Vi Bilägares forum

13 000 mil i Volvo V90: ”Nu börjar det lossna bitar”

13 000 mil i Volvo V90: ”Nu börjar det lossna bitar”

Rostangreppen i bakvagnen på vår Volvo V90 tilltar i omfattning. Volvos förklaring är att bilen rullar i en testmiljö som får den att rosta mer än normalt men ska nu se om det går att förstärka rostskyddet på SPA-plattformen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-01-14 06:10

Kommentarer

Jättedåligt och pinsamt Volvo! Hur vågar de ändra från ett tidigare bra rostskydd på sina bilar? De spar pengar på kort sikt, men förlorar mycket mer på lång sikt. Som kund skulle jag bli mycket upprörd om jag köpt en dyr Volvo med så dåligt skydd. Rostar mer för att den rullar i testmiljö??? pinsam bortförklaring.

Uppdaterat: 2022-01-14 07:47

Premiumbilar skall inte rosta såhär. Man betalar ju för kvalitet.

Uppdaterat: 2022-01-14 08:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hmm.. min "skolåda" har gått 15000 mil och kanske 150-250 mil grusvägar på 8 år. Ingen nämnvärd rost på den faktiskt. Men jag köpte just den bilen utifrån en broschyr om rosten på bilmärken. Tyskarna och VAG ligger ofta bra till på sitt rostskydd.

Uppdaterat: 2022-01-14 10:08

Ja, visst var det ett lyckat drag av Volvo…

Uppdaterat: 2022-01-14 12:51

Sen är ju frågan, hur många skärskådar sin bil på detta sättet vad gäller begynnande rost? Många som nu skriker uselt av Volvo, men hade de lämnat in sin lika gamla och lika långt i samma trafik körda bil hade den kanske uppvisat liknande? Vem vet....
Min V90 jag körde 12 000 mil med var hur fin som helst på ytan, hur den såg ut undertill i detalj har jag inte en aning om, vem tittar på det som förstabrukare?

Sen vet vi ju inte heller om Volvo medvetet gjort rostskyddet sämre? Kan ju vara så att gällande nya regler kring vad man får använda gjorde att de testade nån ny metod som verkade bra i initiala tester men över tid visade sig inte hålla måttet? Precis som det varit för en del andra tillverkade med genom åren. Vem minns inte alla Mercor och VAG som såg förjävliga ut på ytan ganska fort? Troligtvis inte heller nåt de företagen gjorde med flit för att jäklas med kunderna.

Bra att Volvo tagit åt sig av det iaf och kollar efter åtgärd.

Uppdaterat: 2022-01-14 12:59

Det värsta i den här artikeln är inte att bilen rostar, utan att en som kallar sig expert, är en amatör som inte kan nått om svenskt vägklimat och rostskydd.
Alternativet är att personen ljuger.

Uppdaterat: 2022-01-14 13:22
Henrik M skrev:

Sen är ju frågan, hur många skärskådar sin bil på detta sättet vad gäller begynnande rost?

Jag byter vinterdäck själv och kollar då noga undertill.
Samma sak vid besiktningen.
Äldre Volvo (haft V70, V50 MY2000-2010) som var som nya under trots 5-7år.
Sedan 2010 kör vi inte längre Volvo då de enl mig tappat det "braiga". Sparat in på stolar och kvalitet överlag enl mig. Och blivit premium-dyra utan att motivera det med att VARA premium.

Min Miata är nu 4år men visade tecken på korrosion efter 6månader. Ser mest fult ut med lite småprickar på metall undertill, tex avgassystem. Men viktiga saker som hjulupphängning är Alu på dessa runt om och där är det ju "som nytt"

Uppdaterat: 2022-01-14 16:24
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Sedan 2010 kör vi inte längre Volvo då de enl mig tappat det "braiga". Sparat in på stolar och kvalitet överlag enl mig.

Hur man kan påstå att de sparat in på stolar förstår jag inte alls...har du provat stolarna i Spa-plattformen?
Min V90 Inscription hade de bästa stolarna jag någonsin haft. Och då har jag haft alla möjliga märken från BMW, Mercedes, Audi, Jaguar m.m.....
Däremot har Volvo börjat göra som BMW, Audi m.fl. gjort länge, lagt in en standardstol i instegaren och möjlighet till bättre stolar. Prova en BMW eller Audi med standardstol, helt oanvändbara med inte ens svankstöd som standard i BMW, i kontrast till dem är Volvos standardstol fantastisk.

Uppdaterat: 2022-01-14 16:32

Jo jag har testat noga. Testade alla alternativ då jag för 2år sedan valde E-klass.
Vi hade både Saab (9000 och 9-5) och Volvo (V70 och V50) i familjen under 1997-2010. Då hade de solklart bästa stolarna.
Men nu är det E-klass med de stolar som ingår AMG-paketet enl min kropp. Som i princip alla väljer till.

V90 Inscription med största stereon (Bowers & Wilkins) var, vad jag trodde innan testet, favorit. Men icke. Och sjukt besviken på ljudsystemet, ingen musikalitet alls. Bara ljud men ingen musik. Stängde av all processing men endast marginellt bättre.
Det billigare Bose är klart mer musikalisk men låter inte lika bra.

Saab 9-5 är de bästa stolarna jag haft, super även bak.
Och E-klass Burmester överlägset bästa stereon. Med Saab 9-5 på andra plats.

BMW's stolar är ok inte mer, Audi är kassa - enl min kropp. Dagens Volvostolar bättre än dessa

Uppdaterat: 2022-01-14 20:05
Gillar kurvor och rondeller

Där måste jag nog ändå ställa mig undrande motorcykelentusiasten. Jag har själv V90, och att B&W skulle vara dåligt kan jag inte hålla med om. Det gäller f.ö också de ljudsystem som man kan köpa till sitt hem - där B&W har riktigt bra alternativ att erbjuda.

Men visst, någon avgrundsdjup bas i linje med raggargrabbarna på den lokala snabbköpsparkeringen har du inte i en V90 - om det är det du tänker på med musik. Däremot har du bra kvalitet på högtalarelementen - som alltid hos B&W och ett klart fint ljud.

Saab 9-5 har jag också haft, fast då med Harman kardon. Den spelar ok, ungefär som V90:s billigare variant från samma tillverkare. Men absolut inte i nivå med B&W.

Mercedes alternativ kan jag inte uttala mig om.

Angående stolarna instämmer jag helt med Henrik. De är suveräna i Inscription. Sannolikt bilvärldens bästa (eller som BMW:s komfortstol). Dock sitter man bättre i både BMW och Volvos stolar om man har lite massa, d.v.s är man en flugviktare är de inte lika härligt inbjudande som om man har lite muskler. Men det gäller ju nästan alla stolar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-14 20:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Stolar är ett ämne för en massa tyckande och tyckandet baseras enkom på den egna kroppskonfiguration.
Jag passar inte i Volvos så prisad stolar.
Saabs tidiga stolar i 9-5 var bland de bättre jag haft.
När jag på 80-talet jobbade på Vägverket med att spika slangar över vägen som räknade trafiken så hade alla våra Cheva Vans Saab 900 stolar så vi kunde sitta bra i dom under långa arbetsdagar.
Mercedes E-Klass AMG stolar är även dom troligen formade efter min kropp, i dom sitter jag enormt bekvämt.
Men en av de mer positiva överraskningen var stolarna i den Ioniq5 jag köpte på vinst och förlust (eller räknade med att jag inte skulle förlora en krona om jag måste sälja bilen pga obekväma stolar)
Dom stolarna passar min långsmala kropp helt utomordentligt. De var faktiskt bättre än jag kunde hoppas på.
Och AL, rekommenderar att du provspelar MB:s Burmester system i E-klass.
Självklart behövs bra signalkälla.

Uppdaterat: 2022-01-14 21:12

Ja jo det klart det behövs en signalkälla.

Men på vilka grunder menar du att det saknas i Volvos Bowers and Wilkins?

Själv tycker jag det spel Är bra, ungefär som man förvänta sig av högtalare och förstärkare för cirka 40 000.

Mercedes har jag som sagt inte prövat.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-14 23:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Aj det var som rackarns att det faller bort rostflagor från SPA plattformen. Det handlar om ren och skär cost cut för att göra vinst. Nej Volvos stolar är inte bäst längre dock är "sittkomfort" ett extremt subjektivt område. Personligen tycker jag att Tesla M3:s stolar är riktigt bra, inga sportstolar men för långkörning.

Uppdaterat: 2022-01-15 13:16

Om inte minnet sviker helt så skrev ViB om det i deras tycke kraftigt försäkrade rostskyddet när den första bilen på SPA-plattformen dök upp och jag tror likaledes att dom konfronterade Volvo om detta även då. Uppenbarligen var inte kritiken helt obefogad.

Uppdaterat: 2022-01-15 16:07

Jag kollade min Mitsubishi Outlander PHEV 2015 noga under sista besiktningen innan jag bytte in den i somras. Frågade också besikningsmannen om han kunde se några rostangrepp. Jag tvättade den i snitt 3-4 ggr per år i maskintvätt. Den hade inga rostangrepp alls undertill mer än ytterst lite ytrost. Samma sak med vår andrabil, en Mazda2 2015, finns ingen som helst rost att skåda undertill så här långt. Båda bilarna körs i värsta tänkbara miljö, på västkusten. Anmärkningsvärt att en nyare Volvo har så här mycket rostangrepp.

Uppdaterat: 2022-01-15 17:34
Raywave

Kan inte vara bra för den så omtalade krocksäkerheten att strukturen övergår till oxiderade kex.

Uppdaterat: 2022-01-15 20:19

Helt rätt Mäkinen. Men att säkerhetsburen skulle börja rosta är ganska osannolikt - i alla fall inom överskådlig tid.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-15 20:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror att resten av konstruktionen också spelar in för resultatet av en olycka.

Uppdaterat: 2022-01-16 10:29

Ja, det är riktigt. Dock är säkerhetsburen en viktig del (den viktigaste till och med). Och den rostar inte än på lång tid.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-01-16 12:30
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Tråkigt för oss svenskar att Volvo tappat på slutet. Viktigt för ett land att ha företag i världsklass.

Uppdaterat: 2022-01-16 14:23
Gillar kurvor och rondeller

Jag har faktiskt beställt tid för extra rostskyddsbehandling av min nya Volvo XC60 Recharge-24:a.

Uppdaterat: 2024-01-31 22:42
Swenssons skrev:

Jag har faktiskt beställt tid för extra rostskyddsbehandling av min nya Volvo XC60 Recharge-24:a.

Skulle aldrig komma på tanken att göra nått liknade och har aldrig gjort det under 44 års bilägande.
Däremot sprutade jag sletolja under en VW Passar jag hade i början av 80-talet.

Uppdaterat: 2024-01-31 22:49

Gör inte en extra rostskyddsbehandling att man mister garantin på bilen? Även om man inte påverkar negativt så ger man tillverkaren en anledning till att inte betala.

De enda gångerna jag har rostskyddat är när jag har bytt ut plåt eller slipat bort rost.

Uppdaterat: 2024-02-01 07:41

Om man som Snoid byter till ny bil efter 3-4 år, så är självklart extra rostskyddsbehandling helt onödigt. Det blir nästa led av begagnatköpare som får fundera över rostskyddet.

Köper man ny bil för att behålla den länge, så är det ofta motiverat med extra rostskydd. T.ex Toyota är känt för svagt rostskydd från fabrik. Vår Verso-S kostade vi på rostskyddsbehandling, och är efter 12 år helt fri från rost. Alltså en investering som har lönat sig. Tror att andrahandsvärdet också har påverkats bättre.

Uppdaterat: 2024-02-01 08:39

40-talisten, jag har ägt en Yaris i närmare tio år från den var ny. Ingen extra sotskyddsbehandling trotts det sk. Mediokra rostskyddet så rostade den inte. Fick även uppmaning från Toyota att inte kosta på någon sådan.

Uppdaterat: 2024-02-01 08:41

Under 70-talet kostade jag på och gjorde en rostskyddsbehandling och det är det sämsta jag gjort. Den bilen rostade snabbare än nåt annat - trots att behandlingen gjordes hos "specialist".

Uppdaterat: 2024-02-01 08:41

Pi, under 70-talet fanns mängder av modeller av olika märken med inbyggd rostautomatik.
Det spelade ofta ingen roll vad man gjorde, uppluckringen var inbyggd i konstruktionen.

Uppdaterat: 2024-02-02 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Mr Snoid skrev:

40-talisten, jag har ägt en Yaris i närmare tio år från den var ny. Ingen extra sotskyddsbehandling trotts det sk. Mediokra rostskyddet så rostade den inte. Fick även uppmaning från Toyota att inte kosta på någon sådan.

Tidigare i forumet fanns det en toyotafanatiker (Shogun?), som hävdade att Toyota hade en specialplåt som var vida överlägsen alla andras, och att dess bilar i praktiken inte kunde rosta.

Kanske din Yaris är byggd med denna superplåt? :)

Uppdaterat: 2024-02-02 10:06

Se på taxi-toyyor med småskador. Rost !

Uppdaterat: 2024-02-03 09:41
Gillar kurvor och rondeller

Fast trots att jag inte är Toyota-fanboy så måste man nog medge att man ser få rostiga Toyotor av hyggligt sen årsmodell. Vilket också i o f s gäller många andra märken. Vi har t ex en 11-årig liten Kia som i alla fall till det yttre inte uppvisar några rostskador - trots att den inte fått så speciellt mycket kärlek frånsett årlig service. Där har vi varit noga.

Uppdaterat: 2024-02-03 09:49
motorcykelentusiasten skrev:

Se på taxi-toyyor med småskador. Rost !

Det finns så klart en anledning att så många taxibilar är Toyota Priusar som är lite småbickliga och har rullat långt.
Jag gissar på att den dåliga lönsamheten i branschen leder till att man satsar på ett billigt pålitligt kort med hyfsat låg bränsleförbrukning. Sen att bilen uppvisar nån rostfläck må så vara.

Uppdaterat: 2024-02-03 09:53
Mr Snoid skrev:

motorcykelentusiasten skrev:
Se på taxi-toyyor med småskador. Rost !

Det finns så klart en anledning att så många taxibilar är Toyota Priusar som är lite småbickliga och har rullat långt.
Jag gissar på att den dåliga lönsamheten i branschen leder till att man satsar på ett billigt pålitligt kort med hyfsat låg bränsleförbrukning. Sen att bilen uppvisar nån rostfläck må så vara.

Stämmer, skitbra bilar.
Givet man kan stå ut med komfort, dålig ergonomi mm men håller det gör de.
O andra sidan behöver man lägga upp 50-100% mer för en tyska kärra

Uppdaterat: 2024-02-03 21:19
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Mr Snoid skrev:
motorcykelentusiasten skrev:
Se på taxi-toyyor med småskador. Rost !
Det finns så klart en anledning att så många taxibilar är Toyota Priusar som är lite småbickliga och har rullat långt.
Jag gissar på att den dåliga lönsamheten i branschen leder till att man satsar på ett billigt pålitligt kort med hyfsat låg bränsleförbrukning. Sen att bilen uppvisar nån rostfläck må så vara.

Stämmer, skitbra bilar.
Givet man kan stå ut med komfort, dålig ergonomi mm men håller det gör de.
O andra sidan behöver man lägga upp 50-100% mer för en tyska kärra

Och jag ställer mig frågande till om det är värt dom pengarna. Har haft fyra stortyskar, inte tusan är dom så mycket bättre, men dyrare. Förvisso en bättre känsla och materialkvalitet. Känns på hela bilen att det är bättre. Men värt pengarna, inte i elbilsligan i alla fall. Nu har dom blivit snuskigt dyra och andra har lyft kavlitetsmässigt sig så skillnaden i upplevd kvalitet är mindre men prisskillnaden än större.

Uppdaterat: 2024-02-03 21:57

De har sänkt priserna nu på elbilar, bra

Uppdaterat: 2024-02-04 22:00
Gillar kurvor och rondeller