Vi Bilägares forum

Storbank totalsågar Volvo och Polestar

Storbank totalsågar Volvo och Polestar

Volvo Cars börsvärde skrivs ned rejält – och Polestars värde sätts till noll kronor.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-18 10:33

Kommentarer

Hur går det nu med Sveriges stolthet? Verkar som det Kinesiska ägandet tagit ut sin rätt. Satsningar på att gå från en "folkbil" till att slåss i premiumsegmentet och samtidigt vara sist av de tillverkarna på elbilsracet. XC/C40 är ju inte alls i nivå med de större Volvobilarna. Det skulle för länge sedan funnits elektriska versioner av 60 modellen och inte som nu noll och en gigantisk och dyr 90 modell som kommande. Förvisso EX30, men det är väl inte på något vis en representant för Volvos gamla kärnvärden?

Uppdaterat: 2024-01-18 13:40

Mr Snoid, ja det är lite sorgligt på ett sätt. I yngre ålder var Volvo en favorit för mig men sen när jag märkte att kvaliteten inte motsvarade prisbilden så lämnade jag märket för 15 år sen.
Tror att många av oss som skriver här i forumet har gillat Volvo en gång i tiden (dels varit stolta för att det varit svenskt, samt kvaliteten). Tittar man i detta forumet är det inte många som kör Volvo idag.

Uppdaterat: 2024-01-18 12:59

Vad var det man sa…

Uppdaterat: 2024-01-18 13:09

Kan instämma i resonemanget.

Alla bilar som är byggda och producerade fram till CMA -plattan är bra. De är säkrast i världen och med fin komfort. Dagens modeller som bygger på SPA är fortfarande konkurrenskraftiga (läs bättre än konkurrenterna) rent säkerhetsmässigt. I övrigt givetvis inte up to date men absolut inte dåliga.

Men sedan när Kina tog över har kulturen förändrats i bolaget. Någon Kina-Volvo kommer aldrig heller hamna på min uppfart.

MVH AL

Uppdaterat: 2024-01-18 13:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Hade varit mycket bättre om man hade gjort det som var tänkt från början, att Polestar 2 skulle vara en Volvo. Nu fick inte Volvo lansera den under Volvo loggan, utan Geely bildade Polestar vilket fick ta över bilen och lansera den som Polestar 2.
Jag vet inte om Volvo har varit sena på bollen, XC40 var ganska tidigt ute på marknaden. hade P2 blivit en Volvo skulle det funnits ytterligare en elbil i sortimentet. Däremot inte säkert att en C40 hade kommit överhuvudtaget om P2:an blivit en Volvo.
Men nu är det som det är och båda bolagen sitter i skiten. Visserligen går Volvo ganska bra men det behövs ytterligare produkter i familjen för elbils marknaden och det snabbt.

Uppdaterat: 2024-01-18 16:14

Om man nu vill leka med dom stora grabbarna i Tyskland så är man onekligen sena på bollen.
MB har i dag 10 elbilsmodeller
BMW 11 modeller
Audi 8 modeller
Alla tre har flertal modeller i premiumklassen.
Volvo har 2 varav ingen i den klass man vill vara med och leka.
Två år efter ligger dom.

Uppdaterat: 2024-01-18 17:16
Mr Snoid skrev:

Om man nu vill leka med dom stora grabbarna i Tyskland så är man onekligen sena på bollen.
MB har i dag 10 elbilsmodeller
BMW 11 modeller
Audi 8 modeller
Alla tre har flertal modeller i premiumklassen.
Volvo har 2 varav ingen i den klass man vill vara med och leka.
Två år efter ligger dom.

Tänk att Audi har dubbelt så många elbilsmodeller som Tesla och ändå tillverkar Audi färre bilar....

Aldrig slagit dig att det inte behöver finnas en koppling mellan antal modeller och antal tillverkade exemplar?

Uppdaterat: 2024-01-18 20:56
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Om man nu vill leka med dom stora grabbarna i Tyskland så är man onekligen sena på bollen.
MB har i dag 10 elbilsmodeller
BMW 11 modeller
Audi 8 modeller
Alla tre har flertal modeller i premiumklassen.
Volvo har 2 varav ingen i den klass man vill vara med och leka.
Två år efter ligger dom.

Tänk att Audi har dubbelt så många elbilsmodeller som Tesla och ändå tillverkar Audi färre bilar....
Aldrig slagit dig att det inte behöver finnas en koppling mellan antal modeller och antal tillverkade exemplar?

Ja men nu var mitt påstående inte på något vis riktat mot Tesla.
Missade du det?
Det är en tråd om Volvo och Polestar, så förstår inte vad Tesla har med det att göra. Möjligen om Volvo haft elbilar på nivå med Tesla, men det har dom inte. Så helt plötsligt kom Audi in i diskussion. Audi som ligger efter både BMW och MB.
Men så klart, Tesla Y är så klart en ultimat premiumbil…..

Uppdaterat: 2024-01-18 21:06

Audi släpper en dräpare snart. A6 på el.

Uppdaterat: 2024-01-18 21:33
Axa skrev:

Audi släpper en dräpare snart. A6 på el.

Mmm, men hur många har råd med den kan man undra?

Uppdaterat: 2024-01-18 21:37
Power to the people
Grosser skrev:

Axa skrev:
Audi släpper en dräpare snart. A6 på el.

Mmm, men hur många har råd med den kan man undra?

Är priserna släppta? Annars tänker jag att om folk har råd med andra dyrare elbilar så har de väl råd med en A6.
Man kan ju knappast jämföra den med de billigaste elbilarna.

Uppdaterat: 2024-01-18 22:33

Är det inte någon som reagerat på den extrema annonseringen Polestar gör ? Världsrekord i reklamkostnad per bil. SEB har äntligen vågat kliva fram och redogöra hur läget ser ut i Polestar och konsekvenser för VolvoCars. Att Samuelsson tycker något annat är ju hans intresse att rädda alla sina tillgångar i aktier i bolagen. Förtår inte hur VolvoCars ska lösa detta och "pysa" ut förlusten i kundfordringar och satsningar i Polestar utan att pensionsspararnas investerade pengar ska bli nära värdelösa, AMF Skandia med flera.

Uppdaterat: 2024-01-19 06:11
Axa skrev:

Grosser skrev:
Axa skrev:
Audi släpper en dräpare snart. A6 på el.
Mmm, men hur många har råd med den kan man undra?

Är priserna släppta? Annars tänker jag att om folk har råd med andra dyrare elbilar så har de väl råd med en A6.
Man kan ju knappast jämföra den med de billigaste elbilarna.

Det har väl visat sig att dom inte har råd med dyra elbilar med dagens räntenivåer.
Kolla på de erbjudanden MB har på EQE.

Uppdaterat: 2024-01-19 10:48

Det är väl mera frågan hur prisbilden på den modellen kommer att fungera i företags-sammanhang för historiskt gissar jag att A6 främst varit ett alternativ för förmåns-bilister.

Uppdaterat: 2024-01-19 10:54

Inte så konstigt, kinesiskt skit är värdelöst

Uppdaterat: 2024-01-19 12:03

Känns som om Geely krånglar till allt. Märket Zeekr gör det svårare för både Volvo och Polestar, de borde gjort någon av bilarna inom befintliga märken och skippat några för att i stället hålla nere kostnaderna (eller lägga mer pengar på Polestar).

Uppdaterat: 2024-01-19 16:41
bergbanan skrev:

Känns som om Geely krånglar till allt. Märket Zeekr gör det svårare för både Volvo och Polestar, de borde gjort någon av bilarna inom befintliga märken och skippat några för att i stället hålla nere kostnaderna (eller lägga mer pengar på Polestar).

Ja Zeekr är ju en direkt konkurrent till Polestar. Ytterst märkligt. Men de verkar satsa på Zeekr - anser de redan Polestar som förlorat?

Uppdaterat: 2024-01-19 21:23
Gillar kurvor och rondeller