Vi Bilägares forum

Två eldrivna kombibilar på ingång – här är priserna

Två eldrivna kombibilar på ingång – här är priserna

De svenska priserna för två nya, eldrivna kombibilar har avslöjats i förtid. Det handlar om Opel Astra och Peugeot 308.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-11 09:23

Kommentarer

Äntligen en vanlig hederlig kombi eller hatchback av känt märke som går på el. Vet inte riktigt vad jag ska säga om priset, egentligen anser jag att det är för dyrt, men i förhållande till en MG 5 kombi så är det inte konstigt. Rent generellt håller Stellantis höga priser på sina bilar från koncernen, för att inte tala om deras svenske generalagent KW Bruun.

Uppdaterat: 2024-01-11 10:50
Optimus skrev:

Äntligen en vanlig hederlig kombi eller hatchback av känt märke som går på el. Vet inte riktigt vad jag ska säga om priset, egentligen anser jag att det är för dyrt, men i förhållande till en MG 5 kombi så är det inte konstigt. Rent generellt håller Stellantis höga priser på sina bilar från koncernen, för att inte tala om deras svenske generalagent KW Bruun.

Eldrivna halvkombis, hatchbacks, från kända märken finns det väl gott om?
Till exempel: VW id3, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Zoë.

Uppdaterat: 2024-01-11 11:23

Peugeot har tre utrustningsnivåer - Active, Allure och GT.
KW Bruun som är svensk agentur har valt att bara ta in GT, samt GT Business som är en GT med förvalt tilläggspaket.

Det blir givetvis höga priser när det är de mest utrustade versionerna som tas in. KW Bruun anser uppenbart att det finns för lite efterfrågan på en mindre utrustad elbilskombi.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:07
gmogmo skrev:

Optimus skrev:
Äntligen en vanlig hederlig kombi eller hatchback av känt märke som går på el. Vet inte riktigt vad jag ska säga om priset, egentligen anser jag att det är för dyrt, men i förhållande till en MG 5 kombi så är det inte konstigt. Rent generellt håller Stellantis höga priser på sina bilar från koncernen, för att inte tala om deras svenske generalagent KW Bruun.

Eldrivna halvkombis, hatchbacks, från kända märken finns det väl gott om?
Till exempel: VW id3, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Zoë.

Visst, men inte i denna storlek. Corsa, 208 och Zoe är ju en storlek mindre bil. Så kvarstår ID.3 och Megane, nu har det utbudet fördubblats vilket är bra. Då kan man också välja en kombi/sportstourer av samma modell vilket du inte kan av ID.3 och Megane(än så länge).

Uppdaterat: 2024-01-11 13:13
Raphael skrev:

Peugeot har tre utrustningsnivåer - Active, Allure och GT.
KW Bruun som är svensk agentur har valt att bara ta in GT, samt GT Business som är en GT med förvalt tilläggspaket.
Det blir givetvis höga priser när det är de mest utrustade versionerna som tas in. KW Bruun anser uppenbart att det finns för lite efterfrågan på en mindre utrustad elbilskombi.

Opel finns också i flera utrustningsmodeller, nu kommer endast den dyraste till Sverige. Nja, inget bra.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:15

Tekniska uppgifterna för 308 är felaktiga, - Astra har 270 Nm - vridmoment, 308 har mindre, 260.
Detta är från Peugeots information - "nya Peugeot e-308 SW. Dessutom presenteras även en helt ny elektrisk motor, på 115 kW (156 hk) och med en räckvidd på över 400 km (WLTP), ett vridmoment på 260 Nm"

"snabbladdning på 100 kW och räckvidd på 41 mil enligt WLTP-körcykeln."
Även där är det små oriktigheter
Astra laddar med 107 KW och den officiella siffran är 416, lite mer än vad 308 uppger, men det är mätt på normala körläget utan användning av ekonomiläget som ökar räckvidden med 30-50 km om man kör huvudsakligen på det - vilket innebär att den kan ökas - om man vill...

Uppdaterat: 2024-01-11 13:33

Optimus, både 308 och Astra halvkombi finns även som elbil. Och så har vi ju faktiskt Citroën ë-C4 i den storleken.
Andra i den storleken är MG4 och BYD Dolphin.
Om vi nu pratar halvkombis med längd på 4,2 - 4,37 m.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:26

Plus varianterna på ID.3 som Cupra. Och Ora 300 och 400 Pro.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:44

Förövrigt var det billigare än väntat då det var mer 550 000 man förväntade sig baserat på prispolitiken i Sverige.

De höga priserna och maxutrustningen baseras sig förmodligen på att man tittat på vilket misslyckande det var att sälja på lågt pris tidigare, Opel var extremt prisvärda, man fick bilarna nästan till tillverkningspris, som lägst var vinsten per bil efter 2010 bara 3800... men trots det rasade försäljningen.

SÅ därför kör man nu med rakt motsatt metod, höga priser och max utrustning för att ändra den gamla imagen som en "enkel bil" inga snålt utrustade billiga Opel mer.
Och orsaken till att man tror på det är att motsatsen ju blev ett totalt misslyckande.

Nu... tycks emellertid kunderna ha ändrat sig och efterfrågar billigare bilar...

Uppdaterat: 2024-01-11 13:51
Raphael skrev:

Optimus, både 308 och Astra halvkombi finns även som elbil. Och så har vi ju faktiskt Citroën ë-C4 i den storleken.
Andra i den storleken är MG4 och BYD Dolphin.
Om vi nu pratar halvkombis med längd på 4,2 - 4,37 m.

Jodå, det är riktigt men om du läser min första mening "av känt märke" så är det bara Citroen som passar in där. Sedan förstår jag inte din text om astra/308 som elbil. Det är ju det som jag skriver i min text att de finns.

Uppdaterat: 2024-01-11 15:45

Jag skulle nog säga att både MG och BYD är ”känt märke”. MG mest även om MG idag inte har mycket med klassiska Morris Garage att göra. Och BYD är ju världens största tillverkare av elbilar…

Uppdaterat: 2024-01-11 16:19

Någon som sett uppgift på storlek på bagageutrymmet? Under 500 liter, som MG5, är ju i minsta laget för många.

Uppdaterat: 2024-01-11 16:30
Masterplanner skrev:

Någon som sett uppgift på storlek på bagageutrymmet? Under 500 liter, som MG5, är ju i minsta laget för många.

Astra Sport Tourer har volym 597–1.634, uppfällt baksäte respektive nedfällt baksäte.

Uppdaterat: 2024-01-11 17:02

Jag håller med Optimus. Kul att det kommer fler elbilar som ser ut som vanliga kombibilar.

Uppdaterat: 2024-01-11 20:00

Till det priset är Astran både undermotoriserad och har för klent batteri... 399k hade varit nog, om inte lägre ändå. Utvecklingen går framåt, och priserna ned... inte minst på batteripack som nu är nere på 139 dollar/kWh...

Uppdaterat: 2024-01-11 22:56

Ja jag väntar på en octavia eller fabia elbilslombi.
På tal om vettiga kombibilar.
Men jag lär väl få vänta.
Och peugot vågar man sig inte på.

Uppdaterat: 2024-01-12 00:27
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Leif men du gillar ju små batterier och anser att ingen behöver mer så varför klagar du nu plötsligt på liten batteristorlek?

Förutom tillverkningskostnad så finns en utvecklingskostnad att hämta hem. Fossilbilar har lägre utvecklingskostnad. Tekniken är mogen. Det är ingen ny teknik utan bara uppdatering av existerande teknik.
För elbilar läggs enormt mycket pengar på att ta fram nya elmotorer och nya batterier, nya kemier och mix av material, detta kostar oerhört mycket pengar.
Och tillverkarna vill ha betalt för sina investeringar.

Motorn i Peugeot/Opel är en ny motor framtagen av Stellantis i samarbete med japanska Nidec. För att tillverka den nya motorn har Stellantis byggt en ny motorfabrik, kan inte tillverkas på samma lina som fossilmotorerna.
Dessutom har Stellantis byggt egna batterifabriker för oerhörda summor och de vill givetvis ha tillbaks sin investering.
De har nya fabriker att betala!

Uppdaterat: 2024-01-12 06:56

Batteriet kunde varit 60 kWh och priset lägre. Varför räknar ni in ID.3 som ett alternativ? Den är bara så fel som det kan bli...dyr och hög förbrukning och inget lastutrymme att tala om...

Uppdaterat: 2024-01-12 08:01

När det gäller eldrivna halvkombi-bilar så får vi väl inte glömma MG4 som antagligen är den mest sålda i den kategorin i vårt land.

Uppdaterat: 2024-01-12 09:16

Det är ju lite intressant att Astran och 308:an ligger i nivå rent prismässigt med MG 5 (455000kr). Jag skulle välja en Astra/308 före MG 5.

Uppdaterat: 2024-01-12 11:06

Ja, MG5 är nog mitt allra sista val i den klassen.

Uppdaterat: 2024-01-12 11:14

Pi
ID3 sålde faktiskt bättre än MG4 förra året.

Uppdaterat: 2024-01-12 11:33
Axa skrev:

Pi
ID3 sålde faktiskt bättre än MG4 förra året.

I min värld är storleken id3, e-Niro etc så lång ifrån en kombi man kan komma.

Uppdaterat: 2024-01-12 11:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

msp 1000 - fast vi talade om "halvkombi" typ vanliga Golf.
Axa - det var bara ett exempel på en hyfsat populär halvkombi-modell som inte nämnts i tråden.

Uppdaterat: 2024-01-12 12:08

Jo, MG4 är populär och ett alternativ för den som inte vill ha SUV. Så där håller jag med.
Jag anser att det finns ett hyfsat gott utbud idag för de som inte vill ha SUV eller tvålkopp.

Uppdaterat: 2024-01-12 14:15
Axa skrev:

Jo, MG4 är populär och ett alternativ för den som inte vill ha SUV. Så där håller jag med.
Jag anser att det finns ett hyfsat gott utbud idag för de som inte vill ha SUV eller tvålkopp.

Vad är en tvålkoppsbil? Crossover?

Uppdaterat: 2024-01-12 14:49

40
Tänker på Tesla M3 och motsvarande.

Uppdaterat: 2024-01-12 18:13