Vi Bilägares forum

Tesla frånkörd i vinterns stora räckviddstest

Tesla frånkörd i vinterns stora räckviddstest

Den kinesiska uppstickaren HiPhi satte alla andra elbilar på plats i ett nytt räckviddstest i vinterklimat – både när det gäller räckvidd och avvikelse från den uppgivna siffran.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-02-01 09:56

Kommentarer

Ja kineserna är superduktiga, därom råder inga tvivel. Noterar att Nio hamnar högt upp också och den har jag provkört. En fin bil på många sätt - även om bagaget lämnar en del i övrigt att önska.

Noterar också att plåtschabraken hamnar sist….

Så frågan kvarstår: vilket europeiskt märka stupar först på marknaden?

Jag tror det blir Opel som kommer läggas ner först.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 10:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Notera även att Tesla snarare har nedgraderat M3 i stället för det omvända.
Har man drivit sparivern förbi vad som kan anses vara bra?

Uppdaterat: 2024-02-01 10:20

Jag for och tittade vad HiPhi (Highfive) är för något. Ett blinkande rymdskepp som inte har CCS, utan en adapter. Grattis till det. Inte ens Tesla-bjorn fick det att fungera...

Uppdaterat: 2024-02-01 10:25
Rudolf Ampere

Men har inte denna HiPhi Z batteri på 120 kWh? Så 52 mil på denna motsvarar 2.3 Kwh/mil... inte så bra! Bara stoppa in större batterier löser inga problem då bilen blir så mycket tyngre. Aerodynamiskt verkar den bra.

Uppdaterat: 2024-02-01 10:25

Till skillnad från AL noterar jag att plåtschabraken presterar bättre än Tesla, Volvo och Polestar. För det intressanta är avvikelse mot WLTP.

För övrigt så noterar jag att kineserna i top inte är några budgetbilar. Tvärtom, ganska dyra. Det kanske är en sak som talar mot att det blir storsäljare.

Uppdaterat: 2024-02-01 10:32

Det är inget konstigt med att de plåtschabrak med störst batteri och längst räckvidd i sommartemperatur (WLTP) oftast kommer längst även på vintern. Mer anmärkningsvärt är de plåtschabrak som trots stort batteri och lång räckvidd sommartemperatur inte gör det, som plåtschabraket Tesla.
Att plåtschabraket Jeep Avenger kommer sist är inte konstigt. Kortast räckvidd sommartemperatur = kortast räckvidd på vintern.

Nu har NAF kört plåtschabrak i en mängd olika storlekar och prisklasser, med olika batteristorlekar. Mer intressant är skillnaden mellan sommar (WLTP) och vinter, där ser vi att plåtschabraken från Stellantis klarar sig väl jämfört med andra plåtschabrak.

Det plåtschabrak från Tesla som testas, är ju uselt. Att det finns de som hävdar att Tesla ”ligger ljusår före” motsägs helt av testet.

Att Opel skulle läggas ner ser jag ingen anledning till att hävda utifrån detta test.

Siffrorna från 2023 visar att Opel har ökat sin försäljning med 15% jämfört med 2022. Och tittar vi på Opels elbilar så har de ökat med 22%. Detta trots att Opel hade så få modeller 2023 (Corsa, Mokka, samt Astra som kom som elektrisk under senare delen av 2023).

2024 kommer Opel lansera Grandland Electric som är deras version av e-3008, samt Frontera som blir en 7-sitsig crossover i kompaktklassen. Flera andra Opel är på gång.

För att vara ett märke som enligt Stellantis-hataren i detta forum, snart kommer läggas ner så satsar Opel på förvånandsvärt många nya modeller. Det skulle man inte göra om man planerade en nedläggning.

Uppdaterat: 2024-02-01 10:35

Man kan ju reta AL med att det var en Stellantis-modell som hamnade trea i testet. 😆

Uppdaterat: 2024-02-01 10:42

Om man lär sig att läsa siffrorna som redovisas k detta test så ser man att kineserna har väldigt små skillnader mellan angiven räckvidd och praktiskt uppmätt. Det kan förstås finnas en oändligt antal förklaringar till det - förutom det vi söker.

Men det är ändå intressant att kineserna tappar så få kilometer samtidigt som flertalet andra har större förluster.

Där har ni problemet.

Och nej Axa, Stellantis äger inte Hyundai. Man äger egentligen bara sådana tillverkare som inte kunnat gå runt för egen maskin.

Och nu tar det snart stopp.

Raphael undrar sedan varför man satsar på nya modeller. Ja det måste man givetvis.

Vad Raphael däremot inte har förmåga att se är att med fler aktörer in på marknaden så sjunker jämviktspriset. Och där ligger Plåtschabrakens problem.

Detsamma rör produktutformningen. Men är hopplöst efter i tekniska ordalag vilket är vad som kommer att vara avgörande.

Hur långt tid det sedan tar innan vi ser ett avvecklat Opel hänger nog mest på vad politikerna hittar på - samt vilken typ av prioriteringar som gäller fram i tiden

Jag tror då att Opels fabriker snarare kommer användas till vapenproduktionen än att förse marknaden med ett överskott av bilar till förlust.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 11:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Eftersom man inte uppger i vilken hastighet man kör bilarna eller på vilket eller vilka körlägen bilen är inställd, utan man helt utelämnar denna totalt avgörande information, så är resultatet oanvändbart...

Utom i de fall där man har så mycket räckvidd att slösa med att det inte spelar någon roll om man slösar genom oekonomiska inställningar och hastigheter.
Vilket är högst troligt att man använt sig av, med argumentet att man inte ska behöva undvika att slösa.

Uppdaterat: 2024-02-01 11:19

Om AL lärde sig läsa siffrorna skulle han se att plåtschabraken från Stellantis har mindre avstånd mellan sommar och vinter i mil än plåtschabraket från Hyundai. Det är sannolikt att det var det Axa refererade till, men det förstod inte AL.

Sen påstår AL att jag undrar över varför man satsar på nya modeller, men det undrade jag inte alls över. Jag har inte ställt en fråga om det. Sen så ökar Opel i försäljning. AL menar alltså att ett märke som ökar i försäljning kommer läggas ner.
Men AL har ju önskat och hävdat i över 10 års tid att PSA kommer läggas ner, och när Stellantis bildades har han flyttat över det till Stellantis. Men som vi kan se så ökar Stellantis sin försäljning, de går med vinst och de är den näst största aktören på elbilsmarknaden i Europa. Bara VW-gruppen är större.

Stellantis är inne i en massiv lansering nu med flera nya produkter på STLA Medium plattformen, sen kommer STLA Small, STLA Large och STLA Frame.
Inom två år har Stellantis ett utbud av elbilar som täcker A till D-segmenten från budget/lågpris till premium - familjebilar, sportbilar, cabriolet, coupé, SUV, kombis, crossovers osv osv för olika målgrupper och kundbehov.

Det ger ett starkt utbud på marknaden för plåtschabrak.
Att jämviktspriset sjunker för att det kommer in fler plåtschabrak på marknaden, säger AL är ett problem för plåtschabraken.
Det är klart att alla plåtschsbrak på marknaden för plåtschabrak upplever en ökad konkurrens där alla kommer vässa sina erbjudanden.

Att plåtschabrak skulle vara efter i den tekniska utvecklingen, ja tittar vi på plåtschabraket från Tesla så bekräftar det ALs uttalande om plåtschabrak. Även plåtschabraket från Toyota.
Men plåtschabraken från Stellantis har ju mindre skillnad mellan sommar och vinter än flera andra plåtschabrak så jag skulle säga att det är större skillnad mellan de testade plåtschabraken än ALs generaliserande uttalanden om plåtschabrak visar.
Nej AL, alla plåtschabrak ligger inte efter bara för att plåtschabraken från Tesla och Toyota gör det.

Uppdaterat: 2024-02-01 11:53
Axa skrev:

Man kan ju reta AL med att det var en Stellantis-modell som hamnade trea i testet. 😆

Jag tar tillbaka detta. Men faktum är att plåtschabraken avvek mindre från WLTP än ALs favoritmärken. Måste vara jobbigt att erkänna det. Det AL har att tillföra i övrigt om Stellantis har inget med testet att göra.

Uppdaterat: 2024-02-01 11:33

Raphael har som vanligt svårt med matematiken. Och inte för att det kommer hjälpa men jag redovisar det ändå.

Hyundai tappar 23,77%.(Kona 24,88%)

Plåtschabraken tappar

Jeep; 28,32%
Opel; 27,59%
Peugeot; 27,38%

Som alltid har alltså Raphael fel eftersom han har skolkat från matematiklektionerna.😅

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 11:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, du har givetvis rätt i att jag har skolkat från skolan. Jag är dessutom en lågbegåvad psykopat, jag är en fanatiker, en idiot, brottsling, jag förstår mig inte på vetenskap, jag är okunnig, och dina plåtschabrak är bättre än mina, jag är bästa vän med Putin osv osv osv.
Det är fascinerande att du älskat att jaga mig och hacka på mig sedan över 10 års tid.
Du är inte här för att diskutera bilar, du är här för personangrepp på mig.

Uppdaterat: 2024-02-01 11:58
Axa skrev:

Axa skrev:
Man kan ju reta AL med att det var en Stellantis-modell som hamnade trea i testet. 😆

Jag tar tillbaka detta. Men faktum är att plåtschabraken avvek mindre från WLTP än ALs favoritmärken. Måste vara jobbigt att erkänna det. Det AL har att tillföra i övrigt om Stellantis har inget med testet att göra.

Jag vet inte vilket som är mitt fabävoritmärke men Axa kanske kan upplysa mig.

Om vi däremot tittar på mitt kommande bilbyte så är det BMW I5 som ligger närmast.

Den tappar 12%.

Noterar också att kineserna generellt har förhållandevis låga tapp kontra exempelvis plåtschabraken.

De är ju bättre och mer moderna och när kunderna upptäcker det är det tack och adjö med plåtschabraken.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 11:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och nej AL, jag har inte svårt med matematik. Jag kan inte se att jag påstod i procent. Men ändå hittade du ett påstående om procent, på samma sätt som du hittat att jag skulle frågat om varför man gör nya modeller fast jag inte frågade om det, på samma sätt som du läst att jag skulle sagt dubbfria har bättre grepp på is än dubbade när det var dubbfria *premium* vs lågpris dubbade jag skrev om (vilket jag alltid var tydlig med) .
Problemet är att du kommenterar utan att läsa, eller så förstår du inte vad du läser och så hackar du på mig pga dina fantasier.

Uppdaterat: 2024-02-01 11:57
Raphael skrev:

AL, du har givetvis rätt i att jag har skolkat från skolan. Jag är dessutom en lågbegåvad psykopat, jag är en fanatiker, en idiot, brottsling, jag förstår mig inte på vetenskap, jag är okunnig, och dina plåtschabrak är bättre än mina osv osv.
Det är fascinerande att du älskat att jaga mig och hacka på mig sedan över 10 års tid.
Du är inte här för att diskutera bilar, du är här för personangrepp på mig.

Ja det är inget nytt att vi står långt ifrån varandra när det gäller många frågor.

Nu har vi ju dock ett resultat att förhålla oss till så låt oss utgå från det. Då är det härmed visat att Raphael inte räknade rätt och precis som vanligt blir han kränkt när man påtalar det.

Det är ju inte första gången som det inträffar heller

Plåtschabraken tappar nästa 30%. Kineserna tappat mindre. Kan vi enas om det eller svider det för mycket😜😅?

Du behöver inte svara. Jag vet hur du brukar reagera när du blir ertappad.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 11:59
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och nu fick vi dessutom ett praktexempel på hur Raphael ändrar i sina inlägg i efterhand med förhoppningen att inte behöva stå för vad han skriver.

Att även den senaste uppvisningen ger stöd för min kritik - ja det förstår bara de som varit närvarande på matematiklektionerna😅

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 12:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, du hävdar alltså att plåtschabraken generellt har lägre tapp än plåtschabraken och när kunderna inser att plåtschabraken är modernare än plåtschabraken är det tack och adjö med plåtschabraken.
Jag tror fortfarande att människor kommer fortsätta att köpa plåtschabrak eftersom människor har transportbehov.
Och plåtschabrak har funnits på marknaden sedan Carl Benz första plåtschabrak. Jag tror inte att människor kommer övergå till häst och vagn.
Du kommer ju själv köpa ett nytt plåtschabrak så dina idéer om att det är tack och adjö med plåtschabrak är inte rimliga.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:08

Men vi kan så klart räkna med motsvarande förluster hos Hyundai som hos plåtschabraken. Vågar sig Raphael på den uträkningen eller skall jag göra det?

Om Hyundai tappat lika mycket som plåtschabraken skulle den inte orkat 468 km.

Istället skulle det ta stopp redan efter 440 km.

Gör vi motsvarande beräkning hos Nio blir det ännu värre.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 12:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, dessutom är det mil som är viktiga. Plåtschabraket från Hyundai tappar 14,6 mil.
Plåtschabraket från Tesla tappar 18,6 mil.
Jeep tappar 10,9.

När människor kör bil så är det räckvidden i mil som avgör om de når sitt mål. Inte %.
När man planerar sin resa och laddstopp så innebär 18,6 mil kortare räckvidd att man får lägga in laddstopp 18,6 mil tidigare jämfört med om man tappar 10 mil.

Trots att jag är en skolkande lågbegåvad psykopat som är helt okunnig, inte begriper någonting och är allmänt ett mentalstört missfoster och gängkriminell, ett avskum värd all förakt och som borde spärras in på livsstid, så förstår jag faktiskt att 18,6 tappade mil är fler tappade mil än 10,9.

Att AL som är högbegåvad Nobelpristagare, ett fantastiskt geni, guru och Gud värd all beundran, inte förstår såpass fast jag som bara är en enkel lågbegåvad skolkande psykopat och avskum, förstår det - det är intressant i sig.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:20
Axa skrev:

Till skillnad från AL noterar jag att plåtschabraken presterar bättre än Tesla, Volvo och Polestar. För det intressanta är avvikelse mot WLTP.
För övrigt så noterar jag att kineserna i top inte är några budgetbilar. Tvärtom, ganska dyra. Det kanske är en sak som talar mot att det blir storsäljare.

Exakt, dom ligger i topp i hop med kinesens och sydkoreanen 😁

Uppdaterat: 2024-02-01 12:26

AL, ok jag är en skolkande lågbegåvad psykopat. Vad blir nästa steg? Att du kallar mig för mördare, misshandlare och pedofil? Det är väl bara att du för ut all din avsky och allt ditt hat mot min person så du får ur dig allt förakt på en gång och tömmer dig på allt ditt hat en gång för alla. Du har hållit på i tio år nu med att hata mig i detta forum. Jag förstår inte vad som driver dig till detta, vad du får ut av det personligen, vad du finner för glädje i det.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:33

AL
Som du kan se ovan så tog jag tillbaka mitt uttalande om topptrean.

Vad gäller dina favoritmärken så har man inte kunnat undgå att läsa dina nästintill fanatiska hyllningar till Tesla och Volvo. Förmodligen starkt påverkad av det du för tillfället rattar dagligen.

Hur som helst är det ett faktum att Stellantismodellerna presterade bättre ifråga om avvikelse från WLTP än Volvo och Tesla. Även bättre än ID7.

Att Stellantismodellerna sedan har kort räckvidd handlar ju mer om batteristorlek.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:48

Om man nu är intresserad av matematik, borde man veta att procent är super lurigt. Små värden med procent påslag är inte värst farligt...men inte så roligt när det blir större nummer, det får nu alla som lånade mycket pengar för sina bostäder känna på.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:47

Det är därför löneökningar i procent inte fungerar, det ökar klyftorna över tid.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:48

AL, du hävdar att jag räknar fel.
Hyundai: 614 - 468 = 146.
Tesla: 629 - 441 = 188
Jeep: 329 - 286 = 109

Detta anser du är fel.
Och du hävdar att jag blivit ”ertappad” med att jag skulle ha räknat fel.
Men eftersom du nu hävdar att jag inte kan räkna och att jag skolkat från skolan, så visa då hur du räknar eftersom du inte får dessa siffror när du räknar.

Hur många mil har de tappat?

Du anser dessutom att 146 mil är färre tappade mil än 109.

Det tycks mig som att du räknar på samma sätt som Abbot och Costello.
Jag vet hur man räknar, och enligt det jag har lärt mig i skolan så är detta jag angivit här korrekt.

Vilken skola har lärt dig en annan matematik så att du får fram andra siffror för tappade mil?

Att du återkommande kommer med personangrepp mot mig visar din oförmåga att diskutera sakligt, och när jag säger ifrån så klagar du på mig.

Jag förstår inte varför du roas av att ge personangrepp. Du frågar mig om vad jag vågar - jag vågar föra en saklig diskussion. Har du tillräckligt mod för att lägga av med dina personangrepp och hat mot mig? Eller är du för feg för det? Att gömma sig bakom personangrepp är fegt.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:09

Hx
Och varför skulle löneökningar i kronor fungera bättre? Den ökningen är ju också i procent i förhållande till lönen.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:50

Hx30, ja det är därför som tappade mil är intressant och inte tappade procent.
Samma sätt när man har värdeminskning. Det är ju pengarna i kr som man förlorar som är det viktiga.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:51

Axa, jag kan ärligt säga att när jag får lönerevision varje månad så är det vad som kommer in på mitt konto som jag bryr mig om eftersom det är kr jag betalar mina räkningar med och inte procent.

Uppdaterat: 2024-02-01 12:53

Nu pratade vi förändring i procent med löneökning som exempel. Testet i aktuell artikel är intressant då den visar hur mycket man blir lurad på vintertid ifråga om faktisk räckvidd jämfört med förväntad räckvidd (WLTP).

Just jämförelsen med löneökning haltar. Naturligtvis är det för den enskilde intressant vad ett lönepåslag bli i kronor. Men det kvittar ju om arbetsgivaren använder sig av procent eller kronor. Oavsett blir det antingen att du slipper räkna fram det själv eller får sätta dig med miniräknaren.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:02

Garvar* Raphael

För att ditt resonemang skall hålla så måste alla bilarna ha samma värde på WLTP.

Och det har de inte.

I annat fall är plåtschabraken definitivt sist.

Och så kan vi väl ändå inte ha det?😅

Nu skall du få ett liten fråga.

Vilken störande variabel är det vi behöver eliminera för att jämförelsen skall bli matematiskt korrekt?

Kan du räkna ut det, eller var närvaron på matematiklektionerna obefintlig då också?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 13:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Axa, testet är intressant. Och den visar diffen i km som enkelt kan omräknas i mil. Tabellen visar inte hur långt man kommer i procent.
För föraren är det tappade mil som är praktisk information.
Färre mil innebär att man behöver lägga in ett tidigare laddstopp.
Om en bil tappar 18,6 mil eller 10,9 mil är därför intressant.

Ligger man i 100 km/h stadigt innebär ett tapp på 18,6 mil att man behöver ladda ca 3,1 timmar tidigare jämfört med WLTP/sommar.

Ett tapp på 10,9 mil innebär att man behöver ladda 1,8 timmar tidigare jämfört med WLTP/sommar.

Stora batterier ger längre räckvidd, räknar man procent så får man intrycket att de tappar mindre än de konkret gör.

Jag menar det ger ett falskt intryck.

Som vi ser tappar de med större batterier (och därmed längre räckvidd från början) fler mil än de med mindre batterier. Större batterier = tyngre bil, mindre energieffektiv.

Vi kan jämföra med fossilbilar. Mindre och lättare bilar är i allmänhet bränslesnålare än större och tyngre. Men de har ofta mindre tank, så de har kortare räckvidd trots lägre förbrukning.

Räknar man procent så premierar man större och tyngre bilar eftersom tappade mil ger mindre utslag i procent eftersom milen från början var fler även fast man tappat fler mil än den snålare småbilen med mindre tank.

Det premieras att slösa med energi.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:26

Är det inte enklare ni kollar på all data som nu finns redovisad
https://www.motor.no/bil/her-er-resultatene-fra-rekkeviddetesten-vinteren-2024/264144

Kineser, BMW och Kia i topp
VW, Tesla, Polestar, Volvo och Toyota i botten i fråga om avvikelse mot WLTP.
Om det nu är så viktigt.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:29

Raphael
En lista med rangordning av avvikelse mot WLTP ligger på norska Motor. Där ligger Stellantismodellerna bättre än Volvo och Tesla.

(Snoid hann före)

Uppdaterat: 2024-02-01 13:30
Axa skrev:

AL
Som du kan se ovan så tog jag tillbaka mitt uttalande om topptrean.
Vad gäller dina favoritmärken så har man inte kunnat undgå att läsa dina nästintill fanatiska hyllningar till Tesla och Volvo. Förmodligen starkt påverkad av det du för tillfället rattar dagligen.
Hur som helst är det ett faktum att Stellantismodellerna presterade bättre ifråga om avvikelse från WLTP än Volvo och Tesla. Även bättre än ID7.
Att Stellantismodellerna sedan har kort räckvidd handlar ju mer om batteristorlek.

Jag har inga favoritmärken ö.h.t utan konstaterar att de har olika för- respektive nackdelar

Plåtschabraken exempelvis har en vacker design. Det är något som är deras styrka. Tekniken däremot och driftsäkerheten tillhör de sämsta på marknaden.

En Volvo kommer jag inte köra fler gånger. Kineserna har förstört det som gjorde märket bra.

Tesla är en fantastisk elbil rakt igenom men den faller igenom på komforten kontra en BMW i5.

Och komforten är min favoritgren.

Därför blir I5 min näst bil.

Om någon ny spelare sedan dyker upp och erbjuder en bättre bil än I5 så kommer jag köpa den. Där är skillnaden mellan mig och märkesfanatikerna i trådarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 13:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL, kul ifall i5 blir nästa bil. Ska bli intressant att höra din rapportering om den.

Snoid, avvikelse mot WLTP blir intressant när man väljer elbil utifrån sitt körmönster och inte vill betala onödigt mycket mer för större batteristorlek. Om WLTP faktiskt stämmer kan man ju tryggt välja elbil med mindre batteri, om det passar en.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:34

Javisst Snoid.

Kina är bättre vilket var min poäng.

Att plåtschabraken är de som får det tuffast hänger ihop med att kineserna konkurrerar mot dem.

Tesla har som bekant en helt annan målgrupp.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 13:35
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
De kineser i topp konkurrerar väl knappast mot Stellantismodellerna. Helt olika pris och målgrupp. Närmast är väl just Tesla och Volvo.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:41
A.L skrev:

Javisst Snoid.
Kina är bättre vilket var min poäng.
Att plåtschabraken är de som får det tuffast hänger ihop med att kineserna konkurrerar mot dem.
Tesla har som bekant en helt annan målgrupp.
MVH AL

Teslas målgrupp är framförallt yngre och medelålders män med bakåtvänd keps.
Verkar vara en målgrupp som har lätt att fastna i fanatism.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:42

AL, nej mitt resonemang håller även fast bilar har olika WLTP-räckvidd.

Jag noterar att du nu plötsligt inte vill svara på de räknefel du tidigare anklagat mig för.

Du anklagar mig för att ha skolkat från skolan, men i den skola jag gick i så var 146 mil fler än 109.
Detta innebär att ett tapp på 146 mil är ett tapp på fler mil än 109.

Det är bara Abbot och Costello som kan få 10,9 mil till att vara ett tapp på fler mil än 14,6.

NAF har testat plåtschabrak över hela skalan. Ja det finns plåtschabrak som kommit sist. Det finns plåtschabrak som kommit först. Eftersom de bara testat plåtschabrak så tar plåtschabrak upp alla positioner från först som sist. Jag förstår inte varför du använder det som ett argument.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:55

Men Raphael, tydligen bommade du det där med prefix.
Det är inte mil det rör sig om, det är km. Dvs 1000m eller 0,1 mil

Uppdaterat: 2024-02-01 13:46

Axa, men jag är inte intresserad av rangordning efter procent och jag har redan förklarat varför.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:49

Snoid, men det påverkar inte mitt resonemang överhuvudtaget. Oavsett om vi pratar km eller mil.
146 är större än 109. 14,6 är större än 10,9. Oavsett om vi pratar km, mil, meter eller centimeter. 146 är aldrig mindre än 109.

Uppdaterat: 2024-02-01 13:58

AL, ditt hat mot Stellantis är fanatiskt och du har hållit på med det hatet i över 10 år. Först PSA och sen Stellantis.
Det är din dröm och innersta längtan att de ska lägga ner.
De ökar försäljningen, de går med vinst, de kör ut nya modeller hela tiden.
Trots att du så länge hävdat att de kommer lägga ner.
Och ditt hat är helt irrationellt och utan grund.
Det är fanatism.
Jag förstår att det gör ont i hela din själ att din innersta längtan och förhoppning inte har uppfyllts.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:02

Raphael
Klart det är intressant med hur mycket räckvidden avviker från WLTP. Att procent är mer intressant är att tappet då mäts i förhållande till batteristorlek. Ur ett konsumentinformativt perspektiv är det bättre med en bil som med litet batteri prickar WLTP vinter och sommartid än en bil med stort batteri som tappar 10%? Även ifall det större har längre räckvidd. Då får man ju vad man betalar för.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:14
Axa skrev:

AL
De kineser i topp konkurrerar väl knappast mot Stellantismodellerna. Helt olika pris och målgrupp. Närmast är väl just Tesla och Volvo.

Både BYD och MG har lägre tapp vad jag kan se.

BYD 20,6%
MG: 18,5%.

Man kan (för de som var närvarande) använda en enkel deskriptiv metod för att jämföra.

Och man kan också räkna om enligt motsvarande tapp hos konkurrenten.

BYD går idag 339 km och tappar 20,6%.

Hade BYD haft lika usla prestanda som plåtschabraken skulle den bara ha klarat 306 km.

Samma värde för MG är 352 km med plåtschabraksbatteri mot 400 km med den bättre lösningen från Kina.

Omvänt kan vi sätta in siffror från Kina hos plåtschabraken.

Då klarar

Peugeot 333,3 km mot de 297 km som man enbart klarar idag.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 14:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

A.L - du kan ju kolla vad ViB tycker om räckvidden vintertid i MG4...
Sen finns det ju en mängd andra egenskaper som också är viktiga både vintertid och sommartid. Tror t ex inte att du skulle vilja ha filhållnings-systemet som finns i MG4 om man skall tro motorjournalisterna...
Och skall man tro det som skrivs i U.K så tycks ju MG4 inte heller ha fått OTA ännu.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:31
Raphael skrev:

AL, ditt hat mot Stellantis är fanatiskt och du har hållit på med det hatet i över 10 år. Först PSA och sen Stellantis.
Det är din dröm och innersta längtan att de ska lägga ner.
De ökar försäljningen, de går med vinst, de kör ut nya modeller hela tiden.
Trots att du så länge hävdat att de kommer lägga ner.
Och ditt hat är helt irrationellt och utan grund.
Det är fanatism.
Jag förstår att det gör ont i hela din själ att din innersta längtan och förhoppning inte har uppfyllts.

Jag kan som sagt inte rå för att du skolkat från matematiklektionerna Raphael, i sådan grad att du dessutom inte känner till grundläggande statistiska metoder. De lyser igenom hela vägen genom telefonskärmen trots att du går tillbaka och skriver om dina inlägg i efterhand🙄

Dina anklagelser om hat är en av dina sedvanliga skenmanövrar. Jag har på dessa tio år hunnit avverka två Citroën och en Peugeot.

Den första (Berlingo) var en bra hundbil. Att den skramlade sönder och sedan fick bärgas till verkstaden med trasig startmotor må vara hänt.

Den andra var en C4grand Picasso som jag gav till en av mina dåvarande anställda. Det finns för er som är intresserade en hel tråd om den upplevelsen.
Resultatet blev att jag bröt leasingkontraktet och köpte en BMW istället - också den finns det en tråd om. Citroënen bärgades nämligen med trasig växellåda tillbaka till Citroën - plus alla elfel som den var drabbad av.

Den tredje upplevelsen på min hatresa var en 2008 SUV. Där var elfelen frekventa. Den höll leasingtiden ut i alla fall men inte utan frekventa verkstadsbesök.

Sammantaget en massa problem med schabraken.

Vilket också speglar statistiken.

Plåtschabraken är sämre än konkurrenterna, vilket är orsaken till att de egentligen borde ha gått i graven när franska staten klev in (men trots at är jag hatar dem så gjorde jag en bra affär på just den statssubvention så hatet gjorde mig rikare i alla fall😜)

Nu är det kineserna som ser till att de försvinner. Det finns inte utrymme på marknaden för schabraken längre.

Vilket detta test också visar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-02-01 14:45
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Både BYD och MG har lägre tapp vad jag kan se.
BYD 20,6%
MG: 18,5%.
Man kan (för de som var närvarande) använda en enkel deskriptiv metod för att jämföra.
Och man kan också räkna om enligt motsvarande tapp hos konkurrenten.
BYD går idag 339 km och tappar 20,6%.
Hade BYD haft lika usla prestanda som plåtschabraken skulle den bara ha klarat 306 km.
Samma värde för MG är 352 km med plåtschabraksbatteri mot 400 km med den bättre lösningen från Kina.
Omvänt kan vi sätta in siffror från Kina hos plåtschabraken.
Då klarar
Peugeot 333,3 km mot de 297 km som man enbart klarar idag.
MVH AL

Du har rätt i att man kan jämföra mot MG4 och Dolphin. Men som Pi påpekar så är kvaliteten på MG4 inte vad man skulle kunna önska. Man slipper nog laga en ny Stellantis-bil med tejp och klister.

Uppdaterat: 2024-02-01 14:47

Axa, alla tappar på vintern i förhållande till WLTP. Det är ofrånkomligt. Och tappet ser vi ju i mil. Vi behöver inte % för det.
En bil med längre räckvidd WLTP får i % mindre tapp än en bil med kortare räckvidd även fast den tappar fler mil. Det menar jag ger en falsk bild.
Du menar alltså att köpare som köper bilar med lång räckvidd är nöjda med att deras bilar tappar mer mil än billigare bilar med kortare räckvidd?
Att ange i % är ju bara ett sätt att maskera tappet.
Som jag skrev - jag anser det är falskt.

Sen är det ju ett problem att i testet ställs helt olika bilar mot varandra. Bilar med störst batteri har längst räckvidd och därmed är ”bättre” än billigare bilar med mindre batteri och därmed kortare räckvidd…
Hela skalan från lågpris till premium, småbil till storbil, finns med.
Rätt ointressant egentligen.
De som har intresse av en stor sedan eller stor SUV tittar inte på en SUV i minsta klassen. Och tvärtom.

Men det är intressant i sig hur journalistiken och diskussionerna förändrats genom elbilar.
Tankens storlek lyfts inte fram i tester och diskussioner om fossilbilar.
Inte heller deras räckvidd.
Det är förbrukningen per mil som lyfts. Drar en bil 0,5 eller 0,8 l/mil? Det är det viktiga. Ser ingen diskutera huruvida tanken rymmer 45, 55 eller 70 liter… eller hur långt man kommer per tankning.
Ser inte heller tester där man kör fossilbilar tills tanken tar slut och jämför räckvidden.
Men med elbilar ligger fokuset nästan helt på batteristorlek och räckvidd. Energiförbrukningen talas det ju knappt om.

Uppdaterat: 2024-02-01 15:03