Ganska mycket snålare, gissningsvis 0,2 liter/mil (runt 0.55 - 0.6 liter/mil). Skall man snacka procent på det så är vi i området 40-45% snålare. Inte undra på att utsläppen inte minskar, när varje ny bil på vägen släpper ut >30% mer. Elbilar hjälper till en del.. men i slutändan är det i princip ett "nollsummespel".
Man kan ju fundera på vad det är för trend som är ett måste för bilföretagen, att bilarna ska växa i storlek för varje ny modell. Den som åkte Passat för ett antal år sedan skulle klara sig med en Golf numera(som är lika stor som tidigare Passat). Men det händer inte, att man går ned en "storlek". Nej, man följer efter och köper en ny Passat, som är större. Hhmm..
Det hade varit bra mycket bättre om bilföretagen fokuserade på att få ned vikten istället och förbrukningen.
Du skriver att alla tillverkare inte gör större och större bilar för att sedan beskriva en tillverkare som förlängt två modeller med 10 respektive 8 cm. Lol.
Det är ju i precis den storleksordningen bilarna växer, det är inte så att CR-V växt en halv meter sedan förra generationen.
Med samma tempo kommer e-3008 och e208 tillhöra en ny storleksklass om 2-3 generationer.
Kommentarer
Ganska mycket snålare, gissningsvis 0,2 liter/mil (runt 0.55 - 0.6 liter/mil). Skall man snacka procent på det så är vi i området 40-45% snålare. Inte undra på att utsläppen inte minskar, när varje ny bil på vägen släpper ut >30% mer. Elbilar hjälper till en del.. men i slutändan är det i princip ett "nollsummespel".
Man kan ju fundera på vad det är för trend som är ett måste för bilföretagen, att bilarna ska växa i storlek för varje ny modell. Den som åkte Passat för ett antal år sedan skulle klara sig med en Golf numera(som är lika stor som tidigare Passat). Men det händer inte, att man går ned en "storlek". Nej, man följer efter och köper en ny Passat, som är större. Hhmm..
Det hade varit bra mycket bättre om bilföretagen fokuserade på att få ned vikten istället och förbrukningen.
Har ju knappt någon dragvikt, de borde ni tydliggöra mer.
Skulle inte säga att alla biltillverkare gör större och större bilar. Nya e-3008 är 4,4m och den utgående är 4,3 så ingen större skillnad.
Peugeot 208 är 4,05m och den förra generationen var 3,97m. Knappt någon skillnad.
Citroën ë-C3 är 4,01m lång och utgående C3 3,99. Knappt någon skillnad.
Mégane E-Tech är 4,2m lång och den äldre generationen med förbränningsmotor är 4,3…
Det finns tillverkare som gör bilarna allt större och större och det finns de som inte gör det.
Raphael
Du skriver att alla tillverkare inte gör större och större bilar för att sedan beskriva en tillverkare som förlängt två modeller med 10 respektive 8 cm. Lol.
Det är ju i precis den storleksordningen bilarna växer, det är inte så att CR-V växt en halv meter sedan förra generationen.
Med samma tempo kommer e-3008 och e208 tillhöra en ny storleksklass om 2-3 generationer.
+100, Apex !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.