Vi Bilägares forum

MG 4: Redan tejpad och klistrad – trots att bilen är ny

MG 4: Redan tejpad och klistrad – trots att bilen är ny

Kort räckvidd och kall kupé retar upp i vår nya eldrivna långtestbil. Här är första rapporten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-01 14:10

Kommentarer

Jo jo, allt snack om att kineserna har passerat och är förbi gammeltillverkarna…

Uppdaterat: 2024-02-01 14:17

Gäller t v inte de något billigare kinesiska bilarna i alla fall, Axa.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:25
Axa skrev:

Jo jo, allt snack om att kineserna har passerat och är förbi gammeltillverkarna…

Ja men nu handlar detta om en av de billigaste bilarna på marknaden.
Jämför med Nio et5 eller et7, Xpeng P7 eller BYD Han

Uppdaterat: 2024-02-01 14:44

Sveriges billigaste bil är med i testet, vi får väl se om den kommer behöva tejp och superlim under sitt första år. Jag är tveksam :)

Uppdaterat: 2024-02-01 14:50

Snoid
Jag läste Motors test av Seal. Är inte imponerad. När det gäller de dyrare kineserna så är väl europeiska modellerna än mindre ”akterseglade”.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:50
Axa skrev:

Jo jo, allt snack om att kineserna har passerat och är förbi gammeltillverkarna…

Ja känslan är inte att BMWs styrelse sitter och skiter ner sig av rädsla pga kineserna.

Kinas största bolag är på väg mot en konkurs, deras enorma järnvägsnät blöder ekonomiskt och befolkningen minskar. Vi får se hur länge dom kommer klara av att subventionera bilindustrin.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:53
Axa skrev:

Snoid
Jag läste Motors test av Seal. Är inte imponerad. När det gäller de dyrare kineserna så är väl europeiska modellerna än mindre ”akterseglade”.

Förutom än på priset.
Men läs gärna testet av uppdaterade Xpeng P7
Men oavsett så är det en väldigt snabb ökning av kvalitén på de kinesiska bilarna.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:56

Dom flesta elbils-spekulanter här i landet väntar nog på billigare elbilar än på dyra, kinesiska elbilar så Seal borde vara intressantare än P7 rent prismässigt. För vi har ju alla väntat på billigare elbilar - eller ?

Uppdaterat: 2024-02-01 15:14
Pi skrev:

Dom flesta elbils-spekulanter här i landet väntar nog på billigare elbilar än på dyra, kinesiska elbilar så Seal borde vara intressantare än P7 rent prismässigt. För vi har ju alla väntat på billigare elbilar - eller ?

Och då verkar kineserna vilja uppfylla den önskan
För inte verkar nån europé vilja det

Uppdaterat: 2024-02-01 15:31

Snoid
Jo, det kan jag hålla med om att det har skett en snabb utveckling. Men jag kan inte se att europeiska tillverkare blir akterseglade. De sitter ju knappast och rullar tummarna. Sedan tror jag att de europeiska bilarna och det runtomkring ligger bättre till när man ser till helheten. Och det tror jag inte kinesbilarna kommer komma ifatt.

Uppdaterat: 2024-02-01 15:33

Snoid, de billiga Kina-bilarna är uppenbart billiga även kvalitetsmässigt. Jag tror många trodde att Kina skulle leverera bra bilar till lågpris. Det var iaf en ofta uttryckt förväntan i detta forum. Vi ser att de bra Kina-bilarna inte är billigare än konkurrenterna. Och de som är billiga, är inte bra.

Sen att europeiska tillverkare inte skulle satsa på att ta fram mer prismässigt överkomliga bilar, det stämmer inte.

Dacia gör redan den lägst prissatta elbilen på marknaden. Citroën lanserar nu ë-C3. Renault satsar på R5 och R4 och utlovar ett lågt pris. VW jobbar med ID.2. Fiat kommer snart med en ny Fiat Panda. Här talar vi om prisklassen 20-25 000 euro.
I Sverige skulle detta innebära 300 - 350 000 kr.

Uppdaterat: 2024-02-01 15:42

Guran - man köper inte en bil bara för att den är relativt sett billig - typ MG4. Då köper jag faktiskt hellre en Europeisk, Japansk eller Sydkoreansk ICE-bil för dessa pengar. I de flesta fall får man mera BIL för pengarna - mera utprovat och bättre anpassat till vårt klimat. Mot en högre milkostnad - om man alltså kan ladda elbilen hemma. Men primärt skall bilen fungera och man skall trivas med den och dess leverantör och verkstad.

Uppdaterat: 2024-02-01 15:44

Som jag skrev från första början:
Det känns som att Vi Bilägare valde den billigaste MG4 för att ha något att skriva spaltkilometer om, ingen vettig människa köper den modellen när prisskillnaden är liten till den fullutrustade med stort batteri och värmepump

Uppdaterat: 2024-02-01 16:54

Har kört de flesta kinabilarna, och de fokuserar på teknik och funktioner, medan de tyska fokuserar på bilegenskaper. Lätt val för mig som vill har en bil som är trevlig att köra och leva med.

Uppdaterat: 2024-02-01 19:24
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Har kört de flesta kinabilarna, och de fokuserar på teknik och funktioner, medan de tyska fokuserar på bilegenskaper. Lätt val för mig som vill har en bil som är trevlig att köra och leva med.

+100

Uppdaterat: 2024-02-01 19:28

Jag tror att orsaken att ViB valde den enklaste versionen var att den var avsevärt billigare att leasa för privatkunder tidigare - hur det är just nu vet jag inte-. Vi har ju minst en skribent här i spalterna som kör en sådan "billig" MG4 av precis den orsaken om jag minns rätt. För vem vågar verkligen KÖPA en Kina-bil idag ?

Uppdaterat: 2024-02-01 19:41