Vi Bilägares forum

Provkörning: Renault Scenic (2024)

Provkörning: Renault Scenic (2024)

28 år efter att Renault Scenic introducerades kommer en ny generation av den smarta flexbilen. Inte lika klyftig som tidigare men både rymlig och utsläppsfri.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-24 13:00

Kommentarer

Jag tror att den måste vara betydligt billigare än en Tesla Y om den ska säljas mer än till frankofiler.

Uppdaterat: 2024-01-24 15:16

Jag tror också det, Mäkinen. Även Megane-varianten med elmotor behöver nog ytterligare en prissänkning.

Uppdaterat: 2024-01-24 15:20

Ja det blir intressant att se vart den hamnar i pris.

Uppdaterat: 2024-01-24 15:25

Enligt artikeln börjar den 4000:- under Tesla Y.

Uppdaterat: 2024-01-24 15:31

Ah, det känns svårmotiverat.

Uppdaterat: 2024-01-24 15:35

Svårmotiverat att köpa en Tesla Y ja.
Kan inte för mitt liv se något intressant med den bilen.
Det kryllar av dom, den är ful och ger inget som helst sug att köpa en sådan tingest.
Må vara massa digitala finesser för pengen.
Men nej då köper jag hellre nått mer udda.
Nya Peugeot 3008 är många gånger mer intressant och snygg än TMY.
Den skall jag absolut prova, senare års Peugeoter har tagit ett rejält kliv i fråga om design och kvalitet.

Uppdaterat: 2024-01-24 18:34

Kollade en YT-film ifrån England där dom testade Peugeot 308, MG4 och Megane - alla elektriska.
Alla 3 gubbarna placerade Megane först utan tvekan, sen MGn (i utförandet med längre räckvidd) och sist Peggan. Den kändes i o f s "premium" i en del avseenden men för vad man fick så var den alltför dyr - drygt 40.000 £ och då var de övriga billigare och gav mera. Men det var som sagt 308-modellen.

Uppdaterat: 2024-01-24 18:43
Pi skrev:

Kollade en YT-film ifrån England där dom testade Peugeot 308, MG4 och Megane - alla elektriska.
Alla 3 gubbarna placerade Megane först utan tvekan, sen MGn (i utförandet med längre räckvidd) och sist Peggan. Den kändes i o f s "premium" i en del avseenden men för vad man fick så var den alltför dyr - drygt 40.000 £ och då var de övriga billigare och gav mera. Men det var som sagt 308-modellen.

Du vågar inte att lägga YT-film för internetsajt.
Just hittar jag haha.
https://www.youtube.com/watch?v=BLdOHEafdHQ

Uppdaterat: 2024-01-24 18:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja den är f*n så mycket snyggare än TMY(vilket iof inte säger så mycket). Hade den funnits med AWD(kanske kommer?) hade valet varit enkelt för mig.

Uppdaterat: 2024-01-24 18:51

GF - har inget med att "våga" utan jag skrev bara en kort sammanfattning eftersom både Renault och Peugeot diskuterats i tråden. Men du hittade rätt video.

Uppdaterat: 2024-01-24 18:55

Jag menar främst att det troligen är mer ekonomiskt fördelaktigt att köpa en Y än en Scenic. Det finns fler som hellre kör Tesla än Renault bland folk som inte är intresserade av bilar.

För ögonen brukar franska bilar vara trevliga, men nån ska betala kalaset också.

Uppdaterat: 2024-01-24 19:03

Jag håller fortfarande med dig Mäkinen...:) Men nog skulle man hellre köpa t ex en elektrisk Megane än en Model Y om priset var lägre och man värdesätter förarmiljö och estetik. Och inte bejöva utrymmena som Y bjuder på. Och inte har förutfattade meningar om franska bilar...:)

Uppdaterat: 2024-01-24 19:10

Ska man bedöma utseende och design är det inget snack. Fransmännen ligger så mycket före Tesla. Sen kanske inte kvaliteten skiljer sig åt.

Uppdaterat: 2024-01-24 20:26
Apex skrev:

Ja den är f*n så mycket snyggare än TMY(vilket iof inte säger så mycket). Hade den funnits med AWD(kanske kommer?) hade valet varit enkelt för mig.

3008 kommer med 320 HK 4WD.

Uppdaterat: 2024-01-24 20:35
Pi skrev:

Jag håller fortfarande med dig Mäkinen...:) Men nog skulle man hellre köpa t ex en elektrisk Megane än en Model Y om priset var lägre och man värdesätter förarmiljö och estetik. Och inte bejöva utrymmena som Y bjuder på. Och inte har förutfattade meningar om franska bilar...:)

Då köper jag hellre en Skoda Enyaq Coupé. Kostar ”bara” dryga 600kkr i RS utförande. Så förstår inte denna fäbless över att Tesla Y skulle vara nått extraordinärt erbjudande. Tydligen har media lyckats förmedla detta fantastisk erbjudand Tesla nu har 🤣 Prisdumpar eller vad rubrikerna nu brukar säga. Och konsumenterna köper tydligen detta rakt av utan att jämföra.

Uppdaterat: 2024-01-24 20:40

Fantastiskt vad Tesla berör personers känslor som aldrig provat men har åsikter om hur dåliga och fula de är. En Hyundai Ioniq 5 är ju inte någon skönhet direkt heller. Telsa är en oerhört välkonstruerad bil där man insett vikten av en hög producerbarhet, design for manufacturing, som nu bilindustrin nu försöker kopiera. I tester visar det sig att Tesla klarar från kraftig kyla till hetta på ett förtjänstfullt sätt och flera konkurrenter gör bort sig. VAG plattformen verkar ha tendenser till en hög degenering av batterierna på vissa bilar. Bildesign är något som berör men för att en elbil ska vara konkurrenskraftig är aerodynamiken viktig samt vikt där Renault lyckats bra.

Uppdaterat: 2024-01-24 22:20

JL
Låter med som du försöker pitcha Tesla för en företagsledning.
Det kan vara så enkelt att det finns folk som inte vill ha en tråkig Tesla. Och de vill tamigfan ha knappar och blinkersspak.

Uppdaterat: 2024-01-24 22:28
Axa skrev:

JL
Låter med som du försöker pitcha Tesla för en företagsledning.
Det kan vara så enkelt att det finns folk som inte vill ha en tråkig Tesla. Och de vill tamigfan ha knappar och blinkersspak.

Du måste vara i maskopi med Metall Axa.

Uppdaterat: 2024-01-25 02:22

Det bör påpekas att den prisindikation som ViB ger utifrån priset i Storbritannien är för 87 kWh modellen. Det är den som lanseras först. 60 kWh kommer senare och det finns inget pris på den än. 40 995 pund för 87 kWh med 62,5 mils räckvidd anses alltså för dyrt i detta forum i jämförelse med konkurrenterna.

Tesla Model Y kostar 44 990 pund för 60 kWh med 44,5 mils räckvidd.

Scenic är alltså inte bara 4 000 pund billigare, den har större batteri och längre räckvidd också. Dessutom är Scenic 100 kg lättare än Tesla trots att Tesla har ett mindre batteri.

Uppdaterat: 2024-01-25 06:22

Gaston menar det är svårmotiverat att Scenic är 4000 pund billigare än Tesla. 4 000 pund innebär ca 52 000 kr SEK.
För dessa 52 000 kr lägre pris än Tesla får man ett större batteri och längre räckvidd.
Varför ska man betala 52 000 kr extra för en Tesla??
Jag förstår inte de som gärna betalar 52 000 kr extra för att sänka räckvidden med 18 mil.

Uppdaterat: 2024-01-25 06:30
J.L skrev:

Fantastiskt vad Tesla berör personers känslor som aldrig provat men har åsikter om hur dåliga och fula de är. En Hyundai Ioniq 5 är ju inte någon skönhet direkt heller. Telsa är en oerhört välkonstruerad bil där man insett vikten av en hög producerbarhet, design for manufacturing, som nu bilindustrin nu försöker kopiera. I tester visar det sig att Tesla klarar från kraftig kyla till hetta på ett förtjänstfullt sätt och flera konkurrenter gör bort sig. VAG plattformen verkar ha tendenser till en hög degenering av batterierna på vissa bilar. Bildesign är något som berör men för att en elbil ska vara konkurrenskraftig är aerodynamiken viktig samt vikt där Renault lyckats bra.

Behöver man prova en bil för att ha en åsikt om designen?

Uppdaterat: 2024-01-25 08:32
J.L skrev:

Fantastiskt vad Tesla berör personers känslor som aldrig provat men har åsikter om hur dåliga och fula de är. En Hyundai Ioniq 5 är ju inte någon skönhet direkt heller. Telsa är en oerhört välkonstruerad bil där man insett vikten av en hög producerbarhet, design for manufacturing, som nu bilindustrin nu försöker kopiera. I tester visar det sig att Tesla klarar från kraftig kyla till hetta på ett förtjänstfullt sätt och flera konkurrenter gör bort sig. VAG plattformen verkar ha tendenser till en hög degenering av batterierna på vissa bilar. Bildesign är något som berör men för att en elbil ska vara konkurrenskraftig är aerodynamiken viktig samt vikt där Renault lyckats bra.

I och med att design och vad man tycker om det är helt eget tycke och smak så är Ioniq 5 i mina ögon en betydligt mer tilltalande bil.

Uppdaterat: 2024-01-25 09:05

Tesla är väl också föregångare i konsten att göra en bil dyrbar att reparera i en del avseenden - nåt som tydligen försäkringsbolagen uppmärksammat om man får tro de här som kollat försäkringspremierna. Men det berör ju förstås inte de som har Tesla som s k förmånsbil.
Sen håller jag med Guran i jämförelsen Model Y / Ioniq 5. Liksom Apex kommentar.

Uppdaterat: 2024-01-25 09:12

Instämmer, i avvägningen mellan reparerbarhet och produktionsoptimering har Tesla gått lite väl långt.

Och jag ska inte uttala mig om MY vs IQ5 eftersom jag är part i målet. :-)

Uppdaterat: 2024-01-25 09:20
Power to the people
Christer skrev:

Axa skrev:
JL
Låter med som du försöker pitcha Tesla för en företagsledning.
Det kan vara så enkelt att det finns folk som inte vill ha en tråkig Tesla. Och de vill tamigfan ha knappar och blinkersspak.

Du måste vara i maskopi med Metall Axa.

Ehm, nej. Funderar du på att gå med i sekten Tesla?
Det normala i trådar om elbilar är just att sekten ger sig till känna för att framhäva Tesla på olika sätt.
Det är som att det inte finns någon som helst tanke om att det finns folk som INTE vill ha en Tesla.

Uppdaterat: 2024-01-25 09:36

Jag vill påminna om att tråden handlar om Renault Scenic.
Låt nu inte det här bli ännu en oändlig tråd om Teslas förträfflighet, felaktigheter eller avskyvärda fulhet.

Uppdaterat: 2024-01-25 11:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej blanda inte in Tesla i en tråd om plåtschabraken.

De lirar inte i samma division.

😜

MVH Märkesfanatikern

Uppdaterat: 2024-01-25 16:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Axa skrev:

Christer skrev:
Axa skrev:
Det kan vara så enkelt att det finns folk som inte vill ha en tråkig Tesla. Och de vill tamigfan ha knappar och blinkersspak.

Du måste vara i maskopi med Metall Axa.

Ehm, nej. Funderar du på att gå med i sekten Tesla?
Det normala i trådar om elbilar är just att sekten ger sig till känna för att framhäva Tesla på olika sätt.
Det är som att det inte finns någon som helst tanke om att det finns folk som INTE vill ha en Tesla.

Nej Axa jag är ingen Teslafanboy, utan det var din kritik mot Tesla jag antydde :"Det kan vara så enkelt att det finns folk som inte vill ha en tråkig Tesla. Och de vill tamejfan ha knappar och blinkersspak.", som långsökt kan ha med Metalls fight med Tesla. Haha!

Uppdaterat: 2024-01-25 15:27

Christer
Haha, ok. Nej, jag hade inte konflikten med facket som anledning till kommentaren.
Saabnisse formulerade det bättre, att alla trådar om elbilar behöver inte sluta med diskussioner om ”Teslas förträfflighet, felaktigheter eller avskyvärda fulhet.”

Tesla har en del bra egenskaper men är långt ifrån alla köpares förstaval. Det finns helt enkelt folk som föredrar andra modeller trots alla påståenden om Teslas ”förträfflighet.

Uppdaterat: 2024-01-25 15:43

AL visst kan man jämföra alla plåtschabrak oavsett om det står Renault eller Tesla på dem. Och Scenic är fortfarande 4 000 pund (ca 52 000 SEK) billigare än Model Y och dessutom har 18 mils räckvidd.
Sen om vi talar design på marknadens plåtschabrak så tycker jag att Tesla har en rätt utslätad design där Renault har en mer extrovert stil.
Sen har ju Scenic flera partytricks, som transparent tak som kan dimmas i flera sektioner samt ljud, signaler och ljudsignatur framtagen av Renaults ljudlabb i samarbete med Jean Michel Jarre. Jarre har även varit delaktig i utformningen av den akustiska miljön.
Så Scenic är ett plåtschabrak med stil och personlighet där Tesla bara är ett plåtschabrak.

Uppdaterat: 2024-01-25 19:30

Mitt stalltips är att striden om Årets Plåtschabrak i Europa, alltså Årets bil, står mellan Scenic och e-3008.
Vilken som vinner beror på hur juryn prioriterar.

Jag skulle säga att Scenic ger mer batteri och räckvidd för pengarna.
Och har fullt tillräckliga utrymmen och en personlig stil. Med en fin interiör med ett bra infotainment system. Den vinner om juryn sätter prisvärdheten främst.

Nya e-3008 har en ännu mer utstuderad yttre och inre stil. Den lanseras med det minsta batteriet på 73 kW netto (77 kWh brutto) vilket ger 52,5 mil i räckvidd och blir något dyrare än Scenic i pris., men där har Scenic större batteri och räckvidd. Scenic erbjuds i tre utrustningsnivåer, e-3008 i två - Allure och GT. Någon motsvarighet till Scenic Techno (instegsmodellen) kommer inte till en början. Jämför vi utrustningsnivåer är priserna jämförbara, men Scenic har fortfarande större batteri och 10 mil längre räckvidd.

Dock tror jag e-3008 fortfarande har en räckvidd som passar flertalet - och det är fortfarande längre än Model Ys. Journalister som provkört berömmer e-3008 för dess mjuka, sobra drivlina och körupplevelse med väl avvägd fjädring, tysthet och höga komfort. Lite mer exklusiv i stilen, lite mer premium.

Senare lanseras e-3008 med 98 kWh batteri och 70 mils räckvidd, samt även med 4x4. De versionerna får ungefär samma pris, 4x4 versionen får 73 kWh batteriet.

Jag tror e-3008 vinner om juryn faller för dess yttre och inre stil samt prioriterar komfort och en lyxigare känsla.

Och jag tror inte att det blir enbart ”frankofiler” som köper dem.

Uppdaterat: 2024-01-25 21:06

Jag får hålla med dig om Stellantis plåtschabrak, själv köper jag mycket hellre ett sådant som har lite karaktär. Nya e-3008 tycker jag är riktigt snygg. Peugeot började sin resa med snygg formgivning med 508. Även nya 408 är riktigt snygg.
Men KW Bruun har haft en eländig prissättning som gjort ett inköp omöjligt. Däremot har privatleasing varit hyfsat.
E-3008 kommer jag absolut kolla på inför kommande bilbyte.

Uppdaterat: 2024-01-25 21:26

Snoid
Kan hålla med om Peugeot. Synd bara på den knepiga i-cockpit. Den funkar inte för mig. Verkar dock som att nya 3008 har lite annan instrumentering som skulle kunna funka.

Uppdaterat: 2024-01-25 21:56
Axa skrev:

Snoid
Kan hålla med om Peugeot. Synd bara på den knepiga i-cockpit. Den funkar inte för mig. Verkar dock som att nya 3008 har lite annan instrumentering som skulle kunna funka.

Nej då, skärmarna sitter över den lilla ratten.
Så även på Toyota BZ4X.
Inte alls så dumt och man behöver ingen HUD.
De som mest gnäller över detta tror jag faktiskt aldrig provkört en Peugeot utan mest gnäller av för sakens skull.

Uppdaterat: 2024-01-25 22:18

Renaulten ser ju ut som Peugoten framtill, kan bero på att designern gick från Peugeot till Renault för nåt år sedan…

Uppdaterat: 2024-01-25 22:42

Snoid
Även om jag inte provkört har Jag har provsuttit i nya 208, 2008 och 308.
I min sittposition hamnade ratten i vägen. Men jag får testa nya 3008. Där sitter man antagligen lite högre och det blir lite andra vinklar. Dessutom är det lite annorlunda cockpit.

Uppdaterat: 2024-01-25 23:05
Axa skrev:

Snoid
Även om jag inte provkört har Jag har provsuttit i nya 208, 2008 och 308.
I min sittposition hamnade ratten i vägen. Men jag får testa nya 3008. Där sitter man antagligen lite högre och det blir lite andra vinklar. Dessutom är det lite annorlunda cockpit.

Som tre du nämner tycker jag är för små för mig. Däremot passar 408 mig i storlek. Sedan är det en tillvänjningen att ha ratten lågt så den inte skymmer instrumenten.
Körde 308 i ett par veckor när jag sålt min Merca och väntade på I5:an

Uppdaterat: 2024-01-26 08:32

KW Bruun har haft förvirrande prislistor vilket de även fått kritik för av Konsumentverket. Det är därför som de ändrat så de nu har ett pris i prislistan istället för två - tre.

Jag tror både Scenic och e-3008 kan nå framgång i Sverige, inte minst på företagssidan. Dessutom har verkstäderna kollektivavtal.

Själv väntar jag på elversionen av Captur.
Utvecklingen går fort nu. 2027 kommer nya Scenic att uppdateras med en ny motor.

ET7 kommer i sin tredje generation och blir 30% mindre än nuvarande generation, får 200 kW (ca 270 hk) - upp från dagens 220 hk.
Men det viktigaste: Den kommer vara fri från ovanliga jordartsmetaller.

Många kanske tror att elmotorer är likadana, det är de inte.

Det finns i grunden tre olika motortyper för elbilar:
1. Permanent Magnet Synchronous Motor (PMSM), som bl.a. Stellantis använder. Tesla använder dem på bakaxeln.
2. Electrically Excited Synchronous Motor (EESM). Som Renault använt sedan Zoë kom 2012. Även BMW använder dem.
3. Asynchronous Induction Motor (AIM). Tesla och VW använder dem på framaxeln.

PMSM-motorer använder särskilda jordartsmetaller, de är därför dyrare men har högre effekt och bättre energieffektivitet med mindre förluster.

EESM motorer behöver inte dyra magneter som görs av jordartsmetaller. Men de har inte varit lika energieffektiva och har inte kunnat ge lika hög effekt. Samt de har tagit upp mer plats.

Den nya generation som Renault utvecklar i samarbete med Valeo adresserar detta.
Men även nuvarande generation är energieffektiv. Framförallt kommer den nya generationen vara mer kompakt i storlek och ha högre effekt.

Uppdaterat: 2024-01-27 09:39

Jag tycker inte att fronterna är så lika.
e-3008 har Peugeots traditionella nervinkling av framlyktorna ett band ovanför loggan som förbinder lyktorna. Och tre ”ljus-klor” på sidan. Samt tre lyktor i kyktorna.

Scenic har inte den nervinklingen. Lyktorna är ett smalt band. Bandet mellan lyktorna bryts av med loggan. Vid sidan av loggan finns ett mönster som också är loggan, fast i svart. Ja det är Renaults romb som utgör mönstret.
Och DRL sitter längre ner än hos Peugeot.

Uppdaterat: 2024-01-27 10:01

Scenic 87 kWh Techno kostar 39 990 euro och e-3008 73 kWh Allure kostar 44 990 euro. Men Allure har mer utrustning än Techno, utan att Techno är dåligt utrustad. Techno är mer än Equillibre som är Renaults start-nivå på sina bilar. Scenic 87 kommer inte som Equillibre, däremot kommer 60 kWh att erbjudas som Equillibre.
Ovanför Techno finns Esprit Alpine och sen Iconic.

e-3008 kommer som Allure och GT. Man kan inte säga att Allure motsvarar Esprit Alpine rakt av. Esprit Alpine har sportaccentuenter, mer som GT hos Peugeot.
Iconic är top-of-the-line utan sportaccentueringen.

Det transparenta taket kommer med Iconic.

Jag tror att Scenic Techno 87 kommer kosta ca 500 000 kr i Sverige och e-3008 73 Allure ca 570 000 kr.

Mégane prissänktes i hela Europa före jul för att ge utrymme till Scenic.

Tesla Model Y kostar 524 900 kr med 60 kWh och med kortare räckvidd än både Scenic och e-3008.

Uppdaterat: 2024-01-27 10:27

Teknikens värld har provkört nya Peugeot-skrället och konstaterar att schabraket är omodernt innan den ens introducerats på marknaden.

Stötig gång (vilket inte är vanligt på franska skrammelhögar), ingen förvärmning innan laddning och 400 voltssystem är knappast år 2024.

Men eftersom Peugeot måste tjäna pengar på själva bilen då man är så hopplöst efter i utvecklingen av mjukvara - där framtidens vinster ligger - har man tvingats banta kostnaderna.

Och då är man efter trots en ny produkt.

Såvida man inte får gehör hos politikerna är det tveksamt om man överlever med en sådan här gammal relik. Kineserna och inte minst kommande modeller från Tesla är ju ljusår före - till en lägre kostnad.

Något vi förstås alla tjänar på.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 10:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Peugeot E-3008 är 190 cm bred. Ingen bil jag vill manövrera i stan eller i parkeringsgaraget...

Uppdaterat: 2024-01-27 11:11

Inte ens teknik-stinna Teslorna har ju 800 V-system så helt nödvändigt är det nog inte ens på en helt ny modell.
Sen tycker jag att detta ytterst barnsliga med att kalla vissa bilar "schabrak" är nåt vi borde kunna lägga bakom oss - om vi är vuxna människor som diskuterar bilar och bilteknik.

Uppdaterat: 2024-01-27 11:31

Du får väl vänta och se vad Tesla har runt hörnet Pi. Det kommer snart att introduceras.

Att däremot komma med en ny plattformar 2024 där det inte ens finns förvärmning är knappast modernt.

Schabrak tycker jag är en utmärkt metafor - precis som tokstollar.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 11:34
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Schabrak tycker jag är en utmärkt metafor - precis som tokstollar.
MVH AL

Det kan du tycka vilket vi förstått - i mina ögon är det enbart barnsligt.

Uppdaterat: 2024-01-27 11:43

Pi
Rätt. Det är inte nödvändigt med 800 V. Det går att klämma ut en hel del ur 400 V-system för laddning och vilket räcker för de flesta normalbilister.

Uppdaterat: 2024-01-27 11:47

Kan tillägga att eftersom jag är el-gubbe förstår jag absolut de fördelar som finns med högre spänning/lägre ström vid samma effekt men nåt krav för att lyckas med en plattform tror jag fortfarande inte att 800 V-system är.

Uppdaterat: 2024-01-27 12:07
Pi skrev:

Kan tillägga att eftersom jag är el-gubbe förstår jag absolut de fördelar som finns med högre spänning/lägre ström vid samma effekt men nåt krav för att lyckas med en plattform tror jag fortfarande inte att 800 V-system är.

Kan bara hålla med, det finns mycket optimeringar att göra av ett 4/500V-system, ex. är BMW väldigt duktiga på detta. Hör flera som maxar laddningen omkring 200 kW under en längre period.

Men dubbel spänning låter ju bra i alla fall, och ger ju lite extra edge vid laddning, E-GMP-bilar letar ju gärna sig upp till 220-240 kW under 50-60% av laddförloppet.

Uppdaterat: 2024-01-27 14:12
Power to the people

Max laddningseffekt är 160 kW enLigt Teknikens Värld. Därtill utan förvärmning.

Det är knappast konkurrenskraftigt idag och ännu mindre imorgon.

Och Pi; så länge vi diskuterar med faktaresistenta fanatiker så behövs det lite metaforer. Ty fakta och kunskap är inte relevant för dem.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 16:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

AL
160 kW inte alls så dåligt. Runt där är ju standard för många elbilar i den klassen. En hel del kineser ha ju inte ens så bra.

Finns en del bilar som inte heller har förvärmning. Det funkar bra ändå.

Uppdaterat: 2024-01-27 19:58