Vi Bilägares forum

Bilkvalite = Vitvarukvalite = Fulla bilskrotar

Bilkvalite = Vitvarukvalite = Fulla bilskrotar

Det verkar som dagens bilar är byggt efter vitvarukonceptet, dvs kortast beräknad livstid.
Hur noga du än är med din bil idag, hur mycket du än vårdar den så är det alltid något väldigt dyrt som måste repareras.

Senaste gimicken på det området är xenon ljusen, 8000kr att byta hos Audiverkstan, Årliga Berra halva priset.
De skulle hålla hur länge som helst, men verkligheten säger att dom är just bättre än gamla H4.
Köper du en Mercedes så får du räkna med plåtbyten då de nu inte längre kan pressa en plåt och lacka den.
Listan kan göras hur lång som helst!

Jag vet om flera som har haft en i övrigt väldigt fin och välvårdad bil, men som valt att skrota den då reparationskostnaderna inte har varit försvarbara.
Det lustiga i sammanhanget är att det i dag finns s.k miljöbilar LOL. Med tanke på den slit o slängmentalitet som nu råder i bilbranchen så borde ingen bil kunna bli miljöklassad.

Uppdaterat: 2016-03-27 11:56

Kommentarer

Det är inte riktigt sant Vidstige. Som jag har sagt tidigare sitter jag som ekonomichef på ett medelstort företag med ca 70 anställda. Lönekostnaderna är inte problemet för de flesta företagare och andra ekonomichefer jag träffar. För en ensamföretagare vore det vettigt att slopa de sociala avgifterna som denne behöver betala in, då man som ensamföretagare med enskild firma egentligen inte omfattas av trygghetssystemen. Och det skulle så klart kunna ha en marginell påverkan i ett litet företag med ett fåtal anställda, men bara marginellt. Men följande räkneexempel kanske belyser det:
Kalle tjänar 25000:-/månaden brutto. Det totala lönekostnaden för företaget kan man schablonmässigt säga är 25000x1,35=33 750 kr. Låt oss säga att personen arbetar 174 timmar per månad behöver man för att täcka hans lön ta ut 194 kr/timme. Utöver det behöver man täcka företagets lönebikostnader, dvs. lokaler, utrustning icke producerande personal mm vilket så klart kan variera. Vi ligger lågt i vårt företag, men ska jag se mig omkring så är 40% vanligt, dvs. ytterligare 80:- om vi räknar runt. Och så lägger vi på lite vinst... 10%? Och sedan moms, förstås. Räknar vi riktigt runt och avrundar uppåt ska alltså en person som tjänar 25000:- månad generera, mycket runt räknat, 70 000 kr per månad. Nu kan du titta på verkstädernas debiteringar per timme och fundera. Nu tror jag att en duktig bilmek tjänar något mera, men 25000 bör vara en rimlig median. Möjligen har verkstäder också högre bikostnader, det törs jag inte spekulera i. Vi som ett tjänsteproducerande företag har runt 22%, men det är som sagt väldigt lågt.

Uppdaterat: 2016-05-02 19:19
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, arbetar ditt företag inom servicesektorn där det säljs mycket arbetstid till privatpersoner? Vad har ni för timpris ut till kund? Vad tjänar dom som utför dessa tjänster?

Detta har jag sagt nu flera gånger. Det handlar alltså t.ex. inte om företag som säljer enbart produkter till privatpersoner, inte heller så företag som säljer tjänster till andra företag.

I lönekostnaden måste du även räkna in arbetsgivaravgiften, för det är en kostnad som företaget inte kommer undan för att ha personal.

Uppdaterat: 2016-05-02 19:54

Nej, vi arbetar inte inom servicesektorn på så sätt, men vi arbetar både mot företag och privatpersoner. Oftast arbetar vi mot anbud på uppdrag, där uppdragsgivaren som betalar kan vara en annan än slutkunden som vi tar hand om, så faktiska priset per timme kan variera. Genomsnittlig debitering 2015 låg dock på 680:-/timme. Snittlönen tror jag 2015 låg på dryga 26000 för producerande personal, har inte den exakta siffran i huvudet. Vi har som sagt låga OH-kostnader men går med en liten, men tillräcklig och stabil vinst som vi mestadels försöker återinvestera i verksamheten på olika sätt, i alla fall så länge vi har både god soliditet och likviditet. Arbetsgivaravgiften ingår i de 35%, noga räknat är det "bara" 31,42% som innefattar arbetsgivaravgift, allmän löneavgift, sjukförsäkring mm. Det som jag däremot glömde är avgifterna för övriga försäkringar genom kollektivavtal, försäkring mot kundskada mm. Men jag tror att det ryms inom ramen för de 35% jag angav, i alla fall mycket nära. Det är i alla fall den schablon vi räknar med vid nyanställningar. Kan möjligen variera något beroende på fackförbund mm.

Uppdaterat: 2016-05-02 20:39
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, kan man få ner det till 700 kr timmen så börjar det väl likna nåt, men det blir ändå dyrt att arbetsintensiva reparationsjobb. Frågan är också vilka bilmekar som har det timpriset, är kunniga och har bra löner. Är väl också risk att det blir "påbörjad timme" när det debiteras, t.ex. 1h och 5 min blir då 2h.

Uppdaterat: 2016-05-02 23:10

Må så vara att Prius oavsett årsmodell är en väldigt bra bil sett till hur bra de håller ihop "Vidstige" men det är ändå en oerhört komplicerad bil och det kommer att visa sig då bilen blir äldre. Kanske är det ändå så att en begagnad Prius är mer trygg att äga än andra bilar sett till kostnaderna men att kalla den för en "modern" 240 tycker jag är fel.
Det hjälper ju inte mig om jag går och köper en Prius för 70.000kr som kostar 30.000kr att laga om grannens Volvo har kostat 40.000kr i rep....
Det är just detta som är riskerna med att höja en viss bil till skyarna så att många som inte är så insatta tror att allt löser sig med alla bilproblem om de bara köper den eller den bilen.
Bilar kostar mycket pengar att äga och ju större de är med mer effekt och utrustning,ja ju dyrare blir det och detta helt utan undantag.
Själv brukar jag råda folk att se över vilken typ utav bil de behöver och sen gå vidare med hur bilen körs ( antal mil,körsätt m.m )
Oftast får jag då svaret att de inte vet mer än att de har hört att just fabrikatet X skall vara bra. De köper då alltså kanske en stor och begagnad Volvo för 150.000kr istället för en ny småbil som egentligen är precis det som de behöver.

Uppdaterat: 2016-05-03 13:02

Vidstige, så är det. Och jag kanske ska säga att i vårt fall så ingår material, men vi är inte speciellt materialintensiva så det är en låg kostnad, skulle man slå ut det kanske det handlar om 10% av timpriset, det är jättesvårt eftersom vi räknar på uppdrag inklusive material och ger offerter. Även i de fall vi får anlita extern kompetens ligger det med i vårt timpris, så det är för vår del en ständig avvägning - ska vi anställa eller hyra in specialister? Vi skulle säkert kunna höja priset, men vi har en målsättning att växa långsamt utan att riskera likviditet eller soliditet och då vill vi säkerställa att ett konkurrenskraftigt pris ger oss en bra volym.

Uppdaterat: 2016-05-03 13:29
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Mistro, skulle säga att den är både komplicerad och enkel. Man har använt modern teknik också för att förenkla.

Men visst, när HSD-bilar passerar 15 år så kan det blir lite knepigare med all elektronik, men som jag sa, vilken modern bil kan inte få problem då med elektronik? Och då är ändå elektroniken känd för att vara robust i detta märke. Så när vi diskuterar detta ämne så tycker jag 15 år är en lämplig gräns, efter det blir alla bilar mer osäkra. Ett EU direktiv garanterat också reservdelar "bara" 15 år, dvs efter det så kan det bli svårt att få tag i vissa reservdelar.

Uppdaterat: 2016-05-03 14:11

BBT6, låter ju seriöst, bra och välment det ni sysslar med men lägre skatt skulle väl ändå underlätta arbetet inom service även för Er? Och dessutom minska konskurrensen från eventuella konkurrenter som fuskar med skatten. Liksom att en stor konkurrent väl alltid är GDS med den svenska modellen.

Uppdaterat: 2016-05-03 14:14

Nu är det ju så att många delar som man hittar i en Toyota även sitter i andra bilar och samma teknik håller inte sämre i en Peugeot än i en Toyota.
Efter 15 år ( om man nu vill ha den gränsen,..själv vill jag snarare sikta på max 10år rent generellt för dagens bilar ) är jag övertygad om att det är andra orsaker bakom till varför den ena eller den andra bilen rullar än just kvaliteten på komponenterna.
Sen är ju just Toyota extremt duktiga på att ta ansvar vilket kan leda till en tryggare affär för kunden men med det sagt är det ändå inte en bil för alla för hur konstigt det än låter så väljer inte särskilt många utav oss bil efter hur bra bilen FAKTISKT håller ihop. Vi prioriterar och köper det som vi TROR kommer att bli bra. ( inte så sällan via hörsägner )

Uppdaterat: 2016-05-04 12:03

Mistro, mitt intryck är att för nästan alla bilägare av vardagsbilar så är prio1 just att bilen funkar. Även om man inte väljer utifrån hur bilen förväntas hålla ihop, och sånt är ju dessutom svårt att få fram, så vill man alltså att bilen bara ska funka. Att man ska slippa onödiga reparationer eller riskera att bli stående. Ett sätt att försäkra sig är ju helt enkelt att byta in till ny bil ofta, oavsett märke så är ju det en rätt säker strategi. Är väl ingen slump att alla förmånsbilar och liknande bara används 3 år från att dom är ny, sen anses dom alltså förbrukade när dom bara är 3 år gamla.

Uppdaterat: 2016-05-04 13:02

Det är oerhört få bilar som man ser stående på vägarna, skillnaderna mellan märken är gravt uppförstorat i alla dessa evighetslånga tröttsamma diskussioner.

Uppdaterat: 2016-05-04 20:59

Det tröttsamma är ju snarare dom som just förminskar skillnaderna mellan märkena i såna diskussioner, särskilt i det långa bilägarperspektivet, det är då det blir evighetsdiskussioner och dålig konsumentupplysning. Men det skiljer förstås också mycket inom märkena, även det är intressant att bena ut.

Uppdaterat: 2016-05-04 21:58

Ang. Verkstadspriser. Märkesverkstan 24000 kr, verkstad A 18000kr, verkstad b 14000kr, verkstad C 8000kr.
Alla betalar samma skatt. Verkstad A och C använder samma delar. Överpriser......???
Läste Vib i dag. Toyota Avensis, dåligt rostbetyg, passat hyfsat bra. Facit passat usel, Avensis 2 rosutdelare mot passat >40. Grattis Vib till era rosttester......
I samma nummer, Audi 100.000kr i repkostnader hos en av otaliga ärliga Berra verkstäder.
I tyskland sitter dom o skrattar åt dom dumma svenskarna....

Uppdaterat: 2016-05-05 08:29
laponia skrev:

Ang. Verkstadspriser. Märkesverkstan 24000 kr, verkstad A 18000kr, verkstad b 14000kr, verkstad C 8000kr.
Alla betalar samma skatt. Verkstad A och C använder samma delar. Överpriser......???

Vad gäller ditt exempel?

Och vad gäller märkesverkstan så har dom mycket personal och det blir just svindyrt pga skatter och höga lägstalöner i Sverige. När du lämnar in din bil på märkesverkstan så måste du betala för alla som jobbar där, inte bara bilmekanikern. Exempelvis finns en kundmottagning.

Verkstad C i ditt exempel, kanske då den lilla verkstaden med endast en eller två bilmekaniker som gör allt, är nånting som håller på att försvinna. Det är för dålig lönsamhet. Men även där blir det dyrt dyrt om du ska göra större jobb, pga skatterna. Det är som ett tandläkarbesök eller värre. Om svenskar är dumma så beror det i såna fall på att svenskar fortsätter rösta för högre skattetryck och sen klagar på att det är dyrt på verkstan.

Uppdaterat: 2016-05-05 11:50

Nej, där har du helt fel. Känner nämligen en ärlig bilmekare som inte har problem med lönsamheten.
Hans verkstad har ingen flashig kundmottagning med en massa slipsnissar med falska leenden som serverar dig hutlösa verkstadsräkningar. Om verkstan har problem med lönsamhet, så inte är det skatten som är boven....
Om man kan något om ekonomi så förstår man att för att sälja måste man ha någon som köper.
Om du tittar i historien på lönsamhet, omsättningar, kostnader, vinst för företagen, så har dom aldrig haft det bättre än nu.
Men alla vill ha mer så det är inte konstigt att det klagas på för höga skatter o för låga löner.
Även jag vill ha mer.....för pengarna....

Uppdaterat: 2016-05-05 12:05

Helt fel har du inte, visst är det så att det extra du beskriver som inte jag vill ha kostar. Vad gäller åtgärden så väljer jag att inte lämna ut några uppgifter pga risk för framtida prishöjningar.
Det olustiga som någon nämnt tidigare är att "lågpriskedjorna" börjar likna kejsarens nya kläder.
Jämför man priser så är det nästan samma som märkesverkstäderna. Så lågpris....är bara en marknadsföringsgrej, som också kostar....

Uppdaterat: 2016-05-05 12:25

Laponia, helt korrekt! Vidstige, vi i vårt företag - utan att avslöja för mycket - är inte så utsatta av svartjobb. Och GDS är väl helt OK och har alltid varit, det förstår jag inte varför det ska blandas in i ett skattediskussion? Men du har helt rätt i att verkstadsnotan ska betala mycket mera än verkstadskostnaden. De ska ju lämna ett täckningsbidrag till hela verksamheten. Men fundera i nästa steg över varför bilhallarna idag - med tillhörande verkstadsdelar - är mångmiljonbyggen i glas, stål och betong. Jo, en ruggig lönsamhet där man har massor med pengar man återinvesterar i skrytbyggen som ska locka nya kunder och visa på märkets "status". Och hallar som genererar högre kostnader, och ännu fler slipsnissar ( jag är ju en själv) som ska betalas...

Uppdaterat: 2016-05-05 12:26
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
laponia skrev:

Nej, där har du helt fel. Känner nämligen en ärlig bilmekare som inte har problem med lönsamheten.
Hans verkstad har ingen flashig kundmottagning med en massa slipsnissar med falska leenden som serverar dig hutlösa verkstadsräkningar.

Och vad kostar ett större arbetsintensivt jobb där?

Vad gäller skatten så har jag förklarat tidigare att det inte bara gäller skattetrycket på bilverkstan utan även skattetrycker på dina egna inkomster, den sammanlagda effekten. Beskrevs tidigare väl här av t.ex. LeifV.

Uppdaterat: 2016-05-05 12:43
BBT6 skrev:

Och GDS är väl helt OK och har alltid varit, det förstår jag inte varför det ska blandas in i ett skattediskussion?

GDS bygger mycket på skatterna. Dvs hur mycket du tjänar på att göra jobbet själv och om du tycker det är värt besväret. Svenska folket brukar kallas ett GDS-folk och det är ju dom socialistiska skatterna som driver på det. Om du minskar GDS så ökar ju affärsmöjligheterna för olika serviceföretag. För att det ska hända så krävs lägre priser och bättre kvalitet på dom. Bilverkstäderna är ju ökänd för att leverera dålig kvalitet på service, dom höga skatterna är en stor anledning till det menar jag och som man ofta glömmer bort i såna diskussioner.

Uppdaterat: 2016-05-05 12:46

Skatterna är ju till för att betala den gemensamma kostnaden för det vi gemensamt använder. Skola, vård o omsorg mm. I dag är det subventionerat av de som jobbar där, så än så länge är det relativt billigt. Att sänka skatten är att överföra kostnaden på individen. Vad gäller skattelättnader för företag, läs tidningsmoms , restaurangmoms så går de pengarna direkt i fickan på ägarna. Så sänkt skatt = lägre priser, ja den ekvationen är för länge sen bevisad att den går inte i hop. Skyll själv, skulle jag vilja säga åt dom företag som förespråkar lägre skatt.

Uppdaterat: 2016-05-05 14:36
laponia skrev:

Så sänkt skatt = lägre priser, ja den ekvationen är för länge sen bevisad att den går inte i hop.

Skitsnack, med fungerande konkurrens så sjunker priserna med sänkt skatt, allt annat lika.

Jag är dessutom övertygad om att vi skjuter oss i foten här och att Sverige skulle tjäna rent ekonomiskt på att ha lägre skattetryck inom service. Dessutom minskar ju arbetslösheten och därmed också alla bidragsutbetalningar. Men i första hand är det en rättvisefråga, det ska inte kosta skjortan att reparera bilen. För det ska hända så måste skatterna ner ordentligt. Samma gäller just vad ROT innebar, det blev billigare att reparera huset, så det bevisar ju att det fungerar.

Uppdaterat: 2016-05-05 14:46

Ökad, jämlik, ärlig (slopa orättvisa bidrag till företagen) konkurrens är det enda som kan sänka priserna. Alla vill ha mer, så är det. Minskade kostnader = ökad vinst. Spelar ingen roll om kostnaden heter lön, skatt, råvarupriser, mm.
Om jag inte får sälja beror det på att jag är för dålig eller för dyr. Det jäkligt är att verkstäderna både är usla o dyra. Trots allt måste jag repa bilen!
Strategin är ju solklar, man gör ju allt för att du inte ska kunna göra något själv. Alltså kan man fortsätta vara usel o dyr.

Uppdaterat: 2016-05-05 15:02

laponia, med ökad konkurrens så sjunker priserna. Med rimliga skatter så kan man företaga vitt med rimliga förutsättningar. När skatterna blir för höga så sätter man marknaden ur spel på flera sätt. Och om sen sänkt skatt kan göra att flera verkstäder går med vinst, flera kan ge bra villkor till sina anställda etc så ser jag inte så negativ som du gör kring det. För du och flera här jag debatterar mot verkar se nån form av girig kapitalist bakom varje lönsamt företag som skor sig på folket. Höga skatter tycker ni är bra, företag som gör vinst nåt dåligt. Ärligt, det är som att debattera med ett gäng vänsterpartister. Så långt på vänsterkanten är ni i denna fråga. Mig veterligen är det också just bara V som är totalt emot ROT och RUT idag så det säger väl det mesta.

Uppdaterat: 2016-05-05 17:07

Jag kan förstå att vissa blockeras här. Inläggen går inte att läsa här, men forumet skickar dom i mallen.
Att diskutera och ha olika åsikter utan att ge varandra etiketter borde inte vara så svårt.

Uppdaterat: 2016-05-05 17:41

Apropå GDS vs verkstad... - i mina ögon så skall en riktig verkstad ha utbildad, kompetent personal samt ändamålsenlig utrustning. OM (vilket märkligt nog aldrig är fallet) detta skulle stämma så kommer en verkstad utan vidare kunna konkurrera med GDS. Ännu mer speciellt blir det när det gäller märkesverkstäder där det enkla kravet är att de skall vara rent extremt inkörda på just märket och alla dess modeller = en otroligt rationell och "perfekt" verksamhet som är så effektiv så att någon större konkurrens från fria verkstäder rent logiskt knappt skall kunna finnas. I princip borde det vara så som att märkesverkstan gör "jobbet" på 20 minuter, fria verkstan behöver 1 timme och GDS:aren 2 timmar... -ser då märkesverstaden till att ta betalt för 20 minuter (med lite extra påslag för "märkes", säg att de tar betalt för 30 min) så blir de billigare än den fria, och mycket motiverande för GDS:aren.

I princip, om inte verkstäder och dess personal vore den skiten och skräpet det är idag, så skulle jag varje gång jag tänker mig göra ett GDS bli fullständigt övertygad om att den rationella och professionella verkstaden gör jobbet både snabbare och "billigare" (här kommer begreppet "lust" lite in i bilden) än vad jag själv kan klara av.

Uppdaterat: 2016-05-05 17:46

LeifV, nog för att man kan kritisera märkesverkstäder, är väl dessutom ett billigt mål men än så länge har jag motsatt upplevelse av Toyotas märkesverkstad kallad Europeiska Motor. Inte bara att dom fixar mycket sånt som man annars fick åka till andra för att fixa, en slags totalentreprenör alltså. Dom har bytt min vindruta, skaffa nya däck enl mina önskemål, reparerar en skada på nummerplåtshållaren fram, hjälp mig med en skidbox inkl montering, fixade reservdelar till takräcke, bytte till sommarhjul för 280 kr senast här (under tiden kunde jag provköra nya Prius). När jag lämnar in bilen på service där så får jag alltid en lånebil (årliga servicen), ingår i priset. Dessutom är personalen alltid vänliga och hjälpsamma. Man känner sig välkommen och respekterad av dom, kunden är kung alltså. Visst, det är lite dyrare men så länge det inte är nåt större jobb så ser jag inget större problem med det. Vad jag hatar mest av allt är verkstäder som inte respekterar mig som kund, då blir det fingret, oavsett pris.

Uppdaterat: 2016-05-05 18:36

Vidstige, -visst finns det värden i det du berättar men försöker se lite logiskt på saker. Tar vi Europeiska Motor som exempel så bytte de avgassystem på en kollegas Corolla nyligen. För detta debiterade de 10.000 kr (enl honom)...

- Arbetet: Eftersom det är en märkesverkstad skall de utan vidare kunna byta avgassystemet på max 20 minuter (med förbundna ögon och ena handen på ryggen =). Med inskrivning etc blir då totala arb.tiden och det som skall faktureras 0.5 tim.
- Delarna: Jag hittade dessa för ca 1800 kr. Dubbla priset må vara hänt pga att det (kanske) är Toyota "original" Europeiska Motor använder.

Rundar jag en aning uppåt så hamnar jag snarare på 5 än på 10 tkr...

Återigen, jag hävdar nog att en märkesverkstad som drivs rationellt på alla vis snarare skall vara billigare (eller åtminstone inte speciellt mkt dyrare) än fria verkstäder eller t o m GDS-alternativet.

ps. tänker man efter lite så borde nog det lilla arbete ett avgassystemsbyte innebär egentligen ingå i den förtjänst som Europeiska Motor gör på själva avgassystemet... - typ har man ett påslag på, säg 4000 kr på reservdelen så kan man nog tycka att de bör bjuda på den knappa 1000-lapp i arbete saken handlar om.. -annars är de ju lite småsnåla.

ps2. sedan vet jag inte hur "hjälpsamma" de är egentligen. Det var den bakre ljuddämparen som var slut, och eftersom hans bil numera är gammal så hade kanske det smartaste varit att byta enbart den bakre -men med sådan "hjälpsamhet" tjänar man ju inga extrapengar... (själv har jag en lika gammal, betydligt mer "premium" bil, med rosthål i bakre dämparen -så det blir bara den som blir utbytt och då jag kör GDS hamnar min peng på ca 700 kr, inte 10.000).

Uppdaterat: 2016-05-05 22:40

LeifV, absolut, säger inte emot ditt resonemang och håller med om att märkesverkstäder är löjligt dyra när det är lite mer arbete. Det jag gjort än så länge är ju mest grundservice och lite enklare saker. Vindrutan gick på försäkringen f.ö. Så länge min bil kräver lite rep så funkar det.

Jag bytte förresten avgassystem på min 940 för ca 7 år sen i Sundbyberg, gamla Speedy. Kostade ca 3000 kr med standard och 4000 kr med Feritta-system. För halva priset, ca 5000 kr, borde din kollega kunna ha fått Feritta till Corollan. Sen blir det inga mer byten garanterat.

Kan tycka också att det borde finnas en affärsmöjlighet i det vi pratar om. Jag tänker så här, att större kedjor borde kunna samarbeta med nån firma i lågkostnadsland i östeuropa. Vid större jobb borde man då kunna ordna transport och rep där för att spara pengar åt kund. Om man nu inte klarar att göra större jobb för rimliga pengar i Sverige. Visst, man förlorar förvisso en del pengar men kan ju ta lite i mellan för förmedlingen och garantier på att jobbet blir väl utfört.

Tycker det borde vara lagkrav på att alla jobb som kostar säg över 5000 kr ska informeras till kund INNAN jobbet påbörjas. Det ska inte vara så att man lämnar in för ett jobb man tror borde vara hyfsat billigt och sen ska hämta bilen och möts av en räkning på 10,000 kr. Det är inte godkänt och tycker jag kunde borde ha rätt att ångra sig, vilket skulle verka avskräckande för verkstan. Därmed blir det ju upp till verkstäderna att försäkra sig om att man informerat kunden och bevisbördan på det ska ligga på verkstan.

Uppdaterat: 2016-05-05 22:53

Till er som kunnat hålla diskussionen på en hög intellektuell nivå utan barnsliga påhopp tackar jag för denna tid. Till er väldigt få andra, hoppas jag ni får ett bättre liv som inte triggar era sämre sidor.

Livet är för kort för att slösas bort....

Uppdaterat: 2016-05-05 22:58

Hmm, hette nog inte Speedy, utan var väl gamla "Lunkans".

Verkar i all fall gå att få Feritta fortfarande, men förmodligen overkill på en Corolla.

http://www.avgassystemet.com/

Kan man detta så borde det som sagt vara bara nån halvtimmes jobb på en Corolla.

Uppdaterat: 2016-05-05 23:02

Bra ledare

"Sluta dröm om sextimmarsdagar"

http://www.expressen.se/ledare/sluta-drom-om-sextimmarsdagar/

Uppdaterat: 2016-05-07 22:49