Vi Bilägares forum

Toyota dyrast att serva – elbilar klart billigast

Toyota dyrast att serva – elbilar klart billigast

Elbilar är klart billigast att serva enligt färska siffror från Vi Bilägares tester. Toyota kan locka med relativt billiga bilar men tar å andra sidan rejält betalt för servicen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-31 14:40

Kommentarer

Det konstaterade jag tyvärr redan efter att jag köpt min första och hittills enda Toyota runt 2004. Men när jag påpekade detta i dessa spalter så möttes jag av massiv misstro från de märkestrogna - det var helt enkelt inte möjligt enligt dessa. Vilket det givetvis var.

Uppdaterat: 2022-03-31 17:16

Inte förvånad att Kia och Toyota är dyrast i service.

Det är lite väl lite som att garantikostnaderna ska in även om det inte syns utåt.

Uppdaterat: 2022-03-31 17:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min egna erfarenhet är detsamma men jag motsas också av de märkestrogna här. Toyota och Kia är dyra.

Uppdaterat: 2022-03-31 18:35

Vår Lill-Kia har dock haft högst överkomliga servicekostnader men det kanske är annorlunda numera när det gäller nya bilar.

Uppdaterat: 2022-03-31 19:31

Nu har jag inte hunnit serva min Toyota hybrid ännu men de Toyota jag haft tidigare har kostat 2000/4000 för mellan resp stor service. Fullt överkomligt och de jag känner som servar vw och Seat har betalat mera.

Uppdaterat: 2022-03-31 20:32

Gjorde mellanservice på min Toyota i veckan, pris 1 948 kr. Dyrt??

Uppdaterat: 2022-03-31 21:11
danne1981 skrev:

Nu har jag inte hunnit serva min Toyota hybrid ännu men de Toyota jag haft tidigare har kostat 2000/4000 för mellan resp stor service. Fullt överkomligt och de jag känner som servar vw och Seat har betalat mera.

Ja jag tycker nog att 2948:- för årliga oljebytet är halvdyrt.
Och 4000:- det andra året ger för två års körning med en stor och en liten service 6000:- och det tycker jag är riktigt dyrt.
Fyra år 12000:-
Eller missuppfattar jag något❓

Första två årens service (3000mil)på min octavia 1,0tsi gick på 2950:-, iofs några år sedan.

Uppdaterat: 2022-03-31 22:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Här kostar Toyotas 4 första servicetillfällen snarare 3000 + 4000 +3000 +5000 = 15000:- för 6000 mil

Uppdaterat: 2022-03-31 21:51

Vår VW ID3 kostar 109 kr per månad i servicekostnad dvs 109 kr x 12 mån = 1308 kr per år. Under tre år blir det ynka 3924 kr!

Uppdaterat: 2022-03-31 23:48

Fruns ID3 har förresten rullat 4800 mil sedan i september -21. Helt problemfritt.

Uppdaterat: 2022-03-31 23:50

Intressant att laddhybriderna är såpass dyra, vilket jag upplevde när jag körde det. TM3 0 kr i service på första äret och 3500 mil.

Uppdaterat: 2022-04-01 07:43

Ingen tvekan om att elbilar är billigast att serva eftersom de har en okomplicerad konstruktion. Och allra billigast är Tesla, i alla fall om man kan göra lite jobb själv.
Anledningen är att Tesla inte har nog servicecykel, inte heller någon servicebok. Bara rekommendationer. En sådan är att göra bromsservice en gång vartannat år eller årligen om man kör mycket på saltvägar. Köper man den av Tesla kostar den lite över 2000:-. Vill man göra den själv finns all information på Youtube. Enkelt att fixa vid hjulbyte på våren. Andra servicepunkter finns beskrivet i användarmanualen, t.ex. hur man byter kupeluftfilter.
Och i detta är Tesla som i allt annat en föregångare i bilvärlden.
Andra tillverkare vill "sälja bilen flera gånger" genom att tvinga ägaren att hela tiden fylla en servicebok. En bil utan fullständig servicebok är ju närmast osäljbar.

Uppdaterat: 2022-04-01 08:27

Min dåvarande, nyköpta Corolla kombi kostade strax över 5000 kr för 6000-mila-service runt år 2006. Det är möjligt att Toyota sänkt sina priser sen dess med då var detta en ovanligt hög servicekostnad för en relativt liten och enkel bil. Och det är faktiskt 16 år sedan...

Uppdaterat: 2022-04-01 08:38

Det låter hutlöst Pi.

Men någonstans skall ju den generösa goodwill som företaget gjort sig känt för betalas.

Men som många skriver blir elbilarna rimligtvis billigare att serva och hålla igång också på sikt.

Vilket gör att de är synnerligen konkurrenskraftiga av egen kraft.

Subventionerna bör därför tas bort.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-04-01 09:55
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Corolla TS hybrid 1,8 som jag har skulle visst kosta 4.508,00 kr för stor service, det är dyrare än Avensis och Rav4 som jag haft innan (icke hybrid).
20 minuter bort (närliggande kommun) kostar den 4.085,00 kr så det kommer nog luta åt att åka 2x20 minuter för att spara in ca 400 kr bensin inräknat.

Uppdaterat: 2022-04-01 10:03

Min Corolla 1.8 hybrid (årsmodell 2019) som står hos bilfirma nu och som har gått ca 7000 mil stämmer på pricken med kostnaden som redovisas av ViB.

Uppdaterat: 2022-04-01 11:44

Det kostar att ha bil 😂
Men Toyota är smart som skickar ut ”gratis ”erbjudande om förbesiktning även på äldre bilar och då kan dom klämma ur kunderna lite mer pengar på det dom hittar och kanske en uppsmörjning av bromsarna för 900:- och kunden blir nöjd och Toyota får en bättre besiktnings statistik. 😂

Frun har nappat på det på sin yaris men det blev bara att betala en gång😊

Uppdaterat: 2022-04-01 13:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

"En förklaring till Toyotas höga prislapp är att märket fokuserat på hybridbilar som i princip har två drivlinor i en”

Källa på detta? Vad är det som kostar extra vid service av en hybrid?
Har själv en 21 corolla touring sports. Motorn har inga remmar att byta, och vad jag vet så ska e-cvtn vara underhållsfri (även om jag kommer byta vätska vid typ 7k mil ändå).

Uppdaterat: 2022-04-04 11:06

Bara att konstatera att elbilar är bulligast att serva och laddhybrid är dyrast att serva. Då torde laddhybrider vara iskalla på marknaden då de blir gamla och behöver repareras eller har jag fel?

Uppdaterat: 2022-07-06 00:17

Nu tror jag inte alla köper sin bil baserat på vad det kostar att serva dom på en märkesverkstad. Så nej jag tror inte på att laddhybrider kommer bli iskalla på begagnatmarknaden.

Uppdaterat: 2022-07-06 08:45

Såhär långt är laddhybrider eftertraktade som begagnade, möjligen med undantag av Outlander. Det är ett smidigt sätt att prova på att åka laddbart.

Uppdaterat: 2022-07-06 09:14

Snoid
Jag själv tittar på hur mycket utgifter det blir innan köp. Tre tråkiga utgifter. Försäkring, skatt och service. Om samtliga är för dyra då blir modellen ointressant för mig. Sportbilar går därför helt enkelt bort. 😆
Och utifrån ovan utgifter är elbilar mer fördelaktiga.

Uppdaterat: 2022-07-06 11:29

Jag tror aldrig jag hört någon bekant prata om att de bryr sig om vad servicen kostar. Klart om man har ont om pengar och tvingas köpa lite äldre bil så kanske det finns dom som tycker det spelar roll om servicen kostar 2000:- eller 3000:-/ år. Däremot om man köper ny bil och lägger säg 250.000:- och uppåt så skulle jag säga det är helt ointressant för de flesta i den totala kalkylen. Köper man däremot tex en SUV så är ju bara däckkostnaden en möjlig viktigare aspekt.

Uppdaterat: 2022-07-06 13:34

Corgie
Det kan ju skilja bra mycket i servicekostnad mellan modellerna räknat på 3 år/6000 mil. Räknar man på längre tid kan det skilja ännu mer.

Uppdaterat: 2022-07-06 15:04

2000-3000 var länge sedan idag 5-12000:- per år

Uppdaterat: 2022-07-06 16:07

V8-Power, för en V8 ja :-)

Uppdaterat: 2022-07-06 16:30

Min Ducati fick hitta ett nytt hem när jag insåg att den kostade 10 kr/mil i service.

Uppdaterat: 2022-07-06 16:31

Känns som att Corgie inte köpt nån ny bil på länge...:)
Håller absolut med om att servicekostnader kan skilja väldigt mycket - bl a beroende på hur mycket man kör årligen och hur det stämmer med tillverkarens serviceplan. Sen kanske det inte är den helt avgörande punkten men nog brukar jag kolla före köpet.

Uppdaterat: 2022-07-06 18:15

Pi, köpte ny senast Okt -21 😉

Uppdaterat: 2022-07-06 19:44
Pi skrev:

Känns som att Corgie inte köpt nån ny bil på länge...:)
Håller absolut med om att servicekostnader kan skilja väldigt mycket - bl a beroende på hur mycket man kör årligen och hur det stämmer med tillverkarens serviceplan. Sen kanske det inte är den helt avgörande punkten men nog brukar jag kolla före köpet.

Nja, jag har köpt 4 nya bilar de senaste 10 åren. Så jäkla stor variation är det då inte i servicekostnad på de bilar jag köpt. Från 0kr (BMW med inkluderad service tre år eller 9000mil) till 3600kr/år för MB:n jag hade tidigare. Dyrast är frugans I20 som har servats för 8000kr på fyra år men har bara rullat ca 2000mil. 4kr/mil i servicekostnad är fyra gånger mer, men jag ser det även som en försäkringskostnad för den femåriga garantin. Hennes förra Yaris var även den rejält dyr i servicekostnad, tills jag började serva den själv då garantierna gått ut.

Uppdaterat: 2022-07-06 20:10
L. Mäkinen skrev:

Min Ducati fick hitta ett nytt hem när jag insåg att den kostade 10 kr/mil i service.

Det var väl inte så dyrt.
Eller kör du 1000mil/år med den?
Servicekostnaden är en mindre del av ett bil/MC-ägande - normalt är räntekostnad, värdeminskning och drivmedel de större.
Jag fixar min service själv på Honda CR1000R och VW Up för ca 500kr/år medan Miatan kostar 4k/år medan Mercan är dyrare, 7-11kSEK. Båda på märkesverkstad. Finns till 60% på oberoende verkstäder som ger "stämpel i servicebok"

Uppdaterat: 2022-07-10 09:22
Gillar kurvor och rondeller

På min hoj 2016 byter jag olja och filter på skälv för en 5 hundring.
Vägrar årlig orginalservice för 3-5000:- för 3-500 mil per år.

El niron har ju service inbakad i leasingen.

Ganska tacksamt att ha det så😊

Uppdaterat: 2022-07-10 11:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det blir inte 1000 mil per år på mc. I år har jag bara hunnit med lite över 300, men Ducatin behövde servas var 600:e och ventiljustering var 1200:de mil. Eftersom den var förhållandevis ny ville jag behålla värdet genom att få boken stämplad.

Nuvarande Yamaha får vi se vem som får serva nästa gång. Jag fick inte samma förtroende för närmsta Yamaha Center som för Desmocenter och IBC.

Uppdaterat: 2022-07-10 11:45

Måste vara en myt att laddhybrider och hybrider är dyrare att göra service på. Kan någon ange vad som tillkommer på en hybrid bilmodell att göra service på? Dyrare att reparera vid fel kan jag nog tänka mig...men service borde rimligtvis inte bli dyrare för att den har två drivlinor där den ena inte har något underhåll att tala om.

Uppdaterat: 2024-01-03 12:56

Observera: "Snittpris för service för märkets modeller i Vi Bilägares tester. Siffrorna gäller för 3 år/6 000 mil."
Vill minnas att normalbilisten idag kör omkring 1200mil/år och inte 2000mil/år, som i denna redovisning. Kör man mindre än 1500mil/år så spelar det ingen roll om serviceintervallet är 1500 eller 3000mil/år, men i denna redovisning så framstår ju de senare som billigare. Vissa märken har dessutom service 3000mil/2år och dom gynnas ju än mer. Men att byta olja så sällan var det ju någon, (Bosse bildoktorn?), som klassade som motormisshandel... Jag tycker att Vi bilägare borde räkna på dessa servicekostnader på ett sätt som bättre motsvarar normalbilistens körsträckor.

Uppdaterat: 2024-01-03 13:18

Toyota funkar mellan servicar och några andra oväntade kostnader blir det inte. Peugeot å andra sidan, värre att ta dom priserna på en dålig bil. Hellre Renault som uppenbarligen har satt rätt prisnivå i förhållande till kvalite.

Sen varierar priserna förstås mycket när det gäller service.

Uppdaterat: 2024-01-03 13:36

ViB anger servicekostnaden för Tesla efter 3 år/6000 mil til 7369:-.
Jag undrar var de fått den siffran ifrån.
Tesla har ju, som jag tidigare skrivit, ingen obligatorisk service och ingen servicebok att följa.
Rekommendationer ja, att utföra t.ex. bromsservice med vissa mellanrum. Men inga krav.
Min tidigare Model 3 kördes 7000 mil under fyra år där jag smorde upp bromsar varje vår vid byte till sommarhjul.
Därutöver ingenting. Total servicekostnad några kronor för fett och slipduk.
Och det viktigaste, inget behov av notering i en servicebok som för alla andra bilar är väsentlig dokumentation vid en försäljning.

Uppdaterat: 2024-01-03 14:45
hx30 skrev:

Måste vara en myt att laddhybrider och hybrider är dyrare att göra service på. Kan någon ange vad som tillkommer på en hybrid bilmodell att göra service på? Dyrare att reparera vid fel kan jag nog tänka mig...men service borde rimligtvis inte bli dyrare för att den har två drivlinor där den ena inte har något underhåll att tala om.

Det är nog ingen myt.
Verkstäderna passar på att få in så mycket det går så länge vi öppnar börsen.

Varför tror du e-Niro elbil måste in varje år för?
Smörja gångjärnen.

Uppdaterat: 2024-01-03 15:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Här finns en aktuell undersökning om service på elbilar. MG Marvel och Renault Megane är svindyra på 3år, MG 10.000kr och Renault 12.000kr i jämförelse med Volvo XC40 Recharge för 0 kr.

https://www.dn.se/motor/sa-dyrt-ar-det-att-serva-elbilen/

Uppdaterat: 2024-01-03 16:01
Swenssons skrev:

Fruns ID3 har förresten rullat 4800 mil sedan i september -21. Helt problemfritt.

Det måste vara nåt fel på er ID.3:a om det har varit tre problemfria år😃. Mina tre år med ID.3 har varit ständiga små eller stora fel.👎

Uppdaterat: 2024-01-03 17:24
A.L skrev:

Det låter hutlöst Pi.
Men någonstans skall ju den generösa goodwill som företaget gjort sig känt för betalas.
Men som många skriver blir elbilarna rimligtvis billigare att serva och hålla igång också på sikt.
Vilket gör att de är synnerligen konkurrenskraftiga av egen kraft.
Subventionerna bör därför tas bort.
MVH AL

Men du glömde ett absurt högre inköpspris.

Uppdaterat: 2024-01-03 22:36
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Toyota var ju billig i jämförelse med Passat GTE som även den har 1.500 mils intervall, där får man räkna med närmare 25.000:-
Bara 6000 mils servicen kostar 14.000:-

Uppdaterat: 2024-01-08 15:17

Höga servicekostnader är egentligen märkliga, det är ju endast under garantitiden som en obligatorisk service behövs.
På en äldre bil gäller det ju bara att byta olja i motor och växellåda vid rätt tidpunkt, en mer omfattande kontroll kan man låta något av bilbesiktningsföretagen göra vid den obligatoriska årskontrollen och sedan lämna bilen till någon verkstad man litar på om något behöver åtgärdas.
Betydligt billigare än att utnyttja någon märkesverkstads snoffsiga marmorhallar där kontrollen ofta består av en okulärbesiktning under ett varv runt bilen följt av en saftig räkning.

Uppdaterat: 2024-01-11 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Höga servicekostnader är egentligen märkliga, det är ju endast under garantitiden som en obligatorisk service behövs.
På en äldre bil gäller det ju bara att byta olja i motor och växellåda vid rätt tidpunkt, en mer omfattande kontroll kan man låta något av bilbesiktningsföretagen göra vid den obligatoriska årskontrollen och sedan lämna bilen till någon verkstad man litar på om något behöver åtgärdas.
Betydligt billigare än att utnyttja någon märkesverkstads snoffsiga marmorhallar där kontrollen ofta består av en okulärbesiktning under ett varv runt bilen följt av en saftig räkning.

Nja.
Alla har maskinskadeförsäkring i 8-10 år och vid utnyttjande av detta krävs ofta kvitton på olja och filter och det som utförs vid service intervallen.
Värt att beakta.

Uppdaterat: 2024-01-11 12:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, jag menar inte att man ska utnyttja svartarbete, kvitton får man på alla auktoriserade verkstäder, det behöver inte vara märkesverkstad.
Bilprovningens tester är ofta mer utförliga än märkesverkstadens och framförallt betydligt billigare.

Jag har en bekant som nyss lämnade sin fem år gamla Yaris som gått totalt 2800 mil på årsservice.
Kostnad 3600:-.
Den hade körts 400 mil sedan förra servicen!
Men det är ju upp till var och en att göda skönhetssalongerna, tror man på deras fagra löften ska man vara nöjd.

Uppdaterat: 2024-01-11 13:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tänkte på det här med uppgivet pris för service vid tester.
ViB Seat Leon laddhybrid kostade nästan 25" t.o.m 6000 mil i service, ett pris som flera VAGs laddhybrider har.
I test av 3 laddhybrider 2021 var det uppgivna priset för service t.o.m 6000 mil på systerbilen Octavia 6000:-
Renault uppgav dryg 3700:- för Megane.
Kia 9.450:- för Ceed.
Undra vilken generalagent som ljög mest ??

Uppdaterat: 2024-01-15 20:01