Vi Bilägares forum

Provkörning: Renault Scenic (2024)

Provkörning: Renault Scenic (2024)

28 år efter att Renault Scenic introducerades kommer en ny generation av den smarta flexbilen. Inte lika klyftig som tidigare men både rymlig och utsläppsfri.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-24 13:00

Kommentarer

För en bil som skall leva i alla fall fyra eller fem år är det riktigt dåligt.

Inte ens en 13-år gammal Tesla har så dåligt laddhastighet.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 20:36
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Och Scenic är f.ö lika kass. Den löser Max 150 kW.

Men det är ju c-laget man spelar i.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 20:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du brukar ju ställa franska tillverkarna som förlorare mot de kinesiska.
Låt höra, hur bra laddhastigheter har de kinesiska konkurrenterna?

Uppdaterat: 2024-01-27 20:52

De kinesiska tillverkarna har system färdigt för att byta batteri på två minuter. Dessutom är deras produkter bättre än plåtschabraken.

Inte bara Stellantis VD är rädd för utvecklingen. Även Elon Musk är orolig för deras teknik och investeringsvilja.

Jag har kört en del kinesiska alternativ och de är ljusår före både plåtschabraken som Volkswagen. Nio är det mest tydliga exemplet- även om den ännu så länge är dyr.

Så 150 kW räcker inte på en produkt som presenteras år 2024. Det blir bakläxa på det.

Som litet tips; en bil som kommer idag skall i alla fall klara sig i sju år (inklusive ansiktslyftning). Om sju år är 150 kW ungefär som att jämföra en IPhone 15 med en gammal Nokia 3310….

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 21:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
Du nämner NIO. Är den likvärdig en 3008?
Som sagt, kolla vad motsvarande kineser har för laddkapacitet.

Uppdaterat: 2024-01-27 22:31

Hur blir kvaliten på e3008, föregångaren var ju ett riktigt bottennapp, säger nått att den nya blir bättre ??

Uppdaterat: 2024-01-27 23:34
Axa skrev:

AL
Du nämner NIO. Är den likvärdig en 3008?
Som sagt, kolla vad motsvarande kineser har för laddkapacitet.

Ja det finns både långsamma som supersnabba lösningar från Kina. Och mer är på väg.

Det du inte får in är dock att Kina på bara några år tagit fram ett knippe elbilar som är långt mycket bättre än plåtschabraken.

Så jag upprepar; att presentera en ny bil med så dålig laddeffekt år 2024 visar bara att man vet att man inte har en chans.

Uppdaterat: 2024-01-28 00:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Axa, nej det funkar inte bra utan förvärmning inför snabbladdning på vinterhalvåret.
Jag körde en vinter utan det, tog närmare dubbelt så lång tid som efter att bilen fick förvärmning.
Har du missat alla klagomål på BZ4X om extremt seg laddning nu på vintern.

Uppdaterat: 2024-01-28 08:28
Rikard skrev:

Hur blir kvaliten på e3008, föregångaren var ju ett riktigt bottennapp, säger nått att den nya blir bättre ??

Ja diskussionen om tillförlitligheten har vi varje gång ett nytt plåtschabrak presenteras.

Vår rysk-inspirerade propagandamaskin hävdar då envist att tillförlitligheten blivit bättre och att ingen vet hur den nya bilen är ännu. Alltså de klassiska skenmanövrarna.

Sanningen är att plåtschabraken alltid hamnar sist när man försöker mäta felfrekvensen. De överlever därtill (trendmässigt) inte lika länge ute i trafik som andra bilar. Undantaget är Opel som tidigare låg bra till. Nu lär man gå samma öde tillmötes som sina koncernsyskon. D.v.s skrammel, gnek och elproblem. För att inte tala om bränder där franska schabrak alltid toppat listorna (på grund av dålig kvalitet på kablage). Hur det blir i en elbil vågar jag inte ens tänka på😱

Att en koncern som nu bantar bort både prestanda och funktioner helt plötsligt skulle kunna revolutionera faktorn tillförlitlighet med en ny modell håller jag för osannolikt.

Det blir nog samma härva som hos tidigare skrällen.

Och snart är man borta från marknaden. Förhoppningsvis uppköpta av någon annan mer kompetent bilbyggare så den vackra förpackningen kan leva vidare.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 11:27
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Snoid
Du vet att jag själv har en elbil utan förvärmning?
Visst, det går inte lika snabbt som under sommaren men jag tycker inte det är katastrof att ladda vintertid.

Uppdaterat: 2024-01-28 12:05

Axa - fast dagens Enyaq har väl förvärmning antar jag. Kan hålla med om att det borde vara ett krav i alla fall på lite dyrare elbilar men kanske inte för sådana som mest används för kortkörningar. Nånstans får man nog trots allt pruta på kraven om man skall kunna hålla nere kostnaderna.

Uppdaterat: 2024-01-28 12:17

AL, du anser att de skramliga plåtschabraken från kineserna och de skramliga plåtschabraken från Tesla är bättre än plåtschabraken från Frankrike. Det är så klart du vill ha en ”mitt plåtschabrak är bättre än ditt plåtschabrak”.

STLA Medium plattformen finns i olika utföranden och varje märke inom Stellantis väljer det utförande som passar den modell de lanserar.

Du är kritisk mot det nylanserade plåtschabraket från Peugeot jämfört med ditt skramliga plåtschabrak från Tesla.

I Europa så kostar e-3008 med 52,5 mils räckvidd samma som det skramliga plåtschabraket Tesla Model Y med 60 kWh och 44,5 mils räckvidd.

Du hävdar att den nya mjukvaran i e-3008 är sämre än den i Tesla fast du inte ens har provat den.

Peugeots val av 400 volt och 160 kW laddning passar en prisvärd familjebil som Peugeot e-3008.
73 kWh versionen laddar 20-80% på 20 min. Detta är faktiskt inte alls långsamt.

De nya plåtschabraken från Alfa Romeo - Nya Giulia och Stelvio - utvecklas på precis samma plattform som e-3008. Och de får 800 volt. Det är alltså inte Stellantis plattform som sätter begränsningen. Varje tillverkare gör sina val utifrån sin kundkrets.

Peugeot e-3008 är framhjulsdriven och har 220 hk i basversion och 323 hk som fyrhjulsdriven.
Med 73 kWh paketet är räckvidden 52,5 mil och med 98 kWh paketet är räckvidden 70 mil.

Alfa Giulia på samma plattform har 800 volt och erbjuds som bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven.

Giulia Ti får 345 hk.
Giulia Veloce får 790 hk.
Giulia Quadrifolio (fyrhjulsdriven) får 1 000 hk.

Dessa uppgifter och siffror har bekräftats av Alfas VD Jean-Phillipe Imparato.

Ovanför Peugeot e-3008 kommer det nya plåtschabraket DS 5 som snart lanseras. Det plåtschabraket kommer ha 800 volt.

Det är helt enkelt så att masskonsument plåtschabraken får 400 volt medan de mer exklusiva plåtschabraken får 800 volt. Även fast det är samma plattformar som används.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:01

Men låt oss titta på vad AL kallar för ”ingenjörskonst” hos de skramliga plåtschabrak som han föredrar:

Vi kan ta det skramliga plåtschabraket Tesla Model 3 som exempel.
Man kan ju tycka att ett plåtschabrak som är ett under av ingenjörskonst även ska fungera på vintern, men det gör inte Teslas plåtschabrak. Det är uppenbart att plåtschabraksingenjörerna på Tesla inte ens har testat sina plåtschabrak i vintermiljöer under utvecklingen. Några exempel:

- En främre ”frunk” som fryser fast på vintern och inte går att öppna. Den öppnas via Teslas app eller från skärmen i bilen. Den har inget handtag och ingen manuell spärr som man lossar. Den här ”frunken” fryser fast på vintern.

- Dörrarna har fönster som saknar ramar. De ska glida ner lite i dörren när man låser upp och öppnar bilen. Det fungerar inte på vintern.
Det finns två problem:
1. Det samlas snö och is i rutornas nederkant så de kan inte glida ner i dörren, och 2. de fryser fast mot gummilisten. Och nej silikonstift hjälper bara tillfälligt. Det är gummimaterialet som inte är utprovat för vintern.

- När man öppnar bakluckan rinner det ner snö och is från bakluckan ner på bakrutan som sen i sin tur rinner ner i bagageutrymmet. Händer även samma när bakluckan och bakrutan är våt av regn.

- De infällbara dörrhandtagen fryser fast i minusgrader. Så man får bryta sig in i bilen.

Detta är vad AL kallar för ”ingenjörskonst”.
Men plåtschabraks fanatiker som AL är blinda för problem.

Uppdaterat: 2024-01-28 13:37

När det gäller de kinesiska plåtschabraken så är jag inte övertygad om det fina med snabba batteribyten. Nios lösning har höga prenumerationsavgifter. Jag tror inte på idén för privatkonsumenter. Möjligen för kommuner och landsting. Och för hyrbilsföretag.

Men de kinesiska plåtschabraken är inte ensamma om batterier som kan bytas ut snabbt.

Stellantis samarbetar med Ample och i år kommer Fiat 500 hyrbilar i Spanien ha batterier som går att byta på under 5 minuter i en Stellantis-Ample station.
Stellantis bygger även bytesstationer i USA, förutom i Sydeuropa.

Denna lösning kommer främst erbjudas företag med tjänstebilsfordon och hyrbilsföretag (”fleet cars”).

Uppdaterat: 2024-01-28 13:48

Jag är övertygad om att Scenic 87 kommer kosta ca 500 000 kr i Sverige, vilket är ett fullt rimligt påslag jämfört med priset i euro.
Plåtschabraket Volvo EX30 extended range med 48 mils räckvidd kostar från 490 000 kr. Scenic har 62,5 mils räckvidd och är ett betydligt större plåtschabrak i C-segmentet medan EX30 är ett plåtschabrak i det kompaktare B-segmentet. Dessutom har Scenic knappar och reglage som Volvo helt rationaliserat bort.

Innan Tesla började göra plåtschabrak med hastighetsmätaren i mitten av bilen hävdade AL alltid att det var en dålig lösning. Han hävdade även att det är dåligt för ergonomin och säkerheten att lägga allt i skärmen.
Men när Tesla nu gör så och även Volvo så har ALs kritik om detta helt tystnat.

Scenic är i övriga EU mer prisvärd än Volvo. Större utrymmen och längre räckvidd till i stort samma pris, det tror jag blir så i Sverige också. Ja faktum är att i EU är Scenic 87 Techno några tusen euro billigare än EX30 extended range single motor core.
Jag är inte övertygad om att Scenic får lägre pris än EX30 även i Sverige, utan mer att de hamnar på samma. Men det kan ju givetvis hända.

Uppdaterat: 2024-01-28 14:14

Det är inte alls orimligt att e-3008 får 800 volt när den uppdateras om några år, om Peugeot ser att det är viktigt för marknaden. Plattformen klarar det. Alfa Giulia på samma plattform får 800 volt och sätts i produktion 2027 och lär visas publikt under 2026. De håller på och bygger om fabriken i Italien för den nya plattformen nu.
Och 2027 lär det vara dags för en uppdatering av e-3008.

Uppdaterat: 2024-01-28 14:29

Men det tycks mig som att AL tar det som en personlig förolämpning att Stellantis existerar och går med vinst trots ALs ständiga önskemål om att de ska gå i konkurs.

Uppdaterat: 2024-01-28 14:33

Pi
Jo, det stämmer att nya modellen har förvärmning som man även kan sätta igång manuellt. Enligt sägnen skulle det även komma till de äldre modellerna via OTA men det verkar som man får fortsätta drömma om det.

De gånger jag laddat vintertid har jag inte upplevt att den längre tiden är något större bekymmer. Men jag å andra sidan gör inte många långturer vintertid.
Själva snabbladdningen i sig gör ju att batteriet blir varmare och även ifall man startar med typ 40 kW så tar det inte så lång stund innan den är uppe i 80-90 kW. Men visst det blir ju inga sommarhastigheter från start.
Det viktiga är väl att man kör in och laddar direkt medan batteriet har någorlunda temp efter körning.

Uppdaterat: 2024-01-28 14:39
Axa skrev:

Snoid
Du vet att jag själv har en elbil utan förvärmning?
Visst, det går inte lika snabbt som under sommaren men jag tycker inte det är katastrof att ladda vintertid.

Katastrof är det kanske inte. Men det är trevligt att ladda 25-80% på 18minuter i stället för 35.
Så jo jag tyckter det är katastrof, man blir fort van vid bra fart på laddningen.
Dom stackars Toyotaägarna får vänta långt över en timme.

Uppdaterat: 2024-01-28 14:51
Raphael skrev:

Men låt oss titta på vad AL kallar för ”ingenjörskonst” hos de skramliga plåtschabrak som han föredrar:
Vi kan ta det skramliga plåtschabraket Tesla Model 3 som exempel.
Man kan ju tycka att ett plåtschabrak som är ett under av ingenjörskonst även ska fungera på vintern, men det gör inte Teslas plåtschabrak. Det är uppenbart att plåtschabraksingenjörerna på Tesla inte ens har testat sina plåtschabrak i vintermiljöer under utvecklingen. Några exempel:
- En främre ”frunk” som fryser fast på vintern och inte går att öppna. Den öppnas via Teslas app eller från skärmen i bilen. Den har inget handtag och ingen manuell spärr som man lossar. Den här ”frunken” fryser fast på vintern.
- Dörrarna har fönster som saknar ramar. De ska glida ner lite i dörren när man låser upp och öppnar bilen. Det fungerar inte på vintern.
Det finns två problem:
1. Det samlas snö och is i rutornas nederkant så de kan inte glida ner i dörren, och 2. de fryser fast mot gummilisten. Och nej silikonstift hjälper bara tillfälligt. Det är gummimaterialet som inte är utprovat för vintern.
- När man öppnar bakluckan rinner det ner snö och is från bakluckan ner på bakrutan som sen i sin tur rinner ner i bagageutrymmet. Händer även samma när bakluckan och bakrutan är våt av regn.
- De infällbara dörrhandtagen fryser fast i minusgrader. Så man får bryta sig in i bilen.
Detta är vad AL kallar för ”ingenjörskonst”.
Men plåtschabraks fanatiker som AL är blinda för problem.

Tesla är en mycket bra vinterbil med en fantastisk värme, bra vinterköregenskaper, bra laddhastigheter och framför allt räckvidd. Har inte några bekymmer med det som du räknar upp Raphael. Dörrhantag och dörrar har frusit fast på både Volvo o Vw som jag haft tidigare. Ska man följa trafikreglerna ska hela bilen sopas av från snö och vips är problemet med inrasande snö borta samt lamporna synliga !

Uppdaterat: 2024-01-28 14:57

J.L nu pratade jag om plåtschabraket Model 3 specifikt inte Tesla generellt. Och just det som jag lyfter fram är något som M3 ägare själva lyfter och har olika kreativa lösningar på som ”stämjärn” för att få upp den frusna ”frunken”.
Och silikonstift hjälper bara tillfälligt för rutorna pga. Teslas val av gummimaterial.
Onekligen är det bättre med dörrar som har fönsterramar istället för är fönsterlösa som ligger direkt mot gummit.
Absolut ska man smälta isen från bilen för att följa trafikreglerna.
Och då blir bakluckan och bakrutan blöt.
Har du bilens kupé uppvärmd så smälter snö och is, det bildas vatten som åker ner i bagageutrymmet när du öppnar bakluckan.
Det finns ingen trafikförordning som säger att man måste torka bilen torr innan avfärd för att inte få vatten i bagaget.
Men fansens av Teslas plåtschabrak behöver uppenbart det.
Eftersom J.L inte tror mig så kommer här en video från en M3 ägare som bl.a. lyfter dessa problem med M3.
https://youtu.be/WSq0u5_0mhM?si=DMEcM0HWAZL2ar8i

Alla elbilar har bra värme som är tillgänglig direkt eftersom de har element/värmepump som ger värme direkt istället för vänta på en motor som ska bli varm. Är inte något speciellt för Tesla.

Väghållning och väl avvägda antispinnsystem har Teslas konkurrenter också. Det behövs för att få ner en elbils direkta vridmoment ner i marken.
Det är inget speciellt för Tesla.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:14

Nu råkar jag ha en modell 3 som dessutom är min andra i följd och bekymmerfriare bil o mil har jag aldrig haft.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:13

J.L vilken tur för dig att den är bekymmersfri eftersom Tesla till skillnad från sina konkurrenter inte har kollektivavtal.
Men här har du en M3 ägare som själv tar upp alla de problem som jag lyfte.
https://youtu.be/WSq0u5_0mhM?si=DMEcM0HWAZL2ar8i

Uppdaterat: 2024-01-28 15:16

Snoid
Jo visst. Jag hade ju gärna haft förvärmning men för mig personligen blir det inte något större bekymmer. 10 min extra gör mig inget. Värre för de som har mer frekvent snabbladdning vintertid.

Uppdaterat: 2024-01-28 15:42
Raphael skrev:

Men det tycks mig som att AL tar det som en personlig förolämpning att Stellantis existerar och går med vinst trots ALs ständiga önskemål om att de ska gå i konkurs.

Ser inget konstigt i att man låter schabraken leva vidare på bekostnad av gamla och sjukas välfärd. Det är ett politiskt beslut.

Bra att man har ett 800-voltssystem att tillgå när marknaden kräver det. Lär inte vara långt dit.

Placeringen av skärmen och hastighetsmätaren är fortfarande ett säkerhetsmässigt sämre alternativ än i siktfältet. Volvo är ju numera kinesiskt så den tidigare ergonomin och säkerhetstänkandet som genomsyrade företaget är numera borta.

Det skedde redan när XC40 introducerades.

Nio:s lösning borde Raphael testa. Den är inte så dyr. 3000 kr i månaden och då ingår det ett antal fulladdade byten i det priset. Det man tjänar är tid - och minskad risk för batterihaveri. Men lösningen i sig är nog bäst lämpad för de som kör mycket.

Att Tesla sedan är en bättre elbil än plåtschabraken är det nog få som inte förstår -förutom Raphael då. Drivlinan, ett fantastiskt laddnätverk, låg förbrukning, suveräna vägegenskaper, formidabla prestanda. Men jag håller nedom att tillförlitligheten är dålig med tanke på bilens pris.

Ja modell tre har ju lika många fel som hos plåtschabraken- vilket resulterar i att man placerar sig bland de sämsta iundersökningarna.

Jag tror dock att Tesla snart blir bättre I och med att en del barnsjukdomar sannolikt är åtgärdade.

Då slipper man nog att ligga nere bland de franska skrällena i sammanställningarna utan bör kunna förbättra sig något.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 15:49
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Stellantis går med vinst. Vilket självfallet är bra för alla med pensionsfonder som investerat i Stellantis. Dvs vinst för Stellantis = bra för pensionärer.

När det gäller omsorg om de sjuka så tillverkade och skänkte både Renault och Stellantis medicinsk utrustning som skänktes till sjukvården under covid-pandemin.

Tesla visade däremot ingen som helst omsorg om de sjuka, istället hävdade Teslas Elon Musk att covid är en bluff, att människor dog av behandlingen mot covid och av vaccinet. Och han spred konspirationsteorier om covid.

Bryr man sig om äldre och sjuka och är i behov av bil, så är det uppenbart ett fordon från Renault eller Stellantis som man ska ha och inte en Tesla.

Dessutom har både Stellantis och Renault kollektivavtal vilket Tesla vägrar. Bryr man sig om de som sätter ihop bilarna så är det även där fördel Stellantis och Renault.

F.ö. så har redan Stellantis batteribyten. I Europa finns det i Spanien för hyrbilsföretag med Fiat 500. Batteriet byts på under 5 min i en automatiserad process.
Stellantis bygger stationer för det i Sydeuropa och USA. Och ja, de fungerar med Stellantis plattformar.

Men jag har ändå inget intresse för det.

Stellantis har ett brett utbud av drivlinor med olika prestanda, för olika målgrupper. Stellantis märken har olika fokus riktade till olika målgrupper.
Är det viktigt med snabbast möjligt 0-100 så är det modeller från Alfa, Lancia och Maserati samt Dodge som gäller.
Är maximal komfort till lågpris viktigt är det Citroën. Är det komfort med lyx är det DS. Osv osv.
Alla har bra väghållning.

Och de nya motorerna som tagits fram i samarbete med japanska Nidec är väldigt energieffektiva.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:12

Plåtschabraket Maserati Grecale är en 100% elektrisk SUV som gör 0-100 på 4,1 sek. Jag tycket det är bra för en SUV. Och snabbare än de flesta vanliga människor behöver.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:15

Ja det var fantastiskt att man skänkte lite småsmulor som tack för alla de miljarder man åtnjöt i samband med förra krisen.

Men sanningen är att de som verkligen tjänade på affären var aktieägarna ( jag sålde själv med god förtjänst tack vare att franska staten öppnade plånboken).

Nej Raphael. Det finns inget ekonomiskt motiv bakom att prioritera bilföretagens vinster framför gamla och sjuka. Det är ett fördelningspolitiskt beslut, där de fattigare blir fattigare och de rika rikare.

Att Raphael välkomnar något sådant förvånar mig.

Men det hänger nog ihop med skolkandet - eller så blundar han på grund av märkesfanatismen?

Det är ju kul att Maserati gör 0-100 på 4,1 sekunder. Varför det är så fantastiskt förstod jag inte riktigt.

Men det bajsades väl ut i brist på något annat.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 16:28
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Amen för tusan AL. Nu får du väl ändå ge dig. Elon Musk är en skitstövel utöver alla gränser och det vet du likaväl som alla vi andra.
Nu tycker jag inte utbyte av bilerfarenheter, bilintresse eller val av bränsle har med vem/vilka som äger fabrikaten att göra .. så min "lusing" till AL ligger helt på mänskliga värderingars nivå.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:49

AL, pensionsfonder äger aktier = är aktieägare. Det missade du när du googlade.

Som sagt, Renault skänkte 120 000 skyddsmasker mot covid, till hälsopersonal. Renault tillhandahöll fordon till medicinsk personal och Röda Korset. Gratis. Det gjorde Stellantis med plus Stellantis utrustade flera mobila enheter för operativ sjukvårdspersonal ute på fältet. Som de skänkte bort.

Medan Tesla inte gjorde ett dyft för sjuka, utan tvärtom spred konspirationsteorier om covid.

Du pratar om äldre och sjuka samtidigt som du stödjer Tesla och konspirationsteorier om covid, det är inget annat än hyckleri!

Och både Stellantis och Renault har kollektivavtal, det har inte Tesla.

Du pratar ju om ”formidabla prestanda”. Min poäng är att Stellantis erbjuder flera olika drivlinor. Det finns absolut elbilar från Stellantis med formidabel prestanda.
Det beror på vilka modeller man jämför mellan.
Alla Tesla har inte ”formidabel prestanda” lika lite som alla Stellantis har det. Det beror på vilka modeller man menar.
Stellantis har ett väldigt brett spektrum av modeller.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:53

Och Norhvolts slavarbetare skiter "vi" fullständigt i i från facket och myndigheternas sida. Renault Scienic verkar ha sin målgrupp i vart fall, Raphael är en, bra jobbat Renault. Men kolla Teknikens världs motsvarighet i Finlands vintertest, en del intressanta skillnader mellan elbilar.

Uppdaterat: 2024-01-28 16:56
Zyn skrev:

Amen för tusan AL. Nu får du väl ändå ge dig. Elon Musk är en skitstövel utöver alla gränser och det vet du likaväl som alla vi andra.
Nu tycker jag inte utbyte av bilerfarenheter, bilintresse eller val av bränsle har med vem/vilka som äger fabrikaten att göra .. så min "lusing" till AL ligger helt på mänskliga värderingars nivå.

Vet inte om Elon Musk är en skitstövel då jag aldrig träffat honom så jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra Leif.

Men att plåtschabraken drivs med hjälp av pengar som skall gå till gamla och sjuka är inget annat än en skev prioritering.

Det är inte så att aktieägarna är fattiga - även om Raphael gärna vill ha det dit.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 17:13
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag är ganska säker på att pensionsfondernas placerare jobbar såpass långt fram i tiden att de säljer av de verksamheter som går med förlust. Det argumentet är därför svagt Raphael.

Det som däremot är märkligt är att Raphael argumenterar för att plåtschabraken skall ha finansiellt stöd framför att bygga sjukhus, förse sjukvårdspersonal med utrustning eller att se till att gamla får mat.

Skenmanövrar om godtyckligt stöd under covid är inget hållbar argument för statssubventioner utan snarare ett argument för att resurserna som delades ut till aktieägarna skulle lagts på inköp av de där skyddsmaskerna istället.

Man kan inte få allt. Men varför Raphael anser att några feta bildirektörer skall ha kvar sina bonusar framför inköp av nödvändig sjukvårdsutrustning får han själv förklara.

Jag kan inte så några vettiga motiv till det och allra minst om man samtidigt beaktar vad Raphael normalt sett pläderar för.

Men märkesfanatiker är ju sällan konsekventa.

Jag kan inte uttala mig om Stellantis formidabla prestanda. Men om det är sådan teknik som väger tyngst har Tesla modeller som är ännu snabbare.

Dessutom fungerar de när det blir kallt.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 17:22
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Vet inte om Elon Musk är en skitstövel
MVH AL

Inte🤔
Hur in i böveln kan du ha missat det 🤠

Nåja.. finns ofta många oslipade knivar i lådan 🤓

Uppdaterat: 2024-01-28 18:00

AL kanske missat att några större fondförvaltare funderar på att sälja av sina aktier i Tesla.

Uppdaterat: 2024-01-28 18:08
Axa skrev:

AL kanske missat att några större fondförvaltare funderar på att sälja av sina aktier i Tesla.

👍

Uppdaterat: 2024-01-28 18:14
Zyn skrev:

A.L skrev:
Vet inte om Elon Musk är en skitstövel
MVH AL

Inte🤔
Hur in i böveln kan du ha missat det 🤠
Nåja.. finns ofta många oslipade knivar i lådan 🤓

Jag kan inte påstå att han är en skitstövel då jag aldrig träffat honom eller haft någon kontakt med honom.

Om ni däremot drar sådana slutsatser så kanske du har träffat honom i något sammanhang och därför bildat er en sådan uppfattning.

Eller hur kommer du fram till ditt ställningstagande? Media?😂

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 18:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

AL kanske missat att några större fondförvaltare funderar på att sälja av sina aktier i Tesla.

Det tror jag är en riktig strategi.

Själv har jag sålt av sedan länge.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 18:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Jag kan inte påstå att han är en skitstövel då jag aldrig träffat honom eller haft någon kontakt med honom.
Om ni däremot drar sådana slutsatser så kanske du har träffat honom i något sammanhang och därför bildat er en sådan uppfattning.
Eller hur kommer du fram till ditt ställningstagande? Media?😂
MVH AL

Behöver du fysiskt träffa Putin, Stalin, Hitler eller Napoleon ...för att veta AL . Du som skriva .. kan väl för tusan också läsa o lära. Hur oslipad får en kniv bli 🤔

Uppdaterat: 2024-01-28 18:32

Och AL. Ja, jag är direkt drabbat av Musk jäkla idiot-ideer

Uppdaterat: 2024-01-28 18:34

Jag kan inte se att Musk har invaderat länder eller dödat miljontals människor. Så nej, den kopplingen förstår jag inte.

Att Det skrivs mycket om honom är nog sant - vad som är sant och inte kan jag inte bedöma.

Att han däremot gjort en del dumheter är jag med på. Ex påståendet att han skulle köpa tillbaka de egna aktierna.

Men vilken företagsledare har inte gjort det?

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 18:48
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Jag kan inte se att Musk har invaderat länder eller dödat miljontals människor. Så nej, den kopplingen förstår jag inte.
Att Det skrivs mycket om honom är nog sant - vad som är sant och inte kan jag inte bedöma.
Att han däremot gjort en del dumheter är jag med på. Ex påståendet att han skulle köpa tillbaka de egna aktierna.
Men vilken företagsledare har inte gjort det?

MVH AL

Har du mött Putin 😵‍💫

Uppdaterat: 2024-01-28 22:20
A.L skrev:

Jag kan inte se att Musk har invaderat länder eller dödat miljontals människor. Så nej, den kopplingen förstår jag inte.

MVH AL

Nu har dock Musk blod på sina händer AL. Musk stängde avsiktligt internet för Ukraina vid ett väldigt känsligt läge, som kostade liv .. Och det var för pengar.

Uppdaterat: 2024-01-28 22:23

Zyn, det Musk inte har är blod på sina händer. I övrigt är Musk en mycket märklig person som inte är en svärmorsdröm. Dock kan man inte med "berått mod" påstå att karln inte har förändrat synen på elbilar, skapat förutsättningar till ett enkelt elbilsägande med perfekt infrastruktur. Tesla investerar oerhört mycket pengar i Sverige med nya stora enheter med Superchargers, som även gagnar andra märken, servicecenter/verkstäder. I ena vågskålen är hushållning av energi/miljö och den andra LO:s frenetiska motarbete/protektionism. Men du får ta på dig varmt Zyn, som strejkvakt.

Uppdaterat: 2024-01-29 06:20

Apropå max laddeffekt så finns ju faktiskt en koppling till batteriets kapacitet och batteriets kemi om man vill bibehålla hygglig livslängd så det är inte bara att ösa på med hög effekt.

Uppdaterat: 2024-01-29 09:10

Det här skrev jag förra veckan!
"Jag vill påminna om att tråden handlar om Renault Scenic.
Låt nu inte det här bli ännu en oändlig tråd om Teslas förträfflighet, felaktigheter eller avskyvärda fulhet."

Jag kan tillägga att det kan även gälla Elon Musks eventuella fulhet.

Sluta med orimligt långa inlägg som ytterst få orkar läsa, lägg ner lite möda på att skriva kort och koncist!
Och sluta med personangrepp, det är inte tillåtet och helt onödigt.'

Går det inte att föra en lugn saklig debatt om det tråden handlar om tvingas vi stänga den!

Uppdaterat: 2024-01-29 10:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+100, saabnisse !

Uppdaterat: 2024-01-29 10:25

Scenic E-Tech är uppenbart en bil som både provocerar och engagerar.
Renault har en lång tradition av elbilar. Elbilar är en fransk tradition. Det första elfordonet konstruerades av fransmannen Gustave Trouvé och hade sin premiärtur 1881. Trouvé gjorde även båtar med eldrift.

År 1937 lanserade Renault eldrivna taxibilar, byggda på chassiet från Renault Celtaquatre.

1959 lanserades Henney Kilowatt, som var en Renault Dauphine med eldrift. Renault leverade bilen och utan motor till karossfirman Henney, som stoppade i en elmotor och en mängd batterier.

Nu fanns det inget marknadsintresse för elbilar på den tiden så det blev inte många de gjorde.

Renault lanserade en elektrisk version av Kangoo år 2003.

I Sverige är Renault mest kända genom Zoë som lanserades 2012, men samtidigt med den lanserade Renault även Fluence Z.E. (ZE = Zero Emission). Det var sedanmodellen av Mégane, såldes aldrig i Sverige.

Renault är alltså inga nybörjare på elbilar. Mégane E-Tech har hyllats av motorpressen och av tidningen Motor utsetts till årets smartaste bilköp.

Scenic E-Tech fortsätter den traditionen. Men den är så mycket mer än en förstorad Mégane. Batterierna är nya, med annan kemi och energitäthet än i Mégane och Nissan Ariya på samma plattform.

Jag tror absolut det finns en stor marknad för en ny Scenic, även i Sverige.
En rymlig crossover med ett stort bagageutrymme och stor öppning bak för att rymma hundburar och annat.
Ett modernt infotainmentsystem Open R Link som redan hyllats - samma som i Mégane och Austral.
24% av bilen är gjord av återanvända material (mer om vi enbart räknar interiören, t.ex. instrumentbrädan är till 80% gjord av återanvänt material, mattorna är till 97% gjorda av återanvända plastflaskor, innertaket är till 99,5% gjort av återanvända plastflaskor). Scenics fram- och bakparti är till 40% gjort av återanvänt aluminium.

Uppdaterat: 2024-01-30 11:41

En del kritiserar Scenic för ”bara” 150 kW DC och 22 kW AC. Enligt en EU förordning som gäller från 2025 ska EU-länderna se till så att det finns en 150 kW laddare var 60 km vid de mest trafikerade motorvägarna, det som kallas för Trans-European Transport Network (TEN-T).
600 kW ut och 150 kW på en laddpunkt, upp från 400 kW från en tidigare förordning.
Från sista december 2035 gäller två laddpunkter om 150 kW och 600 kW total kapacitet.
Förordningen tar även upp att det ska gå att betala med kort, och det ska inte behövas olika app:ar/taggar för att ladda.

Jag förstår de som vill ha högre och högre effekt, men de flesta snabbladdare i Europa idag är 50-100 kW. Även om det finns enskilda laddnätverk som har mer, så är det inte så många.

Siffror från European Alternative Fuel Observatory (EAFO) visar att det fanns 550 000 offentliga laddpunkter i EU (siffror från K3 2023), varav 11% DC laddare och 89% AC.

EUs förordning innebär en satsning på 150 kW laddare, det är vad som kommer byggas ut mest och planen är till 2035.

Scenic möter det som det satsas mest på och dessutom har 22 kW AC som mer än 60% av alla AC-laddare i Frankrike är utrustade med (en gammal siffra lär vara fler idag).

Jag ser ingen poäng att ha 250 kW+ i bilar under de närmaste 10 åren då det framförallt är 150 kW laddare som kommer byggas och vara vanligast.

Men jag tror inte att 87 versionen blir mest såld i Europa, jag tror det blir 60 kW versionen - den kommer något senare. Räkna med till sommaren.
Därför sänkte Renault priserna på Mégane, för varför köpa Mégane 60 om Scenic 60 har samma pris?
Så hela Mégane-serien reducerades i pris för att ge utrymme för Scenic.

Uppdaterat: 2024-01-30 18:12

Nu har priserna kommit. Scenic 60 kWh Evolution 464 900 kr för grundversionen. Det är ung samma som Mégane 60 Techno men då har Mégane ett steg högre utrustningsnivå.
Det är 70 000 kr lägre än Tesla MY med 60 kWh och 43 000 kr lägre än VW ID.4 62 kWh Pure.
Trodde inte Hedin (de har tagit över Renault Nordic) skulle ta in 60 versionen men de har tydligen ändrat sig.
Ett bra beslut menar jag.

Uppdaterat: 2024-02-06 10:46