Vi Bilägares forum

Trafikverket: Därför blev det kaos på E22

Trafikverket: Därför blev det kaos på E22

Ingen olycka bakom stoppet.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-01-04 18:11

Kommentarer

"– Vi kommer till exempel se över om vi borde ha stängt vägen tidigare, säger Felicia Danielsson på Trafikverket till DN."

Va? Varför inte ploga vägarna som man gjorde förr? När jag växte upp gick plogbilarna i ett när så behövdes.

Och så var det då frågan igen: I vilken bil vill man sitta fast i 20 timmar i en snöstorm, i en elbil eller i en fossilbil? Det räcker med 13 liter i tanken (alltså strax över reserven) i en bil med normalmotor för att klara själva huvuduppgiften.

Uppdaterat: 2024-01-04 19:12
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Snooker. Jag skulle gissa på att plogbilarna ”gick i ett”. Men nu var det en lastbil som skulle köra om en buss som fastnade och förorsakade stoppet.
Men löjligt, se hur det är i Norge, där stänger man vägarna över fjället och kör i kolonn bakom plogbilen.
Förövrigt så klarar sig en elbil i ett dygn med halvfullt batteri i en snöstorm.

Uppdaterat: 2024-01-04 19:16

Så har det snöat igen, märkligt att det sker varje år, kan ingen fixa det?
Som vanligt är det den tunga trafiken som inte förstår när dom ska parkera och vänta på hjälp eller bättre väder.
Tung trafik som kör tills det tar stopp och blockerar trafiken borde få höga böter som drabbar åkerierna.
Det är ju dom som kräver att lastbilarna ska köra i alla väder, även om det är en chansning.
Man kan även kräva att lastbilarna ska ha snökedjor, stanna och montera dessa innan det blir stopp.
Bengt

Uppdaterat: 2024-01-04 19:26

Jag är nästan helt säker på att det var ekipage med kort dragbil d.v.s. utländska lastbilar. Förbjud dessa att komma in i landet vintertid. Var fanns plogbilarna, det är en E-väg? Varför funkar allt så dåligt i Sverige för det kom ju inte speciellt mycket snö, det blåste en hel del, ja.

Uppdaterat: 2024-01-04 19:32

Håller med Bengans.
Den tunga trafiken får lära sig att ställa bilarna nu när inte väghållning räcker till.
Men vad säger konsumenterna om det? Var det 200 lastbilar som satt fast i snön?

Uppdaterat: 2024-01-04 19:43
Villevalle

Det var en 2-1 väg. Och så fort man plogat blir det ny snö, täpps igen av vind. Det man plogat bort blåses tillbaks. Det var hårda vindar.

Och står bilar fast kommer inte plogbilarna fram heller.

Vem vill köra plogbil i dagens Sverige? Häromdagen blev en plogförare misshandlad av en villaägare som ville klaga på att det blev snövall utanför hans tomt efter plogen. Plogföraren fick en smäll.

Med sådana reaktioner flyr personalen yrket. Varför ha ett jobb där man misshandlas?

Det var orange varning från SMHI. Då ska man inte ut i trafiken.

Att stänga av vägar kan vara värt att fundera över.

Uppdaterat: 2024-01-04 20:00

Det finns ju inte ens någon trafikledning värd namnet, som flyg och järnväg har.
Varför släpper man in mer trafik på en sträcka när det redan är stopp längre fram?
Varför släpps lastbilar in på sträckan, med blankslitna däck och förare som aldrig kört halkbana ens med personbil?
Varför upprätthålls inte avstånd till framförvarande fordon anpassat till hastighet och väglag?

Uppdaterat: 2024-01-04 23:14

Utländska lastbilar med dåliga däck ingen.. Förare som knappt sett snö och inte vet vad dom håller på med. Snökedjor borde vara obligatorisk utrustning för lastbilarna. Då kan dom åtminstone slänga på kedjorna och förflytta sig åt sidan för egen maskin.

Uppdaterat: 2024-01-05 02:35

Med mängden påfarter till E22 är det nog inte helt lätt att spärra alla i brådrasket.
Det som jag tycker är värst i hela soppan är att det inte finns fastställda rutiner för när man ska klippa wireräcken. Sånt ska inte få ta timmar i anspråk.
Självfallet förstår jag att det inte bara är att ta en bultsax och klippa, men någon bör ha det uttalade ansvaret för när det ska göras.

Fakturan för hela kalaset bör gå till företaget som ägde lastbilen som fastnat längst fram. Det är människor som är problemet, inte vädret.

Uppdaterat: 2024-01-05 08:20

Nån nämnde att orsaken var en lastbil som försökte köra om en buss men inte lyckades - hur tänkte den chauffören ? Har bussen problem att ta sig fram eller hålla hastigheten så lär inte lastbilen ha speciellt mycket bättre förutsättningar kan man gissa. Och svaret har vi ju, tyvärr.

Uppdaterat: 2024-01-05 09:06

Dagens bilar oavsett motortyp kanske skulle ha en laddnings-port för 12V-batteriet lätt tillgänglig utifrån - kanske under tank-/laddluckan om den går att öppna även om 12V-batteriet är svagt ?
Edit: Mitt inlägg känns lite malplacerat och var säkert tänkt för nån annan tråd...:)

Uppdaterat: 2024-01-05 09:29

Raphael: det är INTE 2+1 väg där utan 2+2 (motorväg) mellan från Hörby N och vidare mot Kristianstad, det är dock 2+1 med 2 spårigt uppför backen från Tpl Hörby (30) till Hörby N (31) där det blir motorväg mot Ekerödsrasten och vidare mot Kristianstad

Uppdaterat: 2024-01-05 09:24

Någon form av trafikledning eller "störningsorganisation" skulle behövs. Precis som det finns i elbranschen (där det för övrigt är ett lagbrott att kunder har avbrott längre än 24 timmar).

Uppdaterat: 2024-01-05 09:38
Power to the people

Det är ganska ofta man får höra från bilister och fordonsförare att det är för mycket regler och styrning från stat och myndigheter.
Nu är det offerkoftan på och det ska skyllas till höger och vänster när det i själva verket var bilisterna som borde hållit sig hemma.

Uppdaterat: 2024-01-05 11:06

Javisst Axa - det gäller att anpassa sig efter situationen...:)

Uppdaterat: 2024-01-05 11:10

Hade en speditör som lossade gods på företaget, svenskreggad lastbil och polsk chaufför, som körde fast på plan mark. Frågade om däcken, inga problem sa chauffören, konstaterade att det satt vinterdäck på dragbilen men under 5 mm. Chauffören vidhöll att däcken var bra men att det var snöns fel. Sverige har noll samordning mellan berörda myndigheter och en feghet att stoppa långtradarna när det är svåra väderleksförhållanden. Ett dygn hit eller dit har ingen betydelse i dessa fall jämfört med den kostnad och risk man utsätter andra parter för. Skit dåligt rent ut sagt!

Uppdaterat: 2024-01-05 11:10

Det finns inga personalresurser för att ha ”tullstationer” inför större vägar där bilar ska slussas igenom för att personal ska kolla vilka däck som sitter på. Ska vi ha sådant är det dags för att E-vägarna blir betalstationer. Inkomsterna från betalstationerna får bekosta vägunderhåll samt bemannade betalstationer där personalen kollar däcken på alla fordon som ska in. Och med betalstationer är det enkelt att spärra av vägar. Man har olika körfält för olika fordonstyper. Och så fäller man ner bommen för lastbilar.
Detta skulle lösa många problem.
De som ofta trafikerar vägarna får lösa månadskort.

Uppdaterat: 2024-01-05 12:32

Haha, nu kräver en pajas från SD svar från Trafikverket om hur detta kunde hända.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-kraver-svar-fran-trafikverket-efter-kaoset-pa-e22

Jag fattar inte folk som tar det här partiet på allvar.

Uppdaterat: 2024-01-05 13:37

De verkar ha fått order uppifrån, eller kommit på själva, att de ska profilera sig bredare än invandringsfrågan. Då kommer det sådana här popcorn kors och tvärs inom områden som frågeställarna inte har någon kompetens. Det kan exempelvis även läsas i fullmäktigeprotokollen för Region Stockholms förvaltningar, där de uppträder som en elev som sitter längst bak och sover, och sedan plötsligt vaknar till och ställer en helt irrelevant fråga för dölja sin mentala frånvaro.

Ett mer allvarligt sidospår är att armlängds avstånd mellan lagstiftande politiker och utförande tjänstemän är en av de viktigaste "svenska värderingarna" i vår förvaltning som stått sig sedan Axel Oxenstierna och utspel från Tidölaget tyder på att de inte förstått demokrati förutsätter oberoende förvaltning och domstolar.

Uppdaterat: 2024-01-05 14:14

Vajervägar är inte bra när olyckor inträffar. Det borde finnas öppningar med jämna mellanrum så att man åtminstone skulle kunna vända, och så att räddningsbilar kan ta genvägar.

Uppdaterat: 2024-01-05 16:53
Axa skrev:

Haha, nu kräver en pajas från SD svar från Trafikverket om hur detta kunde hända.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-kraver-svar-fran-trafikverket-efter-kaoset-pa-e22
Jag fattar inte folk som tar det här partiet på allvar.

"Flera partier bakom kravet...KD, C, MP och V vill kalla generaldirektören till utskottet"
Axa, har du själv läst texten som du hänvisar till? Det är tack vare sådana som du som SD växer och växer...

Uppdaterat: 2024-01-05 20:00
JKi
Axa skrev:

Haha, nu kräver en pajas från SD svar från Trafikverket om hur detta kunde hända.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-kraver-svar-fran-trafikverket-efter-kaoset-pa-e22
Jag fattar inte folk som tar det här partiet på allvar.

Dessutom har nyss hört på P4 att TrV själva inte är nöjda med egen insats...

Uppdaterat: 2024-01-05 20:02
JKi

Jki
Har du ens lyssnat på inslaget med pajasen från SD?

Uppdaterat: 2024-01-05 20:42

Det är ju den SD-styrda regeringen som styr Trafikverket. Det är regeringen som ger direktiv till Trafikverket. Och som fördelar budget till dem. En regering som påstod de skulle satsa på vägarna. Jaha?

Men det är flera aktörer inblandade när något som hände nu händer. Trafikverket, Länsstyrelsen, Kommunens räddningstjänst, Polisen…

Det har framkommit att det var mycket hård vind och snö.
SMHI gick ut med varningar. Orange varning.
SR P1 intervjuade flera drabbade som trodde att orange varning ”inte var så farligt”. De hade inte missat varningen, de brydde sig inte om den helt enkelt.
Det var hundratals lastbilar. Många med dåliga däck. Den första som körde fast och stoppade alla hade undermåliga däck. Och bussen den körde om - trots undermåliga däck i snöstorm - hamnade i diket.
Alla lastbilar med dåliga däck kunde inte ta sig därifrån själva för hjulen bara snurrade. Att bärga varje lastbil tar 1 timma att få loss. 100 lastbilar tar 100 timmar, 200 lastbilar tar.. Ja räkna själv.

Mellan dessa lastbilar med dåliga däck som satt fast, satt personbilar inklämda som inte kunde ta sig någonstans.

Det är alltid lätt att vara efterklok. Men man började med att försöka få loss de första som fastnat och röja där. Sen upptäcker man att detta var svårare och tog mycket längre tid än man trott. Och då började man söka hitta lösningar under arbetets gång.

Det fanns en rastplats i närheten med ett öppet matställe. De höll öppet hela natten. Bilister gick dit, många sov över. De som inte kunde ta sig dit själva fick hjälp av försvaret och bandvagnar.

Uppdaterat: 2024-01-05 20:57
Axa skrev:

Jki
Har du ens lyssnat på inslaget med pajasen från SD?

Ja, det har jag. Han låter som en pajas förstås. Hade han varit en sosse skulle jag inte märka något konstigt...

Uppdaterat: 2024-01-05 22:58
JKi
Axa skrev:

Haha, nu kräver en pajas från SD svar från Trafikverket om hur detta kunde hända.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-kraver-svar-fran-trafikverket-efter-kaoset-pa-e22
Jag fattar inte folk som tar det här partiet på allvar.

Gör du dig dum eller är du dum på riktigt? Så bara för att kravet kommer från en riksdagsledamot i SD, är den personen - och det partiet - automatiskt en pajas? Thomas Morell har hela sitt yrkesliv verkat inom väg och trafik.

Det som du passande nog missade att nämna var att flera partier står bakom kravet, som KD, C, MP och V. Är det inte märkligt hur många pajasar och pajaspartier det finns?! Ännu märkligare blir det när Trafikverket vill höra sig självt för att utreda det inträffade. Pajasar där också, då ...

Du började att kasta invektiv omkring dig, så jag frågar: Vem är den egentliga pajasen?

Uppdaterat: 2024-01-05 23:18
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Raphael skrev:

Det är ju den SD-styrda regeringen som styr Trafikverket. Det är regeringen som ger direktiv till Trafikverket. Och som fördelar budget till dem. En regering som påstod de skulle satsa på vägarna. Jaha?

Och du tror att den nuvarande regeringen redan har hunnit "förstöra" Trafikverket? Jag tror att du får börja leta felhantering hos dina knallröda kompisar i stället.

Uppdaterat: 2024-01-05 23:20
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
JKi skrev:

Axa skrev:
Haha, nu kräver en pajas från SD svar från Trafikverket om hur detta kunde hända.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-kraver-svar-fran-trafikverket-efter-kaoset-pa-e22
Jag fattar inte folk som tar det här partiet på allvar.

Dessutom har nyss hört på P4 att TrV själva inte är nöjda med egen insats...

SD-mannen säger också att han vill fråga Trafikverket när de ska ändra sina upphandlingsregler..
Det är väl regeringen som i sitt regleringsbrev har beslutat om hur Trafikverket ska använda sina tilldelade pengar?

Uppdaterat: 2024-01-06 00:25
Villevalle

Nej du Villevalle
Det är Trafikverket som själva utformat sina förfrågningsunderlag och kraven i dom rörande upphandling av driftentreprenörer.
Det har aldrig någon regering haft någon som helst inblandning i.
Du vet väl att man började med detta redan 1992? När Vägverket delades upp i beställare och utförare.
Det var det Per-Anders Örtendahl, dåvarande GD, som låg bakom.

Uppdaterat: 2024-01-06 08:41

Snooker, dina brunblå kompisar i regeringen är de som fördelar pengar till Trafikverket och ger regleringsbrev till Trafikverket. Sen hösten 2022 hade Trafikverket dina kompisars budget. Du vill alltså skylla på den kommunistiska oppositionen istället för den nazistiska regeringen.
Men i över ett års tid har Trafikverket haft pengar från nazisterna inte från kommunisterna. Det är den nuvarande regeringen som valt att inte tillföra mer resurser till Trafikverket.

Uppdaterat: 2024-01-06 08:57

Problemet är att vårt samhälle är så enormt uppstressat att vi till och med bortser från faktorn väder. I slättlandskap driver snön och polerar vägbanan. Det gör uppgiften mycket svår att snöröja och halkbekämpa. Alla regler och verktyg finns, vilket innebär att man kan likt Ölands- och Öresundsbron stänga av trafiken för vissa fordonsslag under svåra väderleksförhållanden.

Uppdaterat: 2024-01-06 08:59

Mr Snoid, det är ju den budget som Trafikverket får av regeringen som styr vad och hur mycket de kan upphandla. Trafikverket kan inte upphandla någonting utan pengar. Och om Trafikverket ska upphandla mer resurser så behöver de ha pengar för att kunna göra det.

Uppdaterat: 2024-01-06 08:59

JL att stänga av Ölandsbron och Öresundsbron är enkelt. Det finns inte mängder med påfarter under dessa broars löpande sträcka. Så det kan du ju inte jämföra med. E22 har mängder med påfarter och är en central väg i området. Att stänga av E22 och leda om trafiken för de som annars köra dessa påfarter är ett enormt arbete och skulle ta många timmar, troligen dagar.

Uppdaterat: 2024-01-06 09:04
Raphael skrev:

Mr Snoid, det är ju den budget som Trafikverket får av regeringen som styr vad och hur mycket de kan upphandla. Trafikverket kan inte upphandla någonting utan pengar. Och om Trafikverket ska upphandla mer resurser så behöver de ha pengar för att kunna göra det.

Nu är det väl åtminstone femåriga avtal som ingås rörande drift och underhåll.
Så inget som ändras på årsbasis eller beroende på partifärg på regering.

Uppdaterat: 2024-01-06 09:32

Snooker
För det första, vilket inte SD-politikern verkar fatta var att det var orange varning som hände. Om han har erfarenhet från väg och trafik kanske han skulle läsa in sig på vad det betyder.
För det andra, det är upp till regeringen att styra sina myndigheter.
För det tredje, SD är det parti som tillsammans med V är de som oftast ställer krav om utfrågningar i KU eller andra utskott. Som vanligt skyller de på andra i efterhand vilket är lätt i opposition. Nu när de är de i regeringsunderlaget så gör de detsamma utan att förstå att de kanske har del av ansvaret.

Det enda som återstår nu är att SD kräver asylprocess för utlandsregistrerade lastbilar…

Uppdaterat: 2024-01-06 10:51

Med anledning av stoppet kom detta upp.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20240105/sa-lange-kan-elbilen-tomgangskoras-i-vinter/?fbclid=IwAR3LI5RF-dqx9FIteJvy_axrWLmaUvDRUHKVZzRK9A64LgdiB0qiww8Bs5I

Uppdaterat: 2024-01-06 20:00

ALLA norska långtradare har snökedjor i beredskap och lägger snabbt på dessa vid behov.
Och används flitigt vid varje snöfall från fjällen in i Norge.

Ingen långtradare borde släppas in på svensk väg utan fungerande snökedjor i beredskap.
Det borde vara lag på detta i Sverige.

Då hade nog inte blivit detta kaos på E22.

Dom bilder / filmer jag sett ser det ut som en normal storm mellan Piteå E4 Luleå.

Uppdaterat: 2024-01-06 21:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

ALLA norska långtradare har snökedjor i beredskap och lägger snabbt på dessa vid behov.
Och används flitigt vid varje snöfall från fjällen in i Norge.
Ingen långtradare borde släppas in på svensk väg utan fungerande snökedjor i beredskap.
Det borde vara lag på detta i Sverige.
Då hade nog inte blivit detta kaos på E22.
Dom bilder / filmer jag sett ser det ut som en normal storm mellan Piteå E4 Luleå.

Nu skarvar du allt lite väl mycket MSO.
Det är krav på snökedjor när du kör över bergspassen.
Men visst är det självklart för Norska ekipage att ha snökedjor. Förra veckan hade de långa ledbussarna i Oslo snökedjor på drivhjulen för att ta sig fram i snön.
Tjena att det skulle ske i Stockholm.

Uppdaterat: 2024-01-06 23:30
Raphael skrev:

Snooker, dina brunblå kompisar i regeringen är de som fördelar pengar till Trafikverket och ger regleringsbrev till Trafikverket. Sen hösten 2022 hade Trafikverket dina kompisars budget. Du vill alltså skylla på den kommunistiska oppositionen istället för den nazistiska regeringen.
Men i över ett års tid har Trafikverket haft pengar från nazisterna inte från kommunisterna. Det är den nuvarande regeringen som valt att inte tillföra mer resurser till Trafikverket.

Och du tror på allvar att den "nazistiska" regeringens budget redan skulle ha fått ett sådant genomslag? Du har alltså rätt: Det är dina kommunistiska kompisar som är skulden till det här.

Uppdaterat: 2024-01-07 01:05
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Axa skrev:

Snooker
För det första, vilket inte SD-politikern verkar fatta var att det var orange varning som hände. Om han har erfarenhet från väg och trafik kanske han skulle läsa in sig på vad det betyder.
För det andra, det är upp till regeringen att styra sina myndigheter.
För det tredje, SD är det parti som tillsammans med V är de som oftast ställer krav om utfrågningar i KU eller andra utskott. Som vanligt skyller de på andra i efterhand vilket är lätt i opposition. Nu när de är de i regeringsunderlaget så gör de detsamma utan att förstå att de kanske har del av ansvaret.
Det enda som återstår nu är att SD kräver asylprocess för utlandsregistrerade lastbilar…

Angående ditt "för det första": Frågan gäller inte vad orange varning betyder. Frågan handlar om att SD med FLERA PARTIER (!) vill ha svar på hur det här kunde hända. Thomas Morell har faktiskt arbetat hela sitt liv inom väg och trafik, bland annat för Motormännen. Han är nu också verksam för föreläsare inom YKB. Sluta slingra dig!

Angående ditt "för det tredje": Vad är det för skit du skriver i vanlig ordning? Dina subjektiva uppfattningar får du ta någon annanstans. Hur SD sedan kan ha ett ansvar i allt detta efter bara ett år faller på sin egen orimlighet. Dagens situation har du din j*vla S-regering att skylla på. Åtta år var allt de behövde för köra Sverige i botten!

Men absolut att Sverige ska kräva en "asylprocess för utlandsregistrerade lastbilar"! Uppfyllde de inte kraven för bland annat vinterdäck och nyktra chaufförer, ska de inte få komma in på svenska vägar. Helt riktigt!

Sedan är det hårresande att läsa dina påståenden om att du skulle vara en företrädare för det svenska rättsväsendet. Vilken roll har du? Amatördomare i form av en nämndeman från S? Det är en skrämmande tanke att du skulle jobba inom rättsväsendet samtidigt som du sitter här anonymt och vräker ur dig allsköns skit. Gör du det till och med på arbetstid? Har du aldrig funderat på varför så många svenskar har så dåligt förtroende för rättsväsendet?

Uppdaterat: 2024-01-07 02:39
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Alla vill ha svar, inte bara politikerna i de olika lägren.
Att trafiken stannade i det ovanligt hårda vädret som infann sig är ju inte så konstigt.
Det lär hända igen, utifrån dagens transportupplägg med varulagren liggandes på långtradarna. Godset måste fram i alla väder.
Frågan man vill ha svar på är varför det tog sådan tid innan beslut om räddning av de insnöade togs.
"Rädda människorna, strunta i bilarna" - Den ordern kom alldeles för sent.

Uppdaterat: 2024-01-07 13:19
Villevalle

Axa och Raphael,
Nu slutar ni med alla invektiv, tex:
- Snooker-jugend
- brunblå kompisar
- nazistiska regeringen

INTE ok!

Uppdaterat: 2024-01-08 14:10
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Axa och Raphael,
Nu slutar ni med alla invektiv, tex:
- Snooker-jugend
- brunblå kompisar
- nazistiska regeringen
INTE ok!

+100

Uppdaterat: 2024-01-08 14:32

Har påtalat för redaktionen om Axa ofta förekommade påhopp men de verkar tycka att det är ok.
Så bara fortsätt.

Uppdaterat: 2024-01-10 12:17
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nåja Hacken - Axa brukar ha motdebattörer också som är på minst samma nivå...

Uppdaterat: 2024-01-10 14:55