Vi Bilägares forum

Bekväm och snabb – men så mycket släpper bränslevärmaren ut

Bekväm och snabb – men så mycket släpper bränslevärmaren ut

Att värma upp bilen i förväg är ett bekvämt sätt att göra vinterkörningen trevligare. Men baksidan är att utsläppen kan öka jämfört med att starta bilen och köra iväg direkt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-09 08:30

Kommentarer

Ja, inte sjutton luktar det hallon när man går förbi bilarna med bränslevärmare igång.

Uppdaterat: 2024-01-09 11:53

Dieselvärmaren är en livräddare i norr. Speciellt när det kryper under -25. Hädanefter kommer jag aldrig ha en bil utan.

Uppdaterat: 2024-01-09 16:46

Vill man komma ut till en varm bil så väljer man elbil!

Uppdaterat: 2024-01-09 23:08

Jag hävdar ändå att rätt använd och rätt inställd bränslevärmare är effektivt och minskar bränsle förbrukningen markant och mer än vad värmarens 2-3dl tar per start.
Vad utsläppen blir jämförelsevis är väl svårare att säga.

Som i testen då värmaren endast värmer cupen i audin är ju helt galet förkastligt och är väl en vanlig lösning på status vagnar där miljön är sekundär.

På en fabriksinstalerad värmare på Skoda värms motorn från första minuten och kupé fläkt startar efter några minuter när glykolvattnet uppnått värmande temperatur för att värma cupe.
Att kunna sätta sig i varm bil och motorn i driftstemp omg är otroligt skönt och motorn slipper kallstartas.

Dessutom med bränslevärmare blir hela bilen varm till skillnad från tex elbilen Kia E-Niron som man ändå får sätta sig i svinkalla säten som känns som minus 28 i 15 minuter.

Uppdaterat: 2024-01-10 10:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Dessutom med bränslevärmare blir hela bilen varm till skillnad från tex elbilen Kia E-Niron som man ändå får sätta sig i svinkalla säten som känns som minus 28 i 15 minuter.

Nja, jag har samma problem i Forden trots värmare som både värmer motor och kupe.
Där är det klimatanläggningens programmering som gör att den bara ger varmluft till vindrutan, och det går inte att ändra.
Har man kört värmaren i 30 minuter nu när det var -20 ute, är det typ 30 grader i huvudhöjd men is på golvet och kalla stolar.
Löser det genom att starta bilen ändra ventilationen till bara neråt med full fläkt och slå på stolsvärmen, går in och häller upp kaffet från bryggaren i termosen...sen kan man åka =)

Har du kollat var KIAn riktar värmen när du har den på förvärmning ??
Min tidigare Ford (samma bil) med manuella inställningar hade inte det problemet, där ställe jag ju in på kvällen när jag kom hem var värmen skulle riktas, mest neråt och lite på vindruta = varm bil.

Uppdaterat: 2024-01-10 12:59

Nja Rickard jag hade aldrig den känslan i octavian trots att jag aldrig körde värmaren i mer än 20 minuter.
Aldrig upplevelse av svinkalla säten.

Och visst är det mer eller mindre prioritering av rutan såklart på alla bilar med förvärmning.

Men på Kia elbilen så startar förvärmen med typ 6-7kw elvärme och det går ju rekord snabbt att få rutan ren och luften 25 grader men sätet är ju fortfarande minus 25 grader eftersom värmecykeln är så snabb med så stor effekt.

Uppdaterat: 2024-01-10 13:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nja Rickard jag hade aldrig den känslan i octavian trots att jag aldrig körde värmaren i mer än 20 minuter.
Aldrig upplevelse av svinkalla säten.
Och visst är det mer eller mindre prioritering av rutan såklart på alla bilar med förvärmning.
Men på Kia elbilen så startar förvärmen med typ 6-7kw elvärme och det går ju rekord snabbt att få rutan ren och luften 25 grader men sätet är ju fortfarande minus 25 grader eftersom värmecykeln är så snabb med så stor effekt.

Köper du en vettig elbil så kan man slå på även sätevärmaren från appen när du startar förvärmaren, eller sätta den på auto så den med startar automatiskt. Tillsammans med rattvärmen såklart.

Uppdaterat: 2024-01-10 14:14
Gaston skrev:

mso 1000 skrev:
Nja Rickard jag hade aldrig den känslan i octavian trots att jag aldrig körde värmaren i mer än 20 minuter.
Aldrig upplevelse av svinkalla säten.
Och visst är det mer eller mindre prioritering av rutan såklart på alla bilar med förvärmning.
Men på Kia elbilen så startar förvärmen med typ 6-7kw elvärme och det går ju rekord snabbt att få rutan ren och luften 25 grader men sätet är ju fortfarande minus 25 grader eftersom värmecykeln är så snabb med så stor effekt.

Köper du en vettig elbil så kan man slå på även sätevärmaren från appen när du startar förvärmaren, eller sätta den på auto så den med startar automatiskt. Tillsammans med rattvärmen såklart.

Jo men nu har jag en Kia e-niro och den är inte helt vettig på många saker.

Uppdaterat: 2024-01-10 14:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nja Rickard jag hade aldrig den känslan i octavian trots att jag aldrig körde värmaren i mer än 20 minuter.
Aldrig upplevelse av svinkalla säten.
Och visst är det mer eller mindre prioritering av rutan såklart på alla bilar med förvärmning.
Men på Kia elbilen så startar förvärmen med typ 6-7kw elvärme och det går ju rekord snabbt att få rutan ren och luften 25 grader men sätet är ju fortfarande minus 25 grader eftersom värmecykeln är så snabb med så stor effekt.

Kan du inte stänga av defrost när du förvärmer.
Den slog jag av med en gång, tar lite längre tid att få rutorna isfria men sätena blir varma under tiden.
Så skulle mer tro på handhavandefel och en gubbgrinighet baserad på att du lät börsen styra bilvalet.

Uppdaterat: 2024-01-10 14:31

Alla bilar borde kunna förvärma ratten och i vart fall förarsätet under några minuter - det skulle vara en klar fördel även om man inte har en varm kupé. Så mycket ström borde inte de funktionerna dra så att köra dom 5--10 minuter borde vara möjligt. Men den funktionen har jag inte sett på några konventionella bilar.

Uppdaterat: 2024-01-10 15:04
Pi skrev:

Alla bilar borde kunna förvärma ratten och i vart fall förarsätet under några minuter - det skulle vara en klar fördel även om man inte har en varm kupé. Så mycket ström borde inte de funktionerna dra så att köra dom 5--10 minuter borde vara möjligt. Men den funktionen har jag inte sett på några konventionella bilar.

sätesvärmen förbrukar väl åtminstone 10A, så den förstår jag att dom inte vill ha. Blir 5Ah på en normal uppvärmning i en halvtimme eller 10-15% av batteriets totala tillgängliga kapacitet.

Uppdaterat: 2024-01-10 17:17

I Enyaq slås sätesvärmen på med förvärmning. Men inte drar den 10-15% av batteriets totala tillgängliga kapacitet.

Uppdaterat: 2024-01-10 17:27
Axa skrev:

I Enyaq slås sätesvärmen på med förvärmning. Men inte drar den 10-15% av batteriets totala tillgängliga kapacitet.

Är du trögtänkt, eller råkade du bara tänka lite fel ?
En vanlig ICE bil har bara ett 12V batteri på mellan 60-80Ah, 30-40Ah finns tillgängligt. Då käkar sätesvärmen upp mellan 10-15% av den tillgängliga kapaciteten.
En elbil är ju nått helt annat där strömmen tas från högspänningsbatteriet.

Uppdaterat: 2024-01-10 18:25

Snoid
Sorry men Mso nämnde sin Kia elbil jag uppfattade ditt svar som kommentar till Kian. Det hade ju inte varit helt omöjligt om Kia haft sådan korkad lösning.

Uppdaterat: 2024-01-10 19:06

Äldre bilars stolsvärmw vill jag minnas drog max 60 W, dessutom räcker ju 10 minuter rätt bra för att få en bra temperatur på sätet. Gissar att bränslevärmarna drar mera.

Uppdaterat: 2024-01-10 22:37
Mr Snoid skrev:

mso 1000 skrev:
Nja Rickard jag hade aldrig den känslan i octavian trots att jag aldrig körde värmaren i mer än 20 minuter.
Aldrig upplevelse av svinkalla säten.
Och visst är det mer eller mindre prioritering av rutan såklart på alla bilar med förvärmning.
Men på Kia elbilen så startar förvärmen med typ 6-7kw elvärme och det går ju rekord snabbt att få rutan ren och luften 25 grader men sätet är ju fortfarande minus 25 grader eftersom värmecykeln är så snabb med så stor effekt.

.
Kan du inte stänga av defrost när du förvärmer.
Den slog jag av med en gång, tar lite längre tid att få rutorna isfria men sätena blir varma under tiden.
Så skulle mer tro på handhavandefel och en gubbgrinighet baserad på att du lät börsen styra bilvalet.

😂 Gubbgrinighet.
Ja det kan jag bjuda på och med så många störande negativa saker på bilen blir man grinig.
Och förvärmning prioriterar defrosta.

Uppdaterat: 2024-01-10 23:45
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Mr Snoid skrev:
mso 1000 skrev:
Nja Rickard jag hade aldrig den känslan i octavian trots att jag aldrig körde värmaren i mer än 20 minuter.
Aldrig upplevelse av svinkalla säten.
Och visst är det mer eller mindre prioritering av rutan såklart på alla bilar med förvärmning.
Men på Kia elbilen så startar förvärmen med typ 6-7kw elvärme och det går ju rekord snabbt att få rutan ren och luften 25 grader men sätet är ju fortfarande minus 25 grader eftersom värmecykeln är så snabb med så stor effekt.
.
Kan du inte stänga av defrost när du förvärmer.
Den slog jag av med en gång, tar lite längre tid att få rutorna isfria men sätena blir varma under tiden.
Så skulle mer tro på handhavandefel och en gubbgrinighet baserad på att du lät börsen styra bilvalet.

😂 Gubbgrinighet.
Ja det kan jag bjuda på och med så många störande negativa saker på bilen blir man grinig.
Och förvärmning prioriterar defrosta.

Så du kan inte stänga av defrostern i appen?
Ja bilen är väl för gammal för det kanske?

Uppdaterat: 2024-01-11 09:20