Vi Bilägares forum

Varför är det inne med bakhjulsdrivet igen?

Varför är det inne med bakhjulsdrivet igen?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-26 05:00

Kommentarer

Vi har en iD3 som vi kört drygt 23 000 mil. Det är en utmärkt bil på alla vis frånsett att jag tror att framhjulsdrift eller helst AWD vore bättre än som nu bakhjulsdrivning.

Uppdaterat: 2024-01-26 08:24

Bakhjulsdrift ger mindre vändradie, vilket är en faktor jag alltid kollar på.

Uppdaterat: 2024-01-26 08:56

En av få ljusglimtar i bilindustrin

Uppdaterat: 2024-01-26 10:20

Är supernöjd med bakhjulsdriften på min Enyaq. Den har inte orsakat mer problem i vintern än tidigare framhjulsdrivna bilar jag haft.
Och den mindre vändradien är nästan magisk.

Uppdaterat: 2024-01-26 10:59

Det är bättre, svårare än så är det inte.

Uppdaterat: 2024-01-26 11:16

Och blir enklare att bygga in en jättestor "frunk", den elbil som inte har bagage under huven fram hånas ju allmänt, så bara det uppmuntrar tillverkaren att monter så mycket teknik bak som möjligt.

Och tiderna förändras... på 1980-90-talet skulle den som sa att liten vändradie var orsak att ha bakhjulsdrift ha kallats för en "idiot".

Men framhjulsdrift är inget hinder för liten vändradie även om den inte kan bli så liten som bakhjulsdrift, sista framhjulsdrivna Ascona som jag ägt hade en vändradie på 10,3, bara 30 cm ifrån vad bakhjulsdrivna (som inte är Mercedes och BMW som aldrig haft snäv vändradie) genomsnittligt presterar.
Egentligen var det bara några få bakhjulsdrivna bilar som hade uttalat liten vändradie.

Tydligen har det kommit på mode igen.

Uppdaterat: 2024-01-26 12:02
N-iklas skrev:

Tydligen har det kommit på mode igen.

Inte mode, en nödvändighet.
Testa en stark elbil med framkrafs! Kass

Uppdaterat: 2024-01-26 12:59
Gillar kurvor och rondeller

Fast med den nya mindre folkan så återgår dom tydligen till framhjulsdrift. Och de flesta nya elbilar har nog trots allt framhjulsdrift - i alla fall de med mera modesta effekter.

Uppdaterat: 2024-01-26 13:13

Det är väl främst de elbilar som har en gemensam plattform med avgasbilar som drabbas av framhjulsdrift?

Uppdaterat: 2024-01-26 16:05

Man kan ju lika gärna fråga sig varför man inte har drivning bara på ett hjul?
Antingen det eller på alla fyra.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:42
L. Mäkinen skrev:

Det är väl främst de elbilar som har en gemensam plattform med avgasbilar som drabbas av framhjulsdrift?

Ja det tror jag du har helt rätt i.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:46

Men kommande Id.2 kommer väl att ha framhjulsdrift och såvitt jag förstått det byggs den väl på en hel-elektrisk plattform... Men vi får väl se när den är verklighet. Är inte en hel del elbilar ifrån KIna också framhjulsdrivna ? Är dessa också byggda på en "bland-plattform" ?

Uppdaterat: 2024-01-26 16:56
Pi skrev:

Men kommande Id.2 kommer väl att ha framhjulsdrift och såvitt jag förstått det byggs den väl på en hel-elektrisk plattform... Men vi får väl se när den är verklighet. Är inte en hel del elbilar ifrån KIna också framhjulsdrivna ? Är dessa också byggda på en "bland-plattform" ?

Vilka Kinabilar är det som är framhjulsdrivna?
Jag har dålig koll på dom, men MG4 är i alla fall bakhjulsdriven.

Uppdaterat: 2024-01-26 16:58

Guran - även jag har dålig koll men V8 brukar ju veta allt om dessa. Men har för mig att bl a BYDs "småbilar" är framhjulsdrivna. Men vi får väl höra vad V8 säger.

Uppdaterat: 2024-01-26 17:33

Dolphin och Atto3 framhjulsdrivna, Seal bakhjulsdriven och Han säljs bara med fyrhjulsdrift här.

Generellt kan man säga att äldre konstruktioner och småbilar är framhjuldrivna medan nyare konstruktioner blir bakhjulsdrivna.

Man kan styra en eldriven bils motorer oerhört snabbt och fint och viktfördelningen oftast 50-50 och då vinner oftast bakhjulsdrift av många orsaker.

Generellt har ju elmotorer mycket högt vridmoment och kraft från 0 och då är det inte så bra att ha detta på de styrande hjulen.

Uppdaterat: 2024-01-26 18:06

Kanske väljes framhjulsdrift till nya elbilar, för att kunderna nu är vana vid den drivningen. Men förr hade små bensinbilar ofta motorn bak, t.ex VW, NSU, Fiat. Då var det billigare med svansmotorer. Överstyrningen och sidvindskänsligheten fick man på köpet...

Uppdaterat: 2024-01-26 18:15

40-talisten
Den enda jag läst som prioriterar framhjulsdrift för att det skulle vara nån vana eller ge en trygghetskänsla är Toyota/Lexus.
Dom har den starkaste elmotorn till att driva framhjulen även på 4WD versionerna.
Annars brukar det vara det omvända.

Uppdaterat: 2024-01-26 18:21
40-talisten skrev:

Kanske väljes framhjulsdrift till nya elbilar, för att kunderna nu är vana vid den drivningen. Men förr hade små bensinbilar ofta motorn bak, t.ex VW, NSU, Fiat. Då var det billigare med svansmotorer. Överstyrningen och sidvindskänsligheten fick man på köpet...

Jag har haft kört Skoda 130 L 1985 fabriksny bil med svansmotorer bakhjulsdriven.

Uppdaterat: 2024-01-26 18:56
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Vanan av framhjulsdrift ger inte så mycket när man inte har 60% av vikten över drivhjulen. Jag har själv en vanskapt elbil som inte är speciellt bra på att dra sig fram.

Uppdaterat: 2024-01-26 19:11
Swenssons skrev:

Vi har en iD3 som vi kört drygt 23 000 mil. Det är en utmärkt bil på alla vis frånsett att jag tror att framhjulsdrift eller helst AWD vore bättre än som nu bakhjulsdrivning.

Vi lever nog i skilda världar. En uslare bil än ID.3 är svårt att hitta, men däremot tycker jag bakhjulsdriften fungerar väldigt bra tillsammans med ett fantastiskt välkalibrerat ESP.

Uppdaterat: 2024-01-26 22:10
motorcykelentusiasten skrev:

N-iklas skrev:
Tydligen har det kommit på mode igen.

Inte mode, en nödvändighet.
Testa en stark elbil med framkrafs! Kass

Nja inte är det väl en nödvändighet... att varje elbil gör 0-100 på 3 - 7,5 sekunder?
DET är nog mest "mode" som startats av världens mest framgångsrika elbil, Tesla och av just den orsaken tror flertalet, men inte alla, som gör en elbil att den måste vara en förklädd Ferrari om den ska sälja.
Jag har ännu inte stött på ett elbiltest där man inte anmärker på att en elbil är slö om den gör 0-100 på över 8 sekunder.

Finns ingen "nödvändighet" i det, och därmed heller ingen nödvändighet med dessa enorma effekter som man efter mönster från Tesla proppar in OCH därför får använda bakhjulsdrift.
Så nog är det mode som spökar långt i bakgrunden i alla fall.

Uppdaterat: 2024-01-26 23:40

Ja för oss som kör elbil och inte inbillar oss en massa saker hemma på kammaren eller via videoklipp uppskattar givetvis karaktären. Höga prestanda är då att föredra framför låga, även om man inte använder det särskilt ofta.

Men den blir bäst med fyrhjulsdrift.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 09:41
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Fast nog ligger det en del i N-iklas senaste inlägg... Och det är nog så enkelt som att väldigt många förare knappast ens är kapabla att behärska dessa enorma prestanda som en del elbilar har.

Uppdaterat: 2024-01-27 11:18
Pi skrev:

Fast nog ligger det en del i N-iklas senaste inlägg... Och det är nog så enkelt som att väldigt många förare knappast ens är kapabla att behärska dessa enorma prestanda som en del elbilar har.

Men alla vi här på forumet gör väl det, eller? :)

Uppdaterat: 2024-01-27 11:26

Håller med. Vad en elbil gör 0-100 blir tämligen ointressant. Strävan efter att ha någon slags ”Tesla-prestanda” blir löjligt.

Uppdaterat: 2024-01-27 11:32

40-talisten - så är det nog...:) Tror vi i alla fall. Vi här är ju riktiga karlakarlar...:)

Uppdaterat: 2024-01-27 11:33

Ja man använder sällan prestandan, det finns det en god poäng i.

Men när den väl finns att tillgå vill man inte vara utan den.

Slöseri? Ja. Livsnödvändigt? Nej. Roligt? Absolut.

Inte konstigare än att det tidigare fanns bättre prestanda i dyrare bilar än i instegsmodellerna.

Vad man fördrar är en smaksak.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-27 11:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Fast nog ligger det en del i N-iklas senaste inlägg... Och det är nog så enkelt som att väldigt många förare knappast ens är kapabla att behärska dessa enorma prestanda som en del elbilar har.

Pi, har du testat en elbil rejält. Om du nu har gjort det så märker du hur effekten avtar rejält vid högre hastighet. Det är framförallt det initiala fulla vridmomentet som är den stora skillnaden mot en ICE-bil. Inga problem alls att hantera min familjebils ”enorma prestanda”

Uppdaterat: 2024-01-27 15:06

Renault Scenic E-Tech är byggd på en 100% elbilsplattform, samma som Mégane E-Tech. Och de är framhjulsdrivna.
Peugeot e-3008 är framhjulsdriven. Även den på en 100% elbilsplattform. Kommer även som fyrhjulsdriven och med den svagare motorn bak.
Alfa Giulia som kommer på den plattformen, blir däremot bakhjulsdriven.
Detta med ”framhjulsdrift klarar inte vridmoment”, det argumentet trodde jag dog ut när Alfa gick över till framhjulsdrift.
Många klagade på det i början, men bilarna visade sig ha ypperlig väghållning.
Nu är vi tydligen tillbaks till den gamla diskussionen om framhjulsdrift vs bakhjulsdrift igen.
Bakhjulsdrivna Volvo eller framhjulsdrivna Saab.

Uppdaterat: 2024-01-27 17:36

Raphael,
Har de framhjulsdrivna du nämner samma avsaknad av vridmoment som e-2008 och de andra som är gjorda på samma delar?

Om man vill ha känsla i styrningen och mer än 300 Nm kan man inte ha drivning fram. Då rycker det för mycket i ratten.

Uppdaterat: 2024-01-27 19:00

Peugeot e-3008 har i grundversion ett vridmoment på 343 Nm och är framhjulsdriven. Dvs över 300 Nm. Har inte sett någon journalist som provkört den klagat på ryckningar i ratten.

Scenic E-tech har 300 Nm. Inte sett någon klagat på ryckningar i ratten där heller.

Båda dessa har högre vridmoment än Citroën SM från 1971 med Maserati V6 och Diravi-styrning.

Uppdaterat: 2024-01-27 20:28

Har de någon feedback i styrningen? Alldeles för många bilar är omöjliga att få en känsla för väggreppet i. Ratten är ofta helt död.

Uppdaterat: 2024-01-27 20:57
Raphael skrev:

Peugeot e-3008 har i grundversion ett vridmoment på 343 Nm och är framhjulsdriven. Dvs över 300 Nm. Har inte sett någon journalist som provkört den klagat på ryckningar i ratten.
Scenic E-tech har 300 Nm. Inte sett någon klagat på ryckningar i ratten där heller.
Båda dessa har högre vridmoment än Citroën SM från 1971 med Maserati V6 och Diravi-styrning.

Förmodligen jobbat sig runt problemet genom att strypa gasresponsen. Finns noll argument för framhjulsdrift i en elbil.

Uppdaterat: 2024-01-27 21:07

Apex - frånsett att väldigt många förare är "uppväxta" med framhjulsdrift - inte helt oväsentligt.

Uppdaterat: 2024-01-27 22:48
Pi skrev:

Apex - frånsett att väldigt många förare är "uppväxta" med framhjulsdrift - inte helt oväsentligt.

Mer eller mindre alla förare är uppväxta med ice motorer i kombination med olika typer av transmission. Ändå är Europas bäst säljande bil en Tesla, att gå från framhjulsdrift till bakhjulsdrift ser jag som en betydligt mindre tröskel. Ger bara fördelar.

Uppdaterat: 2024-01-28 00:22

Idag, med dagens elektroniska hjälpmedel, kan jag till stor del hålla med dig om att en övergång till bakhjulsdrift är mindre dramatisk än tidigare men man skall inte underskatta den psykologiska effekten.

Uppdaterat: 2024-01-28 09:06

Ja med spinnande bakhjul förlorar bakvagnen sin sidostabilitet. Visst kan elektronik motarbeta en del men bilen är och förblir mer instabil än hos en framhjulsdriven konstruktion.

Att framhjulsdrift sedan har nackdelar hos bilar med högre effekt är otvivelaktligen ett problem. Och det handlar inte bara om ryck utan också drivhjulsfäste.

Går man på gasen lite för tidigt på väg ut ur en kurva spinner det mycket tidigare hos den framhjulsdrivna bilen än om kraften ligger på bak. Det rör sig om stora skillnader i moment (någonstans kring 50%). Bilen ”sätter sig” ju ned och alstrar ett tryck på bakhjulen. Däcken deformeras (ger större kontaktyta) och därmed bättre fäste än när framhjulen istället ”lättar” från underlaget.

Med en elmotor är kraftutvecklingen också snabb. Alla er som kört äldre dieslar i halka vet vad som menas (stendöda under 1900 rpm för att sedan spinna rejält).

Jag tycker därför att bakhjulsdriften är att föredra på elbilen - trots instabiliteten.

Men som alltid är fyrhjulsdrift bäst och också mitt personliga val😜👍…

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-28 11:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Mäkinen, styrning handlar om tycke och smak. Jag uppskattade Diravi-styrningen utan mekanisk koppling (det var hydraultryck). Fantastisk styrning. Vägkänsla? Nej. Men fantastisk styrning som bidrog till den svävande känslan (har kört CX med samma styrning som SM). Dagens franska bilar har en lätt styrning. Elektrisk servo. Jag gillar det, är van vid det. Trots en del gnäll från journalister om elservo.
Jag har inte påstått de är en Alfa. Det är familjebilar.

Uppdaterat: 2024-01-28 17:08

Apex, framhjulsdrift är säkrare vid halka. Understyrning är lättare för en förare att hantera än viftningar med bakvagnen. Jag håller med Christer Glenning från Trafikmagasinet om det.
Elektroniska hjälpmedel har inte ändrat detta, även om de har minskat skillnaderna.

Uppdaterat: 2024-01-28 17:11

Raphael, elbilar har generellt en helt annan viktfördelning än avgasbilar och får därför ett annat beteende på vägen.
I en uppförsbacke får man extremt liten del av vikten på framhjulen så att man får sämre drivförmåga. Får man bilen att accelerera det minsta skjuts ännu mer av vikten bakåt.

Jag är beroende av att ha information från styrningen för att inte bli illamående.

Uppdaterat: 2024-01-28 21:00

Mins när jag var i Göteborg och hämtade nya firmabilen, åkte dit med den gamla som ju var samma bil, fast den nya hade elservo.
Åkte iväg och undrade om de missat skruva fast nått i framvagnen, eller dragit dit ratten.
Idag efter 11" mil tänker man inte så mycket på det, det är ju en vana, men då direkt från den ena till den andra var tanken "Spelar jag TV spel ??"

Uppdaterat: 2024-01-29 09:38
L. Mäkinen skrev:

Jag är beroende av att ha information från styrningen för att inte bli illamående.

Jag vill också ha återkoppling i ratten om vad som händer under hjulen. SAAB är fantastiska på att förmedla hur vägens beskaffenhet är. Efter en hel del letande efter en bil med samma fantastiska rattkänsla så hittade jag Alfa Romeo Giulia. De flesta nya bilar har en artificiell känsla i ratten oavsett de är fram eller bakhjulsdrivna som jag inte tycker om.

Uppdaterat: 2024-01-29 09:53

Fördelen med framhjulsdrift för mig är om man kört fast, kan flytta framhjulen och leta fäste.
Jag har flera gånger denna vinter parkerat på särbons gata där snöröjningen nästan är obefintlig, när man plogar trycker man snön mot bilarna, vilket ger en utmaning när man ska parkera eller eller ta sig ut.
Gatan är dessutom till större delen en backe och man får bara parkera på ena sidan i uppförsbacke.
Forden har jag bökat in över höga vallar, och jobbat med för att få ut.
De gånger jag åkt med Lexusen har jag gett upp på en gång och åkt till ett annat område där det iaf är plant eller går nerför så jag har nån chans att komma ut.
Men väl ute på vägen är bakhjulsdrift mycket trevligare, bäst vore om bilen hade en väl spänd diffbroms eller spärr, då kan man parkera var som helst. Jag åkte några vintrar med svetsad diff på en BMW, tog sig fram som en pansarvagn med bra dubbdäck.

Uppdaterat: 2024-01-29 09:58

Men en väl fungerande antislirfunktion ska ju fungera likt en manuell hjulbroms på en gammal traktor, genom att bromsa det hjul som släpper för man ju över kraften till det andra hjulet och då behövs ingen diffspärr.
Men jag håller med Rikard, det är ytterst sällan jag fastnat med framhjulsdrivna bilar, bakhjulsdrivna däremot var ju besvärliga förr och vissa är det än, bland de värsta var ju Volvos 7 och 9-serie, där man var tvungen att köra med 100 kg sand i skuffen vintertid.

Uppdaterat: 2024-01-29 10:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan inte likställa en bakhjulsdriven avgasbil med en elbil när det gäller framkomlighet. All fordonsdynamik säger att det bästa är att ha vikten mellan hjulen lätt förskjuten bakåt och drivning bak. Det ger mer tyngd över drivhjulen vid acceleration och greppet på framhjulen kan användas till att ändra riktning. Man får dessutom lägre polärt moment som kan tvinga ena änden att tappa grepp i sidledd.

Uppdaterat: 2024-01-29 12:10

Bäst att ta sig fram i snön och speciellt uppför var på den tiden det begav sig VW Baggarna. Hade man framhjulsdrivet och det inte lyckades så kunde det fungera om man testade att backa upp.
Sämst var bakhjulsdrivna bilar med lätt bakdel - av lättförståeliga orsaker. Sen var både baktunga Baggar och baklätta bakhjulsdrivna bilar inte så kul i kurvorna i halkan. Där föredrog nog de flesta trots allt de mera förutsägbara framhjulsdrivna bilarna. Även om en del uppskattade de "lättrörliga" bakdelarna.
Sen har diverse elektronik förändrat spelplanen.

Uppdaterat: 2024-01-29 12:48
saabnisse skrev:

Men en väl fungerande antislirfunktion ska ju fungera likt en manuell hjulbroms på en gammal traktor, genom att bromsa det hjul som släpper för man ju över kraften till det andra hjulet och då behövs ingen diffspärr.
Men jag håller med Rikard, det är ytterst sällan jag fastnat med framhjulsdrivna bilar, bakhjulsdrivna däremot var ju besvärliga förr och vissa är det än, bland de värsta var ju Volvos 7 och 9-serie, där man var tvungen att köra med 100 kg sand i skuffen vintertid.

Nja, dagens system är smått fantastiska, men det blir inte riktigt samma sak som när 2 hjul driver.

Uppdaterat: 2024-01-29 12:53