rutor som förhindrar instrålning av värme. Man kan ju jämföra med deras magiska plåt som förhindrar uppkomst av rost.
Och det antagligen därför det är så mycket trollkarlar som kör Toyota.

Uppdaterat: 2016-07-28 08:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu var du riktigt rolig, saabnisse...:)

Uppdaterat: 2016-07-28 10:12

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att GF har en annan färg på sin Auris jämfört med tidigare val.
En svart bil mot en vit eller silverfärgad bil kommer ju att bli varmare i solen. Samma gäller färg på interiör.

Men vill man tro att det är en feature med själva märket eller modellen så är det nog lite önsketänkande.

Uppdaterat: 2016-07-28 10:23
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att GF har en annan färg på sin Auris jämfört med tidigare val.
En svart bil mot en vit eller silverfärgad bil kommer ju att bli varmare i solen. Samma gäller färg på interiör.
Men vill man tro att det är en feature med själva märket eller modellen så är det nog lite önsketänkande.

Just jag har en Auris är Frosten Blue metallic och Svart inredning. Tidigare Skoda Fabia är Beige metallic och Beige/Svart inredning. Renault Megane är Mörk Grå metallic och Svart inredning. Ford Fiesta är Silver metallic och Svart inredning.

Uppdaterat: 2016-07-28 12:30
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ah, där fick vi förklaringen.
Frosten Blue metallic har en svalkande effekt.

Uppdaterat: 2016-07-28 13:03
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har en vit Auris och den är stekhet i värmen så GF måste fått en specialmodell.

Visst finns det rutor som avvisar värme bättre, Renault hade det väl ett tag? Du märker det på att deras rutor skimrar i grönt-blått, det syns ganska tydligt.

Men att man skulle kunna köra utan AC i solen är ett önsketänkande om man nu inte gillar att sitta i 40 grader.

Solbränna kanske man slipper dock:
http://www.automotoportal.com/article/new-toyota-glass-technology-cuts-uv-by-99percent

Uppdaterat: 2016-07-28 14:21
junkers skrev:

Jag har en vit Auris och den är stekhet i värmen så GF måste fått en specialmodell.
Visst finns det rutor som avvisar värme bättre, Renault hade det väl ett tag? Du märker det på att deras rutor skimrar i grönt-blått, det syns ganska tydligt.
Men att man skulle kunna köra utan AC i solen är ett önsketänkande om man nu inte gillar att sitta i 40 grader.
Solbränna kanske man slipper dock:
http://www.automotoportal.com/article/new-toyota-glass-technology-cuts-uv-by-99percent

Jag vet inte detaljer. Jag har tonade rutor som standard på min Auris också tidigare Megane och Fiesta utom Fabia.
Med mig samma skulle inte sitta i 40 grader.
När det är över 25 grader varmt inne då sätter jag på AC kommer ner till 21 grader temp inställt på digitalinstrument.
När det är under 25 grader varmt inne utan AC körs friskluft och lite högre fläkt känns som 22 - 23 grader inne och 21 grader temp inställt på digitalinstrument.
Alltid AUTO på.

Uppdaterat: 2016-07-28 17:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Är detta nåt värt att diskutera med dagens bilar med automatiska klimatanläggningar ? Min står på 20,5 grader året om - sen är det inget mera med det...

Uppdaterat: 2016-07-28 17:20

Funkar självklart likadant i Auris, 21 grader och rör den inte funkar bra.

Uppdaterat: 2016-07-28 17:41

The genuine glass has a UV and infrared reduction built it. Vanligaste frontrutorna har en plastfilm i sina laminerade rutor som stoppar ca: 90 % av det ultravioletta ljuset som gör oss solbrända och bilklädseln blek. En del bilar som Prius har även skydd mot ir infraröda strålningen som inte syns men som gör bilkupen varm, det är därför som en orginalbilruta till Prius kostar över tusen dollar i USA vilket många bilister klagat på då man anser att det är dyrt att byta ut. Men var inte så säker på att få dessa dyra orginalrutor vid utbyte via försäkringen utan troligast är att man får en liknande som det brukar heta som saknar ir skyddet vilket gör att AC får jobba mer med ökad bensinförbrukning och svettigare resenärer i bilen.

Uppdaterat: 2016-07-28 18:11
Elbil2

Jag får böja mig och inse att jag hade fel kanske.
Prius har åtminstone värmeavvisande skikt på framrutan, om Auris har det vågar jag inte säga.

Varmt blir det i vilket fall men AC:n behöver arbeta mindre om skiktet finns.

Uppdaterat: 2016-07-28 18:31

40% av värmen i en normal bil kommer tydligen genom vindrutan och ir-skikt reducerar inflödet med 50%.
Mercedes S-klass har skyddet på samtliga rutor liksom många andra lyxbilar:
http://www.just-auto.com/analysis/infrared-reflective-glazing_id140645.aspx

Uppdaterat: 2016-07-28 18:35
PREVIA skrev:

The genuine glass has a UV and infrared reduction built it. Vanligaste frontrutorna har en plastfilm i sina laminerade rutor som stoppar ca: 90 % av det ultravioletta ljuset som gör oss solbrända och bilklädseln blek. En del bilar som Prius har även skydd mot ir infraröda strålningen som inte syns men som gör bilkupen varm, det är därför som en orginalbilruta till Prius kostar över tusen dollar i USA vilket många bilister klagat på då man anser att det är dyrt att byta ut. Men var inte så säker på att få dessa dyra orginalrutor vid utbyte via försäkringen utan troligast är att man får en liknande som det brukar heta som saknar ir skyddet vilket gör att AC får jobba mer med ökad bensinförbrukning och svettigare resenärer i bilen.

Intressant för Toyota har UV glas :-)
Jag har alltid AC på när det är mycket varmt ute omkring 25 - 30 grader.
Utan AC när det är under 25 grader varmt ute.
Jag använder AC sällan på sommar.
Använder inte höst, vinter och vår som varje dag eller vecka.
Viktigt AC på för behöver smörj och funktion på minst 10 minuter drift körning med minst 1 gång per månad som höst, vinter, vår och sommar.

Uppdaterat: 2016-07-28 18:39
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Det här verkar bli en ändlös tråd med en nästan religiös hyllning från de troende.
Finns det verkligen några problem kvar som inte redan behandlats?
Har det inte varit nog med hyllningar nu?
Jag tycker det är dags att stänga nu, vända blad och gå vidare, som en av våra höga potentater sa!

Uppdaterat: 2016-07-28 21:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
MVH AL skrev:

Värmedämpande rutor är inget unikt för Toyota utan har funnits i åratal. Både Renault, Citroen, Volvo som flertalet tyska biltillverkare har det.
Men om en sådan trivial detalj imponerar på en del så skall jag inte ta glädjen från dessa.
Men ja, det är troligt att Lexus är utrustad med en liknande ruta. Det är ju en kvalitetsprodukt;).
;)
MVH AL

Det hjälper inte med min förra Renault Megane 2013 har tonade rutor och känner varmt inne nästan som bastu och "ratten känns som 50 grader varmt". Nuvarande min Toyota Auris känner lite varmt inne men inte som bastu och "ratten känns som 35 grader varmt"
Båda bilar solen skiner ca 30 grader varmt ute.

Uppdaterat: 2016-07-28 22:05
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

T.o.m. Opel har haft värmedämpande rutor sedan minst år 2004. Så vad är det för unikt som AL säger.

Uppdaterat: 2016-07-28 22:42
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Shogun skrev:

saabnisse wrote:Det här verkar bli en ändlös tråd med en nästan religiös hyllning från de troende.
Finns det verkligen några problem kvar som inte redan behandlats?
Har det inte varit nog med hyllningar nu?
Jag tycker det är dags att stänga nu, vända blad och gå vidare, som en av våra höga potentater sa!
Saabnisse.
Det är enkelt, sluta läs här då. I övrigt vad tillförde din kommentar? En moderator? borde veta bättre.....

Fullt så enkelt är det inte.
I egenskap av moderator kan jag tyvärr inte sluta läsa, men som vanlig person med bilintresse mycket över vad Toyota kan tillföra, önskar jag att jag kunde.

Uppdaterat: 2016-07-29 07:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dubbel seger för Toyota i Tyskland JD Power Ranking 2016.
http://newsroom.toyota.eu/newsrelease.do?id=5188&mid=1

Uppdaterat: 2016-07-31 13:06
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Dubbel seger för Toyota i Tyskland JD Power Ranking 2016.
http://newsroom.toyota.eu/newsrelease.do?id=5188&mid=1

Toyota finns inte ens med på top 10-listan. Bästa Toyotamodell (Auris) kom först på 6:e plats. Därefter kom Yaris på 43:e och Aygo på 46:e plats. Så var det med det......

Källan finns här (och den är inte någon jäkla Toyotareklam): http://www.autobild.de/artikel/j.d.-power-report-2016-10583019.html

Uppdaterat: 2016-07-31 13:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Auris var etta i lilla mellanklassen men det var också Toyotas enda ljuspunkt i denna undersökning.

Uppdaterat: 2016-07-31 13:33

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-07-31 13:47

http://www.jdpower.com/sites/default/files/2016128germanyvds2.jpg

Uppdaterat: 2016-07-31 14:00
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Audi A5 SB wrote:GF wrote:Dubbel seger för Toyota i Tyskland JD Power Ranking 2016.
http://newsroom.toyota.eu/newsrelease.do?id=5188&mid=1
Toyota finns inte ens med på top 10-listan. Bästa Toyotamodell (Auris) kom först på 6:e plats. Därefter kom Yaris på 43:e och Aygo på 46:e plats. Så var det med det......
Källan finns här (och den är inte någon jäkla Toyotareklam): http://www.autobild.de/artikel/j.d.-power-report-2016-10583019.html
Dessa varumärken gör köpare lycklig.
Enligt JD Power Report 2016 Toyota och Volvo har de mest nöjda bilköpare. Den mest övertygande modell: Kia Sportage!
Bästa Volkswagenmodell (Tiguan) kom först på 2:e plats. Därefter kom mest sålda Golf på 43:e och Polo på 41:e plats. Så var det med det......
Mest sålda på Golfklassen kom Toyota Auris på 2:e plats besegrad över VW Golf på 43:e plats när det gäller kvalitet och omdöme!

Du klipper och klistrar tyvärr helt galet du kan inte sätta en placering i ena listan i relation till en placering i en helt annan lista.
Vad gäller fel per 100 bilar är Auris Toyotas bästa bil i totalen på 6:e plats medan VW Tiguan är VW:s bästa bil i totalen på 2:a plats.

http://www.autobild.de/artikel/j.d.-power-report-2016-10583019.html

Precis som jag skrev så är Auris bästa bil i lilla mellanklassen men också Toyotas enda ljuspunkt.
Sedan att kunderna får bra service är väl bra men har inte md fel på bilen att göra.

Uppdaterat: 2016-07-31 14:03
junkers skrev:

GF wrote:Audi A5 SB wrote:GF wrote:Dubbel seger för Toyota i Tyskland JD Power Ranking 2016.
http://newsroom.toyota.eu/newsrelease.do?id=5188&mid=1
Toyota finns inte ens med på top 10-listan. Bästa Toyotamodell (Auris) kom först på 6:e plats. Därefter kom Yaris på 43:e och Aygo på 46:e plats. Så var det med det......
Källan finns här (och den är inte någon jäkla Toyotareklam): http://www.autobild.de/artikel/j.d.-power-report-2016-10583019.html
Dessa varumärken gör köpare lycklig.
Enligt JD Power Report 2016 Toyota och Volvo har de mest nöjda bilköpare. Den mest övertygande modell: Kia Sportage!
Bästa Volkswagenmodell (Tiguan) kom först på 2:e plats. Därefter kom mest sålda Golf på 43:e och Polo på 41:e plats. Så var det med det......
Mest sålda på Golfklassen kom Toyota Auris på 2:e plats besegrad över VW Golf på 43:e plats när det gäller kvalitet och omdöme!
Du klipper och klistrar tyvärr helt galet du kan inte sätta en placering i ena listan i relation till en placering i en helt annan lista.
Vad gäller fel per 100 bilar är Auris Toyotas bästa bil i totalen på 6:e plats medan VW Tiguan är VW:s bästa bil i totalen på 2:a plats.
http://www.autobild.de/artikel/j.d.-power-report-2016-10583019.html
Precis som jag skrev så är Auris bästa bil i lilla mellanklassen men också Toyotas enda ljuspunkt.
Sedan att kunderna får bra service är väl bra men har inte md fel på bilen att göra.

Tack uppfattat lättare :-)

Uppdaterat: 2016-07-31 14:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Äntligen bättre bild än sajt :-)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-07-31 14:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html