Vi Bilägares forum

Mjukvaruproblem försenar nya Volvo EX30

Mjukvaruproblem försenar nya Volvo EX30

Volvo har problem med mjukvaran i elbilen EX30. De första leveranserna har blivit försenade.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-30 08:48

Kommentarer

Jag konfigurerade en igår och fick beskedet "möjlig leverans vecka 46". Har de helt missat att komponentbristen är över?

Uppdaterat: 2024-01-30 09:16

Det är inte ett komponentproblem, problemet är mjukvaran = programmeringen av komponenterna.

EX30 är en liten bil, en mini-SUV i B-segmentet. Med ett bagageutrymme som är ca 120 liter mindre än i Mégane E-Tech. Mégane E-Tech är i C-segmentet och 40 Equillibre har ett pris som är 20 000 kr lägre än EX30 instegsmodell. Räckvidden är motsvarande.

Då har Mégane ändå en interiör med flera skärmar, knappar och reglage än Volvos där Volvo skalat bort sådant för att få ner priset.

Jag tycker EX30 är en märklig bil till ett högt pris.
Citroën ë-C3 har en räckvidd på 32 mil, bara 2 mil kortare än EX30 instegsmodell för 429 900 kr. Och alla ë-C3 versioner hamnar under 400 000 kr, även den topputrustade.
Ë-C3 har ett bagageutrymme som bara är 3 liter mindre än EX30.
EX-30 har en jämförelsevis lång huv. Onödigt långt framparti.
Det gör att även fast EX30 är 20 cm längre än C3 så är kupén motsvarande. De mesta av de cm har gått till bilens framparti.

Men EX30 blir storsäljare i Sverige.

Sen finns EX30 med större batteri och 48 mils räckvidd. En småbil för stadskörning med 48 mils räckvidd… Jag tror att få köper EX30 för återkommande långresor med familjen.

Till ett pris som är som Mégane E-Tech 60 med räckvidd 45 mil.

Observera nu att Renault anger räckvidden enligt *blandad körning*. Både Volvo och Citroën anger ”upp till”, maximal räckvidd alltså enligt WLTP’s city/urban test. Stadskörning.
Renault anger genomsnittet för de fyra testen (stad, stadsnära landsväg, landsväg och motorväg).

Så Mégane har i praktiken längre räckvidd än Volvo.

Uppdaterat: 2024-01-30 09:56

Raphael

Det tar också typ 2-3 arbetsdagar för e-C3 att nå 100 km/h medans man får nästintill sportbilsprestanda även i grundversionen av EX30. Men det missade du såklart att nämna.

Uppdaterat: 2024-01-30 10:11

Trodde i min enfald att man började med version 1.0 för de första bilarnas mjukvara. Men tydligen inte - vi får väl se. De kanske är uppe i 2.0 innan bilen släpps ut på marknaden...:) Ointressanta petitesser visserligen men ändå lite småkul...:)

Uppdaterat: 2024-01-30 10:33

Tråden heter:
"Mjukvaruproblem försenar nya Volvo EX30"
Det innebär att det är det problemet som i första hand bör diskuteras.
Givetvis är det fullt tillåtet att i sak jämföra med andra märken, men alltför ovidkommande påståenden som närmast kan jämföras med reklam bör undvikas.

Uppdaterat: 2024-01-30 10:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Raphael, du missar att räckvidd utan vettig snabbladdning är ingenting.

Uppdaterat: 2024-01-30 10:48

Det är tydligen mjukvaran som är det största problemet nu för tiden.
Volvo har ju trots de kinesiska kontakterna problem med detta, eller är det på grund av?
De kinabilar som kommit hit är ju inte precis fria från buggar.
Men även VW och Skoda har ju fortfarande problem med mjukvaran, så tyska programmerare är kanske inte bättre?
Hur är det med övriga fabrikat, de koreanska t.ex. har jag inte hört haft några nämnvärda problem, har de skickligare utvecklare eller bättre hårdvara?

Uppdaterat: 2024-01-30 10:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@Raphael glömde också att skriva att priset han nämner är ett kampanjpris från Renault. Lite enögd som vanligt vad gäller Renault.

Uppdaterat: 2024-01-30 11:04
saabnisse skrev:

Det är tydligen mjukvaran som är det största problemet nu för tiden.
Volvo har ju trots de kinesiska kontakterna problem med detta, eller är det på grund av?
De kinabilar som kommit hit är ju inte precis fria från buggar.
Men även VW och Skoda har ju fortfarande problem med mjukvaran, så tyska programmerare är kanske inte bättre?
Hur är det med övriga fabrikat, de koreanska t.ex. har jag inte hört haft några nämnvärda problem, har de skickligare utvecklare eller bättre hårdvara?

Finns mycket som kan spöka i programkoden, beroende på vilken grund man valt att utgå ifrån som utvecklingsgrupp. Självklart kan kompetens skilja mellan olika länders programmerare beroende på hur van man är av elbilars mjukvara. Egentligen borde Kineserna vara bättre på mjukvaran, de har ju kommit längst vad gäller elbilsförsäljning så de borde verkligen haft möjlighet till tester på verkliga fordon i trafik. I många fall rör sig tidpunkten för leverans beroende på storlek på innehåll(funktioner) som marknad/försäljning kräver att få med i första leverans. Det i kombination med mjukvaruarkitektur är styrande för hur snabbt leverans kan ske. Börjar man ta genvägar i koden när leveranstidpunkten(för att klara lev) närmar sig, så skiter sig det rejält om det börjar krångla.
Jag är inte alls förvånad när det gäller mjukvaruproblemen hos flera av biltillverkarna, har själv varit involverad i några stora samhällskritiska leveranser vad gäller IT-infrastruktur och mjukvara. Det är upplagt för trubbel.

Uppdaterat: 2024-01-30 11:17

Raphael,
Jag är medveten om skillnaden mellan hårdvara och mjukvara, men i artikeln framstår det som att mjukvaruproblemen är på väg att lösas eftersom några kunder får vänta ett antal dagar.
Då menar jag att det problemet bör vara löst och att leverans om 42 veckor antagligen beror på något annat.

Uppdaterat: 2024-01-30 11:27

Apex, 2-3 arbetsdagar motsvarar 16 - 24 timmar. Varifrån har du fått uppgiften att det tar som lägst 16 timmar att nå 100 km/h?

Vad ska man med ”sportbilsprestanda” till i en småbil? Särskilt när mjukvaran inte är klar än.

Pi, journalisters provkörningar av EX30 har haft många anmärkningar och Volvo har svarat ”löses i mjukvaran”. Det har uppenbart varit svårare att lösa än de trott…

Gmogmo, vad som är ”vettig snabbladdning” kan diskuteras. Det finns ingen standard om vad ”vettigt” är i det fallet. Det är bara subjektivt.

Optimus, nej du har fel. Priset jag nämnde för Mégane i min jämförelse är ordinarie pris, inte ett kampanjpris. Listat som ordinarie pris på hemsidan och prislistan.
Det som är kampanj är att 6 mån försäkring ingår just nu.

Uppdaterat: 2024-01-30 11:53

Mjukvaruproblem handlar främst om att man rusar fram bilen för att lansera så snabbt som möjligt.
För kineserna är det främst förarassistansen som spökar, vilket tyder på bristfälligt testande på europeiska vägar och det är även EU som har krav på de funktionerna medan i andra världsdelar är attityden mer avslappnad.

Det är naturligtvis problematiskt för Volvo att hårdlansera sin EX30 och sen kan de inte leverera.

Det finns andra märken och modeller, som redan finns på marknaden, klara för leverans. Som då kan vara mer lockande för kunderna.

Jämförelse mellan Volvo och Renault är inte ointressant. Båda har ett infotainmentsystem med Android Automotive som grund, men journalister som jämfört anser att Renaults implementation är bättre och inte lika buggig som Volvo.

Volvo har uppenbara problem med sin mjukvara. I en bil som är dyr och med litet bagageutrymme jämfört med konkurrenter som också har Google i sitt infotainmentsystem.
Och Volvo kan inte ens leverera sin.

Onekligen pinsamt för Volvo.

Uppdaterat: 2024-01-30 12:05

@Raphael, sorry om jag är lite petig mot dig. Prist du skriver ett verkligen kampanjpris t.o.m april. Allt står på renault.se inget konstigt alls. Vad ordinarie pris är finns tyvärr inte utan det är kampanjpriser som står överallt.

Uppdaterat: 2024-01-30 12:41

@Raphael, vad jag menade är att du jämförde bara de parametrar som gynnade dina favoritobjekt.

Uppdaterat: 2024-01-30 13:08

Det verkar var en utbredd vana att blunda för det som talar emot den egna ståndpunkten, de som inte gör så är smått unika.

Uppdaterat: 2024-01-30 13:19

Optimus, Priset är 409 900 kr i Renaults prislista för Mégane 40 Equillibre. 
Och läser man det finstilta, på sista sistan längst ner, så står det: ”Samtliga priser är rekommenderade cirkapriser inkl. moms.”
Prislistan gäller från den 3:e januari 2024. 



Notera även att det finns inget tidigare pris. När Renault tidigare har sänkt priset eller haft kampanjpris så har det tidigare priset varit överstruket. (Jodå jag har jämfört med tidigare prislistor).

Inte så nu.
För detta är ett nytt ordinarie pris. Ingen tillfällig sänkning.

https://www.renault.se/-/media/Project/Hedin/Navigo/Renault/RenaultSeSite/PDF/Prislistor/renault-megane-e-tech-electric-prislista.pdf?rev=0fdc37e0e2bd4c4a89d611bcb720fe8c

Finns inget om ”kampanjpris” i prislistan eller något om ett tidsbegränsat erbjudande i den.
Priserna gäller från 3 januari.
Och eftersom prislistan inte innehåller ett stoppdatum, vilket är ett krav för att det ska vara ett rabattpris, så är det alltså ordinarie pris.

Går du till Méganes hemsida står det uttryckligen ”Ord.pris från 409 900 kr” (det står exakt så) på första sidan på Mégane sidan.

Så du har fel.
Renault sänkte priserna i hela Europa kring årsskiftet för att göra mer utrymme till Scenic.

Uppdaterat: 2024-01-30 15:26

Gmogmo, Volvo EX30 har snabbladdning på 153 Kw för versionen med ”upp till” 48 mil (maximal räckvidd. Mégane 60 med 45 mil ”blandad körning” (dvs maximal räckvidd är längre) och 47 mil (med mindre motor) har 130 kW. Jag anser att skillnaden på 23 kW är försumbar.
Volvon laddar 10-80% på 26,5 minuter och Mégane på 29 minuter.
En skillnad på 2,5 minuter.

Detta gäller under ideala förhållanden, den verkliga tiden beror på en mängd olika faktorer och det gäller dem båda.

Tänk även på att Volvon har ett något större batteri (64 netto mot 60), ändå kommer den inte längre. Troligen pga. dess högre luftmotstånd.

Finns de i detta forum som anser att allt under 250 kW är vansinnigt på en nylanserad bil, vilket då lägger in Volvon i den kategorin.

Dessutom har EX30 11 kW AC där Mégane har 22 kW vilket är en fördubbling mot Volvon. Och den skillnaden gör mer än den lilla skillnaden på DC som är helt försumbar.

Uppdaterat: 2024-01-30 15:58

Raphael

Tillverkare har alltid och kommer alltid att ta betalt för prestanda. Precis som många konsumenter alltid har och alltid kommer vara villiga att betala för det. Speciellt när skillnaden är så stor som den är i det här fallet.

Uppdaterat: 2024-01-30 16:44

@Raphael, det är ju märkligt att du inte har samma info som mig, men det är det första som står på bilden när man tar upp elbilar på renault.se och väljer Megane (ord.pris från: 409 900 kr**). Observera att det finns två ** efter priset.
Allra allra längst ned på den sidan finns det några små ord som står "visa mer".
Trycker du på de orden får du upp följande text:
**Gäller vid köp av nya Renault Megane E-Tech Electric t.o.m. 3/4 2024."

Så Raphael, tyvärr är det du som har fel. Om det nu är det vi söker, vem som har fel alltså.

Uppdaterat: 2024-01-30 17:03

Det är inte komponentbrist när det gäller Volvo, det är kompetensbrist. De är helt värdelösa på mjukvaran i sina bilar. Finns det någon Google bil som inte krånglat, Sensus kartor har haft felaktigheter länge, Volvo On Call har haft mycket problem.

Uppdaterat: 2024-01-30 17:06
walle_x skrev:

Det är inte komponentbrist när det gäller Volvo, det är kompetensbrist. De är helt värdelösa på mjukvaran i sina bilar. Finns det någon Google bil som inte krånglat, Sensus kartor har haft felaktigheter länge, Volvo On Call har haft mycket problem.

Då har jag tydligen en av de få som inte har krånglat med Google systemet. Vad har du själv för egen erfarenhet av Volvos elbilar?

Uppdaterat: 2024-01-30 17:43

Optimus - det står trots allt Ordinarie pris även om det finns en tidsgräns uppgiven. Men det innebär ju inte nödvändigtvis att bilen får ett högre ordinarie pris efter detta datum. Och det är ju bara dagens ordinarie pris man kan förhålla sig till.

Uppdaterat: 2024-01-30 18:07

Det har gått alldeles för långt med elektroniken i bilarna när ingen verkar kunna göra fungerande mjukvaror till den!
ID.3:an jag hade fick de någorlunda ordning på mjukvarorna i lagom när det var dags att lämna tillbaka den efter tre år. Lämnade in min MG4 för uppdatering igår. Idag ringde de och sa att något hade gått fel. Förhoppningsvis får jag tillbaka den imorgon...

Uppdaterat: 2024-01-30 18:37
Anders Egermo skrev:

Det har gått alldeles för långt med elektroniken i bilarna när ingen verkar kunna göra fungerande mjukvaror till den!
ID.3:an jag hade fick de någorlunda ordning på mjukvarorna i lagom när det var dags att lämna tillbaka den efter tre år. Lämnade in min MG4 för uppdatering igår. Idag ringde de och sa att något hade gått fel. Förhoppningsvis får jag tillbaka den imorgon...

Köper man en ny modell får man räkna med buggar.
Läs om Zeekr's nya bil tex.

Uppdaterat: 2024-01-30 18:52
Gillar kurvor och rondeller

Mc
Nåja. Jag köpte ny modell men upplever inte att det varit fruktansvärt buggigt.

Uppdaterat: 2024-01-30 19:10

Bilar har alltid strulat trots nästan avsaknad av elektronik. Men för det mesta fungerar det. Ta bara en sådan sak som elfönsterhissar. Där sa pessimisterna att det skulle krångla massor med tiden. Har nu haft 5 sådana bilar med elfönsterhissar och de har aldrig krånglat så jag behövt laga dom. Sedan var det ABS som också skulle krångla, men aldrig, förutom när jag lyckades ha av en kabel till givaren, min klant.
Volvos sensus system har det klagats på också och där har det väl buggat lite på mina 2 bilar, men har oftast bestått av handhavandefel.

Uppdaterat: 2024-01-31 02:29