Vi Bilägares forum

12-voltsstrul drabbar Hyundai- och Kiaägare: ”Jag är förbannad”

12-voltsstrul drabbar Hyundai- och Kiaägare: ”Jag är förbannad”

Förbannade bilägare klagar på att 12-voltsbatteriet i Hyundai- och Kiabilar snabbt kan laddas ur utan förvarning – och att bilen därför blir strandad. Tillverkarna har tagit fram en guide där de avråder från tjänster som är populära hos många bilägare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-10 18:30

Kommentarer

När jag åker till jobbet då kom 2 tjejer säger stopp i hand på gatan så jag stannar och hon sade att bilen parkera där en stund då dog batteri sitter en KIA CEED bensin helt ny bil och ville hjälpa att startkablar? Jag har ingen startkablar och fråga nästa personer kommer och fråga dom.

Uppdaterat: 2024-01-10 18:45
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

De har uppenbart inte inbyggd underhållsladdning av 12V som Renault har.

Uppdaterat: 2024-01-10 18:46

Jo då det har i alla fall Ioniq 5.
Laddar med jämna mellanrum flera gånger om dygnet när bilen står stilla.

Uppdaterat: 2024-01-10 18:54

Det är rätt lustigt, jag har inte (peppar, peppar..) inte har något problem med 12V under mina 4-5 månaders ägande av en Ioniq 5. Bilen underhållsladdar 12V dagligen, dock max 20 minuter åt gången enligt instruktionsboken.

Jag laddade faktiskt 12V-batteriet när det var som kallast i förra veckan i preventivt syfte .

Uppdaterat: 2024-01-10 20:13
Power to the people

Läser man artikeln ser man att det fungerar för de flesta som låter bilen sköta sitt.

Uppdaterat: 2024-01-10 20:20

Har kört två Kia laddhybrider under fem år och aldrig haft ngt problem med 12V.
Även om bilarna stått en vecka har dem funkat.

Uppdaterat: 2024-01-10 20:22

Min Optima laddade ur batteriet ett par gånger när den stod oanvänd.

Uppdaterat: 2024-01-10 20:26

Största problemet är handhavandefel.
Man struntar i att läsa instruktionsboken.
Snart 25 månader utan något batteriproblem.
Men då använder jag inga ”snålladdningsappar”’eller kör massa korta turer eller låter bilen stå med laddkabeln ansluten dagar i sträck.
Kända problemskapare

Uppdaterat: 2024-01-10 20:54

Alltså, om man har ett jättestort högvoltsbatteri i en bil så är det bara dålig systemering om 12-voltsbatteriet laddar ur.

Uppdaterat: 2024-01-10 21:20

Tydligen har i så fall alla alla elbilar dåliga systemeringar.
Kaniner påminna mig att jag inte löst på någon av alla elbilsgrupper jag är med i att inte någon har problem med 12V batteriet. Ja till och med världens bästa Tesla verkar kunna drabbas av detta öde.

Uppdaterat: 2024-01-10 21:30

Känns som en kvarleva för att kunna samordna med fossilbilar. Annars hade väl ändå en lösning för att få ut 12v från högvoltsbatteriet varit enklare lättare och driftssäkrare? Så komplext är det ju inte att omvandla spänning. Möjligen några tior dyrare per bil?

Uppdaterat: 2024-01-10 21:38
Raphael skrev:

De har uppenbart inte inbyggd underhållsladdning av 12V som Renault har.

Renault har absolut ingenting.

Uppdaterat: 2024-01-10 23:30
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Högvoltsbatteri?

Varför har Vi Bilägare skribenter som hoppade av skolan innan tredje klass?

Tror skribenten även att det finns högmeter, mellanmeter och lågmeter?
Till och med min stavningskontroll anser att högvoltsbatteri är fel.

Högspänningsbatteri är givetvis den rätta benämningen fast då kanske inte batterifordonsägare förstår vad som menas...

Uppdaterat: 2024-01-11 01:59

Har man svårt för den riktiga benämningen så kan man ju t ex kalla det för drivbatteriet eller nåt liknande.

Uppdaterat: 2024-01-11 07:33

Jag kollat underhållsladdning med Renault Megane E-tech på google finns inte och underhållsladdning elbilar finns inte som alla bilmärken. Kanske ny teknik utveckling inbyggd underhållsladdning för elbilar framtid.

Uppdaterat: 2024-01-11 08:22
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Som Pi är inne på är det drivbatteri eller traktionsbatteri som är den normala benämningen på batteriet i elfordon som driver dem framåt.
Jag har hittills inte sett något elfordon med högspänningsbatteri, dvs med över 1500V märkspänning.
Det märks att Terminologifrämjandet inte lyckas som arvet efter TNC hade behövt göra.

Uppdaterat: 2024-01-11 08:40
Dunderkommentatorn skrev:

Högvoltsbatteri?
Varför har Vi Bilägare skribenter som hoppade av skolan innan tredje klass?
Tror skribenten även att det finns högmeter, mellanmeter och lågmeter?
Till och med min stavningskontroll anser att högvoltsbatteri är fel.
Högspänningsbatteri är givetvis den rätta benämningen fast då kanske inte batterifordonsägare förstår vad som menas...

Ska nog kallas högspännings batteripack eller liknande eftersom ett batteripack är oftast bestående av flera moduler och varje modul har många små batterier eller celler som var en är på typ 3-4 V.
3-4 V är väl knappast högspänning?

Uppdaterat: 2024-01-11 08:48
- Peugeot e-208 GT 2022
Mr Snoid skrev:

Tydligen har i så fall alla alla elbilar dåliga systemeringar.
Kaniner påminna mig att jag inte löst på någon av alla elbilsgrupper jag är med i att inte någon har problem med 12V batteriet. Ja till och med världens bästa Tesla verkar kunna drabbas av detta öde.

Tre negationer i samma mening (om "Kaniner" ska vara "Kan inte")!
Jag är rätt säker på vad du menade, men du trasslade in dig i negationer, så det du skrev blev faktiskt något annat.

Och ja, jag vidhåller att om 12V-batteriet laddar ur i en elbil så har tillverkaren designat fel, oavsett vad den heter.

Uppdaterat: 2024-01-11 11:33
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:
Tydligen har i så fall alla alla elbilar dåliga systemeringar.
Kaniner påminna mig att jag inte löst på någon av alla elbilsgrupper jag är med i att inte någon har problem med 12V batteriet. Ja till och med världens bästa Tesla verkar kunna drabbas av detta öde.

Tre negationer i samma mening (om "Kaniner" ska vara "Kan inte")!
Jag är rätt säker på vad du menade, men du trasslade in dig i negationer, så det du skrev blev faktiskt något annat.
Och ja, jag vidhåller att om 12V-batteriet laddar ur i en elbil så har tillverkaren designat fel, oavsett vad den heter.

Ja den där kaninen är hela orsaken till felen.
Men Kia har haft upprepade problem med dålig kvalitet på batterierna, konstigt nog har jag inte läst om samma frekvens på dåliga batterier på Hyundai grupperna.
Och dålig kvalitet på 12V batteriet kan inte designas bort utan måste lösas genom ett dyrare batteri av bättre kvalitet.

Uppdaterat: 2024-01-11 12:07
Mr Snoid skrev:

gmogmo skrev:
Mr Snoid skrev:
Tydligen har i så fall alla alla elbilar dåliga systemeringar.
Kaniner påminna mig att jag inte löst på någon av alla elbilsgrupper jag är med i att inte någon har problem med 12V batteriet. Ja till och med världens bästa Tesla verkar kunna drabbas av detta öde.
Tre negationer i samma mening (om "Kaniner" ska vara "Kan inte")!
Jag är rätt säker på vad du menade, men du trasslade in dig i negationer, så det du skrev blev faktiskt något annat.
Och ja, jag vidhåller att om 12V-batteriet laddar ur i en elbil så har tillverkaren designat fel, oavsett vad den heter.

Ja den där kaninen är hela orsaken till felen.
Men Kia har haft upprepade problem med dålig kvalitet på batterierna, konstigt nog har jag inte läst om samma frekvens på dåliga batterier på Hyundai grupperna.
Och dålig kvalitet på 12V batteriet kan inte designas bort utan måste lösas genom ett dyrare batteri av bättre kvalitet.

Du kan gärna fråga både Hyundai och Kia jobbar fabrik personal att sluta dåliga batteri mot dyrare och bästa batteri kvalitet produkter. Kia har väldigt hög kostnad för service efter medföljer 7 år nybil garanti.

Uppdaterat: 2024-01-11 12:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Mr Snoid skrev : "Kaniner påminna mig att jag inte löst på någon av alla elbilsgrupper jag är med i att inte någon har problem med 12V batteriet. Ja till och med världens bästa Tesla verkar kunna drabbas av detta öde."

Om man nu ENVIST håller fast vid att använda automatisk korrigering, som det heter på Iphonespråk, istället för att ta bort det i mobiltelefonen, så måste man väl ta och läsa igenom vad man skrivit innan man publicerar. Annars blir det ju så här galet med kaniner, så man får gissa vad skrivaren menar.

Uppdaterat: 2024-01-11 12:54

SnookerPro, Renault har faktiskt inbyggd underhållsladdning av 12V batteriet. Mégane E-Tech har det.
I ett test där man körde in några elbilar i en frysbox i Arctic Falls testanläggning i Älvsbyn och lät dem stå några timmar så visade det sig att Mégane E-Tech hade högre spänning i 12V batteriet när den körde ut från frysboxen jämfört med när den kördes in.

Bilarna fick tillbringa 12-14 timmar i extrem kyla. Fast 4-5 timmar i -25, sedan 4-5 timmar i -30 och till sist 4-5 timmar i -35. Bilarnas högvoltsbatterier var laddade till 80 procent innan de kördes in i de stora frysrummen.

Tre av de fem bilarna misslyckades i testet. Den nya elbilen MG4 får inte ens kontakt med nyckeln i kylan och den är omöjlig att väcka, bilen får bogseras ur frysboxen. Nissan Ariya är aningen bättre och bilen kan väckas, men efter att värmen varit på i fyra minuter dör bilen. Kia Niro EV går också igång, men efter 11 minuter med värme dör bilen.

Desto bättre går det för Renault Megane E-tech, den går i gång och efter 10 minuter är bilen isfri. Även lyxbilen BMW iX går igång och iskylan och lyckas frosta av rutorna och köra ur frysboxen för egen maskin.

Testarna avslöjar att det är bilarnas 12-voltsbatterier som är en svagare punkt än högvoltsbatterierna. BMW och Renault har inbyggd underhållsladdning av 12-voltsbatteriet och klarar därför extremkylan bättre. MG har en spärr som gör att bilen inte kan starta i temperaturer under -40, men högvoltsbatteriet hade endast 3,15 volt efter en natt i kylan. Hos Kia och Nissan tycks 12-voltsbatterierna dra ur för snabbt när bilens värme sätts igång i 42 minusgrader.

Tester genomfördes av Norsk elbilsförening i samarbete med svenska publikationen Motor, som är föreningen M Sveriges medlemstidning.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:02
Raphael skrev:

SnookerPro, Renault har faktiskt inbyggd underhållsladdning av 12V batteriet. Mégane E-Tech har det.
I ett test där man körde in några elbilar i en frysbox i Arctic Falls testanläggning i Älvsbyn och lät dem stå några timmar så visade det sig att Mégane E-Tech hade högre spänning i 12V batteriet när den körde ut från frysboxen jämfört med när den kördes in.
Bilarna fick tillbringa 12-14 timmar i extrem kyla. Fast 4-5 timmar i -25, sedan 4-5 timmar i -30 och till sist 4-5 timmar i -35. Bilarnas högvoltsbatterier var laddade till 80 procent innan de kördes in i de stora frysrummen.
Tre av de fem bilarna misslyckades i testet. Den nya elbilen MG4 får inte ens kontakt med nyckeln i kylan och den är omöjlig att väcka, bilen får bogseras ur frysboxen. Nissan Ariya är aningen bättre och bilen kan väckas, men efter att värmen varit på i fyra minuter dör bilen. Kia Niro EV går också igång, men efter 11 minuter med värme dör bilen.
Desto bättre går det för Renault Megane E-tech, den går i gång och efter 10 minuter är bilen isfri. Även lyxbilen BMW iX går igång och iskylan och lyckas frosta av rutorna och köra ur frysboxen för egen maskin.
Testarna avslöjar att det är bilarnas 12-voltsbatterier som är en svagare punkt än högvoltsbatterierna. BMW och Renault har inbyggd underhållsladdning av 12-voltsbatteriet och klarar därför extremkylan bättre. MG har en spärr som gör att bilen inte kan starta i temperaturer under -40, men högvoltsbatteriet hade endast 3,15 volt efter en natt i kylan. Hos Kia och Nissan tycks 12-voltsbatterierna dra ur för snabbt när bilens värme sätts igång i 42 minusgrader.
Tester genomfördes av Norsk elbilsförening i samarbete med svenska publikationen Motor, som är föreningen M Sveriges medlemstidning.

Jaså att det fanns men inte hittat på google information om underhållsladdning för elbilar.
BMW och Renault har det.
Om du kanske vet mer någon annan bilmärke har underhållsladdning?

Uppdaterat: 2024-01-11 13:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag tar för givet att min Peugot har underhållsladdning av 12V eftersom jag aldrig haft problem med det, men har inte sett någon info om det någonstans.

Uppdaterat: 2024-01-11 15:01
- Peugeot e-208 GT 2022

Varken Peugeot eller Citroën har underhållsladdning av 12V idag, det kanske finns i nya e-3008 det vet jag inte men ingen av dagens modeller med 50/54 kWh batteriet har det.

Uppdaterat: 2024-01-11 17:06
bejje skrev:

Jag tar för givet att min Peugot har underhållsladdning av 12V eftersom jag aldrig haft problem med det, men har inte sett någon info om det någonstans.

Kul för dig som har det.
Underhållsladdning finns som Franska märken: Citroën, Opel, Peugeot och Renault. Tyska: BMW och Mini. Osäker MB, Smart och VAG med delägare olika märken och land?
Sverige: Osäker Volvo?
Japanska: Osäker olika märken?
Italien: Osäker Alfa Romeo och Fiat?
Finns ej som Koreansk Hyundai och Kia. Kina: MG och osäker olika märken?

Uppdaterat: 2024-01-11 17:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Någon som vet vilken tillverkare det är på dessa 12 volts batteri? Har de snålat in och köpt billigare batterier som inte håller måttet?

Uppdaterat: 2024-01-11 18:37
GF skrev:

bejje skrev:
Jag tar för givet att min Peugot har underhållsladdning av 12V eftersom jag aldrig haft problem med det, men har inte sett någon info om det någonstans.

Kul för dig som har det.
Underhållsladdning finns som Franska märken: Citroën, Opel, Peugeot och Renault. Tyska: BMW och Mini. Osäker MB, Smart och VAG med delägare olika märken och land?
Sverige: Osäker Volvo?
Japanska: Osäker olika märken?
Italien: Osäker Alfa Romeo och Fiat?
Finns ej som Koreansk Hyundai och Kia. Kina: MG och osäker olika märken?

Jo GF, E-GMP plattformen som Kia EV6 och EV9 samt Hyundai Ioniq 5 och 6 bygger på har alla stödladdning av batteriet.

Uppdaterat: 2024-01-11 19:03

Två gånger har detta hänt min Hyundai MY2021. Första gången tog jag bilen till återförsäljaren. De sa att det behövdes en uppdatering, men att det fick vänta till servicen. Vid service gjordes en uppdatering. Sedan hände det en gång till! Jag blev naturligtvis förbannad, men det gick över när jag märkte att bagageluckan inte var helt stängd.
Nu har det fungerat i 1,5 år. Och jag använder 3:e part appar. Både Tibber och Homey. Tibber har gjort en ändring så att de anropar servern max 4 ggr per timme, och sedan är det servern som anropar bilen.
Så i mina ögon är detta ett problem som är löst.
I Homey är det jag själv som bestämmer hur ofta jag vill ha uppdatering. Har ingen automatisk pollning där utan kör bara vid behov.
Så i mina ögon är det här problemet löst.

Uppdaterat: 2024-01-11 19:10
hx30 skrev:

Någon som vet vilken tillverkare det är på dessa 12 volts batteri? Har de snålat in och köpt billigare batterier som inte håller måttet?

Och vad är det för fabrikat på billigare batterier som inte håller måttet?
Min Ioniq 5 har ett 60Ah Solite batteri.

Uppdaterat: 2024-01-11 19:14
Mr Snoid skrev:

GF skrev:
bejje skrev:
Jag tar för givet att min Peugot har underhållsladdning av 12V eftersom jag aldrig haft problem med det, men har inte sett någon info om det någonstans.
Kul för dig som har det.
Underhållsladdning finns som Franska märken: Citroën, Opel, Peugeot och Renault. Tyska: BMW och Mini. Osäker MB, Smart och VAG med delägare olika märken och land?
Sverige: Osäker Volvo?
Japanska: Osäker olika märken?
Italien: Osäker Alfa Romeo och Fiat?
Finns ej som Koreansk Hyundai och Kia. Kina: MG och osäker olika märken?

Jo GF, E-GMP plattformen som Kia EV6 och EV9 samt Hyundai Ioniq 5 och 6 bygger på har alla stödladdning av batteriet.

ViB med Hyundai Ioniq5 årsmodell 2022 efter kommande efter från och med 2021 ska E-GMP ligga till grund för ett flertal dedikerade nya elbilar.
Det står 12 volt strul och deras blir förbannat och tvungen bilbärgning.

Uppdaterat: 2024-01-11 20:31
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Raphael skrev:

Varken Peugeot eller Citroën har underhållsladdning av 12V idag, det kanske finns i nya e-3008 det vet jag inte men ingen av dagens modeller med 50/54 kWh batteriet har det.

Hur får det sin laddning då? Behövs det inte? Ett superbatteri som räcker bilens hela livstid? :)

Uppdaterat: 2024-01-11 20:43
Villevalle
GF skrev:

Mr Snoid skrev:
GF skrev:
bejje skrev:
Jag tar för givet att min Peugot har underhållsladdning av 12V eftersom jag aldrig haft problem med det, men har inte sett någon info om det någonstans.
Kul för dig som har det.
Underhållsladdning finns som Franska märken: Citroën, Opel, Peugeot och Renault. Tyska: BMW och Mini. Osäker MB, Smart och VAG med delägare olika märken och land?
Sverige: Osäker Volvo?
Japanska: Osäker olika märken?
Italien: Osäker Alfa Romeo och Fiat?
Finns ej som Koreansk Hyundai och Kia. Kina: MG och osäker olika märken?
Jo GF, E-GMP plattformen som Kia EV6 och EV9 samt Hyundai Ioniq 5 och 6 bygger på har alla stödladdning av batteriet.

ViB med Hyundai Ioniq5 årsmodell 2022 efter kommande efter från och med 2021 ska E-GMP ligga till grund för ett flertal dedikerade nya elbilar.
Det står 12 volt strul och deras blir förbannat och tvungen bilbärgning.

GF, jag har haft en Ioniq 5 i drygt två år nu och inte haft några problem.
Bilen stödladdar när den står still. Den laddar när man laddar batteriet och när man kör bilen.
Men du kanske har mycket bättre erfarenhet av den bilen GF?
Men via fel handhavande kan man snabbt ladda ur batteriet.

Uppdaterat: 2024-01-11 20:56

Jag tycker ändå att det är konstigt att ett 60 ah batteri kan dras ur så fort pga handhavande fel.
Är det för små batterier.

Jag har haft några batterivarningar på e-Niron under två vintrar men aldrig märkt något annat.
Vi har haft minus 30-36 några dagar och tre veckor med under 20 grader.
Förvärmer alltid bilen 2ggr dagligen och laddar typ var tredje dag.
Har funkat felfritt trots svinkalla säten. 💺
Och eniron laddar 14,9 volt så fort laddkabeln är i och under körning.

Uppdaterat: 2024-01-12 00:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Villevalle, 12V batterierna laddas från det större batteriet när man kör. Genom en inbyggd spänningsomvandlare.
Det som vi menar med ”underhållningsladdning” här är när bilen står still. Dvs att bilen laddar 12V batteriet när bilen står parkerad.
När det är kallt och man kör få och korta sträckor så hinner inte bilen ladda 12V tillräckligt när man kör, så batteriet dras ut.
Därför har vissa bilar så att bilen automatiskt laddar 12V bilen när bilen står still och inte används.
Men det är inte alla som har det.

Uppdaterat: 2024-01-12 07:01
mso 1000 skrev:

Jag tycker ändå att det är konstigt att ett 60 ah batteri kan dras ur så fort pga handhavande fel.
Är det för små batterier.
Jag har haft några batterivarningar på e-Niron under två vintrar men aldrig märkt något annat.
Vi har haft minus 30-36 några dagar och tre veckor med under 20 grader.
Förvärmer alltid bilen 2ggr dagligen och laddar typ var tredje dag.
Har funkat felfritt trots svinkalla säten. 💺
Och eniron laddar 14,9 volt så fort laddkabeln är i och under körning.

Största boven har varit appar för smartladdning som aldrig låter bilen gå ned i ”dvala”. Gör den inte det drar den ström

Uppdaterat: 2024-01-12 08:12

60 Ah är ju en vanlig batteristorlek även i "fossilbilar" som dessutom har en startmotor som kräver en hel del - inte minst när det är kallt. Och laddning i dessa bilar sker ju endast när förbränningsmotorn är igång så nog är det lite märkligt om ett 60 Ah 12 V-batteri inte skulle vara tillräckligt i en elbil. Även om en app aktiveras lite då och då. Detta borde ju inte nödvändigtvis kräva att "hela" bilens 12V-system är igång...

Uppdaterat: 2024-01-12 09:28

Problemet är väl att alla system aktiveras när apparna anropar bilen. Folk förväntar sig att kunna starta värme i bilen när de kliver ur planet efter två veckor i Thailand och då måste väckningen gå hela vägen. Tar det för lång tid att få svar i appen blir folk irriterade.

Att ha bilen i dvala drar bara några mikroampere, men att starta hjälpsystemen hela ampere.

Uppdaterat: 2024-01-12 19:41

Även i fossilbilen kan man ju starta värmaren via appen - om bilen har värmare och är hyfsat ny. För att ta ett exempel där ändå 60 Ah batteriet brukar fungera bra.

Uppdaterat: 2024-01-12 22:28

Pi,
Det är inte ovanligt med tomma batterier på fossildrivna bilar på Arlanda.

Uppdaterat: 2024-01-12 23:15
Pi skrev:

Även i fossilbilen kan man ju starta värmaren via appen - om bilen har värmare och är hyfsat ny. För att ta ett exempel där ändå 60 Ah batteriet brukar fungera bra.

Efter 1 vecka på Kanarieöarna så har i alla fall mina Volvo varit "döda" och inte gått att få kontakt med och därmed starta bränslevärmaren.

Uppdaterat: 2024-01-13 03:17

OK, då får jag backa ifrån mitt påstående. Men jag har ju aldrig ägt nån Volvo...:) Men när det gäller elbilar och 12V-problemen - har bara dessa inträffat när bilarna stått oanvända 1 vecka eller mer ?

Uppdaterat: 2024-01-13 08:49

Nja du behöver inte backa Pi.
Jag har haft bränslevärmare sedan 00 talet utan några problem alls.
Åren med Skoda med fjärrstart så har det aldrig varit batteri torsk och på dom även med original batterier.
När man pratar batterier och bränslevärmare så handlar mycket om sunt förnuft och förstånd att förstå och tänka på samma körtid som värmaren är på.
Och mina bilar har årligen oftast stått minst en vecka på på Arlanda utan problem.

Uppdaterat: 2024-01-13 11:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har som längst haft min Peugot e-208 ståendes i 12 dagar utan att köra eller ha kopplad till laddning. Om värmning hade funkat eller inte vet jag inte eftersom den stod i garage, men bilen startade utan problem i alla fall.

Uppdaterat: 2024-01-13 11:47
- Peugeot e-208 GT 2022
Christer skrev:

Pi skrev:
Även i fossilbilen kan man ju starta värmaren via appen - om bilen har värmare och är hyfsat ny. För att ta ett exempel där ändå 60 Ah batteriet brukar fungera bra.

Efter 1 vecka på Kanarieöarna så har i alla fall mina Volvo varit "döda" och inte gått att få kontakt med och därmed starta bränslevärmaren.

Krister.
Visst menar du att bilen går ner i ett ”energispar mode” när den står en vecka på Arlanda och den vaknar inte upp förrän du typ stoppar nyckeln i låset.
Batteriet är helt ok och bil och värmare fungerar därefter.
Eller har jag fel där.

Uppdaterat: 2024-01-13 11:48
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Krister.
Visst menar du att bilen går ner i ett ”energispar mode” när den står en vecka på Arlanda och den vaknar inte upp förrän du typ stoppar nyckeln i låset.
Batteriet är helt ok och bil och värmare fungerar därefter.
Eller har jag fel där.

Det var inte mig du frågade, men i manualen till min bil står det att funktioner som förvärmning och kylning slutar att fungera om bilen inte körts mer än 15min i sträck på en vecka.

Uppdaterat: 2024-01-13 11:50
- Peugeot e-208 GT 2022
Christer skrev:

Efter 1 vecka på Kanarieöarna så har i alla fall mina Volvo varit "döda" och inte gått att få kontakt med och därmed starta bränslevärmaren.

Det är ju skitdåligt !
En Volvo och allt.

Uppdaterat: 2024-01-13 12:01
Gillar kurvor och rondeller
mso 1000 skrev:

Christer skrev:
Pi skrev:
Även i fossilbilen kan man ju starta värmaren via appen - om bilen har värmare och är hyfsat ny. För att ta ett exempel där ändå 60 Ah batteriet brukar fungera bra.
Efter 1 vecka på Kanarieöarna så har i alla fall mina Volvo varit "döda" och inte gått att få kontakt med och därmed starta bränslevärmaren.

Krister.
Visst menar du att bilen går ner i ett ”energispar mode” när den står en vecka på Arlanda och den vaknar inte upp förrän du typ stoppar nyckeln i låset.
Batteriet är helt ok och bil och värmare fungerar därefter.
Eller har jag fel där.

Precis så är det mso1000. Det går inte att väcka bilen med mobilappen och starta värmaren förens jag öppnat bilen manuellt på plats. Hur kul är det när bilen är en igenfrusen snöhög i Januari-Februari .Allt för att spara batteriet sägs det.

Uppdaterat: 2024-01-13 16:09
Christer skrev:

mso 1000 skrev:
Christer skrev:
Pi skrev:
Även i fossilbilen kan man ju starta värmaren via appen - om bilen har värmare och är hyfsat ny. För att ta ett exempel där ändå 60 Ah batteriet brukar fungera bra.
Efter 1 vecka på Kanarieöarna så har i alla fall mina Volvo varit "döda" och inte gått att få kontakt med och därmed starta bränslevärmaren.
Krister.
Visst menar du att bilen går ner i ett ”energispar mode” när den står en vecka på Arlanda och den vaknar inte upp förrän du typ stoppar nyckeln i låset.
Batteriet är helt ok och bil och värmare fungerar därefter.
Eller har jag fel där.

Precis så är det mso1000. Det går inte att väcka bilen med mobilappen och starta värmaren förens jag öppnat bilen manuellt på plats. Hur kul är det när bilen är en igenfrusen snöhög i Januari-Februari .Allt för att spara batteriet sägs det.

Det är då det är bra med elbil. Öppna bilen, starta den (då den har gått i dvala) gå ut och packa i väskorna och skrapa bort lite snö. Sätt dig i den redan varma bilen och kör iväg. Värmen kommer så jäkla snabbt så man behöver inte ens förvärma.

Uppdaterat: 2024-01-13 17:21

Firmabilen stod 13 dagar över nyår, det var -19 på morgonen när jag startade värmaren och sen efter 30 min startade och åkte.
Jag hade inte ens en tanke på att batteriet skulle vara urladdat. Bilen går ner i viloläge efter ca 10 min om man låser. Annars kan man glömma vad som helst på, även tändningen, men då tar det ca 20 min innan den stänger av.

Uppdaterat: 2024-01-13 17:29